Nikons nye flaggskip-kamera Z 9 er nå offisielt på markedet. Nikon er i havn med sin trinnvise lansering, og sports- og nyhets-fotografene i Nikon-leiren kan endelig begynne å vurdere på alvor om de skal svitsje fra speilrefleks til speilløst. Men ikke bare sports- og nyhets-fotografene. Nikon har ambisjoner om en større målgruppe. Derfor 45 megapiksler.
Stikkord for Nikon Z 9:
- Nikon FX stablet fullformatbildebrikke på 45 megapiksler
- «Real Life Viewfinder» – elektronisk søker angivelig like god som optisk speilreflekssøker, uten «blackout»
- Ny superrask Expeed 7-prosessor som greier opptil én times 8K-videoopptak uten varmeproblemer
- Serieopptak på opptil 20 bps i RAW-format – 30 bps i JPEG
- Kun elektronisk lukker
- Autofokus-sporing av folk, dyr, fugler, biler, motorsykler, fly og tog
- Redesignet utfellbar LCD-skjerm
- Forbedret batteriteknologi
- Allsidige og raske kommunikasjonsmuligheter

Vi journalister greier sjelden eller aldri å få representanter for kameraprodusentene til å si noe konkret om sine konkurrenter. Dette er egentlig et allment fenomen på mange andre områder enn bare kameraindustrien. Så da Kameranytt fikk anledning til å ta en prat med representanter for Nikon i Norden i forbindelse med den offisielle Z 9-lanseringen, var det ingen vits i å spørre om hvorfor Nikon hadde valgt en annerledes strategi enn erkerival Canon hadde gjort med sitt Canon EOS R3-kamera. Dette kameraet ble offisielt lansert 14. september 2021, altså bare vel seks uker før Nikons lansering av et ganske likt kamera med i hovedsak samme målgruppe, i hvert fall tilsynelatende: sports- og nyhets-fotografer.
Hva er forskjellen?
Ja, hva er egentlig forskjellen? Som ryktene har fortalt en stund, er det bekreftet at Nikon har valgt en fullformatbrikke til Z 9 med mye høyere oppløsning enn det Canon lanserte i september. Med R3 har Canon lagt seg på beskjedne 24 megapiksler, med en argumentasjon som i hovedsak går på at for disse målgruppene er tid og hastighet avgjørende. Disse fotografene ofrer gjerne litt oppløsning – faktisk ganske mye – for å være sikre på at alt fra bildebehandling til bildeoverføring fra sportsarenaer og nyhetshendelser til hjemmeredaksjonen bokstavelig talt går med lynets hastighet.
Og så kommer Nikon altså med et kamera som er ganske likt, et konkurrerende sports- og nyhets-kamera, men som har en bildebrikke med nesten dobbelt så høy oppløsning. Altså en type bildebrikke man ellers pleier å finne i «langsommere» kameraer myntet på atelier-fotografer, på reklamefotografer som tar bilder som skal forstørres til mange meter høye reklameplakater, og kanskje natur- og arkitektur-fotografer som man er vant til å se mer som brukere av kameraer som Canon EOS R5 (45 megapiksler), Nikon Z 7 II (46 MP), Leica SL2 (47 MP) og lignende. For ikke å snakke om litt langsomme mellomformatkameraer med enda høyere oppløsning.

Men etter at jeg vred spørsmålet litt mer i retning generelle betraktninger rundt den høye oppløsningen på bildebrikken i Z 9, medga Nikon-folkene i samtalen med Kameranytt at selskapet har litt større målgrupper i tankene enn bare sports- og nyhets-fotografene. Og siden man har greid å konstruere et kamera som greier 20 RAW-bilder per sekund – 30 bps i JPEG – selv med en 45 MP bildebrikke, så hvorfor ikke?
Nikon-folkene greide å formulere budskapet uten å si et ord om konkurrentene, men likevel med en antydning om hvordan selskapet har tenkt litt annerledes.
Spørsmålet om hvilke andre målgrupper enn sports- og nyhets/presse-fotografer Nikon kan ha i tankene når det gjelder Z 9 kan for eksempel være natur- og landskapsfotografer. Canon har også naturfotografer med i sine målgruppe-vurderinger for R3, men er kanskje litt mer innrettet mot dem som helst fotograferer raske dyr og fugler. Presentasjonene rundt Canons lansering i september ga inntrykk av det. Fotografer som er litt mer opptatt av selve landskapet og naturen rundt dyrelivet, vil kanskje gjerne legge litt mer vekt på oppløsningen, selv om hastighet kan være viktig for dem også? Da er Nikon Z 9 kanskje litt mer et «ja takk, begge deler»-svar på spørsmålet om hastighet kontra oppløsning?
Når det gjelder oppløsningen bør det også nevnes at kameraet som Z 9 først og fremst er ment å skulle erstatte, er Nikons speilrefleks-flaggskip Nikon D6, lansert så sent som i 2019. Dette kameraet har en brikke med oppløsning på bare 20,8 megapiksler og kan bare håndtere 4K, ikke 8K. Så her er det definitivt store forbedringer på gang med Z 9.
Den nyutviklede bildebrikken er en såkalt stablet bildesensor. Det betyr at både bildediodene og alt som trengs av transportkanaler for dataoverføring og til og med lagringsplassen kan bygges integrert i selve bildebrikken. Det er noe av nøkkelen til lynrask fotografering med 20-30 bilder i sekundet, slik denne klassen proffkameraer nå er i stand til.
Et stort steg for Nikon
Nikon Z 9 representerer altså fremskritt på mange plan for Nikon. Vi bør vel likevel ikke trekke sammenligningen helt til Neil Armstrongs utsagn under månelandingen i 1969 om et lite steg for et menneske, men et gigantisk steg for menneskeheten. Det blir for drøyt. Men at Nikon-folkene er hellig overbevist om at Z 9-lanseringen i ettertid vil bli sett på som et stort steg framover for Nikon, er det ingen tvil om.

De fleste kameraprodusenter har noen nøkkelprodukter å vise til opp gjennom sin historie som har vært særdeles betydningsfulle for selskapet. Produkter som kanskje har omdefinert den kommende produktutviklingen eller befestet selskapets plass i kamerahistorien gjennom viktig nyskaping. For Nikon var speilreflekskameraet Nikon D850 fra 2017 et slikt kamera, med sin fullformat-brikke på 45 megapiksler. 12-megapikslers-kameraet Nikon D3 tilbake i 2007 var vel også et «signal-kamera» for sin tid. Noen vil kanskje trekke fram andre også.
Det ser – og høres – ut til at mange hos Nikon er overbevist om at Nikon Z 9 vil bli et slikt kamera. «Ja, dette er er stort steg framover for Nikon», står det å lese i notisblokken som jeg hadde med meg til møtet med de nordiske Nikon-folkene i forbindelse med Z 9-lanseringen. Det betyr at noen må ha sagt akkurat dét.
Den nye Expeed 7-signalprosessoren i Nikon Z 9 er rask nok for ganske lange 8K-videoopptak angivelig uten plagsom varmeutvikling, og Nikon-folkene mener at den forbedrede autofokus-teknologien i Z 9 er det de kaller «klasseledende». Kommende tester får viser om det stemmer.
Takket være Z-fatningen
Budskapet til mangeårige nyhets- og sports-fotografer som fram til nå har vært skeptisk til å svitsje fra speilrefleks- til speilløs-teknologi, er at den forbedrede ytelsen til Nikon Z 9 hadde vært umulig å få til uten Z-fatningen, den nye objektivfatningen som Nikon lanserte da selskapet kom med sine første speilløse fullformatkameraer høsten 2018.

Fatningsåpningen er særdeles stor, ikke bare i forhold til Nikons egne speilrefleks-kameraer, men også sammenlignet med sentrale speilløse kameraer fra konkurrentene. Fatningen slipper inn særdeles mye lys, noe som sammen med Nikons utvikling av hastigheten på digital kommunikasjon angivelig byr på store forbedring på mange områder. For eksempel på søkeren i Nikon Z 9, som Nikon kaller en «Real Life Viewfinder». Budskapet er at den elektroniske søkeren skal gi like godt bilde av verden rundt fotografen som de beste optiske søkerne på de beste speilreflekskameraene. Og muligheten til å gjøre 8K-opptak i 30p allerede nå, vil snart bli ytterligere forbedret til 8K-opptak i 60p med en fastvareoppdatering som kommer ikke så lenge etter kameralanseringen.
En autofokusløsning som greier å låse opptil ni fokuspunkter samtidig, skal heller ikke være å forakte, fikk Kameranytt høre. Og naturligvis lover Nikon at søkerbildet ikke skal gå i sort, som hittil har vært noe av grunnen til proffenes skepsis til speilløse kameraer.
Ikke mekanisk lukker
Et av de mest revolusjonerende trekkene ved Nikon Z 9 er trolig at kameraet faktisk ikke har noen mekanisk lukker, bare elektronisk. I et proffkamera som dette høres det uhørt ut. Men Nikon-folkene påstår de har løst – helt eller i hvert fall i stor grad – alle problemene som har vært knyttet til elektroniske lukkere. Som for eksempel forvridde elementer i bildene på grunn av «rolling shutter», eller problemer med blitssynkronisering og blafring på grunn av frekvensproblematikk på belysning i sportshaller og den slags.
Jo, det finnes faktisk en mekanisk lukker i kameraet. Men den har ingen innvirkning på selve fotograferingen. Hensikten med den er bare å beskytte bildebrikken når kameraet ikke er i bruk. Når man tar av objektivet, ser man den som en gardin som dekker over bildebrikken.

Nikon D6 greide ikke hastigheter over 14 bps. Den elektroniske lukkeren på Nikon Z 9 greier altså 20 bps. Konkurrenten Canon EOS R3 greier til sammenligning opptil 30 bilder i sekundet med motivsporing både på autofokus og auto-eksponering, og det samme tallet opererer Sony med for sitt A1-kamera som ble lansert tidlig i 2021. Konkurransen mellom markedets flaggskips-kameraer er beinhard her. Igjen må vi vente på kommende tester for å få avklart hvor store forskjeller det er på de nye toppkameraene i denne delen av markedet.
Førsteinntrykket
Jeg har ikke fått prøvd Nikon Z 9 ennå, men jeg har om ikke annet fått lov å holde et slikt kamera i mine hender i noen minutter under samtalen med Nikon-folkene.
På demo-kamerahuset var det montert det nye allround-zoomobjektivet som Nikon nå lanserer sammen med Z 9, Nikkor Z 24-120mm f/4 S. Det er et objektiv i Nikons S-familie, det vil si i den øvre kvalitetslinjen – Nikon-folkene kaller det et premium-objektiv. Blant annet har det to autofokus-motorer.

Slike objektiver blir aldri de minste og mest kompakte, men med en vekt på cirka 650 gram er det nok et velegnet objektiv for Nikon Z 9 til for eksempel allround- og reportasje-bruk. Og det bidro til å få Z 9-kameraet til å oppleves som et veldig transportabelt og velbalansert kamera da jeg fikk løfte på produktene. Z 9 oppleves riktignok ikke fullt så lett som erkerivalen Canon EOS R3, som med sine 1.015 gram med batteri og minnekort veier rundt 300 gram mindre. Men Nikon Z 9 er definitivt et kamera som til og med jeg godt kunne ha ruslet rundt med – til tross for at jeg har tidligere gjort det klart at mine fotografiske behov dekkes best av mest mulig lett og kompakt kamerautstyr. Men jeg opplevde altså ikke Z 9 som et skremmende stort og tungt kamera, slik jeg har gjort med enkelte av proffkameraene i denne klassen som jeg har fått prøve før. Heller tvert imot. Så her slår nok de designmessige fordelene med speilløse kameraer inn for fullt. Både for Z 9 og for EOS R3, skal det sies.
Ellers har Z 9 naturligvis mange knapper og betjeningshendler, slik profesjonelle fotografer ønsker det. På Z 9 er layouten på betjeningsknapper og -hendler mer i tråd med det vi har sett på de speilløse Nikon Z 7 og Z 6 enn på det som hittil har vært Nikons fremste proffkamera, speilreflekskameraet D6.
Knappene kan bakbelyses når man fotograferer i mørke omgivelser.

Ny supertele
Samtidig lanserer Nikon nå også et annet zoomobjektiv som Nikon-folkene gjerne vil sette i sammenheng med Z 9: En super-telezoom – Nikon-folkene kaller det en super-tele. Nikkor Z 100-400mm f/X-X VR er myntet blant annet på naturfotografer og sportsfotografer, som vil sette pris på den korte nærgrensen.
Dette telezoom-objektivet hører også hjemme i S-line-klassen.
Under utvikling
I det hele tatt kjører Nikon en ganske omfattende lanseringsrunde akkurat nå. Ytterligere et objektiv er presentert, men ikke som ferdig produkt. Nikkor Z 400mm f/2.8 TC VR S er en supertele med innebygd 1,4x telekonverter myntet på fullformats speilløse kameraer med Nikon Z-fatning, altså den nye generasjonen Nikon FX-kameraer. Z 9 er-brukere er nok i den primære målgruppen her.

Med brennvidde på 400 mm, høy lysstyrke på f/2,8 og et nytt belegg som Nikon kaller «den beste antirefleksytelsen i NIKKORs historie» skal dette objektivet bidra til naturtro bilder med nydelig bokeh og høy oppløsning, heter det i pressemeldingen.
Men dette er altså bare en utviklingskunngjøring foreløpig, og hverken pris eller lanseringstidspunkt er kjent ennå.
Prisene
Nikon tar sikte på å få Nikon Z 9 ut i butikkene i november 2021, men tar forbehold og sier for sikkerhets skyld «trolig». Veiledende pris blir i sjiktet som mange har gjettet på, 64.990 kroner. Altså litt under, men ikke så langt unna veiledende pris på Canon EOS R3, som på lanseringstidspunktet tidligere i høst var satt til 67.000 kroner. Sony-flaggskipet A1 koster omlag 80.000 kroner. Så det er definitivt ikke kameraer for massemarkedet vi snakker om her, altså.
På spørsmål fra Kameranytt vedgår Nikon-folkene at de er litt bekymret for leveringssituasjonen, siden mange elektronikk- og teknologi-produkter i senere tid er levert til markedet med betydelige forsinkelser. Markedet plages både av komponentmangel og av globale logistikkproblemer innen kontainer-trafikk og skipsfart i kjølvannet av korona-pandemien. Kjøperne må være forberedt på at det kan bli noe ventetid på noen av disse produktene, sies det.
Nikkor 24-120 mm-objektivet skal komme i salg i Norge i løpet av november 2021, og Nikon har satt veiledende pris til 13.490 kroner.

De første eksemplarene av Nikkor Z 100-400 mm VR-objektivet vil trolig være i fotobutikkene i løpet av desember 2021. Veiledende pris er 32.990 kroner.
Nikons Norden-avdeling arrangerer et såkalt #NikonDays-arrangement om Z-serien på nettet 5. november 2021 fra klokka 13 til 21. Der kommer det mye informasjon om Z 9-kameraet. Informasjon om påmelding kommer på Nikons norske nettsider.
Tekniske data
Brutto oppløsning | 52,37 megapiksler |
Netto oppløsning | 45,7 megapiksler |
Brikkestørrelse | Fullformat FX 35,9 x 23,9 mm, 3:2-proporsjoner, 8.256 x 5.504 piksler |
Sensortype | CMOS-brikke |
Lysfølsomhet | ISO 64-25.600, utvidbart til ISO 32-102.400 ukalibrert |
Bildestabilisator – kamera | Bildebrikkeforskyvning med 5 akser |
Bildestabilisator – objektiv | Objektivforskyvning tilgjengelig med VR-objektiver |
Fokuspunkter | 493 |
Objektivfatning | Nikon Z-fatning. |
LCD-skjerm | 3,1 tommer, 8 cm, berøringsfølsom |
LCD-skjermoppløsning | Ca. 2.100.000 punkter |
LCD-skjerm toppanel | Ja |
Søkertype | 1,27 cm Quad VGA OLED-søker, ca. 3,69 megapiksler |
Søkerforstørrelse | Ca. 0,8x (35 mm-format m/50 mm-objektiv på uendelig) |
Lukkertider | Kun elektronisk lukker m/lukkerlyd og beskyttelse for bildebrikke: 30 sek.-1/32.000 sek., utvidbar til 900 sek. i innstilling M |
Innebygd blits | ISO 518-blitskontakt med tilkobling for ekstern blits, med synkronserings- og datakontakter samt sikkerhetslås |
Serieopptak | Opptil 120 b/s, Kontinuerlig lav hastighet: Ca. 1 til 10 b/s; Kontinuerlig høy hastighet: Ca. 10 til 20 b/s, Høyhastighets bildeopptak (C30): Ca. 30 b/s, Høyhastighets bildeopptak (C120): Ca. 120 b/s |
Videooppløsning | 8K UHD 7.680 x 4.320 piksler i 30p, 25p og 24p. 4K UHD 3.840 x 2.160 piksler i 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p. Full HD 1.920 x 1.080 piksler i 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p og 24p. |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon, justerbar følsomhet |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | Doble minnekortspor for 2 CFexpress-kort eller XQD-kort |
USB | Type C USB-kontakt (SuperSpeed USB). USB 3.2 Gen 1 (5 GBit/sek.) |
HDMI | HDMI mini ut, Type A |
Mikrofoninngang | 3,5 mm stereokontakt |
Hodetelefonutgang | 3,5 mm stereokontakt |
WiFi | 5 GHz, 2,4 GHz 802.11b/g/n/a/ac |
Bluetooth | Bluetooth 5.0 |
Batteritid CIPA | Ca. 740 |
GNS-systemer | GPS (USA), GLONASS (Russland), QZSS (Japan) |
Vekt | Ca. 1.160 g netto, ca. 1.340 g inkl. batt. og minnekort |
Størrelse | Ca. 149 x 149,5 x 90,5 mm |