Annonser

Kameranytt

Nikon D500 i aksjon

Nikon D500
ÅTTE BLITSER: Dette bildet er tatt på 1/250 sekund med blender f/6,3 og ISO 800 med et AF-S Nikkor 35 mm f/1,8G-objektiv på Nikon D500. (Foto: Tom Miles, gjengitt med tillatelse fra Nikon.)

Nikon D500 har ord på seg for å være et særdeles raskt kamera. En britisk sportsfotograf fikk i oppdrag å sette kameraet på prøve. Stikkord: Kampsport.

Nikon inngikk nylig et samarbeid med en fransk kampsport-utøver og en britisk sportsfotograf for å dokumentere hvor raskt Nikon D500 er og hvor godt kameraet kan dokumentere hendelser i høy hastighet.

Resultatet er blitt både bilder og beskrivelser av action-fotografering som noen og hver kan ha noe å lære av. For eksempel om fordelene ved å bruke objektiver med fast brennvidde i stedet for zoomobjektiver i en del sammenhenger.

Hastighet og kraft

Nikons utgangspunkt for å sette D500 på prøve i kampsportsammenheng er at begge deler kjennetegnes av hastighet, kraft, robusthet og presisjon.

Til prosjektet engasjerte Nikon den franske kampsportutøveren Tom Duquesnoy. Han er utøver i sporten Mixed Martial Arts (MMA) og går gjerne under kallenavnet «Fire Kid».

Duquesnoy er født i Lens i Frankrike i 1993 og er BAMMA-verdensmester i to vektklasser. Han har vært nummer én i fjærvektklassen i Europa siden 2013 og er regjerende BAMMA-verdensmester i både fjærvektklassen og bantamvektklassen, ifølge Nikon.

Nikon D500
ACTION-KAMERA: Nikon D500 har fått ord på seg for å være et skikkelig action-kamera. (Foto: Nikon)

Fotografen som ble med på Nikons prosjekt, er Tom Miles, en profesjonell sports- og portrettfotograf fra London. Han tar oppdrag både for redaksjonelle og kommersielle aktører.

Miles har over 15 års erfaring fra fotobransjen, har undervist ved over 30 universiteter i Storbritannia og har ledet kurs ved Nikon School i Storbritannia og for Association of Photographers.

– Ikke leke med maten

Fotosesjonen som Duquesnoy og Miles ga seg i kast med, besto i å fotografere kampsportutøveren mens han slo gjenstander med full kraft og i høy hastighet. Og gjenstandene var mat, som egg, vannmeloner og gresskar.

Nikon D500
KAKEBILDENE: Tatt med 10 bilder per sekund på D500. Alle tekniske data er identiske med dataene for gresskarbildet ovenfor, bortsett fra at dette bildet ble tatt med objektivet AF-S NIKKOR 50mm f/1,4G. (Foto: Tom Miles, gjengitt med tillatelse fra Nikon.)

– I Frankrike sier vi at man skal ikke leke med maten, men jeg gjorde et unntak for dette opptaket, sier Duquesnoy. – For folk som ser på MMA, kan det være vanskelig å forstå hvor hardt og raskt kampsportutøverne faktisk slår, men med dette opptaket får vi dokumentert alt jeg har å gi av kraft, smidighet og presisjon.

Sportsfotografenes utfordring

– Som sportsfotograf står man alltid overfor utfordringen å fange øyeblikk i brøkdelen av et sekund, enten det er noen som krysser målstreken eller får inn det avgjørende slaget i ringen, sier fotograf Tom Miles. – Vi laget en ekstremvariant av denne utfordringen ved å utforske det virkningsfulle øyeblikket som oppstår når en gjenstand blir slått med stor kraft og høy hastighet.

Nikon D500
HARDTSLÅENDE: Dette bildet er tatt med AF-S Nikkor 24 mm f/1,4G og Nikon D500. (Foto: Tom Miles, gjengitt med tillatelse fra Nikon.)

Med Nikon D500 kan man ta serieopptak på cirka 10 bilder per sekund i serier på opptil 200 bilder i JPEG-format og 200 bilder i 14-bits ukomprimert Raw-format uten at opptakshastigheten reduseres.

Expeed 5-bildebehandlingsmotoren i Nikon D500 sørger for en ISO-følsomhet på opptil ISO 51.200, som kan utvides til ukalibrert ISO 1.640.000 for at bildene skal kunne tas i særdeles svakt lys.

Utstyret

Under opptakene ble følgende utstyr benyttet:

  • Nikon D500
  • AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G
  • AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G
  • AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G
  • AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G
  • AF-S MICRO-NIKKOR 105MM F/2.8D
  • AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
  • 6 x Nikon blits SB-5000

I tillegg ble noen eldre blitser benyttet i noen av opptakene.

Det er verdt å merke seg at de fleste objektivene har fast brennvidde. Fotografen forklarer:

– Jeg bruker ofte zoomobjektiver, men hvis det lar seg gjøre, velger jeg helst objektiver med fast brennvidde fordi de vanligvis har en raskere største blenderåpning. Jeg slipper å redusere blenderåpningen så mye for å utnytte objektivet maksimalt – vanligvis bare rundt tre trinn i forhold til maks. Hvis jeg brukte et zoomobjektiv med største blenderåpning på f/4, ville tre trinn ned gitt f/11, men med fast brennvidde og blenderåpning på f/1,4 blir det bare f/4. Dette vil si at jeg trenger mindre lys for å få en vellykket eksponering, og jeg kan redusere blitsstyrken for å holde tritt med serieopptak på 10 bilder per sekund, sier Tom Miles.

Blits-trikset

Bildet av Duquesnoy som slår gjennom et gresskar, ble tatt i 1/250 sekund med blenderåpning f/6,3 og ISO 800. Objektivet var et AF-S Nikkor 35 mm-objektiv med lysstyrke f/1,8.

– Jeg brukte åtte Nikon-blitser, tre på en paraply til høyre for kameraet, to bak til venstre og to bak til høyre. Jeg ville at Tom skulle stå frem mot bakgrunnen og samtidig samle mye lys på veggen bak ham. Blitsene ble skrudd ned til 1/16 eller mindre av full styrke, slik at jeg kunne ta bilder i en hastighet på 10 bilder per sekund, forklarer Miles.

Problemet med å bruke blits til action-opptak er at man på den ene siden ønsker å ta opptil 10 bilder i sekundet, mens blitsene på den andre siden trenger fem-seks sekunder på å lades opp hver gang, hvis de brukes på full styrke.

– Hvis jeg skrur ned blitsstyrken, lades blitsene mye raskere, men jeg får ikke like mye lys. Jeg kan øke ISO-følsomheten. D500 fungerer utmerket med høye ISO-innstillinger uten å produsere «støy». Jeg øker ISO-følsomheten slik at jeg kan bruke blitsene på 1/16 styrke, men jeg kan ta minst ett serieopptak på 10 bilder før blitsene må lades igjen. Jeg bruker kameraets korteste blitssynkroniserte lukkertid (1/250 sekund) og en blenderåpning på f/5,6, forklarer Miles og fortsetter:

– En ekstra fordel med å skru ned blitsstyrken, er at blitsene fyres av i svært korte glimt – sånn omtrent 1/10 000 av et sekund. Dette er det eneste lyset som faller på Tom og tingene han slår på, og dette blir lukkertiden jeg velger, sier Miles.

Forberedelser nødvendig

Rådet fra Tom Miles til dem som vil følge opp på egenhånd med slike action-bilder, er å forberede seg godt, sikre seg god kontroll over opptaksmiljøet og benytte et robust og raskt kamera.

– Jeg ønsker alle lykke til, men ikke stol på flaksen. Ta så mange bilder som mulig. Så kom i gang med øvingen!

Nedenfor finner du tre videoer som Nikon har lagt ut i forbindelse med prosjektet.

Annonser

2 kommentarer om “Nikon D500 i aksjon”

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: