Kameranytt.no

Mobilkameraene styrker stillingen

Mobilkamera-vekst
MOBILBILDER: Mobilkameraet fortrenger «ordentlige kameraer» fra markedet, bekrefter ny undersøkelse. (Foto: Gerd Altmann fra Pixabay)

Nordmenn fotograferer mer enn noensinne, og andelen av bilder som tas med mobilkamera, fortsetter å øke. Hele 60 prosent av bildene vi tar nå, fotograferer vi med et mobilkamera. Hyggelige tall for smartmobil-produsentene, naturligvis. Men det er kanskje ikke like hyggelige lesning for den tradisjonelle kamerabransjen.

Denne trenden kommer fram i 2020-utgaven av den årlige spørreundersøkelsen som Respons Analyse utfører på oppdrag for Stiftelsen Elektronikkbransjen og Fotorådet.

Som vanlig inneholder Fotoundersøkelsen både gode og dårlige nyheter, avhengig av hvilke briller man ser tallene gjennom. At nordmenn nå tar flere bilder enn noensinne, er kanskje en generell gladnyhet. Gjennomsnittsnordmannen tar nå 1.833 bilder i året, som er ny rekord siden Elektronikkbransjen startet sin fotoundersøkelse i 2014.

Fotovanene

Men formålet med undersøkelsen er ikke bare å finne ut hvor mange bilder folk tar, men også å finne ut mye mer om folks fotovaner. Som for eksempel hvor stor andel av bildene som fortsatt tas med tradisjonelt, dedikert kamera sammenlignet med antall bilder tatt med en generell elektronikkdings som et mobilkamera. Et mobilkamera er som kjent ikke et dedikert kamera, men en mobiltelefon der fotografering inngår som bare én av hundrevis av andre oppgaver man kan bruke mobilen til.

Mobilkamera-vekst
ØKER: Mobilkameraene fortsetter å øke sin markedsandel i fotomarkedet, fastslår kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. (Foto: Elektronikkbransjen)

Det betyr at flertallet av bildene vi tar nå, ikke tas med et kamera utviklet og produsert av den tradisjonelle kamera-bransjen. Joda, vi vet at kamera-produsenten Leica samarbeider med mobiltelefon-produsenten Huawei om kamera-teknologien og optikken i Huawei-mobilene, så kamera-bransjen er jo ikke skjøvet helt ut på sidelinjen. I hvilken grad kamera-bransjen for øvrig er involvert i mobilkamera-bransjens utviklingsarbeid og produksjon, vet jeg ikke. Men uansett må det jo være et tankekors for kamera-bransjen at 60 prosent av bildene nå tas med mobilkamera. I hvert fall her i Norge.

Enda mer dramatisk globalt

Globalt ser det enda verre ut for kamera-bransjen, eller bedre ut for mobil-bransjen, om man vil. Tall fra analysefirmaet InfoTrends viste at i 2017 ble 85 prosent av alle digitale bilder på verdensbasis tatt med mobilkamera. Bare 10,3 prosent ble tatt med «ordentlig» digitalkamera. De resterende 4,7 prosent ble tatt med nettbrett – heller ikke det et produkt fra kamera-bransjen.

De samme tallene viste for øvrig at tallet på bilder som blir tatt i våre dager vokser dramatisk. Estimatene fra InfoTrends i 2017 gikk ut på 1.200 milliarder bilder på verdensbasis det året – 1,2 billioner bilder på norsk eller 1,2 trillioner på amerikansk – eller at hver eneste av de omlag 7,5 milliarder menneskene på jorden det året ville ta 160 bilder hver, ifølge presentasjonen av tallene hos Statista. Og dette var nesten en fordobling siden 2013.

Mobilkamera-vekst
MOBIL-VEKST: Det var i 2017 at tallet på bilder tatt med mobilkamera gikk forbi antall bilder tatt med vanlig kamera i Norge, og Fotoundersøkelsen 2020 viser at denne andelen bare fortsetter å øke. (Kilde: Respons Analyse/Elektronikkbransjen/Fotorådet)

Mye av forklaringen ligger naturligvis i at stadig flere av oss har med seg en mobiltelefon uansett hvor vi befinner oss, og at mange dermed utfører en digital bilde-dokumentasjon av hverdagen i en målestokk som aldri før har vært mulig.

Fotoundersøkelsen 2020

Formålet med Fotoundersøkelsen er å gi Eletronikkbransjen og Fotorådet innsikt i folks fotovaner, kjøpsvaner og kjennskap til aktører i bransjen. Resultatene brukes til innsikt, markedsføring, PR og informasjonsarbeid for fotobransjen.

Datagrunnlaget for årets undersøkelse består av 1.698 respondenter over 16 år, og dataene ble samlet inn i mars og april 2020.

De to hovedtrendene er at stadig flere skifter fra vanlig kamera til mobilkamera, og at økningen i bilder tatt med mobilkamera bidrar til økt antall bilder tatt totalt.

For bransjen er det neppe hyggelig å lese at det er færre som sier de skal kjøpe kamera i nær framtid, at det er lengre siden man sist kjøpte et kamera, og at dette resulter i nedgang i antall solgte kameraer, spesielt kompaktkameraer.

Flere bildeprodukter

Mange vil gjerne ha det til at mobilfotograferingen har gitt folk slomsete fotovaner. Folk knipser i vilden sky, men bryr seg ikke om å ta vare på bildene sine, de arkiverer dem ikke ordentlig, de skriver dem ikke ut, bare deler dem på sosiale medier og det er det hele.

Fotoundersøkelsen viser imidlertid at det slett ikke er slik. I hvert fall ikke for alle.

Mobilkamera-vekst
HVERDAGS-DOKUMENTASJON: Mobilkameraet har folk alltid med seg, og dermed øker den såkalte hverdags-dokumenteringen dramatisk. (Foto: Free-Photos fra Pixabay

Den store økningen i mobilfotograferingen bidrar nå til økt salg av bildeprodukter, ifølge Fotoundersøkelsen. En stadig større andel av bildene som blir tatt med mobilkamera, blir nå skrevet ut på fotopapir, enten på fotoskriver hjemme eller fremkalt – som det heter – i fotobutikk. Ordet «fremkalling» har vel fått en ny betydning i våre dager. Før forbant vi ordet med kjemikalier og mørkerom. Nå betegner det utskrift av en digital bildefil på fotoskriver, i en eller annen form.

Fotobøker er et annet utskriftsmedium som blir stadig mer populært, også hos mobilfotografer.

Trenden med at vi kjøper mindre papirbilder har nå stoppet opp. Andelen ligger på den samme som i 2018, rundt 25 prosent. 19 prosent har laget egen fotobok. Andre bildeprodukter er temakart som julekort, takkekort og invitasjoner, samt kalendere, dekorasjonsbilder, fotoplakater og bilder på gaveprodukter som kopper, musematter, luer og lignende.

Det er imidlertid hele 51 prosent som ikke har kjøpt bildeprodukter av egne bilder det siste året. Trøsten for fotobutikkene er at mange har ambisjoner om å kjøpe flere bildeprodukter enn før. 23 prosent sier de har planer om å kjøpe vanlige papirbilder i nærmeste framtid, og 28 prosent har planer om å bestille egen fotobok, selv om bare 19 prosent lagde egen fotobok det siste året. Fotobutikkenes utfordring nå blir altså å få kundene til virkelig å gjøre det de sier de vil gjøre.

Folk vil ha fotobutikker

Fotoundersøkelsen 2020 inneholder flere lyspunkter for en ellers hardt presset fotobransje. For eksempel konkluderes det med at det store flertallet fortsatt vil kjøpe seg kamera i en fotobutikk eller elektronikkbutikk, i begge tilfeller definert som «ikke-nettbutikker». 32 prosent svarte at de anskaffet sitt siste kamera i fotobutikk, og 25 prosent valgte elektronikkbutikk. Bare åtte prosent valgte fotobutikk på nett, sju prosent valgte elektronikkbutikk på nett og fire prosent valgte en ren internettbutikk.

Mobilkamera-vekst
MOBIL OM NATTEN: For folk flest er det nok lettere å få fine nattbilder ved hjelp av «computational photography»-teknologien i kameramobilene enn å sette et tradisjonelt kamera på stativ og bale med lange eksponeringer. (Foto: Toralv Østvang)

Dette får Elektronikkbransjen og Fotorådet til å fastslå at kompetansen som finnes i fotobutikkene, fremdeles er viktig og verdsettes av forbrukerne. Det er spesielt i aldersgruppen over 65 år at fleste – 49 prosent – handler i fysiske fotobutikker.

Det er også de over 65 år som er mest trofast mot kompaktkameraene.

Andelen som svarte at det siste kameraet de kjøpte seg var et kompaktkamera, har totalt sett gått ned, fra 42 prosent i fjor til 39 prosent i år. Like mange, altså 39 prosent, har kjøpt seg et speilreflekskamera, og det er en vekst fra 35 prosent året før. Speilreflekssalget ser altså ut til å øke litt, mens kompaktkamera-salget går nedover.

Salget av kompakte systemkameraer, det vil si alle slags speilløse kameraer med utskiftbar optikk, holder seg jevnt lavt på sju prosent, det samme prosenttallet som de siste fire årene, ifølge svarene i Fotoundersøkelsen 2020.

Konklusjon

Fotoundersøkelsen 2020 gir ikke noen enkle svar på spørsmålet om hvordan kamera- og fotobransjen skal møte utfordringene. Teknologien i mobilkameraene blir bedre så å si fra år til år, mens utviklingen av vanlige kameraer ser ut til å gå mye langsommere. Selv om mobilkameraene aldri vil kunne måle seg med profesjonelle kameraer når det gjelder bildekvaliteten og mye annet, oppfatter tydeligvis folk flest dagens mobilkameraer som gode nok til deres bruk. Derfor vil mobilkameraenes andel av kameramarkedet bare fortsette å vokse.

Undersøkelsen inneholder imidlertid enkelte lyspunkter for fotobutikkene når det gjelder nettopp mobilkamera-brukerne. Flere av dem enn før vil nå ha fotoutskrifter i god kvalitet, og interessen for fotobøker ser ut til å vokse. Det er interessant, ikke minst med tanke på å sikre at de viktigste bildene forblir tilgjengelige for kommende generasjoner.

Så gjenstår det å se om inntrykkene fra Fotoundersøkelsen 2020 etter hvert vil gjenspeile seg i bransjens faktisk salgstall både når det gjelder kamerasalget og salget av bildeprodukter for øvrig. Den første pekepinn får vi antakelig i slutten av august, som er den tiden på året da Elektronikkbransjen pleier å legge fram salgstallene for første halvår.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.