Lecias populære og kompakte Q3-kamera – med innebygd optikk med fast brennvidde – er nå ute i en ny utgave der vidvinkel-objektivet er byttet ut med et normal-objektiv.
Noen av de første kommentarene til det nye kameraet var at det utpregede gatefoto-kameraet som Leica Q-konseptet alltid er blitt forbundet med, nå er kommet i en variant som heller bør betegnes som et utpreget portrett-kamera.
Med andre ord: Skifte av brennvidde på et slik kamera bidrar også til et skifte av det vi kan kalle kamera-konseptet. Med andre ord er formålet med kameraet i praksis endret. Intet mindre.
Hvor mange generasjoner?
Hvor mange generasjoner av Leica Q-kameraer vi har sett fram til nå, avhenger litt av måten vi teller på. I pressemeldingen i forbindelse med lanseringen av nye Leica Q3 43 beskriver Leica selv forgjengeren Leica Q3 som den tredje generasjonen. Og da blir vel Q3 43 fjerde generasjon.
Men det går også an å regne litt annerledes. Originalen var uansett den opprinnelige Leica Q fra 2015. I 2018 kom Leica Q-P, en diskret og lydsvak versjon av den opprinnelige Leica Q, men uten den berømte røde Leica-logoen i fronten.
Deretter kom oppfølgeren Leica Q2 i 2019, etterfulgt av en monokrom-modell i 2020. Og så Leica Q3 fra 2023. I dette regnestykket er nye Leica Q3 43 dermed den sjette generasjonen i Leicas Q-familie. Alle de fem foregående kameraene hadde et innebygd objektiv med brennvidde på 28 mm.
I regnestykket har jeg valgt å holde to spesialutgaver fra 2021 utenfor oversikten. De var utviklet til heder og ære for James Bond-universet, men bare med kosmetiske endringer, så de er vel egentlig ikke for egne generasjoner å regne. Det samme gjelder et par andre spesialutgaver opp gjennom årene. Som for eksempel Leica Q2 Ghost by Hodinkee fra 2022, en hedring av et klassisk Rolex-armbåndsur.
Mitt regnestykke er som sagt at Leica Q3 43 er det sjette i Q-rekken, selv om Leica selv regner litt annerledes.
LES OGSÅ: Leica hedrer James Bond og hans fotograf-kamerat
LES OGSÅ: Craigs siste 007-film – og 007s siste Leica?
LES OGSÅ: Leica hedrer et klassisk dykker-ur
Hvorom allting er – Leica Q-familien har frem til nå uansett vært forbundet med Leicas legendariske 28 mm-objektiv, Leica Summilux-objektivet med lysstyrke f/1,7 – ganske høy lysstyrke for et såpass utpreget vidvinkel-objektiv. Men som med full blenderåpning bidro til å gjøre det mulig å få til pen bokeh selv med et vidvinkelobjektiv.
Fra gatefoto til portrett-fotografering?
Det nye kameraet, Leica Q3 43, er altså det første i Leica Q-familien som har fått et objektiv med en annen brennvidde. Som kamera-navnet antyder: et 43 mm-objektiv. (Nei, 43 betyr ikke Four Thirds her – Leica Q3 43 er fortsatt et fullformat-kamera.)
Det hele og fulle navnet på det nye objektivet er Leica APO-Summicron 43 f/2 ASPH. Hvis du vil vite hvorfor det heter «Summicron», kan du ta en titt på denne artikkelen:
LES OGSÅ: Vet du hvorfor det heter Summicron?
Forkortelsen APO i objektivnavnet står forresten for Apochromatic. Mange fotografer anser apokromatiske objektiver som de beste i klassen takket være et tilnærmet fravær av kromatisk aberrasjon og forvrengninger, ifølge det amerikanske forhandlernettstedet B&H. Kromatisk aberrasjon er betegnelsen på en fargefeil som oppstår fordi en linse bryter kortbølget lys – blått og fiolett – sterkere enn langbølget lys – rødt og gult.
Hvorfor Leica har valgt 43 mm-brennvidden, kan vi bare gjette oss til. Kanskje Leica har fått tilbakemeldinger fra fotografer som var ivrige innen gatefoto for rundt 10 år siden, men som ikke er fullt så unge og spreke lenger og nå trives bedre med rolig portrett-fotografering enn med hektisk gatefoto?
En ren spekulasjon, naturligvis. Men som det kan være et grunnlag for å tro på. Jeg har faktisk lest enkelte kommentarer de siste dagene fra fotografer og fotoentusiaster som sier at et normalobjektiv er mer velegnet enn et vidvinkelobjektiv til den typen fotografering de driver med eller trives mest med nå til dags. Leica bekrefter da også i pressemeldingen at selskapet har en tett dialog med sine brukere og at selskapet nå oppfyller et uttalt ønske ved å introdusere Leica Q3 med fast brennvidde på 43 mm. Så da så.
For øvrig har jeg sett enkelte påstå at et normalobjektiv kan være like anvendelig til gatefotografering som et vidvinkelobjektiv, tross påstanden om at gatefotografer foretrekker vidvinkel. Her er det mye forskjellig synsing ute og går.
Det naturlige perspektivet
Med sitt nye 43 mm-objektiv kaster Leica seg – sannsynligvis med vitende og vilje – rett inn i en mange generasjoner lang foto-debatt om hva som er «det naturlige perspektivet».
«Den unike brennvidden på 43mm gir bilder som etterligner menneskelig syn», skriver Foto.no i sin presentasjon av det nye Leica-kameraet. En formulering som er en ganske ordrett oversettelse av Leicas tyske presentasjon av Q3 43.
I sine utlegninger om objektivet har nok Leica rett i at brennvidden på 43 mm stemmer overens med det vi i alle år har definert som den matematiske definisjonen på et normalobjektiv på et kamera med et filmnegativ på 36 x 24 mm. Og som vi i vår digitale tidsalder kaller en fullformat-bildesensor. 43 mm tilsvarer diagonalen av en 36 x 24 mm-sensor. I mange tiår har vi jo gjerne betegnet objektiver med brennvidde på 50 mm som normalobjektiv, men strengt tatt er jo det en aldri så liten tele. 43 mm derimot…
Da Leica-pionerene for rundt 100 år siden begynte å utvikle sine første såkalte småbilde-kameraer, som de senere er blitt kalt, valgte de bevisst å tilby kameraene med optikk med brennvidde på 40-42 mm. Dette var brennvidder som lå ganske nær den matematiske normalobjektiv-definisjonen på 43 mm. Hvorfor gjorde de det?
Jo, ifølge foto-historikerne valgte Leica-pioner Oskar Barnack, sjefstekniker hos Leitz, som firmaet het den gang, et Leitz Milar-objektiv med brennvidde på 42 mm og lysstyrke f/4,5 til sitt første Leica-kamera. Grunnen var at perspektivet i bildene tatt med denne brennvidden vakte så stor begeistring.
I utgangspunktet var 42 mm-objektivet et lite makroobjektiv som ble brukt på datidens store glassplate-kameraer. Kombinasjonen av småbilde-filmformatet og brennvidden skapte derimot et nytt perspektiv. Leica-bildene ga angivelig en opplevelse av autensitet som folk ikke hadde sett i fotografier tidligere.
Samtidig gjorde det bittelille Leica-kameraet det mulig å ta bilder i miljøer og omgivelser som aldri var blitt fotografert med datidens store og tunge kameraer. Disse kameraene krevde god plass og omstendelig stativ-rigging før man i det hele tatt kunne ta bilder.
Det lille Leica-kameraet var derfor en revolusjon både når det gjaldt fotografisk tilgjengelighet og fotografisk perspektiv. Og det er denne revolusjonen Leica nå bruker for alt den er verdt i markedsføringen av nye Leica Q3 43.
Men altså ikke uten protester.
Ikke et Panasonic-objektiv
For eksempel er det noen som påstår at det nye 43 mm Leica-objektivet egentlig er et Panasonic-objektiv. Dette har nok sammenheng med at Panasonic opp gjennom årene har fremstått som Leicas fortrolige japanske samarbeidspartner som har bidratt både med lisens-basert optikkproduksjon og med digital teknologi.
I tillegg er Leica-folkene åpne på at det nye objektivet har elementer i seg som er basert på et patent fra Panasonic. Objektivet består av 11 linseelementer delt inn i åtte grupper, hvorav sju linseelementer er asfæriske, i en løsning basert på et patent fra Panasonic.
Tilsammen har disse forholdene åpenbart fått noen til å tro at objektivet er et Panasonic-objektiv. Men det faktum at det er et Panasonic-patent med i bildet her, betyr jo ikke uten videre at objektivet er produsert av Panasonic. En av de krasseste debattforum-deltakerne har påstått at det er en «scam» fra Leicas side å kalle objektivet tysk. Men vedkommende har fått krasse motinnlegg med beskjed om å lære seg hva et patent egentlig betyr.
Jeg for min del velger å tro Leica på inskripsjonen på kameraet, «Made in Germany». At det i tillegg er en referanse der til Leicas «hjemby» Wetzlar, virker ekstra betryggende. Det er jo et kjent historisk faktum at Leica liker å utnytte anerkjennelsen av tysk kvalitet i sin markedsføring. Leica vil neppe finne på å sette den anerkjennelsen i fare ved å opptre uredelig om kameraets opphav og produksjonssted.
Én og mange brennvidder
Med Leica Q3 43 fortsetter Leica tradisjonen med å tilby optikk med fast brennvidde, men likevel med flere brennvidder å velge mellom. Siden bildesenstoren i utgangspunktet har høy oppløsning, 60 megapiksler, mener Leica-folkene åpenbart at man har en del å gå på når det gjelder beskjæring. Man kan derfor kjapt velge å fotografere i full oppløsning på 43 mm brennvidde eller krympe bildeutsnittet på sensoren nedover tilsvarende 60, 75, 90, 120 og 150 mm brennvidde. Riktignok synker da oppløsningen ned til fem megapiksler, så man må jo regne med en merkbar kvalitetsreduksjon på noen av disse brennviddene. Leica kaller det uansett en eksepsjonell fleksibilitet for fotografering og filming i en ekstremt kompakt utførelse.
Fargenyanse
Bortsett fra det nye objektivet og de endrede brennviddestegene er Leica Q3 43 ganske identisk med Q3. Bortsett fra en aldri så liten nyanseforskjell i fargen på lærtrekket rundt kamerahuset, da. Dette er nå i en sjattering av grått, ikke sort. Og så er vekten økt med rundt 30 gram sammenlignet med Leica Q3 med 28 mm-objektivet. Det kan vi vel anse for ubetydelig.
Ellers må man vel ta en nærmere titt på inskripsjonene foran på objektivet for å få bekreftet at det er Q3 43 man har foran seg. Er man nære nok, ser man også en slik inskripsjon på blitsskoen.
Analog sjarm
Leica er blant kameraprodusentene som har sine røtter dypt forankret i fotografiens historie og ivaretar den godt, blant annet gjennom sine rammesøkerkameraer, som fortsatt produseres i analoge utgaver i tillegg til de digitale.
Leica Q-kameraene er på sin side rendyrkede moderne speilløse kameraer der Leica utnytter de digitale mulighetene fullt ut. Blant annet ved å sørge for at Leica Q3 43 er sertifisert av Apple som tilbehør til iPad og «Made for iPhone». Gjennom Leica sin FOTOS app kan man ikke bare overføre bilder raskt og enkelt. Man kan også laste in kreative Leica Looks til kameraet, som for eksempel Leica Chrome. Dette er en bildeprofil som legges inn på JPEG-filer, som da får det som Leica kaller «en analog sjarm». Som sagt – i Leica-miljøet er man glad i alt som har med fotografiens historie å gjøre.
Ikke perfekt
Blant Leica-entusiaster har Q3 43 fått en varm mottakelse. Det har vært mange superlativer å finne i testomtalene i fotopressen også, men der er kanskje ikke bildet så ensidig rosenrødt. Nettstedet DP Review har publisert en testomtale der konklusjonen i tillegg til 10 pluss-punkter besto av hele 11 minuspunkter.
Den ene av de kritiske merknadene var naturligvis høy pris, en gjenganger i så å si alle omtaler av Leica-produkter.
Men de øvrige 10 innebærer kritikk som sikkert bør tas med i vurderingene før man bestemmer seg for å kjøpe. Blant annet går kritikken på at autofokus og motivgjenkjenning ikke er fullt så godt utviklet som på en del andre nye kameraer, at hvitbalansen ikke er helt i tråd med forventningene og at det er litt for mye støy i bilder tatt i dårlig lys. Listen omfatter også betydelig «rolling shutter», manglende lyd-ut-kontakt tross gode videospesifikasjoner og misnøye med knappen for å veksle mellom autofokus og manuell fokus.
For en del potensielle kjøpere oppveier nok plusspunktene mye av denne kritikken, eller de anser rett og slett ikke kritikken som relevant. Som en av debattantene skriver: Hovedpoenget er at folk kjøper Leica-kameraer mer for opplevelsen enn for de tekniske spesifikasjonene.
Prisen
Leica Q3 43 har en veiledende pris på 82.990 kroner og skal være tilgjengelig hos norske forhandlere fra tidlig i oktober 2024.
Tekniske data
Brutto oppløsning | 62,39 megapiksler |
Netto oppløsning | 60,3 megapiksler |
Bildeoppløsning | 60,3MP: 9.520 x 6.336 piksler. 36,5 MP: 7.404 x 4.928 piksler. 18,6 MP: 5.288 x 3.518 piksler. Gjelder DNG-filer. |
Filstørrelse | Ca. 70 MB DNG-filer avhengig av oppløsning og motiv. |
Brikkestørrelse | 36 x 24 mm |
Sensortype | CMOS |
Lysfølsomhet | ISO 100-100.000, utvidbart til ISO 50-100.000. |
Bildestabilisator | Optisk bildestabilisering |
Fokusfelter | 315 |
Objektivfatning | Fastmontert objektiv |
Objektiv | Leica APO-Summicron 43 mm f/2 ASPH. 11 linseelementer i 8 grupper, 7 asfæriske linseområder |
LCD-skjerm | 3 tommer, berøringsfølsom |
LCD-skjermoppløsning | 1.843.200 punkter |
Søkertype | Elektronisk OLED-søker, 5,76 megapiksler |
Søkerforstørrelse | 0,79x |
Lukkertider | 120 sek.-1/2.000 sek., elektronisk lukker 1- 1/16.000 sek. |
Innebygd blits | Blitssko for ekstern blits, synkronisering opptil 1/2.000 sek. |
Serieopptak | 2-15 bps avhengig av diverse innstillinger |
Videoformater | H.264, H.265, Apple ProRes |
Maks videoopptak | 29 minutter |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | SD/SDHC/SDXC-kort. Anbefalt UHS II-kort. |
USB | USB 3.1 Gen 2 Type C opptil 10 Gbps |
HDMI | HDMI Type D |
Mikrofoninngang | Via USB-C-adapter |
Hodetelefonutgang | Via USB-C-adapter |
WiFi | 802.11b/g/n 802.11a/n/ac |
Bluetooth | Bluetooth 5.0 LE |
Batteritid CIPA | Ca. 350 (CIPA) |
Vekt | Ca. 772 g inkl. batt. Netto: 688 g. |
Størrelse | 130 x 80,3 x 92,6 mm |