Mobilkamera-andelen kryper stadig oppover

Fotoundersøkelsen 2022
MOBILVEKST 1: En stadig større andel av bildene som nordmenn tar, blir tatt med mobilkamera på bekostning av «ordentlige» kameraer. (Foto: Toralv Østvang)

KOMMENTAR: Mobilkameraenes dominans i forbrukermarkedet fortsetter å krype oppover. Sakte, men sikkert. Og myten om at mobilbildene er for dårlige til å tåle utskrift og forstørring, er i ferd med å miste relevans, for salget av papirbilder og interiørbilder vokser kraftig. Bildene er åpenbart mer enn gode nok for folk flest. Og fotobok-salget vokser nærmest eksplosivt.

Det er den årlige norske fotoundersøkelsen som Respons Analyse utfører på oppdrag fra Stiftelsen Elektronikkbransjen som viser dette – og mye mer.

Et av hovedfunnene i 2022-undersøkelsen er at nordmenn har begynt å ta flere bilder igjen etter nedgangen under korona-epidemien. Samtidig kan vi igjen snakke om ny rekord i andelen av bilder som tas med mobilkamera.

Fotoundersøkelsen 2022
PÅ VEGGEN: I skrivende stund er Jonathan blitt fem år gammel, men bildeveggen hjemme hos bestemor og bestefar er etter hvert blitt fylt opp av glimt fra flere år i barnehagen, med utgangspunkt i mobilbilder. (Foto: Toralv Østvang. Gjengitt med tillatelse fra Jonathans foreldre.) (Klikk for større bilde.)

Trendene i fotoundersøkelsen er vel å merke basert på en spørreundersøkelse blant folk flest, altså i det vi kan kalle forbrukermarkedet. Undersøkelsen sier derfor lite eller ingenting om utvikling i mer profesjonelle foto- og video-miljøer.

Trendene forsterkes

Tallene fra årets fotoundersøkelse fra Elektronikkbransjen og Respons Analyse viser ingen dramatisk nye trender sammenlignet med de foregående årene, men stadfester trender vi allerede har sett. Som for eksempel at vi tar stadig flere bilder med mobilkamera, og at vi – tross kritikken fra fotoentusiaster og profesjonelle fotografer – synes mobilbildene er gode nok til at de tåler å bli fremkalt.

«Fremkalt» betyr for øvrig ikke det samme i vår tid som da vi fotograferte med film i kameraet, fikk fremkalt filmen og deretter fikk lagd papirkopier eller «forstørrelser» av bildene. Nå betyr det heller rett og slett at vi får lagd fysiske bilder av våre digitale originaler og deretter kan dele dem som papirfotoutskrifter, på aluminiumstrykk, satt i glass og ramme og så videre, eller at vi får vist dem i fotobøker. Fremkalling er rett og slett noe som gjør det mulig å vise bilder på noe annet enn bare en skjerm, enten vi nå snakker om mobilskjerm, nettbrett, PC-skjerm eller TV.

Litt forenklet kan man kanskje si at selv om kamerabransjen blør fordi det tradisjonelle kamerasalget stadig taper terreng mot mobilbransjen, så blomstrer egentlig det vi kan kalle fotobransjen.

Oppgang etter koronapandemien

Årets fotoundersøkelse viser at nordmenn i gjennomsnitt vil ta 1.753 bilder i år, mot 1.748 bilder i fjor. Tallene er for ordens skyld basert på spørreundersøkelsen som ble gjennomført i april 2022 og hva 1.503 landsrepresentative respondenter over 16 år svarte da. Vi snakker altså ikke om noen faktisk opptelling av antall produserte bilder i landets fotobutikker eller lignende statistikk, men om svar i en spørreundersøkelse.

Tallet nådde ikke helt opp til rekordåret 2019 (svartallene for 2020 i tabellen), da hver av oss tok hele 1.833 bilder. Men undersøkelsen dokumenterer likevel en oppgang igjen etter nedgangen i fotograferingen under koronapandemien.

Fotoundersøkelsen
I RAMME: Stadig flere av oss vil ha fysiske bilder, ikke bare bilder på en eller annen skjerm. (Foto: StockSnap fra Pixabay.) (Klikk for større bilde.)

Bildesalget vokser

Selv om veksten i selve fotograferingsaktiviteten er moderat, er det en betydelig større vekst i bildesalget. – I årets tre første måneder er salget av fotobøker økt med 168 prosent i forhold til 2021, og bilder forstørret opp for å henge på veggen hjemme er opp med 29 prosent, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, i en pressemelding.

Undersøkelsen viser altså at over halvparten av alle nordmenn kjøper en fysisk utgave av bildene sine. De to mest populære produktene er vanlige papirbilder og fotobøker. 22 prosent bestilte papirbilder og 21 prosent bestilte fotobøker i løpet av det siste året. I tillegg kommer fotografiske temakart av typen julekort, takkekort og invitasjoner, som 16 prosent sier de har kjøpt. 14 prosent har kjøpt en fotokalender, ni prosent har bestilt dekorasjonsbilder til hjemmet og sju prosent har skrevet ut bilder i fotoplakat-størrelse. Dessuten er det noen som har kjøpt gaveprodukter som kopper, musematter og t-skjorter.

Mobilveksten fortsetter

En trend som holdt seg gjennom pandemien og som også ser ut til å fortsette, er at vi tar en stadig større andel av bildene våre med mobilkamera. – I 2017 var første gang vi tok flere bilder med mobilen enn med kameraet, og denne trenden fortsetter i år. Nå er 64 prosent av bildene vi tar gjort med mobilen, mot 63 prosent året før, sier Ottemo.

Fotoundersøkelsen 2022
MOBILVEKST 2: Andelen bilder som nordmenn tar med mobilkamera, kryper jevnt og trutt oppover. (Kilde: Respons Analyse/Elektronikkbransjen.) (Klikk for større graf.)

Ingen dramatisk økning, altså. Men mobilen blir et stadig mer akseptert verktøy. Og det er jo ikke så rart.

For det første begynner bilde- og videokvaliteten fra mange mobiltelefoner nå å bli så bra at folk ikke lenger trenger å kvie seg for å vise dem på sine store 55-, 65- eller 75-tommer store 4K TV-er, selv ikke på skjermer med avanserte HDR-bildeforbedringer som Dolby Vision og lignende teknologier.

For det andre representerer mobilkameraene bedre enn noen andre kameratyper det berømte slagordet om at «det beste kameraet i verden er det du har med deg». Det å ta med seg et kamera når man går ut, krever normalt at man må fatte en beslutning om å gjøre det eller ikke, selv om det det dreier seg om små kompaktkameraer. Dette er imidlertid ikke noe man trenger å tenke på når det gjelder mobilkamera. For mobilen ligger allerede i en eller annen lomme, i en skulderveske eller i en håndveske når man går ut, uten at man har tenkt igjennom det på forhånd. For den ligger jo der allerede, kanskje for brukes til å betale en billett eller noe annet med. Å ta med seg mobilen er like selvfølgelig som at man har på seg klær og tar med lommeboka når man går ut.

Kvinnene leder

Fotoundersøkelsen avdekker også enkelte forskjeller mellom kjønnene når det gjelder bruken av mobilkamera. Totalt svarer 35 prosent av de spurte at de har bestilt bilder fra mobilen. Men blant kvinner ligger dette tallet høyere enn hos menn, 42 prosent mot 27 prosent. Barnefamilier er også flinkere til å bestille bilder. Barnefamilier ser også ut til å være ivrigere etter å bestille fotoprodukter enn andre.

Selv om mange bestiller bildeprodukter fra sine mobiler, er det likevel PC-en som brukes mest. 69 prosent har bestilt bildeprodukter via PC-plattformen. For ordens skyld: At dette bidrar til å bringe summen over 100 prosent, skyldes at mange bestiller bildeprodukter fra flere ulike plattformer.

Del dette innlegget med andre

Abonneér på Kameranytts nyhetsbrev

Da får du melding i e-postkassen din hver gang Kameranytt publiserer en ny artikkel

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.

Hold deg oppdatert

Abonnér på nyhetsbrevet!

Da får du en e-postmelding hver gang Kameranytt publiserer en artikkel.

Kameranytt deler ikke informasjon om sine abonnenter med noen.

Abonnement blir aktivert ved hjelp av e-postmelding for bekreftelse. Sjekk søppelpost hvis e-postmeldingen ser ut til å utebli.