Annonser

Kameranytt

Nå er Photoshop CS6 blitt historie

Adobe CS6
SLUTT PÅ CS6: Slik tar Adobe farvel med Creative Suite 6 på sine norske nettsider. (Skjermdump: Adobe)

Nå er ingen versjon av Photoshop lenger å få kjøpt. Heretter er det kun abonnement som gjelder. Krangelen fortsetter.

Den heftige debatten rundt Adobes beslutning om å distribuere programvare gjennom abonnement i stedet for tradisjonelt lisenssalg har blusset opp igjen på nettet de siste dagene. Årsaken er at Adobe har kunngjort stans i salget av Creative Suite 6.

– Jeg oppfatter det slik at de fleste nå er positiv til abonnement, sier Hans Aamodt, daglig leder hos Qross Kurssenter AS i Oslo, i en kommentar til Kamerablogg.no. Han er sertifisert Adobe-kursinstruktør og har god innsikt i hva som rører seg i de norske Adobe-brukermiljøene.

Men selv om mange, også her til lands, er positive til Adobes abonnementsordning, er beslutningen om å stanse salget av Creative Suite 6 likevel kontroversiell.

Beslutningen berører ikke minst mange ivrige fotoentusiaster som har ønsket å holde fast ved det klassiske bildebehandlingsprogrammet Photoshop, men som av prinsipielle eller andre grunner er motstandere av prinsippet om abonnementsbetaling for programvare.

LES OGSÅ: Adobe med høyoppløst på mobil

Adobes kunngjøring innebærer at det ikke lenger er mulig å få kjøpt vanlig lisens til Photohop og de andre programmene i Creative Suite-pakken, for eksempel videoredigeringsprogrammet Premiere Pro, illustrasjonsprogrammet Illustrator, layoutprogrammet InDesign og webutviklerprogrammet DreamWeaver.

For eksisterende CS-kunder har imidlertid Adobe nå et tilbud gående om frem til 3. mars som vil gi en årlig besparelse på 2.268 kroner eksklusive mva. om man går over til abonnement på CC-pakken – men tilbudet gjelder altså kun for dem som allerede er registrerte Creative Suite-kunder. CS6-salget stanset 9. januar.

CS versus CC

Det gjelder å holde tunga rett i munnen når man prøver å sette seg inn i Adobes forskjellige måter å distribuere programvare på opp gjennom tidene.

Adobe Systems Inc. står bak en rekke sentrale programmer innen bildebehandling, videoredigering, lydredigering, webdesign, webutvikling, avis-, tidsskrift- og annonse-layout og flere andre sjangere som alt kan samles under sekkebetegnelsen kreativ programvare.

I tillegg står Adobe bak viktig kontorprogramvare som Adobe Acrobat-programmene.

I 2003 samlet Adobe de kreative programmene i en programpakkesamling som ble døpt Adobe Creative Suite, forkortet CS. Her kunne man velge forskjellige sammensetninger av programvaren, for eksempel én «edition» rettet mest mot bildebehandling, en annen mot layout og design, og atter andre mest mot film- og videoproduksjon. Et eksempel på en slik samling var Adobe Creative Suite Web Standard Edition.

LES OGSÅ: Slik sikrer du høyoppløse Lightroom-bilder i skyen

De som ville ha absolutt «alt», kunne kjøpe totalpakken, som her i Norge kom på over 30.000 kroner inklusive mva. De forholdsvis høye prisene som Adobe tok for mange av sine programmer, bidro nok til at en del av programvaren, ikke minst populære Photoshop, ble piratkopiert ganske mye.

Ti år etter lanseringen, i 2013, kunngjorde Adobe at Creative Suite-konseptet skulle pensjoneres og erstattes av Creative Cloud-samlingen. Forkortelsen CS skulle byttes ut med CC. Programvare ble omgjort til en tjeneste – Software as a Service (SaaS).

Den store forskjellen fra CS til CC var at Creative Cloud-samlingen kun var tilgjengelig gjennom abonnement. Brukerne må betale et månedlig beløp. Standardprisen i dag er 590 kroner i måneden inklusive mva., forutsatt at man har signert en ettårsavtale.

Adobe har imidlertid en rekke varianter av priser og avtaler. For eksempel kan fotografer nøye seg med å velge Photoshop og bildeadministrasjonsprogrammet Adobe Photoshop Lightroom – som vel å merke også har en del funksjonalitet for bildebehandling – til en månedspris på kr 117,50.

LES OGSÅ: Nye Photoshop lettere å lære

I tillegg tilbyr Adobe programvaren til gunstig abonnementsbeløp til elever, studenter, lærere og forelesere, skoler og universiteter, samt forskjellige varianter til små og store bedrifter. Bedrifter som ønsker Adobes Creative Cloud-programvare til sine ansatte forhandler gjerne om årsavtaler gjennom Adobes samarbeidspartnere. Også offentlig sektor er med i Adobes liste over tilpassede leveringsløsninger.

Krass kritikk

Omleggingen fra lisenssalg til abonnement har nå altså pågått i snart fire år. Mange brukere er fornøyd med løsningen, fordi den er fleksibel og byr på tilpasninger. For eksempel kan en bedrift tegne et korttidsabonnement for innleide medarbeidere og dermed justere programvarekostnadene i takt med behovet.

Det faktum at tusenvis av Adobe-brukere strømmer til Adobes årlige brukerkonferanse, Adobe Max, tyder også på at Adobe har greid å bygge opp en ganske trofast skare av Creative Cloud-brukere over hele verden. Da jeg rapporterte fra Adobe Max i Los Angeles i 2014, var besøkstallet imponerende 6.000, men det skulle vise seg å være en grense som snart ble sprengt. Da jeg var tilbake på Adobe Max i San Diego i fjor høst, deltok hele 10.000 Adobe-kunder på arrangementet.

Tross disse tallene har det helt siden 2013 også vært massiv motstand mot Adobes nye abonnementspolitikk, såpass mye at Wikipedia har en egen side om det under overskriften «Creative Cloud controversy».

LES OGSÅ: Adobe utvider Raw-støtten

Motstanderne av abonnementsløsningen bruker mange argumenter, blant annet at abonnement blir veldig dyrt over tid. De setter gjerne opp regnestykker som viser hvor mye mer man må betale i abonnement over en 10-årsperiode sammenlignet med et éngangskjøp. Motargumentet er vel noe i retning av at om man ganger opp sitt Aftenposten-abonnement, kringkastingslisensen eller det man betaler til sin kabel-tv- og internett-tilbyder over like lang tid, blir det også ganske store summer.

Videre er det en utbredt frykt for at man mister tilgangen til sine egne data hvis man slutter å abonnere, siden man ikke lenger får bruke programvare som i noen tilfeller lagrer ens eget arbeid i et proprietært filformat. Brukere har også vært redd for at de kunne bli tvunget til å oppdatere maskinvaren sin for å holde tritt med oppdateringene i abonnementsløsningen.

Motstanden har vært ganske krass og resulterte blant annet i en underskriftskampanje mot Adobes beslutning der mer enn 30.000 personer deltok i protesten.

– En rekke fordeler

De som er positive til abonnementsordningen, viser gjerne til at inngangsbilletten til Adobe-programvaren nå er blitt mye billigere enn den var før, at det ikke lenger er noen vits i å la seg friste til å bruke piratkopiert programvare, at man får umiddelbar tilgang til alle oppdateringer og full tilgang til service og kundestøtte.

Kursinstruktør og daglig leder Hans Aamodt ved Qross Kurssenter AS i Oslo er blant dem som har vært positiv til Adobes abonnementsordning i flere år. Det ga han uttrykk for i et intervju med Computerworld under Adobe Max-konferansen i 2014, og han har den samme holdningen i dag.

Hans Aamodt
ABONNEMENT OK: Tilbudet fra Adobe om å abonnere på programvaren er OK, mener kursinstruktør og daglig leder Hans Aamodt hos Qross Kurssenter AS. Det mente han i 2014, da dette bildet ble tatt på Adobe Max-konferansen i USA i 2014, og det mener han i dag. (Foto: Toralv Østvang/Computerworld)

– Det er en rekke fordeler knyttet til en slik løsning: hyppigere oppdateringer, Cloud-funksjonalitet med mer, sier Aamodt i en kommentar nå, og fortsetter:

– Brukerne er vant til abonnement på andre tjenester, som musikk, film og annen programvare, og jeg opplever stadig færre brukere som ikke ser fordelene av en slik modell. Tilgangen til en stor mengde programmer og fleksibiliteten knyttet til installasjon, også på tvers av plattformer, er også et pluss for mange, sier Aamodt.

Elements forblir i salg

Den eneste Photoshop-versjonen som heretter er tilgjengelig gjennom lisenskjøp, er forbrukerversjonen Adobe Photoshop Elements, som sammen med videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements selges på vanlig måte – med en engangslisens som gjør at man kan bruke programmene til evig tid, men med tilbud om å betale for oppgraderingene som kommer etter hvert. Elements-programmene oppdateres vanligvis hver høst.

LES OGSÅ: Adobe Elements blir stadig klokere

Disse oppgraderingene er imidlertid forholdsvis dyre, sett i forhold til nyprisen, som ligger på 980 kroner for hvert av programmene kjøpt separat. Oppdatering fra forrige versjon koster over 800 kroner. Nå skal det imidlertid sies at dette er et beskjedent beløp sammenlignet med fullt abonnement på hele Adobe Creative Cloud-samlingen – og noen vil vel også innvende at det ikke gir mening å sammenligne disse produktene direkte med hverandre.

Elements-programmene, som nå er kommet i versjon 15, er rendyrkede konsumentversjoner av Photoshop og Premiere. De bygger riktignok i stor grad på kjernen i de profesjonelle programmene, og det vil nok i mange tilfeller ikke være mulig å se forskjell på et bilde redigert av en dyktig Photoshop Elements-bruker og en profesjonell Photoshop-bruker.

Dessuten dukker nye funksjoner i de profesjonelle programmene gjerne opp i forenklet og mer brukervennlig utgave i Elements-programmene etter hvert, så for mange foto- og kamera-entusiaster er nok Adobes Elements-programmer helt ålreite alternativer til de abonnementsbaserte CC-programmene.

Lightroom fortsetter også

Adobe Photoshop Lightroom, som først og fremst er et program til å administrere større bildesamlinger i, men som også har en del grunnleggende bildebehandlingsfunksjoner, inngår i Adobe Creative Cloud-abonnementene, men skiller seg fra de andre programmene ved at det fortsatt kommer til å være i salg på «gamlemåten» også.

Og i motsetning til Creative Suite 6, som kom i 2012 og som si prinsippet ikke er blitt oppgradert i nyere tid, blir også salgsversjonen av Lightroom oppdatert. Brukere av denne versjonen venter nå i spenning på en kommende Lightroom 7.

Andre alternativer

Det er imidlertid en god del andre programvareprodusenter som markedsfører programvare som fremstilles som alternativer til Adobes programvare, kanskje i første rekke til Photoshop. Noen av programmene er definitivt profesjonelle alternativer, mens andre kanskje mer må anses som mer forbrukerorienterte alternativer.

LES OGSÅ: Affinity klar for Windows – uten abo

Her er en kjapp liste over noen av alternativene til Photoshop brukt til tradisjonell bildebehandling – vi holder tyngre grafisk illustrasjonsbehandling, arbeid med 3D, vektorgrafikk og lignende unna:

  • Gimp
  • Affinity Photo
  • Pixelmator
  • Corel Aftershot
  • Corel Painter
  • Corel PaintShop Pro
  • DxO OpticsPro
  • Acorn
  • PicMonkey
  • Pixlr Editor
  • Apple Photos
  • Mylio
  • CyberLinbk PhotoDirector Ultra
  • PhotoLine
  • Adobe Photoshop Elements

Med andre ord – det finnes en del alternativer til Adobe Photoshop og også mange av de andre Adobe-programmene, men i hvilken grad de skal anses som fullverdige alternativer, er det nok vanskelig å oppnå enighet om.

Annonser

3 kommentarer om “Nå er Photoshop CS6 blitt historie”

Legg inn en kommentar

%d bloggere liker dette: