Annonser

Kameranytt

Livlige Lightroom-farger uten overdrivelse

Adobe Lightroom
FARGER OG INTENSITET: Her er tips til hvordan du kan justere fargeintensiteten i et bilde og finne balansen mellom «fine» farger og «skrikende» farger. (Foto: Mali Storli Engedal)

TIPS: Organiserer du bildene dine i Adobe Lightroom? Her er tips til hvordan du får livlige farger i bildene dine – uten at de blir overdrevent livlige der du ikke ønsker det. For eksempel når det gjelder hudtoner.

Programmet som i dag heter Adobe Lightroom, er den versjonen av Lightroom som er bygd for å lagre bildene dine i «skyen», det vil i praksis si i et eller annet datasenter som Adobe eier eller er kunde hos.

Den andre Lightroom-versjonen heter Adobe Lightroom Classic. Dette er den gamle Lightroom-versjonen som ble utviklet den gang det fortsatt var lagring av bildesamlingen på en lokal lagringsenhet som gjaldt, i praksis på en intern eller ekstern harddisk.

Denne artikkelen handler altså ikke om «gamle» Lightroom Classic, men om «nye» Lightroom.

Bare det at jeg føler at det her er nødvendig å presisere hvilken versjon av Lightroom jeg snakker om, avslører problemet som Adobe har skapt for kundene sine ved inkonsekvent navnebruk på programvaren. La oss derfor oppdatere litt på dét først.

C-ene som forsvant

Mange av oss går nok fortsatt rundt og snakker om Lightroom CC og kanskje også Lightroom Classic CC. Men i mai 2019 bestemte Adobe seg for å droppe CC-betegnelsen, som står for Creative Cloud, arvtageren etter Creative Suite (CS).

Adobe Lightroom
FARGEHENDLENE: I seksjonen for fargehåndtering i Lightroom bør man være obs på forskjellen mellom Vibrance og Saturation. Merk at Vibrance står øverst – et hint om at man bør bruke den først, før man finjusterer med Saturation-hendelen.

De formelt riktige navnene nå er henholdsvis Adobe Photoshop Lightroom og Adobe Photoshop Lightroom Classic. Men til daglig snakker vi i dag vanligvis om Lightroom og Lightroom Classic, og mener da henholdsvis den sky-baserte og den disk-baserte versjonen av programmet.

Adobes navngiving her, med to separate programmer som i utgangspunktet har en vesentlig del av navnet felles, har skapt problemer og forviklinger. Også fordi Adobe har endret navngivingen flere ganger.

Det største problemet er nok knyttet til svarene man får opp når man googler Lightroom for å få tips eller hjelp til et konkret problem. Er man bruker av nye, sky-baserte Lightroom, som kom i 2017, hjelper det ikke å finne tips & triks om gamle, disk-baserte Lightroom, for google-søket kan jo like gjerne gi treff på versjoner som heter Lightroom Classic, Lightroom CC 2015, Lightroom 6 og hva de heter for noe, alle Lightroom-versjonene som har eksistert siden lanseringen i 2007.

Så her gjelder det å google med kløkt for å finne tips til riktig versjon.

Vibrance og Saturation

Tilbake til dagens poeng: livlige farger uten overdrivelser. Adobe sender jevnlig ut brukertips til sine Creative Cloud- og fotoplan-kunder, og her om dagen dumpet det ned i e-postkassen min et tips om livlige fargeri Lightroom – som i tips-artikkelen faktisk fortsatt ble kalt Lightroom CC av Adobe selv, flere måneder etter at CC-bokstavene var fjernet fra navnet. Men nok om navnetrøbbelet nå.

Video-tipset var i sin helhet viet forskjellen på de to funksjonsvalgene Vibrance og Saturationi Lightroom. Det er vel Glød og Metning som er de mest nærliggende norske ordene for Vibrance og Saturaton – og så vidt jeg kan se er det også disse ordene som er brukt i Photoshop installert på norsk. Jeg har norsk Photoshop og engelsk-språklig Lightroom på mine PC-er, så det kan jo hende jeg er litt språk-forvirret på dette punktet. Derfor velger jeg å bruke de engelske ordene i fortsettelsen, i håp om å unngå misforståelser.

Når man gjennomgår nye bilder som man har lagt inn i Lightroom, gjør man gjerne noen justeringer på bildene man har tenkt å beholde. Jeg tenker her på en typisk situasjon der man kommer hjem fra en ferie- eller weekend-tur, har vært ute på byen og fotografert litt og så videre – ikke på bildebehandlingen etter en profesjonell arbeidsøkt i atelier. Altså en situasjon der man dumper en bråte bilder over i Lightroom og begynner å gjennomgå bildene for først å kaste dem man ikke vil beholde, og deretter prøve å gjøre de gjenværende best mulig.

Folk har ulike innarbeidede rutiner for denne prosessen, men mange av oss blir nok sittende og «dra» litt i forskjellige spaker og hendler i redigeringsmenyen, dels basert på erfaringer, men kanskje også i noen grad på tilfeldigheter. Man sitter rett og slett og prøver seg fram.

LIGHTROOM: Når man kommer hjem fra ferieturen, er det om å gjøre å fargejustere bildene i Adobe Lightroom. (Foto: Toralv Østvang)

Mange av redigeringsmulighetene har en klar og ganske entydig betydning – eksponering, kontrast, justering av høylys og skygger og så videre. Men når man kommer ned i fargeseksjonen, kan det fort bli litt mer uklart hva begrepene står for. Og her er det at Adobe gjerne vil hjelpe tips-begjærlige Lightroom-brukere til å få litt bedre forståelse av forskjellen mellom glød og metning, eller altså Vibrance og Saturation. For i utgangspunktet ser det jo ut som om de har noenlunde den samme effekten, at de kan brukes til å gi bildet livligere farger, eller omvendt, å redusere fargeintensiteten helt ned til sort/hvitt, som man kan gjøre med Saturation-hendelen.

Men det er altså en viktig forskjell:

Saturation-hendelen justerer fargeintensiteten i alle fargene i et bilde. Den driver rett og slett en form for likebehandling av alle fargene. Når man drar spaken mot venstre, minskes fargeintensiteten, når man drar mot høyre, økes den.

Vibrance-hendelen gjør mye av det samme, men den er rett og slett litt smartere enn Saturation-hendelen. Elementer i bildet som allerede har ganske sterke farger, får ikke fargene sine forsterket like mye som andre elementer, og dessuten er Vibrance-hendelen programmert til å beskytte fargene som typisk utgjør hudtonene i et bilde.

Den store ego-testen

For å sette de to justeringsmulighetene på prøve valgte jeg denne gang å spare barn og barnebarn for plagen med å bli valgt som testobjekt. Men siden jeg trengte et bilde med hudtoner i, ettersom det er viktig element i denne problemstillingen, måtte jeg ha med en person i bildet. Jeg tillot meg å plukke ut et bilde av meg selv under vandring på Kensico-dammen nord for New York tidligere i høst. Bildet ble tatt av min kone da vi var på besøk hos barn og barnebarn som bor i området.

Bildet ble tatt med kameraets hvitbalanse-innstilling satt til Auto og fargebalansen til Standard.

Adobe Lightroom
ORIGINALEN: Originalbildet med OK hudtoner, men med altfor blass og kjedelig himmel. (Alle foto: Mali Storli Engedal)

Selv om bildet er tatt i ettermiddagssol, er hudfargene ganske nøytrale og dermed egentlig omtrent som de bør være, men resten av bildet er litt blast. Spesielt himmelen er litt for kjedelig. Himmelen får den riktige gløden, synes jeg, når jeg drar Saturation-hendelen helt ut til høyre, til 100 %. Men da går det fullstendig galt med en del andre farger, som blir for sterke. Spesielt gjelder dette for hudtonene, som går ubehagelig langt mot et gult-oransje skjær.

Adobe Lightroom
OVERMETTET: Her er Saturation-hendelen dratt helt til maks, 100 %. Himmelen er blitt «skikkelig blå», men hudtonene er helt ødelagt.

Er løsningen er bruke Vibrance-kontrolleren isteden? Ja, til en viss grad. Når jeg drar den helt ut til høyre, til 100 %, forblir himmelen like blå som jeg ønsker den, men en del andre elementer med sterke farger, for eksempel de røde bilene på parkeringsplassen i bakgrunnen, ikke blir dratt så ekstremt langt opp i intensitet.

Vibrance-hendelen gir altså en noe mer dempet og naturlig intensitet i fargene, og himmelen har fortsatt den litt kraftige intensiteten som jeg ønsker. Men jeg kan ikke nekte for at enkelte farger fortsatt er litt for intense, spesielt hudtonene.

Adobe Lightroom
PÅ RETT VEI: Her er Vibrance-hendelen dratt til maks, 100 %, mens Saturation-hendelen ikke er rørt. Himmelen er som ønsket, og hudtonene er ikke så forskrekkelige som i forrige bilde, men er fortsatt litt for intense.

Samspillet

Er det mulig å få «nøytralisert» de sterke hudtonene noe og likevel få beholde den kraftige blåfargen i himmelen? Ja, i det siste bildeeksempelet har jeg beholdt Vibrance på 100 %, men trukket Saturation-hendelen over på minus-siden, til venstre, til -30%. Her har jeg endelig nådd målet, som var å beholde de forholdsvis naturlige hudtonen, samtidig som himmelen har fått en mye mer intens blåfarge enn i original-bildet. Det er også litt mer futt i fargene på en del av de andre elementene i bildet, for eksempel litt «livligere» grønnfarge i skogen i bakgrunnen og litt større forskjeller på fargene på bilene langt der nede.

Adobe Lightroom
FERDIG: Her er sluttresultatet med Vibrance dratt til 100%, men deretter er det kompensert for litt for kraftige hudtoner ved at Saturation-hendelen er dratt nedover, til -30 %.

Det er vel en fare for at fargeforskjellene i disse bildene ikke synes så godt på web-gjengivelsen av dem som på min godt kalibrerte 4K-skjerm. Men jeg har prøvd teknikken på en del andre bilder og er kommet fram til at dette kan være en grei prosedyre hvis man ønsker å få litt mer «smell» i bildene uten at de viktige hudtonen blir dratt med i dragsuget, for å si det sånn.

Konklusjon

Prosentangivelsene i denne artikkelen på hvor langt eller kort man bør dra de to hendlene, er bare eksempler. Uansett er det greit å vite at man kan bruke Vibrance og Saturation-justeringene i samspill til å justere noen farger, men bevare andre.

Oppskriften er altså å justere med Vibrance-hendelen først, til man får den generelle fargeintensiteten i bildet slik man ønsker, og deretter bruke Saturation-hendelen til å finjustere fargeintensiteten for å unngå at hudtoner eller farger som allerede er «sterke» i utgangspunktet, blir overmettet.

Lykke til med din egen eksperimentering med disse justeringsmulighetene i Lightroom.

Annonser

Legg inn en kommentar

%d bloggere liker dette: