Droner åpner film, foto og video for en ny verden. Dronefilming blir tema på NAB-konferansen i Las Vegas i april.
Nye trender i den profesjonelle film- og video-verdenen kommer gjerne for dagen på den store NAB-messen og -konferansen som går av stabelen i Las Vegas i april hvert år, under betegnelsen NAB Show. Årets NAB Show avholdes fra 16. til 21. april.
Drones: Opening New Vistas to Content er navnet på en sesjon om dronefilming på NAB Show 2016. Fokus er på droner som et nytt verktøy for å fortelle historier via film og video.
Kameraer der de aldri har vært før
– Ubemannede flygende fartøy gir nå filmmakere og andre innholdsskapere muligheten til å posisjonere kameraer på steder hvor de aldri har vært før og til å bevege dem på dynamiske og innovative måter. Hva skiller droner fra helikoptre, Steadicam-utstyr og andre produksjonsverktøy? spør de ansvarlige for dronesesjonen på NAB Show.
Blant annet vil retningslinjene for trygg, sikker og lovlig bruk av droner gjennomgås, og det vil bli presentert en rekke eksempler på hvordan droner nå brukes til dekning av store begivenheter, i nyhetsdekning og i kinofilm.
Også på ISE-messen
Dronene har altså ikke bare inntatt foto- og videomarkedet, men også det internasjonale konferansemarkedet.
Litt tidligere i år, i februar, gikk den årlige ISE-messen – Integrated Systems Europe – av stabelen i Amsterdam. Dette er en messe og konferanse som først og fremst handler om storskjermer og andre løsning til bruk i skilting og markedsføring.
Her var det anlagt en egen dronearena hvor det ble demonstrert en rekke drone-baserte produkter og løsninger både for kommersielle og profesjonelle formål samt en rekke forbrukerrettede løsninger.
I tilknytning til Amsterdam-messen ble det blant annet hevdet at vi vil være omgitt av én milliard droner i 2030. Noe å tenke på både for filmfolk og markedsføringsfolk – og kanskje for hver enkelt av oss?
100 000 besøkende
NAB-messen ventes for øvrig å trekke til seg rundt 100.000 besøkende fra profesjonelle film-, video- og kringkastingsmiljøer. Det pleier alltid å være en del nordmenn blant dem.
NAB er forkortelse for National Association of Broadcasters og ble etablert så tidlig som i 1922. I dag representerer organisasjonen over 8.300 radio- og tv-stasjoner samt kringkastingsnettverk.