Annonser

Kameranytt

Må Panasonic trappe ned?

Panasonic
NEDSKJÆRINGER VENTES: Panasonics hovedkvarter i Osaka i Japan, fotografert i 2011. (Foto: Pokarin/Wikimedia Commons)

Deler av det japanske storkonsernet Panasonic sliter økonomisk og må stramme inn. Digitalkameradivisjon trues med nedskjæringer.

Som så mange store selskaper har Panasonic avvikende regnskapsår. Om noen få dager, 31. mars, avsluttes Panasonics inneværende regnskapsår. Dermed blir det kanskje snart klart hvor hardt nedskjæringene vil ramme selskapets forskjellige avdelinger.

Seks divisjoner taper penger

Ifølge det store nyhetsnettstedet Nikkei Asian Review er det seks divisjoner som taper penger hos Panasonic. Dette gjelder to avdelinger som arbeider med produksjon av LCD-skjermer, samt divisjoner involvert i produksjon av solcellesystemer, telefonsentraler, optiske disker – og digitalkameraer.

LES OGSÅ: Derfor er Panasonic Lumix GH5 en milepæl

Disse avdelingen har ifølge Nikkey Asian Review etter alt å dømme stått for en samlet omsetning på omlag 380 milliarder yen (rundt 29 milliarder kroner) i dette regnskapsåret. Samlet utgjør dette omtrent fem prosent av konsernets omsetning. Men samtidig har disse avdelingene til sammen stått for et driftsunderskudd på rundt 46 milliarder yen (fire milliarder kroner), ifølge Nikkei Asian Review.

Nettstedet skriver at digitalkameradivisjon er blant dem som nå ventes å bli nedskalert og plassert under administrasjon av andre divisjoner, med oppsigelser som en uunngåelig konsekvens.

Satset stort på digitalkameraer

Panasonic har et forholdsvis stort produktutvalg innen digitale kameraer, selv om selskapet kom ganske sent inn på det digitale kameramarkedet. Derfor kan ikke selskapet helt måle seg med firmaer som Canon, Nikon og Olympus, som alle har vært på kameramarkedet mye lenger og som historisk sett har lansert langt flere kameramodeller.

LES OGSÅ: Panasonic sikter på reisebloggerne

Det var først i 2001 at Panasonic lanserte sitt eget digitalkameramerke under merkevaren Lumix. Selskapet inngikk en samarbeidsavtale med tyske Leica om lisensproduksjon av objektiver som er designet av Leica i Tyskland, men produsert av Panasonic i Japan.

Leica hadde i sin tid en lignende samarbeidsavtale med Minolta. Både Minolta og senere Panasonic har også produsert egne varianter av kameraer som også Leica har lansert.

Panasonic har hatt et ganske stort utvalg kompaktkameraer i sin portefølje, og som vi vet, har nettopp denne kameraklassen blitt rammet hardt av konkurransen fra mobilkameraene.

I tillegg har selskapet i mange år satset sterkt på såkalte superzoomkameraer, kameraer med liten kompaktkamera-bildesensor, men med stort zoomomfang.

Det var i 2008 at Panasonic kastet seg over Micro Four Thirds-standarden, som Panasonic ble en pioner for sammen med Olympus. Målet har vært å utvikle forholdsvis kompakte, speilløse kameraer med stor vekt på videoegenskapene. Her har Panasonic høstet mange gode testomtaler for sine produkter.

LES OGSÅ: Panasonic vedgår panoreringsfeil

På den andre siden har nettopp speilløs-satsingen vært kilde for mye spekulasjon og opphetede debatter. De etablerte produsentene av speilreflekskameraer har møtt utfordringen fra speilløs-aktørene med påstander om at speilløs-markedet så langt ikke har generert noe fortjeneste å rope hurra for, mens speilløs-forkjemperne har stått sterkt på at det er dette som er fremtiden.

Fra Matsushita til Panasonic

Panasonic het opprinnelig Matsushita Electrical Industrial Co., Ltd, etablert av gründeren Konosuke Matsushita, og med lampesokler og sykkellykter som de første produktene. På 1960-tallet begynte selskapet å produsere TV-apparater for det amerikanske markedet og tok da i bruk Panasonic-navnet. Det var faktisk ikke før i 2008 at det globale konsernet gikk over til Panasonic-navnet.

I kjølvannet av finanskrisen måtte Panasonic gjøre drastiske nedskjæringer, og i perioden 2011-2012 hadde selskapet en nedbemanning på rundt 40.000 ansatte.

LES OGSÅ: PRØVD: Panasonic Lumix DMC-GX80

Blant de større satsingene Panasonic har vært med på i senere år, er som deltaker i det store batterifabrikkprosjektet til elbilprodusenten Tesla i USA.

I 2016 hadde Panasonic rundt 250.000 ansatte på verdensbasis, ifølge Wikipedia.

Fortsatt høye mål

Tross de turbulente økonomiske fasene Panasonic har vært igjennom i senere år, må Panasonics toppsjef sies å uttale seg svært optimistisk om selskapets fremtid. I et møte med ansatte tidligere i år sa han at målet for konsernet er et driftsoverskudd på minst 250 milliarder yen (over 19 milliarder kroner) i regnskapsåret 2018.

Symbolverdien av et godt resultat neste år er nok stor, for i løpet av 2018 fyller Panasonic altså 100 år.

LES OGSÅ: Panasonic Lumix GX7: Hendig retrokamera

For oss som er mest interessert i digitalkamerasatsingen til Panasonic, er nok spenning mest av alt knyttet til spørsmålet om hvordan selskapets kameraportefølje vil greie seg – og utvikle seg videre – de nærmeste årene.

Annonser

En kommentar om “Må Panasonic trappe ned?”

Legg igjen en kommentar