Leica har lansert nok en spesialutgave for samlere, en spøkelsesgrå Leica M10-P inspirert av hvordan armbåndsur falmer i bruk over lang tid. Leica M10-P Ghost Edition er samtidig en hyllest til Leicas unike og tidkrevende produksjonsprosess, som forklarer hvorfor mye fra Leica er så dyrt.
I tillegg har Leica nå supplert med en helhvit og vinter-vakker spesialutgave. Mer om den senere.
La oss først se på det spøkelsesgrå kameraet: Dette er den andre av de to lanseringene som fant sted samtidig med åpningen av nye Leica Store Oslo hos Foto.no nylig. Den første lanseringen var Leicas nye super-portrettobjektiv, som Kameranytt omtalte for noen dager siden:
LES OGSÅ: Leicas nye super-portrettobjektiv
Det hele og fulle navnet på den nye kamera-spesialversjonen er «Leica M10-P Ghost Edition for Hodinkee». Det første eksemplaret i Norden havnet hos Leica Store Oslo på åpningsdagen.
Dødsstille med Leica M10-P
Først noen stikkord om selve kameraet. Her snakker vi om en spesialversjon bygd på Leica M10-P. Dette kameraet ble lansert høsten 2018 og er i utgangspunktet en tro kopi av det vi vel kan kalle det nåværende hovedkamaraet blant Leicas klassiske rammesøker-kameraer, Leica M10, som ble lansert halvannet år tidligere.
Men på to punkter skiller de to kameraene lag. M10-P utmerker seg med en særdeles lydsvak elektromagnetisk lukker – lydløsheten er altså ikke noe man har lurt seg til ved å bruke en helt ut elektronisk lukker. Dessuten er den lett synlige røde og runde Leica-logoen fjernet fra fronten av kameraet. Disse to detaljene signaliserer at M10-P er et kamera myntet på dem som vil fotografere særdeles diskret.
Mens «standard-modellen» M10 har en veiledende pris på 71.500 kroner hos den norske Leica-distributøren Bresson AS, koster M10-P her til lands 84.700 kroner.
Samarbeidspartnerne
Det andre vi må sjekke ut når Leica kommer med en ny spesialutgave, er hvem som er den eventuelle samarbeidspartneren denne gang. Leicas spesialutgaver er gjerne koblet til folk med en eller annen kjendisstatus, gjerne knyttet til design.
I 2018 kom blant annet den hvite OL-utgaven av Leica Q kalt «Leica Q Snow by Iouri Podladtchikov». Iouri Podladtchikov er en verdenskjent snøbrettkjører som også har gjort karriere som designer.
I 2014 fikk vi kamera-settet «Leica M-P (Typ 240) Correspondent by Lenny Kravitz for Kravitz Design», en pakkeløsning utviklet sammen med den amerikanske rockemusikeren og designeren (og mye annet) Lenny Kravitz. For 225.000 kroner fikk man en håndlagd «korrespondent-koffert» med en Leica M-P og et par objektiver, ferdigprodusert med «merker» etter mange års slitasje, der metallet skinner gjennom lakken på spesielt «slitte» deler av kamerahuset. Det er kanskje slik kamerautstyret til erfarne krigsfotografer ser ut når de har vært ved fronten en stund?
Hvem er Hodinkee?
Nå er samarbeidspartneren altså Hodinkee. Hvem eller hva i all verden er dét?
Wikipedia forteller at det er et engelsk-japansk selskap etablert i 2008, med hovedkvarter i New York. Det hele startet som et nettsted og en blogg om og for folk med mer enn gjennomsnittlig interesse for (dyre) armbåndsur. Navnet er basert på det tsjekkiske og slovakiske ordet for armbåndsur, «hodinky». Etter hvert utviklet virksomheten seg til netthandel og til samarbeid om utvikling av nye og dyre armbåndsur, med partnere som Hermès, Omega, Swatch og andre.
Og nå altså med Leica. Design-inspirasjonen er i første rekke hentet fra en gammel Rolex Submariner-klokke, en vanntett sportsklokke som kom på markedet midt på 1950-tallet. Toppsjefen for Hodinkee, Benjamin Clymer, har en slik klokke i samlingen sin.
Det å se teknologi i toppklassen eldes med stil inspirerte ham til å ville være med på å designe et kamera som hyller tidløs, enkel design i kombinasjon med håndverk i verdensklasse.
Leicas håndverkstradisjoner
Det tar angivelig til sammen over 15 timer å montere de over 1.000 komponentene som et Leica M-kamera består av, med flere runder av kvalitetskontroll underveis. Og i Leicas fabrikker er det fortsatt mye manuelt arbeid involvert i produksjonen av både kameraer og optikk.
LEICA-FABRIKKEN: Ovenfor får du et lite innblikk i hvordan produksjonen av kameraer og objektiver foregår hos Leica. (Pressefoto: Leica)
Apropos optikk: Det tar hele 20 timer å produsere hvert av Leicas objektiver, i en prosess som kombinerer hypermoderne fabrikkteknologi og godt, gammeldags håndverk.
Eller som Leicas toppsjef Andreas Kaufmann uttrykker det: «Vi tror et sluttprodukt bygd av mennesker er et overlegent produkt».
250 eksemplarer
Leica M10 Ghost Edition for Hodinkee vil bli levert sammen med et kompakt vidvinkelobjektiv, et Leica Summilux-M 35mm f1.4 ASPH-objektiv, og det hele leveres i en innpakning myntet på samlere.
Dette spesialkameraet fra Leica vil bare bli produsert i 250 eksemplarer på verdensbasis og kan bestilles med én gang, hvis man ønsker å gi det til noen i julegave. Man kan imidlertid ikke regne med å få det levert før i januar 2020.
Prisen er 169.000 kroner.
SISTE: En hvit spesialutgave
Like før denne artikkelen var klar til å gå i trykken (eller rettere sagt publiseres på web, som er slik vi gjør det i dag), tikket det inn i melding (det gjør det jo ikke det lenger i våre dager, siden fjernskrivernes tid for lengst er forbi, men det kommer kanskje et lite pling fra e-postkassen) fra Leica-distributør Bresson AS. Her het det at Leica nå har lansert enda en spesialutgave av Leica M10-P, den samme kameramodellen som danner basis for Hodinkee-spesialutgaven: Leica M10-P White.
Det hvite designet er hentet fra en spesialutgave som ble lansert i 2009 under navnet Leica M8 White Edition. Leica M10-P-kameraet ledsages av et normalobjektiv, en Summilux-M 50mm f1,4 ASPH. I pakken finner man også en bærerem i ekte skinn preget med Leica-logo, og det hele leveres i et hvitt skinnetui.
Spesialutgaven er kun tilgjengelig i 350 eksemplarer, som alle har sitt unike serienummer inngravert i hvitt blekk på blitsskoen.
Denne spesialutgaven vil være tilgjengelig fra Leica-forhandlere fra midten av januar 2020, og veiledende utsalgspris er 159.000 kroner.
Prisene
Som nevnt tidligere i artikkelen koster Leica M10-P-kamerahuset 84.700 kroner i «ordinær utgave». Standardprisen på et Leica Summilux-M 35mm f/1,4-objektiv i sølvfarge hos Bresson AS er 42.900 kroner. Dette gir en sum på 127.600 kroner. Det betyr at man må betale 41.400 kroner ekstra for spesialutgaven, som koster 169.000 kroner.
La oss ta det samme regnestykket på Leica M10-P White-spesialutgaven også. Summilux-M f1.4 50mm ASPH i sølvfarge koster 41.000 kroner. Summen for kamerahus og objektiv blir 125.700 kroner. Spesialutgaven får da et pristillegg på 33.300 kroner og koster som sagt 159.000 kroner.
Det er greit å ha disse tallene i hodet før man planlegger neste besøk i Leica-butikken og har lyst på en spesialutgave. Skjønt, det er kanskje smålig å si noe slikt. Jeg har ennå til gode å høre noen si at de angrer på at de har investert i en spesialutgave fra Leica. (Men det kan jo hende det skyldes at jeg ikke kjenner noen.)
2 Responses