Den nyeste spesialutgaven fra Leica er et Leica D-Lux 7-kamera med design-elementer som er ment å skulle skape begeistring blant skateboard-utøvere og dem som trekkes mot motetrendene i skateboard-miljøet: Leica D-Lux 7 Vans & Ray Barbee. Her skal det vise seg at det ligger skjulte overraskelser – i hvert fall gjorde det dét for meg.
Nok en gang har Leica lansert en spesialutgave av et av sine kameraer. Og nok en gang med design-elementer og tilbehør ment å skulle henlede tankene mot en spesiell person, et spesielt miljø eller en spesiell begivenhet. Med sine spesialutgaver har Leica vært med på å hylle alt fra James Bond og krigsfotografer til snøbrettkjørere og eksentrisk britisk design. Og mye mer.
– Uinteressant, sier noen
Leicas spesialutgaver er kanskje ikke så interessante for dem som enten er brennende opptatt av fotografi som sådan eller som er vel så engasjert i utviklingen av kamerateknologien – det siste er vel et fellestrekk for dem som titter innom Kameranytt.no innimellom. Det dreier seg jo som regel om kameramodeller som allerede er blitt flere år gamle og som bare får en liten oppstasjing av sitt ytre design. Og kanskje noe spesialdesignet tilbehør i tillegg. Det ligger som regel ikke noen teknologisk nyskaping bak Leicas spesialutgaver. Siden de dessuten produseres i begrenset antall og gjerne selges til litt høyere pris enn de allerede høye Leica-prisene, frir de nok mest til samlere.
Derfor har Kameranytt ved et par anledninger fått kjeft for å skrive om disse kamerautgavene fra Leica. Uinteressant, unødvendig og irrelevant stoff, er det blitt sagt. Jeg har forståelse for argumentene, og jeg har respekt for dem.
Men samtidig synes jeg disse spesialutgavene er et morsomt og kreativt innslag i en bransje som egentlig er ganske traurig i sine design-sprell og som sjelden eller aldri tør skeie ut det minste.
Leica D-Lux 7 Vans & Ray Barbee
Derfor fortsetter jeg å bruke litt tid på å fortelle om disse spesialutgavene. Og derfor kan du nå få lese litt om Leica D-Lux 7 Vans & Ray Barbee her på Kameranytt.no. Men bare hvis du vil, naturligvis. Jeg blir ikke fornærmet om du forteller meg at dette var en artikkel du valgte å hoppe over.
Det hender at Leicas spesialutgaver har tilknytning til personer som de fleste av oss aldri har hørt om. To av spesialutgavene som er kommet tidligere i 2021 har tilknytning til James Bond-universet, og det er vel noe alle har hørt om. Leica CL Edition Paul Smith fra 2019 var vel derimot et kamera som hyllet en person som de færreste nordmenn hadde hørt om, bortsett fra noen blant de særdeles moteinteresserte.
Skateboard-pioner
Hvor mange her i Norge som har hørt om skateboard-pioneren Ray Barbee, vet jeg ikke, men jeg tipper det begrenser seg til folk med et spesielt engasjement for skateboard-aktiviteter. Vel, akkurat i dette tilfellet kan det hende at også noen musikkinteresserte har hørt om Ray Barbee. For min del er jeg nok mer interessert i musikk enn i skateboarding, men jeg innrømmer at jeg måtte søke ham opp via Apple Music og Wikipedia for å finne ut noe om ham – og for å høre ham. Musikksjangrene han opererer i, ligger litt i grenselandet mellom jazz og indie-musikk. Det jeg er kommet over så langt, er rent instrumentale innspillinger. Jeg har konkludert med at musikken til Ray Barbee lytter jeg gjerne til, om enn kanskje mest som bakgrunnsmusikk mens jeg sitter og skriver og blogger.
Nå er jeg ikke musikkskribent, så jeg skal ikke si så mye mer om musikeren Ray Barbee, annet enn å nevne at Wikipedia kaller ham en musikkskaper og multi-instrumentalist.
Ray Barbee er fra California, og høsten 2021 fylte han 50 år. Om hans skateboard-aktiviteter står det å lese at han var blant de første til å bringe «freestyle/flatland tricks to the street». Hva det er, har jeg ikke peiling på, så det er vel greit at jeg stanser her og begrenser min karriere som skateboard-skribent til dette avsnittet.
Undergrunnsmoter
Hva er så Vans, den andre delen av referansen i navnet på Leicas nye spesialutgave? Vans, også fra California, er en bedrift som designer og produserer sko og klær, med fokus på skateboarder-sko og ditto klær. I følge pressemeldingen fra Leicas norske distributør, Bresson AS, har selskapet forblitt tro mot sitt image som et merke for undergrunnsscenen samtidig som de har oppnådd global anerkjennelse.
Grunnen til at jeg aldri har hørt om selskapet, er vel at jeg aldri har tilhørt undergrunnsscenen og heller aldri har vært moteskribent.
Her hadde jeg ment å skrive at det var ikke noen vits i for meg å skrive noe mer om motehuset Vans. Men så passerte min kone hjemmekontoret mitt og fikk se bildet av det rutete kameraet på PC-skjermen. – Skriver du om Vans og Leica? spurte hun, og plutselig sto hun der med to par Vans-sko i hendene. Ett par i samme rutemønster som kameraet. Hun fortalte at hun hadde kjøpt dette skoparet da hun var på en messe om moderne quilting – QuiltCon 2020 – i Austin i Texas. (Jeg var riktignok med på USA-turen som assisterende blogger og fotograf, men hadde ikke fått med meg sko-kjøpet.)
Hun kunne også vise meg et annet par som hun hadde funnet – og kjøpt – på nettet nå i 2021 fra det amerikanske Museum of Modern Art. Museet har et samarbeidsprosjekt med Vans om sko- og kles-kolleksjoner som hedrer kunstnere utstilt hos Museum of Modern Art. Akkurat dette skoparet hedrer en amerikansk kunstner som også er quilter, som min kone. Det var vel derfor skoparet havnet hjemme hos oss. En annen av kolleksjonene hedrer for øvrig Edvard Munch.
Leica-fotograf
Men er det så noen form for tilknytning mellom Ray Barbee og fotografering som kan forklare hvorfor Leica har valgt å lage en spesialutgave tilegnet ham? Ja, faktisk. Wikipedia skriver at Barbee også er kjent som fotograf og at han gjerne tar bilder med analoge kameraer som Leica M6.
Da ble plutselig sitatet fra Barbee som er gjengitt i pressemeldingen fra Bresson AS litt mer meningsfylt:
«Jeg er veldig beæret over å jobbe med både Vans og Leica – ikke bare for å vise sammenhengen mellom skating og fotografering, men også for å feire de enorme bidragene fra begge merkene på sine respektive felt. Samarbeidet til disse merkevarene representerer noe virkelig unikt.»
Søsken-modellene
Leica D-Lux 7 er en søstermodell til Panasonic Lumix DC-LX100 II. Kameraet har det samme Leica-objektivet som Leica D-Lux 7 og identiske tekniske spesifikasjoner, men ligger jo en del lavere i pris fordi designen ikke er så gjennomført Leica-minimalistisk som Leica D-Lux 7. Og fordi det heter Panasonic og ikke Leica, naturligvis.
Panasonic Lumix DC-LX100 II ble lansert i august 2018, mens Leica D-Lux 7 kom tre måneder senere.
Jeg har ikke prøvd noen av disse kameraene, men hadde gleden av å få teste forgjengerne til begge for Computerworld i 2015. Altså kameraene som het Panasonic Lumix DC-LX100 og Leica D-Lux (Typ 109). Mine erfaringer kan du lese mer om her:
LES OGSÅ: Søskenbarn-kameraene fra Leica og Panasonic
Og ja, det er forskjell på å gå rundt med et Leica-kamera og et helt identisk kamera med et annet merkenavn. Jeg husker at det var journalist-kolleger som stoppet meg og begynte å spørre meg ut om «Leica-kameraet mitt» da jeg hadde det med meg ut på jobb i testperioden, men noe slikt skjedde ikke da jeg bar Panasonic-kameraet i skulderremmen.
Leica D-Lux 7
Stikkord forøvrig om Leica D-Lux 7 er at det gjerne betegnes som et typisk reisekamera som passer best for litt erfarne fotoentusiaster, blant annet fordi det byr på en del manuelle betjeningsmuligheter – på god, gammel Leica-manér – i tillegg til at det kan brukes fullautomatisk. Det er forholdsvis lett og kompakt med et innebygd zoomobjektiv – altså ikke utskiftbart – som kan klemmes sammen til et pannekake-objektiv når det ikke er i bruk. Da får kameraet plass i en litt stor frakkelomme.
Kameraet er utstyrt med en Micro Four Third-bildebrikke på 22 megapiksler, men i praksis får man bare utnyttet maks 17 megapiksler – man kan velge mellom proporsjonene 4:3 (standard), 3:2, 1:1 og 16:9. Kameraet kan også ta opp 4K-video, om enn med en beskjæring som går litt ut over vidvinkel-mulighetene.
Objektivet er et Leica Vario-Summilux-objektiv med ganske høy lysstyrke, f/1,7 i vidvinkelmodus og f/2,8 i telemodus. Brennviddeomfanget tilsvarer 24-75 mm omregnet til 35 mm-format. Autofokus-systemet har 49 fokuspunkter. Kameraet har en tre-tommers ikke-vridbar LCD-skjerm og en elektronisk søker på 2,8 megapiksler. Vekten på kameraet er cirka 403 gram inklusive batteri.
Prisen
Leica D-Lux 7 Vans & Ray Barbee har en veiledende utsalgspris på 15.900 kroner. Prisen på den ordinære utgaven av Leica D-Lux 7 er til sammenligning 13.600 kroner. Kameraet blir leveringsklart om kort tid, heter det i pressemeldingen, som er datert 19. november 2021.
Ja, vi kan jo ta med en sammenligning med søsterkameraet fra Panasonic også: Panasonic Lumix DC-LX100 II. Dette kameraet koster rundt 9.500 kroner – i skrivende stund har jeg faktisk funnet det til kampanjepris for ytterligere en tusenlapp mindre. Kameraet har det samme Leica-objektivet som Leica D-Lux 7 og identiske tekniske spesifikasjoner, men er ikke så rendyrket minimalistisk i designen som sin Leica-motpart. Og heller ikke så spennende som spesialutgaven for Vans & Ray Barbee, naturligvis. Men kanskje litt mer betjeningsvennlig, fordi det har et ergonomisk bæregrep for høyrehånden.