Annonser

Kameranytt

Nikon-objektiv nummer 100 millioner

Nikon D300
I KULDA: Arkivbilde fra en testartikkel i PC World der Nikon-optikk og -kamera fikk prøve seg i vinterkulda i Trollheimen. (Foto: Toralv Østvang)

Nikon har nå produsert over 100 millioner objektiver under merkenavnet Nikkor.

Dette kunngjorde Nikon nylig i en pressemelding som ble sendt ut fra selskapets Europa-hovedkvarter i Amsterdam.

Nikkor er betegnelsen på Nikons utskiftbare objektiver.

De finnes i to hovedkategorier, Nikkor og 1 Nikkor.

Sistnevnte er merkenavnet for objektivene til Nikons kompakte systemkamera-familie Nikon 1, som har en liten 1-tommes CMOS-bildebrikke på 13,2 x 8.8 mm – det som Nikon kaller CX-formatet .

Nikon
JULBILEUM: Nikons logo for feiringen av 100 millioner produserte Nikkor-objektiver. (Ill.: Nikon)

Dette er en brikkestørrelse som er omtrent en fjerdedel så stor som Nikons DX-brikker, som andre kameraprodusenter kaller APS-C-formatet. Nikon 1-familien ble lansert i 2011.

Dette er imidlertid en ganske liten objektivfamilie, som i skrivende stund består av 13 forskjellige objektiver.

Stort utvalg

Det virkelig store utvalget av Nikkor-produkter finner man i objektivene som er myntet på Nikons DX- og FX-speilreflekser.

DX-kameraene er amatør- og entusiast-speilrefleksene med bildebrikke på i underkant av 24 x 16 mm, mens FX er Nikons betegnelse på det som gjerne kalles fullformat-brikker på rundt 36 x 24 mm. Altså tilsvarende god, gammeldags småbildefilm – det de fleste av oss fotograferte med før kameraene ble digitale.

Grensene mellom amatør-, entusiast- og proff-kameraer er flytende, og det er naturligvis mange kameraentusiaster som går rundt med et profesjonelt Nikon FX-kamera i fotobagen.

På den andre siden er det også en god del proff-fotografer som har med seg en DX-Nikon som ekstra-kamera. Det ideelle radarparet akkurat nå i så måte er vel Nikon D5 og Nikon D500, men da snakker vi vel å merke om kameraer som koster henholdsvis cirka 68.000 og 22.000 kroner, uten optikk.

Uansett – enten man har et Nikon-kamera i DX- eller FX-klassen, kan man nå velge mellom rundt 90 forskjellige Nikkor-objektiver.

Canon ligger foran

Ikke for å ta fra Nikon noe av gleden over 100-millionersjubileet, men vi kan vel i sannhetens navn ikke underslå det faktum at erkerivalen Canon ligger litt foran.

Canon meldte at selskapet passerte grensen på 110 millioner produserte Canon EF-objektiver sommeren 2015. 100 millioners-målet ble nådd allerede for to år siden, i 2014.

Canon har dessuten brukt mye kortere tid enn Nikon på å oppnå et så imponerende tall, for produksjonen av Canon-optikk under EF-betegnelsen startet ikke før 1987.

Siden 1932

Historien bak Nikkor-objektivene til Nikon går derimot helt tilbake til 1932, da Nikon, som den gang het Nippon Kogaku K.K., registrerte Nikkor-varemerket.

Kort tid etterpå lanserte selskapet Aero-Nikkor-objektivene for luftfotografering i 1933.

Nikon DX
FOLKELIG: Nikon er ikke kjent for å være noe billig-merke, men har en del optikk til folkelig pris, helst for DX-kameraene. (Foto: Toralv Øsvang)

Det første Nikkor-objektivet for Nikons speilreflekskameraer dukket opp samme år som Nikon lanserte Nikon F-speilreflekskameraet – i 1959.

Det var her vi fikk begrepet «F-fatningen». Det er varianter av denne objektivfatningen som lever med Nikon-speilrefleksene den dag i dag, men med mye teknologi som har sett dagens lys lenge etter at fatningen ble skapt, knyttet til blenderkontroll, autofokus og mye annet.

Hva som er den logiske forklaringen på at man med Nikons F-fatning skrur objektivene mot venstre eller mot klokka for å feste dem på kameraet og mot høyre eller med klokka for å ta dem av igjen, mens det er omvendt på Canons kameraer, har jeg ærlig talt ingen forklaring på. Denne beskrivelsen er basert på at man ser objektivet og fatningen forfra.

Nikon snillere enn Canon

Som Canon har også Nikon objektiver for to klasser av speilreflekskameraer. Hos Nikon vil man se at en del av objektivene har en DX-betegnelse som en del av navnet. Disse er utviklet spesielt med tanke på speilrefleksene i APS-C/DX-format.

Objektivene uten DX-betegnelse i navnet, er designet for fullformat-kameraene i FX-format.

Nikon er imidlertid litt «snillere» enn Canon på dette punktet. Canon skiller mellom EF- og EF-S-objektiver, der de sistnevnte er lagd for kameraer med APS-C-brikke. Disse kan rett og slett ikke monteres på et av Canons fullformat-speilreflekser, som krever objektiver med EF-betegnelsen.

Jeg vet det, for jeg prøvde en gang.

Egentlig helt ufrivillig. Jeg tok rett og slett opp galt objektiv og monterte et EF-S-objektiv på et fullformat-kamerahus som jeg hadde inne til test fra Canon. Problemet er at EF-S-objektivene stikker så langt inn i Canons fullformat-kameraer at speilet kan kollidere med den innerste delen av objektivet når speilet vippes opp under fotografering.

Det var akkurat det som skjedde. Pang, sa det. Hvorpå speilet løsnet. Pinlig affære.

Heldigvis hadde internett oppskrift på hvordan man kunne få speilet på plass igjen selv. Så det var åpenbart at jeg ikke var den første til å gjøre denne tabben.

Jeg sa naturligvis fra om det inntrufne til Canon da jeg leverte testkameraet tilbake, slik at de kunne sjekke om jeg hadde påført kameraet noen skade.

Canon tok det pent. Jeg hørte aldri noe mer om saken.

Noe slikt risikerer man altså ikke når man setter et Nikkor DX-objektiv på et Nikon FX-kamera. Nikon har åpenbart vært litt flinkere enn Canon til å sikre bakover-kompatibilitet på dette punktet – det dreier seg altså om hvor langt objektivet stikker innover i kamerahuset.

Selv om DX-objektivene ikke greier å fylle hele den såkalte bildesirkelen på en FX-bildebrikke, kan Nikons fullformat-kameraer stilles inn til automatisk å beskjære bilder tatt med DX-objektiv til passe størrelse.

Ulempen er at man ikke får utnyttet bildebrikkens fulle oppløsning når man putter et DX-objektiv på et FX-kamera.

Hvis man skrur av den automatiske DX-beskjæringen, noe det er et menyvalg for, får man et gjerne et bilde der motivet gjengis sirkelrundt med en sort, rund ramme rundt – litt avhengig av brennvidden på objektivet.

Det finnes objektiver og brennvidder som greier å fylle bildesirkelen ganske bra, men likevel vil det som regel være synlig vignettering i disse bildene.

Dyre – og billige

Selv om det er fint med valgfrihet, er vel det greieste å velge objektiv som er myntet på det kameraet man bruker.

Nikons objektiver kommer i alle prisklasser. Et av historiens dyreste var visstnok Nikkor 6mm f/2.8 Fisheye Lens, som ble lansert så tidlig som i 1970. På en auksjon for noen år siden oppnådde et av disse objektivene angivelig en pris på 160.000 dollar (vel 1,3 millioner kroner etter dagens dollarkurs), ifølge nettstedet Pixsy.

Når vi sjekker norske butikkpriser på eksisterende Nikkor-objektiver er trolig det kraftige 800 mm-teleobjektivet AF-S Nikkor 800 mm f/5.6 FL ED VR blant dem som ligger høyest, med en pris på vel 153.000 kroner hos Japan Photo.

DYRT: Nikons 800 mm-objektiv koster flesk. (Foto: Nikon)
DYRT: Nikons 800 mm-objektiv koster flesk. (Foto: Nikon)

Blant de rimeligste speilrefleksobjektivene er trolig AF-S Nikkor 35mm 1:1,8 G til under 2.000 kroner, myntet på DX-kameraene.

Optia-simulatoren

I våre dager står naturligvis datateknologien sentralt i utviklingen av kvalitetsoptikk. Nikon har utviklet Optia, en enhet som ifølge Nikon måler alle former for aberrasjon som forekommer med kameraobjektiver.

Aberrasjon er noe som oppstår når lys fra ett punkt på en gjenstand ikke samler seg til ett punkt i bildet, noe som manifesterer seg som utflyting eller uskarphet.

I tillegg har Nikon utviklet en programvare-basert bildesimulator som brukes sammen med Optia og som gjør det mulig allerede på designstadiet å simulere fotografering med prototyper av det aktuelle objektivet.

På denne måten kan designerne av optikken utforske for eksempel reproduksjon av teksturer og dybdefølelse, bokeh (planlagt utskarphet, for eksempel i bakgrunnen i portretter) og aberrasjon for å gi enda bedre kontroll over disse egenskapene, ifølge Nikon.

Gratulerer

Da gjenstår det å gratulere Nikon med oppnådd 100 millioners-mål og å ønske de to duellantene lykke til i kampen om hvem som kommer først til 200 millioner produserte objektiver.

Skjønt – siden det ryktes at heller ikke objektivsalget er som det var i kamerabransjens glansdager, kan det kanskje bli en tålmodighetsprøve å vente på at den grensen sprenges.

Annonser

2 kommentarer om “Nikon-objektiv nummer 100 millioner”

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: