Atomos har lansert en ny og forbedret utgave av sin video-monitor Shinobi: Atomos Shinobi II. Enheten er krympet fra forgjengeren, men på den andre siden er lysstyrken økt kraftig.
Er du videoentusiast som tar opp mye video med speilreflekskamera eller speilløst systemkamera? Kanskje du til og med tar opp så mye video at du har litt inntekter av det og kan kalle deg en profesjonell videoprodusent? Om enn kanskje med litt begrensede ressurser sammenlignet med dem som jobber i større produksjonsselskaper og slikt?
Da er du i målgruppen for Atomos Shinobi II og konkurrerende video-monitorer. Vi snakker om monitorer av den typen som monteres på kameraet for å gi et mye større og bedre video-bilde enn skjermen bak på kameraet – som gjerne bare er en beskjeden tre-tommers skjerm.
Disse video-monitorene er samtidig samtidig mye bedre å jobbe med når det gjelder video enn den ordinære (elektroniske) søkeren i kameraet ditt. Som sikkert er ypperlig til å komponere stillbilder i. Men video-folk har en tendens til å foretrekke skjerm framfor søker.
Oppgradert – etter fem år
Derfor har det vakt betydelig interesse at selskapet nå har oppgradert sin Atomos Shinobi-monitor, som ble lansert for fem år siden, i 2019. Siden den gang har Atomos solgt rundt 100.000 enheter, noe som nærmest har gjort Atomos Shinobi til et kult-produkt blant frittstående videoprodusenter og innholdsskapere, ifølge Digital Camera World.
Shinobi II er krympet fra en sju-tommers til en fem-tommers skjerm – 5,2 tommer, for å være nøyaktig – og er også blitt vesentlig lettere enn forgjengeren.
Samtidig er lysstyrken økt til 1.500 nits, som ifølge produsenten skal være 50 prosent høyere lysstyrke enn før. Med andre ord skal skjermbildet være lettere å se klart også i solskinn.
Nytt er det også at skjermen nå støtter 10-bits HDR-video. Oppløsningen er derimot som før, 1.920 x 1.080 piksler, med 16:9-proprosjoner og støtte for fargerom Rec.709. Ifølge de tekniske spesifikasjonene har Atomos Shinobi II støtte for SDR Native, HDR HLG, HDR PQ, 709 LUT og User LUT.
HDR-støtten gjør at også stillbilde-fotografer kan ha god nytte av skjermen til vurdering av sine HDR-fotos ute i felten.
Vekten er oppgitt til 210 gram, og dimensjonene er 151 x 91,5 x 20,8 mm. Med kabellås-adapter montert øker tykkelsen til 28,5 mm, men det kan vise seg å være en viktig beskyttelse av HDMI- og USB-kontakter og -kabler.
Viktigste nyhet: USB-C
Den viktigste nyheten med andre generasjon Shinobi ser ut til å være noe så unnselig – i våre dager – som en USB-C-kontakt. Det var angivelig også behovet for å få på plass USB-C-kontakten og tilhørende komponenter som trigget behovet for en re-design av Shinobi-enheten. Som Atomos-ingeniørene altså valgte å benytte blant annet til å krympe enheten betraktelig.
Takket være den nye USB-C-sammenkoblingen mellom kamerahus og video-monitor kan brukeren nå styre mange av de vanligste kamera-innstillingene direkte fra den berøringsfølsomme Shinobi-skjermen. Vi snakker blant annet om blenderåpning, hvitbalanse, lukkertid – eller lukkervinkel, som video-folk gjerne foretrekker å arbeide med – og ISO-innstilling. Alt styrt fra skjerm-enheten, med signalene sendt via USB-C- eller Lanc-kontakt. Sistnevnte er tatt med for økt kompatibilitet med diverse kameraer på markedet, heter det.
Forutsetningen er i første omgang at du ønsker å benytte Atomos Shinobi II-kompatible kameraer fra Canon, Panasonic og Sony. Ifølge distributør Focus Nordic vil Shinobi II kunne styre de fleste speilløse systemkameraer fra disse tre leverandørene. I tillegg kommer modellene i Z CAM E2-serien – disse kubiske cinema-kameraene fra kinesiske Z CAM.
LES MER OM Z CAM HER: Proff-video med Canon RF-fatning?
Men eiere av kameraer fra Nikon, Fujifilm, OM System og Sigma skal slippe å føle seg utelatt. De må bare vente litt lengre. Fremtidige planer inkluderer også støtte for kameraer fra disse leverandørene, ifølge pressemeldingen. Nøyaktig hvilke kameramodeller som vil støtte fjernstyring av nye Shinobi II, har ikke Kameranytt lykkes i å finne oversikt over.
Fjernstyring av kameraet via Shinobi-skjermen skal også være praktisk når man har montert kameraet i en gimbal.
Hva med fokus-styring?
Mange brukere av slike video-monitorer har imidlertid et brennende ønske om også å kunne styre fokuseringen direkte fra skjermen. Vi tar det jo for gitt i våre dager at man kan sette fokuspunktet med et tapp på mobilskjermen både når man fotograferer og tar opp video. En del systemkameraer har også en slik funksjon. Da må det vel være mulig å få til det samme med en video-monitor fra Atomos, eller hvilken som helst annen leverandør, for den saks skyld? Det synes i hvert fall noen.
Den nye USB-C-funksjonaliteten til Atomos Shinobi II har nok trigget optimismen vel langt hos enkelte, for i innlegg på sosiale medier er det publisert rykter om at fokus-styring via Shinobi-skjermen er underveis og vil bli lansert i en kommende programvare-oppdatering. Så langt ser imidlertid dette ut til å være rykter uten substans – og i hvert fall uten noen bekreftelse.
Monitorer og opptakere
For dem som nå er i ferd med å fatte interesse for videomonitor-konseptet som Atomos og andre leverandører står bak, er det viktig å skjelne mellom de rene video-monitorene, som Atomos Shinobi II er et eksempel på, og de mer avanserte video-monitorene som også har innebygd opptaks-funksjon. Et nærliggende eksempel fra samme produsent er de populære Atomos Ninja-monitorene, med Ninja 5 som det kanskje mest relevante produktet når dette skrives.
På engelsk skiller man mellom «monitors» og «monitor-recorders» i navngivingen av de to sjangrene.
Atomos Shinobi II er altså en rendyrket monitor som bare håndterer videofilene som er tatt opp av kameraet som monitoren er koblet til. Atomos Ninja 5 – såvel som de andre monitor-opptakerne fra Atomos – kan derimot gjøre sine egne opptak av videoinformasjonen som kameraet «samler inn» og om ønskelig bruke andre og mer avanserte kodek-er og opptaksformater enn kameraet byr på.
Det kanskje mest typiske eksempelet er 10-bits HDR-video, som stadig flere video-entusiaster ønsker å jobbe med i våre dager. Det finnes mange gode kameraer der ute som også kan ta opp video av høy kvalitet, men som mangler funksjonalitet for 10-bits HDR-video internt i kameraet. I stedet for å bytte ut kameraet – og dermed kanskje også bli nødt til å anskaffe ny optikk – kan man kjøpe en monitor-opptaker som for eksempel Atomos Ninja 5. Og fortsette å bruke det kameraet man liker.
Men Atomos Shinobi II er altså vel å merke ikke en monitor-opptaker, bare en monitor. Til gjengjeld er den vesentlig rimeligere enn en Ninja monitor-opptaker. Utstyrt med nødvendig tilbehør, som for eksempel en lagringsenhet, blir Ninja 5 fort dobbelt så dyr.
Så hvis man er up-to-date på kamera-siden, kan Atomos Shinobi II være et attraktivt tilbehør som ikke koster skjorta.
Atomos
Atomos er et australsk selskap, etablert i 2010, med hovedkvarter i Melbourne. Produktspekteret opp gjennom årene har bestått av et bredt utvalg video-relaterte teknologiske løsninger for mange markedssegmenter, fra video på sosiale medier til profesjonelle TV- og filmskaper-produkter.
Blant de mest kjente produktnavnene fra selskapet er altså Ninja-serien av monitor-opptakere.
LES OGSÅ: Focus Nordic satser på Atomos-video
Atomos har opp gjennom årene samarbeidet mye med sentrale aktører innen foto og video, som Sony, Panasonic og ikke minst Apple, sistnevnte særlig i tilknytning til Apple ProRes RAW-videoformatet.
Prisen
Atomos Shinobi II er allerede tilgjengelig, ifølge Focus Nordic. Produktet har en veiledende pris på cirka 5.000 kroner inklusive merverdiavgift.