Kameranytt.no

Nikon med folkelig Z-fullformat

Nikon Z 5
NYKOMMER: Her er Nikons nyeste tilskudd på fullformat-stammen, Nikon Z 5, med det nye, kompakte 24-50 mm-objektivet. (Pressefoto: Nikon)

Nikon har lansert sitt tredje speilløse fullformat-kamera i Z-serien, Nikon Z 5. Med dette kameraet slår Nikon et slag for speilløse fullformat-kameraer til tilnærmet folkelig pris og med kompakt optikk, for sammen med kameraet har Nikon også lansert et veldig kompakt 24-50 mm zoomobjektiv.

Nikon Z 5 er bygd over samme fysiske lest som Z 6 og Z 7, men det er klarere rettet mot entusiast-markedet. Z 6 og særlig Z 7 har en mer profesjonell profil – og pris. I pressemeldingen om nye Z 5 går Nikon så langt som til å betegne en del av målgruppen som «nybegynnere». Dette bør nok ikke tolkes som nybegynnere innen fotografering, men kanskje heller fotoentusiaster som nå har besluttet å ta steget opp i fullformat-klassen. Med andre ord det vi kan kalle fullformat-nybegynnere.

Fotosentrisk

Nikon Z 5 er mer fotosentrisk enn erkerival Canons nyeste speilløse fullformat-kameraer, særlig Canon EOS R5, som er utpreget videosentrisk med sine videomuligheter helt opp til 8K. Nikon Z 5 kan ta opp video i 4K med en beskjæringsfaktor på 1,7x. Det vil si at langtfra hele bildebrikken tas i bruk når man vil filme i 4K. Dermed ser det ut til at det er Nikon Z 6 som fortsatt er det beste valget for dem som vil bruke et speilløst fullformat-kamera fra Nikon til seriøst video-arbeid.

Nikon Z 5
VIDEO: Nikon vil gjerne fremstille Nikon Z 5 som et kapabelt videokamera, og det gjør sikkert en god jobb for dem som nøyer seg med å filme i Full HD. Da benyttes hele bildebrikken. Men i 4K-video-opptak er det en beskjæringsgrad på 1,7x som gjør at video tatt opp med vidvinkelobjektiv nærmest ser ut til å være filmet med normalobjektiv. Ikke optimalt. (Pressefoto: Nikon)

Men vi skal ikke se bort fra at Nikon Z 5 gir mer enn bra nok 4K-video for entusiaster som bare bruker video som et supplement til sine stillbilde-opptak – slik for eksempel jeg gjør i stor grad med mine familie- og ferie-opptak. Siden det i skrivende stund ennå tar litt tid før Nikon Z 5 er tilgjengelig, må vi vente på testene som forteller hvor god videokvaliteten er – og bildekvaliteten, for den saks skyld.

Enklere bildebrikke

Hva kan vi så vente oss av bildekvalitet på foto-siden? Omtrent som med Nikon Z 6, antakelig. Oppløsningen er nesten den samme – forskjellen mellom 24,3 og 24,5 megapiksler netto er vel i praksis uten særlig betydning? (Dette er oppløsningen Nikon opererer med på sine nettsider. Om matematikken stemmer, får andre vurdere. Nikon Z 6 har en oppgitt oppløsning på 6.048 x 4.024 piksler, mot Nikon Z 5-oppløsningen på 6.016 x 4.016 piksler.)

Noe som i hvert fall i teorien kan bety litt mer, er at Nikon Z 6 er utstyrt med en såkalt bakbelyst CMOS-brikke, mens Z 5 har en vanlig CMOS-brikke. På en bakbelyst CMOS-brikke ligger all kabling og alle kretser for dataoverføring under fotodiodene som fanger lyset, noe som betyr at mer lys treffer fotodiodene. Bakbelyste CMOS-sensorer kan altså ta inn litt mer lys med litt høyere dynamisk omfang og litt mindre digital støy enn vanlige CMOS-sensorer. Z 5 har med andre ord en litt eldre – og billigere – sensorteknologi enn Z 6. Igjen må vi vente på uavhengige tester for å få svar på om dette har noen praktisk betydning for bildekvaliteten.

Nikon Z 6
LCD-SKJERMEN: På bildet ovenfor ser vi at Nikon Z 6 og Z 7 har en liten LCD-skjerm på toppen av kamerahuset der de viktigste innstillingene alltid er synlige. Bildet nedenfor viser topp-platen på Nikon Z 5, der betjeningen ser ut omtrent som på lille Nikon Z 50. (Pressefoto: Nikon)
Nikon Z 5

Nikon Z 5 har nøyaktig samme vekt som Z 6 og Z 7, oppgitt til cirka 675 gram inklusive batteri. Netto har Z 6 en vekt på 585 g netto, mens Z 5 veier 590 g netto, ifølge Nikon.

Dimensjonene er også så å si identiske. Bredden på de tre kamerahusene er 134 mm, høyden er 100,5 mm, mens tykkelsen på Nikon Z 5 er 69,5 mm, som er to millimeter tykkere enn Z 6 og Z 7. Dette skyldes kanskje at det er brukt litt mindre magnesium og ørlite mer plast i Z5 enn i de to dyrere søsknene? Nikon lover uansett god værbeskyttelse på alle sine fullformat Z-kameraer.

Enklere skjerm, samme søker

For å få ned prisen på Z 5 har Nikon også tatt noen andre grep. For eksempel er oppløsningen på den 3,2-tommer store LCD-skjermen på baksiden «bare» 1.040.000 punkter, mot 2.100.000 punkter på Z 6 og Z 7. Det vil si at Z 5 har LCD-skjerm med samme størrelse og oppløsning som lillebror Z 50, det speilløse APS-C-kameraet som Nikon lanserte høsten 2019. Personlig har jeg gode erfaringer med LCD-skjermen på Z 50, men jeg har ikke hatt anledning til å foreta noen direkte sammenligning med skjermen på Z 6 eller Z 7.

Nikon Z 5
SKJERMEN: LCD-skjermen på Nikon Z 5 kan vris opp og ned, men ikke vendes sideveis eller brukes som selfie-skjerm, slik som på Z 50. (Pressefoto: Nikon)

Den elektroniske søkeren på Nikon Z 5 ser ut til å være den samme som på Nikon Z 6 og Z 7, en OLED-søker på 3.690.000 punkter. Lillebror Z 50 – APS-C-kameraet – er det eneste av Z-kameraene som har søker med 2.360.000 punkter. Igjen må jeg referere til mine egne erfaringer, som sier at søkeren på Z 50 er veldig bra. Da vil den logiske slutningen være at den er enda bedre på fullformat-kameraene i Z-familien, siden oppløsningen er såpass mye høyere.

Nikon har altså ikke spart noe på søkerkvaliteten, men derimot er hastigheten på serieopptak satt betydelig ned. Mens Nikon Z 6 kan ta opptil 12 bilder i sekundet, må man med Z 5 nøye seg med maks 4,5 bilder i sekundet. (Z 7 greier opptil 9 bilder i sekundet, men Z 7 opererer vel å merke med bildefiler på hele 46 megapiksler.) Det betyr vel at de som er særlig interessert i å ta kjappe sports- og action-bilder bør velge Z 6 fremfor Z 5. På den andre siden har jeg notert meg at en av debattantene som kommenterte akkurat dette på et annet nettsted, hevdet at det er viktigere for sportsfotografer at kameraet har lynrask autofokus/følgefokus enn at det kan ta veldig mange bilder i sekundet. Siden jeg sjelden tar sports- og action-bilder, skal jeg ikke ha sterke formeninger på dette punktet.

Dobbel kortplass

Da Nikon og Canon lanserte sine første speilløse systemkameraer høsten 2018, blåste det opp en intens debatt om kortplasser, siden speilløs-kameraene fra de to rivalene i første runde var utstyrt med bare én kortplass. Bryllupsfotografer snakket mye om frykt for minnekort-svikt, selv om mange av oss som har fotografert digitalt i mange år, sjelden eller aldri har opplevd det. Jeg har imidlertid hørt påstander om at det skjer oftere enn vi aner. Uansett kan kjøpere av Nikon Z 5 glede seg over at den nye generasjonen av speilløse systemkameraer fra Nikon har dobbelt kortplass. Det samme kan for øvrig sies om denne sommerens tilsvarende lansering fra Canons side, der EOS R5 og R6 også har fått dobbelt kortplass.

Nikon Z 5
TILKOBLINGER: Nikon Z 5 har rikelig med tilkoblinger – mikrofoninngang, hodetelefonutgang, HDMI-kontakt, USB-C-kontakt og fjernkontroll-kontakt. (Pressefoto: Nikon)

Men selv om Nikon har fordoblet antall kortplasser, betyr ikke det nødvendigvis at det er en fordyrende komponent. For mens Nikon Z 6 og Z 7 krever forholdsvis dyre XQD-minnekort, nøyer Z 5 seg med vanlige SD-kort. Nå vet ikke jeg noe om det er store forskjeller i kostnadene med å installere XQD-kortplasser framfor SD-kortplasser i et kamera. Men Z 5-kjøperne kan i hvert fall glede seg over at de ikke trenger å kjøpe så dyre minnekort til kameraet som Z 6- og Z 7-brukerne må kjøpe. Et XQD-minnekort på 64 gigabyte koster gjerne mellom 1.500 og 2.500 kroner, ifølge et søk hos Prisjakt.no, mens et SD-kort på 64 GB kan fås fra et par hundrelapper og oppover – riktignok finnes det også «profesjonelle» SD-kort til opp mot 1.500 kroner.

Siden jeg allerede har nevnt alternativene fra Canon, kan jeg jo ta med at nye Canon EOS R6 har dobbel SD-kortplass akkurat som nye Nikon Z 5, mens EOS R5 har én kortplass for CFexpress-kort og én for SD-kort – dobbelt kortplass, altså, men for to ulike typer kort. Dette fordi 8K-video ikke kan tas opp på SD-kort.

Z 50-storebror

Vi får ta med én innsparing til: Nikon har droppet den lille LCD-skjermen som man finner på toppen av Z 6- og Z 7-kamerahusene, en monokrom skjerm som viser de til enhver tid gjeldende hovedinnstillingene på kameraet. Nikon har isteden flyttet kontrollrattet for valget mellom lukkertidsforvalg, blenderforvalg, manuelle innstillinger og så videre over fra venstre til høyre side av søkeren, der LCD-skjermen er plassert på Z 6 og Z 7. Dermed er betjeningen på toppdelen av Z 5-kamerahuset blitt så å si identisk med betjeningen av Z 50.

Nikon Z 5
UTFELT: Her ser man hvordan 24-50 mm-objektiver ser ut når det er felt ut, klart til bruk. (Pressefoto: Nikon)

I det hele tatt ser Z 5 like mye ut som en forstørret utgave av Nikon Z 50 som et søskenkamera av Z 6 og Z 7.

Det kompakte objektivet

Dette gjelder spesielt når man setter på det nye kompakte zoomobjektivet som Nikon har lansert sammen med Z 5: Nikkor Z 24-50mm f/4-6.3.

Objektivet ser ut som en litt forstørret utgave av et tilsvarende objektiv som Nikon lanserte samtidig med Nikon Z 50. Nikon betegner 24-50 mm-objektivet som det korteste og letteste speilløse zoomobjektivet i fullformat som finnes.

Når man vrir zoomringen på disse objektivene et steg forbi videste vidvinkelinnstilling, foldes den ytre delen inn i den indre delen av objektivet, som blir seende ut som et pannekakeobjektiv når det ikke er i bruk. Dermed får man en veldig kompakt kamerahus/objektiv-kombinasjon. Dette gjør det til en fryd å bære med seg utstyret når man er ute på tur og kanskje har med seg mye annet – skulderveske, barnevogn, kanskje en barnehånd som man skal holde betryggende i mens man er ute og går, slik jeg var langt oppe i fjellet da jeg egentlig skulle ha skrevet denne artikkelen (se merknad på slutten av artikkelen).

Nikon Z 50/16-50 mm APS-C-kombinasjonen har en samlet vekt på cirka 585 gram, mens Nikon Z 5/24-50 mm fullformat-kombinasjonen til sammen veier cirka 870 gram. Begge deler er ypperlig.

Nikon Z 5
FAMILIEN: Nikon Z 5 har så å si identisk vekt og dimensjoner som Nikon Z 6 og Z 7. (Pressefoto: Nikon)

På den andre siden – dette er naturligvis ikke profesjonelle objektiver. Noen vil sikkert hevde at de er simple plastic-fantastic-objektiver med dårlig lysstyrke. 24-50 mm-objektivet for fullformatkameraer har lysstyrke f/4 på full vidvinkel og f/6,3 i full telemodus – om vi kan kalle 50 mm for dét, det er vel strengt tatt mer for et normalobjektiv å regne med denne brennvidden.

Lysstyrke f/6,3 i normal/tele-modus høres dårlig ut. Men for det første er det en del som mener at speilløse kameraer håndterer objektiver med dårlig lysstyrke mye bedre enn de digitale speilreflekskameraene fra noen år tilbake gjorde. For det andre er ikke f/6,3 mer enn et halvt blendertrinn dårligere enn det som har vært vanlig lysstyrke i telemodus på mangt et Nikon kit- eller zoom-objektiv for speilreflekskameraer opp gjennom årene. Og for det tredje er jeg for min del subjektivt sett veldig godt fornøyd med bildekvaliteten som mitt 16-50 mm-objektiv gir med Z 50-kameraet, selv om det naturligvis ikke er riktig å overføre erfaringene herfra direkte til Z 5/24-50 mm-komboen sånn uten videre. Men siden de ligner så sterkt på hverandre, er jeg optimistisk. Uansett må vi igjen vente på tester…

24-50 mm-objektivet har kanskje en svakhet ved at det bare går fra vidvinkel til normal-brennvidde, ikke fra vidvinkel til moderat tele, slik det vanlige er med kit-objektiver. For igjen å sammenligne med 16-50 mm-objektivet til Z 50, så tilsvarer dette et brennviddeomfang på 24-75 mm omregnet til 35 mm-format, altså fra kjekk vidvinkel- til hendig portrett-brennvidde. På det sammenfoldbare 24-50 mm-objektivet går brennvidden bare opp til 50 mm – her trenger vi ikke å gjøre noen omregning til 35 mm-format – med en maks-blenderåpning som kanskje gjør det vanskelig å få til en myk og behagelig bokeh bak hovedmotivet. Men de som nå beveger seg fra APS-C-format eller en annen liten brikkestørrelse opp til fullformat, vil fort oppdage at fullformat generelt gir mye mindre dybdeskarphet. Så fortvil ikke – det er nok slett ikke umulig å få fine portretttype-bilder med skarp forgrunn og uskarp bakgrunn med 24-50 mm-objektivet. Nikon har minst ett godt eksempel på dette på sine norske nettsider.

Ønsker du derimot en «ordentlig» 24-70 mm med lysstyrke f/4 gjennom hele zoomområdet, tilbyr Nikon det også, til rundt 11.000 kroner. Eller ditto med lysstyrke f/2,8 gjennom hele zoomområdet for rundt 25.000 kroner.

Men Nikon tror altså at mange Z 5-kjøpere vil ha det rimelige 24-50 mm-objektivet og selger det til å begynne med som en pakkeløsning sammen med kamerahuset – du får faktisk ikke kjøpt kamerahuset alene i første runde. Mer om det senere.

Nikon Z 5
BATTERPAKKE: Nikon Z 5 utstyrt med batteripakke. (Pressefoto: Nikon)

Blant de øvrige nyhetene med Nikon Z 5 kan det nevnes at kameraet har USB 3,2/USB-C-kontakt, som kan brukes ikke bare til å lade kameraet, men også til å drive det – kjekt hvis man holder på med et tidkrevende intervallopptak som kanskje går over flere timer.

Som med de øvrige Z-kameraene kan også Nikon Z 5 leveres med FTZ-objektivadapteren, som gjør at de fleste Nikkor-objektiver med F-fatning – altså de gode, gamle objektivene for Nikons speilreflekskameraer – kan brukes med Z-kameraet.

Nikon Z 5 har for øvrig fems-aksers bildestabilisering innebygd i kamerahuset. Når denne stabiliseringen benyttes med Nikon-optikk med optisk bildestabilisering, inklusive Nikon-objektiver med F-fatning, fungerer systemet som tre-aksers bildestabilisering.

24-50 mm-objektivet har vel å merke ikke noen innebygd stabilisering, siden det er myntet på bruk med Nikons Z-kameraer i fullformat, som alle har bildestabilisering i kamerahuset, og som derfor gir fem-aksers stabilisering med dette objektivet. Z 50 mangler bildestabilisering i kamerahuset, og derfor har 16-50 mm-objektivet til dette kameraet innebygd optisk bildestabilisering. Nevnt bare for ordens skyld.

Konklusjon

Man bør ikke ha veldig sterke meninger om et kamera man ennå ikke har holdt i hendene, men jeg tillater meg å gå så langt som til å si at førsteinntrykket av Nikon Z 5 er overveiende positivt, basert på tekniske data, pressemeldinger og Nikons pressebrief.

Riktignok må jeg for min egen del kanskje anses som en ganske videosentrisk kameraentusiast, og derfor er jeg nok litt skuffet over beskjæringsgraden av 4K-video, som blant annet gjør at vidvinkel-objektivet du gjerne vil filme med, ikke gir noen særlig vidvinkel-effekt likevel. Men jeg har hørt mange foto- og kamera-entusiaster gi uttrykk for at de ikke er så interessert i video, så Nikon har sikkert mange potensielle kunder til Z 5 selv uten video-egenskapene som storebror Z 6 kan by på.

Nikon Z 5
FORSTØRRET: Nikon Z 5 (bildet) ser ut som en litt forstørret utgave av lille Nikon Z 50. (Pressefoto: Nikon)

Sammen med det nye 24-50 mm-objektivet viser Nikon Z 5 at speilløse fullformat-løsninger ikke trenger å være så dyre, store og tunge som Canon og til dels også Sony har gitt inntrykk av gjennom en del av sine lanseringer de siste par årene.

Jeg tror Z 5 også har gode sjanser til å tiltrekke seg for eksempel portrett- og bryllups-fotografer, til og med på profesjonelt nivå, takket være dobbel minnekortplass.

Uansett blir det spennende å se hva diverse test-nettsteder mener om Nikon Z 5 når det endelig blir tilgjengelig for testing.

Prisen

Nikon har foreløpig ikke oppgitt noen dato for når Nikon Z 5 blir tilgjengelig i norske fotobutikker, annet enn å si at det vil skje på «sensommeren 2020».

I første omgang vil Nikon bare selge det nye kameraet i pakkeløsning – kit-løsning – sammen med 24-50 mm-objektivet. Settet koster samlet 21.800 kroner, som er Nikons veiledende pris.

Forhåpentlig blir kameraet tilgjengelig separat – uten optikk – på et senere tidspunkt. Nikon vil foreløpig ikke si noe om hva prisen for kamerahuset alene vil bli, og det nytter ikke å regne seg til det bare ved å trekke fra prisen på 24-50 mm-objektivet kjøpt separat. Ifølge Prisjakt.no vil flere ledende fotobutikker i Norge ha 5.490 kroner for objektivet kjøpt separat. Men når objektiver «bundles» med kamerahus på denne måten, skjer gjerne det med en kraftig subsidiering av kit-objektivet, så kamerahus-prisen for Nikon Z 5 blir definitivt ikke kit-prisen minus objektiv-prisen. Så her må vi bare vente og se.

For å få et inntrykk av om prisen på Z 5 og 24-50 mm-kit-objektivet er folkelig eller ikke, kan vi for moro skyld tenke oss at man isteden vil kjøpe Nikon Z 6 sammen med 24-50 mm-objektivet, som man da må betale full pris for – ingen kit-rabatt her. Da vil kamerahuset koste cirka 18.500 kroner, og samlet pris blir like oppunder 24.000 kroner. Så det er jo litt å spare på å velge Z 5, i hvert fall.

Så da gjenstår det å bli enig om hva som er folkelig pris på et fullformat-kamera. Canons mest «folkelige» speilløse fullformat-kamera er for tiden EOS RP, som selges for rundt 14.900 kroner uten optikk, men med adapter for EF/EF-S-optikk, eller for litt under 19.000 kroner med et 24-105 mm-objektiv, som riktignok må sies å være et objektiv av høyere klasse enn Nikons nye 24-50 mm-objektiv.

I den internasjonale debatten om Nikon Z 5 er det for øvrig kommet fram irritasjon over at prisen for Nikon Z 5 i Europa synes å være betydelig høyere enn i USA, hvor noen journalister har skrevet at Nikon Z 5 er et speilløst fullformat-kamera til APS-C-pris. Om det stemmer at det er stor prisforskjell mellom USA og Europa, vet jeg ikke. I slike diskusjoner har mange lett for å overse at landsomfattende produktannonseringer i USA gjerne gjøres med pris uten skatter og avgifter, fordi skatter og avgifter varierer sterkt fra delstat til delstat i USA. Når disse prisene sammenlignes direkte med europeiske priser i land med et til dels høyt skatte- og avgiftsnivå – som for eksempel norsk moms på 25 prosent – blir bildet veldig uoversiktlig.

[MERKNAD: Publiseringen av denne artikkelen er blitt én uke forsinket fordi jeg valgte å prioritere ferie sammen med barn og barnebarn fremfor skrivearbeid dagene etter Nikons lansering. Nikon får ha meg unnskyldt. TØ]

Tekniske data

Brutto oppløsning24,93 megapiksler
Netto oppløsning24,3 megapiksler
Bildeoppløsning6.016 x 4.016 piksler
Brikkestørrelse35,9 x 23,9 mm
SensortypeCMOS
LysfølsomhetISO 100-51.200, utvidbart til ISO 50-102.400
BildestabilisatorBrikkeforskyvning med 5 akser
Fokuspunkter273
ObjektivfatningNikon Z-fatning
LCD-skjerm8 cm/3,2 tommer
LCD-skjermoppløsning1.040.000 punkter
SøkertypeElektronisk (OLED 1,27 cm 3.690.000 punkter)
Søkerforstørrelse0,8x m/50 mm objektiv
Lukkertider30 sek.-1/8.000 sek.
Innebygd blitsJa, synk-tid 1/200 sek.
Serieopptak4,5 bps
VideoformaterMP4, MOV
MikrofonInnebygd stereomikrofon
HøyttalerMono
Lagring2 x SD/SDHC (UHS-II)/SDXC (UHS-II)
USBUSB Type C-kontakt
HDMIHDMI-C-kontakt
MikrofoninngangJa, 3,5 mm
HodetelefonutgangJa, 3,5 mm
WiFi802.11b/g/n
BluetoothJa
Batteritid CIPA470 (CIPA)
VektCa. 675 g inkl. batt. og SD-kort. Ca. 590 g netto
StørrelseCa. 134 x 100,5 x 69,5 mm

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.