Hvis du er blant dem som gjerne bestiller fotobøker med de beste bildene dine, må du lære deg et nytt ord: «Layflat».
[no_toc] Under prisutdelingen i forbindelse med fagbladet Elektronikkbransjens kåring av årets julegaver innenfor forbrukerelektronikk, dukket det i år opp en ny sjanger: Årets bildeprodukt. Og vinneren i denne kategorien ble «Layflat fotobok».
Fem kategorier
Juryen valgte altså å gi prisen i denne sjangeren til en kategori og ikke til et spesifikt produkt. Det var satt opp fem kategorier: Layflat fotobok, julekort, veggkalender, foto på storformat og retrobilder.
LES OGSÅ: Slutt på kameraer som julegave?
Dette er layflat
Om kategorien layflat fotobok sier juryformann og redaktør for Elektronikkbransjen, Stian Sønsteng, følgende: – Alle de store forhandlere og produsenter har kommet med denne typen fotobok i løpet av 2017. Fotobøker med layflat-innbinding produseres slik at venstre og høyre side flyter sømløst sammen. Spesialpapiret som benyttes, er tykkere enn papiret i en standard fotobok og er perfekt for bilder som fortjener plass over to sider.
LES OGSÅ: GoPro HERO6 Black er Årets videoprodukt
Siden prisen ble gitt til kategorien og ikke til en bestemt versjon av layflat-fotobøkene som er kommet på markedet, var det representanter for Japan Foto, Fotoknudsen og Elite Foto som kom opp på scenen for å ta imot prisen på vegne av fotobransjen.
Julekortene overlever
I sin presentasjon av de øvrige kategoriene sier Stiftelsen Elektronikkbransjen at det nesten er et mirakel at julekortene fortsatt greier seg bra, tross konkurransen fra Facebook, Twitter og SMS.
LES OGSÅ: Sony vant pris i Norge
– I en digitalhverdag er det unikt at det fremdeles sendes millioner av julekort til famille og venner i løpet av desember måned, men så er nordmenn flinke å ta vare på tradisjoner. Aktørene i bransjen har lansert nye formater, papirkvaliteter og ikke minst hundrevis av produktdesign-varianter, slik at kundene kan finne sin favoritt, skriver Elektronikkbransjen.
Foto på storformat
I tilknytning til prisutdelingene fastslo Elektronikkbransjen at interiørkateogorien fortsetter å vise en sterk salgsvekst.
– Forbrukeren har fått øynene opp for muligheten for å forstørre opp et favorittbilde på store formater og til en overkommelig pris. Foto på aluminium er med sin matte overflate og enestående fargegjengivelse årets klare salgsvinner, heter det i omtalen.
LES OGSÅ: Norsk nettleser med fotoinfo
Retrobilder
Generell fremkalling av bilder er årets klare vinner innen salgsvolum, skriver Elektronikkbransjen og fortsetter: – Bransjen har tilpasset seg mobilbilde-formatet, lansert nye produktvarianter som retro-bilder og skapt nye bruksområder spesielt innen interiør.
Veggkalender
Den siste kategorien i årets konkurranse var veggkalendere. I dag finnes disse i utallige varianter innpakket i ny og tidsriktige produktdesign, og de kan bestilles på alle enheter, fra PC og nettbrett til mobil.