Leica melder om god vekst i en tid da resten av kameramarkedet stort sett bare kommer med triste nyheter.
Tyske Leica har nå lagt frem regnskapstall for forrige regnskapsår og varsler om god omsetningsvekst i en tid da resten av kameramarkedet var for nedadgående – og fortsatt ser ut til å være det.
I Leicas regnskapsår for 2016/2017, som ble avsluttet ved utgangen av mars i år, hadde Leica en vekst i omsetningen på over seks prosent sammenlignet med foregående regnskapsår.
Nesten fire milliarder kroner
Selskapet endte med en omsetning på over 400 millioner euro (cirka 3,94 milliarder kroner), ifølge en pressemelding som Leica har sendt ut.
Omsetningsveksten på over seks prosent fant sted i en periode da det totale globale kameramarkedet hadde en omsetningssvikt på rundt 10 prosent.
LES OGSÅ: Ekstremt lyssterkt fra Leica
Pressemeldingen sier vel å merke ingenting om hva som ble igjen på bunnlinjen etter at kostnadene var trukket fra, med andre ord hvor høy fortjenestegrad vi snakker om.
Men Leica-ledelsen er åpenbart svært fornøyd over tingenes tilstand, og signaliserer optimisme også med tanke på inneværende regnskapsår. I de første månedene av dette regnskapsåret, som altså startet i april, kan Leica rapportere om en kumulativ vekst på 15 prosent, ifølge pressemeldingen.
Har snudd skuta
Leicas toppsjef, Matthias Harsch, forventer nok en gang rekordhøyt resultat når regnskapstallene for inneværende regnskapsår legges frem neste år, heter det.
For en del år siden så utsiktene for Leica ganske dystre ut, men ledelsen i selskapet har greid å snu skuta, som nå seiler i medvind mens de fleste konkurrentene sliter i motvind.
LES OGSÅ: Leica gjenoppliver CL-navnet
Den nåværende hovedaksjonæren og styrelederen Dr. Andreas Kaufmann kom inn i selskapet i 2004, og siden da er Leicas omsetning mer enn firedoblet.
Hovedgrunnen til veksten er ifølge Leica-ledelsen den systematiske omstruktureringen av bedriften de seneste årene. Dessuten har beslutningen om å etablere egne Leica-fotobutikker vist seg å være et godt valg. Leica har nå 90 butikker rundt om i hele verden, inkludert i Oslo.
Suksess i Norge – og Kina
Leica er kjent for å holde høye priser på sine produkter, og godt Leica-salg i Norge er tidligere blitt forklart med sterk norsk økonomi og god kjøpekraft blant nordmenn. Med det som utgangspunkt er det kanskje litt merkelig å se at Leica-sjef Harsch nå trekker frem Kina som Leicas fremst vekstmarked. Men det er altså tilfelle, og Leica har planer om å etablere 20-30 nye Leica-butikker bare i Kina.
LES OGSÅ: Nytt design-ikon fra Leica
Apropos Kina: I pressemeldingen fremholdes det også at samarbeidet med kinesiske Huawei har vært svært vellykket. Takket være dette samarbeidet er Leica nå en av verdens ledende leverandører av optikk til mobiltelefoner, heter det. De to selskapene har dessuten i fellesskap opprettet et innovasjonssenter i Tyskland.
Når man ser på Leica-tallene, må man også ta med i vurderingen at en del av Leicas virksomhet skjer utenfor kameramarkedet. Leica har et stort utvalg kikkerter myntet på jakt, golf og mange andre formål, og det siste året har Leica også kastet seg ut på markedet for brilleglass under merkenavnet Leica Eyecare.
LES OGSÅ: Nye Leica M10 – ikke for alle