For første gang på 6-7 år er det registrert vekst i kamerasalget i Norge.
[toc] Dette fastslo kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen da hun presenterte tallene for elektronikksalget i Norge i første halvår.
Salgstallene for kamerabransjen i Norge har vært dyster lesning i en årrekke, men i løpet av første halvår 2017 kom veksten så smått tilbake.
LES OGSÅ: Sony a9: Speilløst fartsmonster
Det var tre hovedtrender i det norske kamerasalget i første halvår:
- Salget av kompakte systemkameraer – les: speilløse systemkameraer – økte kraftig
- Salget av speilreflekskameraer har stabilisert seg etter flere år med dramatisk nedgang
- Salget av kompaktkameraer fortsetter å synke, i hvert fall målt i antall
Krysser fingrene
På spørsmål fra Kamerablogg.no bekreftet Ottemo at optimismen nå er kommet tilbake til kamerabransjen, om enn litt forsiktig foreløpig.
LES OGSÅ: Nytt slag i fjeset på kamerabransjen
– Vi kan i hvert fall fastslå at bransjen nå krysser fingrene og håper og tror at veksten i første kvartal ikke bare var et blaff, sa Ottemo.
Vekst i antall og verdi
Salgstallene som Elektronikkbransjen har registrert viser at det totalt ble solgt sju prosent flere kameraer i første halvår 2017 enn i samme periode i fjor.
Men verdien av kamerasalget økte mye mer, med hele 19 prosent. Vi kjøper altså åpenbart dyrere og mer avanserte kameraer enn før.
LES OGSÅ: Mobilen gir bilderekord
Salget av kompaktkameraer fortsatte å synke, med en nedgang på åtte prosent målt i antall. – Men siden vi stadig selger dyrere modeller, har verdien av kompaktkamerasalget likevel økt med tre prosent, fastslo Ottemo.
Speilløs-vekst
Det mest oppsiktsvekkende med bransjetallene som nå er lagt fram, er at salget av kompakte systemkameraer økte med hele 143 prosent i første halvår. Selv om fallet i speilreflekssalget ser ut til å ha stoppet opp, opplever bransjen en oppsiktsvekkende høy vekst i salget av speilløse systemkameraer, altså speilløse kameraer med utskiftbar optikk.
Kommentar
Kamerablogg.no ønsker ikke å dra vidtrekkende slutninger av de nye trendene, annet enn å fastslå at den norske kamerabransjen åpenbart går en spennende høst i møte.
Det gjenstår å se om de nye trendene kommer til å forandre bransjens prioriteringer og markedsføringstiltak i månedene som kommer.
For dette nettstedets del er det i hvert fall tydelig at utfordringen nå blir å få prøvd ut og omtalt speilløse systemkameraer i større utstrekning enn før. For dem er det åpenbart interesse for blant norske kamerakjøpere for tiden.