Mens fotobransjen klager over elendige tider, tar nordmenn flere bilder enn noensinne.
Stiftelsen Elektronikkbransjen holder oppsyn med våre fotovaner, og nå er bildestatistikken for 2015 klar. Nordmenn tok i fjor gjennomsnittlig 1.365 bilder i løpet av året, opp fra 1.276 bilder i 2014.
Dette fremgår av en pressemelding som Elektronikkbransjen nå har sendt ut.
Det første året Elektronikkbransjen kjørte slike målinger, var i 2013, og 2015-tallene var de høyeste så langt.
Mobilkameraer = vekst
Det er kameramobilene som står for økningen i nordmenns fotografering, viser undersøkelsen, som er utført av Respons Aanalyse.
– Nå er 17. mai akkurat over, det er én av dagene det tas aller flest bilder i Norge, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Mobilen står nå for nesten halvparten av alle bildene som nordmenn tar.
Antall bilder som er tatt med vanlig kamera, har i snitt gått litt ned, fra 789 bilder i 2014 til 709 bilder i 2015.
Bilder tatt med mobilkamera har økt fra 487 til 656 bilder i snitt. Dermed står mobilen for 48 prosent av alle bilder nordmenn tar.
Hvis denne utviklingen fortsetter, er det all grunn til å tro at mobilkameraet blir det mest brukte kameraet i Norge i år.
Interresant er det også at undersøkelsen fra Elektronikkbransjen viser at bildene ikke bare blir liggende på mobiltelefonen.
Fremkaller bildene
28 prosent av de spurte sier at de har fremkalt bilder tatt med mobiltelefonen. Vi formoder at dette betyr at bildene er blitt skrevet ut på en eller annen måte.
Og det er særlig bildene av barna våre vi fremkaller. Hele 57 prosent av dem med små barn sier de fremkaller mobilbildene sine.
Aldersgruppen 35-44 år har i større grad enn andre aldersgrupper fremkalt bilder tatt med mobiltelefonen. 40 prosent av disse brukerne sier at de fremkaller mobilbildene sine.
Elektronikkbransjen tolker dette som at kvaliteten på mobilkameraet er utslagsgivende når nordmenn kjøper ny telefon.
Fotobøker fortsatt in
Spørreundersøkelsen fra Elektronikkbransjen gjør det også klart at fotobøker fortsatt er populært.
16 prosent sier de har lagd fotobok det siste året, mens ni prosent har brukt eget motiv til å lage dekorasjonsbilder.
21 prosent sier de har kjøpt vanlige papirbilder.
Kvinner har i større grad enn menn kjøpt vanlige papirbilder, temakart og kalendere, mens barnefamiliene i større grad enn andre kjøper alle de ulike bildeproduktene.