ANMELDELSE: Fotograf og fotografisk kunstner Morten M. Løberg har skrevet en rekke bøker, om alt fra livet i mørkerommet via historien om tidsskriftet Fotografis 50 første år til to bind om livet på Hamar og omegn på 1960- og 1970-tallet. Nå er han ute med sin første bok med fokus på egne kunstneriske arbeider.
«I am standing here to see» er tittelen på boka. Jeg vet ikke om den engelske tittelen er valgt for å kunne gi boka et internasjonalt publikum, men tittelen bør ikke skremme norske fotokunst-interesserte fra å vurdere å kjøpe den. For det er uansett ikke mye å lese her. Titlene på hvert av de nærmere 100 fotografiske verkene er stort sett bare på ett ord, og de er gjengitt både på norsk og engelsk. For eksempel slik: «Vinter | Winter | 2001».
Forord verdt å lese
Den eneste teksten av litt lengde er forordet av Øivind Storm Bjerke. Han er professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo og tidligere direktør for Norsk museum for fotografi/Preus museum. Forordet hans er skrevet på norsk, men er også oversatt til engelsk – igjen ser vi at både norske og utenlandske lesere vil ha glede av boka. Greit å vite hvis man vil gi den i gave til fotovenner i utlandet.
I forordet setter Øivind Storm Bjerke fotokunsten til Morten Løberg inn i en sammenheng både kunsthistorisk og fotografihistorisk. For eksempel forklarer han Morten Løbergs åpenbare forkjærlighet for sort/hvitt-bilder med at «den enkle forklaringen er å peke på at fargefotografiet kom i alminnelig bruk først i nyere tid». Morten Løberg begynte å fotografere i ungdomsårene på Hamar sent på 1960-tallet og ble en ivrig fotografisk bidragsyter i den ene av de to lokalavisene der på den tiden, omtrent samtidig som jeg trådte mine journalistiske barnesko i den konkurrerende avisen. For oss begge var det sort/hvitt det gikk i. Som regel sto det Kodak Tri-X på filmpakningen. Fremkalling av Tri-X var faktisk temaet for den første artikkelen Morten Løberg hadde på trykk i Fotografi for snart 50 år siden.
Men mens jeg primært ble journalist og bare fotograferte «litt attåt», ble nok Morten Løberg først og fremst fotograf. Selv om også han har skrevet i hele sitt voksne liv. For eksempel som mangeårig medarbeider i det nevnte tidsskriftet Fotografi. I årenes løp har jeg ofte hatt gleden av å møte Morten på pressekonferanser i kamerabransjen.
BLA I BOKA: I denne videoen blar Morten Løberg gjennom en del av sidene i sin nye bok. (Video: Morten Løberg via Vimeo.)
Fotografisk kunst
De fleste av oss som liker å fotografere, gjør det nok helst utifra et ønske om å kunne dokumentere og bevare minner om opplevelser, steder og folk vi har møtt på vår vei gjennom livet. Min personlige bildesamling, den største digitale på vel 65.000 bilder, en annen litt mindre, i tillegg til noen titusener av «analoge» bilder i lysbildekassetter og negativmapper, er vel et eksempel på dette. Man leter nok forgjeves etter noe som kan kalles kunst i min bildesamling.
For ikke så lenge siden – jeg husker ikke hvor, så jeg kan ikke oppgi noen lenke – leste jeg et debattinnlegg der det ble påstått at et fotografi aldri kunne kalles et kunstverk på linje med malerier, statuer og andre «ordentlige» kunstformer. Jeg kjente jeg var uenig, og den nye boka til Morten Løberg bekrefter – i hvert fall for meg – at kunst også kan bli født i et kamera.
Kombinasjonen av bokas tittel og et sitat forfatteren gjengir fra den store amerikanske fotografen Minor White (1908-1976) bidrar slik jeg ser det til å forklare noe av Morten Løbergs tilnærming til sine motiver – og kanskje hvor noe av inspirasjonen kommer fra. Det dreier seg blant annet om å være tålmodig, om ikke å forlate motivet før man har opplevd det og greid å få tak i essensen i det. Om å bli stående for å se på det. Kanskje lenge. Når man blar i boka, sitter man med en følelse av at motivene er sett av en med god tid. Tid til å vurdere, forstå og deretter kapre essensen. Selv om bildene i boka slett ikke alltid handler om statiske motiver der fotografen har god tid. Når man fotograferer fly og fugler i flukt, er det grense for hvor lenge man kan vente før man må trykke på utløserknappen. Likevel gir Morten Løbergs bilder inntrykk av å være skapt av en person som har brukt mye tid på å tenke før knipsingen. Men en del av det kunstneriske uttrykket har nok også oppstått – eller i hvert fall blitt finpusset – i mørkerommet.
Minimalisme
Morten Løbergs sterke sans for minimalisme kommenteres i forordet og gjenspeiles i mange av bildene i boka. Det er kanskje ikke så mange av oss som ser et fotografisk motiv i den gule stripen midt på en asfaltert vei. Dét gjør Morten Løberg.
Den nevnte gule stripen er forøvrig et av de få fargebildene i boka. Her er gulfargen essensiell. Ellers går det mest i sort/hvitt. Nyanser av grått dominerer, av og til brutt opp av tilløp til sort eller hvitt. Et av mine favoritt-kunstverk i boka er bildet av Gimsøybrua fra 2002. Det kan jeg sitte og se lenge på. Og der brua forsvinner i grått i det fjerne og blir borte under horisonten, griper jeg meg selv rett som det er i å lure på om den egentlig fortsetter jorda rundt.
Med andre ord – selv minimalistiske fotografier kan sette i gang tankeprosesser som vi som betraktere ikke selv har full kontroll over. Da er vel noe av hensikten oppnådd med bildene i en bok som denne.
Boka «I am standing here to see» anbefales.
Hvem er Morten M. Løberg?
Til slutt noen ord om Morten Løberg. Han ble født i 1953 og er – som allerede antydet – oppvokst på Hamar. Morten Løbergs kunstnerkarriere er snart 50 år lang. På Høstutstillingen i Oslo ble noen av hans bilder vist første gang i 1979. Han har vært antatt der ytterligere to ganger, i tillegg til at han vært antatt på Østlandsutstillingen tre ganger.
Morten Løberg ble tidlig medlem i Forbundet Frie Fotografer. Der har han vært både juryleder, nestleder og styreleder.
Nå i 2022 har Morten Løberg hele tre separatutstillinger, henholdsvis i Hamar kunstforening, Drøbak kunstforening og Kunstmuseet NordTrøndelag.
Tidligere er han tildelt betydelige kunstnerstipend og atelieropphold gjennom Ingrid og Elias Fegerstens stiftelse og Ingrid Lindbäck Langaards stiftelse. Morten Løberg har dessuten utsmykket Kunnskapsdepartementet og er i år innkjøpt av Norsk museum for fotografi/Preus museum.
Prisen
Boka «I am standing here to see» av Morten M. Løberg kan bestilles direkte fra forfatteren via e-post til mail@mortenloberg.no. Prisen er 398 kroner pluss porto på 70 kroner. I skrivende stund selges boka også hos Tronsmo i Oslo og Preus museum i Horten. Forfatteren opplyser til Kameranytt at flere utsalgssteder kommer etter hvert.