Nikon-sjef: – Smartmobiler gir økt kamera-salg

Smartmobiler kamerasalget
HÅND I HÅND: Vil salget av eksempelvis det nye mobilkameraet Google Pixel 9 Pro XL være med på å stimulere salget av «ordentlige» kameraer som Nikon Z 6 III? Ja, mener en av Nikons toppsjefer. (Pressefoto: Nikon og Google. Montasje: Kameranytt.no)

Stikk i strid med hva både fotoentusiaster og store deler av kamerabransjen synes å tro, fremholder en av Nikons sjefer at salget av smartmobiler nå bidrar til å stimulere kamera-salget.

Kompaktkamera-salget er evig fortapt for kamerabransjen. Kompaktkameraenes posisjon i markedet er for lengst overtatt av mobilkameraene, skriver PetaPixel, et av de ledende amerikanske fotonettstedene. Dette er i utgangspunktet gammelt nytt. Som har resultert i en utbredt oppfatning av at kamerabransjen ikke kan fordra mobilbransjen, siden den har ødelagt markedet for kameraprodusentene.

Men Muneaki Tokunari, en av toppsjefene hos Nikon, taler nå tilsynelatende sin egen bransje midt imot i vurderingen av forholdet mellom mobilkameraer og «ordentlige» kameraer. Han har resonnert seg fram til at dagens smartmobiler faktisk er med på å stimulere salget av høykvalitets-kameraer.

Smartmobiler kamerasalget
Muneaki Tokunari er president og viseadministrerende direktør for Nikon. (Pressefoto: Nikon.)

Dette uttaler Tokunari i et intervju med Yomiuri Shimbun, en av de fem ledende avisene i Japan. Nettstedet PetaPixel har plukket opp en maskinoversatt versjon av intervjuet, opprinnelig fra Digicame-Info.

Nestsjefen

Tokunari er etter det Kameranytt.no forstår nummer to i toppledelsen hos Nikon, etter direktør, styreformann og administrerende direktør Toshikazu Umatate. Tokunari bærer titlene president, viseadministrerende direktør (COO), finansdirektør (CFO) og Chief Risk Management Officer (CRO). Med andre ord en talsperson for Nikon som det bør være verdt å lytte til.

I sin lange karriere har Nikon-nestsjef Tokunari sett på nært hold hvordan smartmobilene nærmest feide de digitale kompaktkameraene av banen før bransjen selv skjønte hva som var i ferd med å skje. Apple-gründer Steve Jobs påstod i sin tid – han lanserte den første iPhone-en i 2007 – at mobilkameraene snart ville bli «bra nok» til å konkurrere seriøst med kompaktkameraene. Og det ble de, ifølge PetaPixel. Egentlig lenge før kompaktkamera-produsentene begynte å merke presset fra mobilbransjen. Eller forsto hva som var i ferd med å skje.

Smartmobiler kamerasalget
NIKON: En av bygningene i Nikons hovedkvarter i Tokyo, fotografert med en iPhone 14 Pro i 2023. (Foto: Akonnchiroll/Wikimedia Commons SA 4.0/https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)

– Gjør det bra

I intervjuet fastslår Tokunari at salget av digitalkameraer globalt har falt til 1/20 – én tjuendedel – av gullalderen for digitalkamera-salget, som vel var rundt 2010. Det burde gjøre både bransjen selv og oss fotoentusiaster deprimerte. Men nei:

– Japanske kamera-produsenter gjør det likevel bra i dag, fastslår Tokunari i intervjuet. Han påpeker at størsteparten av den globale markedsandelen av kamerasalget besittes av de fem største japanske kameraprodusentene. 

Sameksistens

Tross det reduserte salgsvolumeet av rendyrkede kameraer mener Nikons nestsjef at vi nå er kommet til et stadium der smartmobiler og digitalkameraer kan leve i god sameksistens. Selv om smartmobilenes inntreden på markedet førte til en drastisk nedskalering av kamerabransjen, er mobilkameraene nå tvert imot en viktig pådriver for dagens og fremtidens suksess for kameraprodusentene, mener han.

Han begrunner resonnementet slik: – Jeg tror smartmobiler har utvidet grunnlaget – basen – for fotografering. Et resultat av det er at våre høyende-modeller, på toppen av kamera-pyramiden, selger veldig bra, sier Nikon-presidenten.

Det fremgår av PetaPixels artikkel at Nikons satsing i mellom- og høyende-sjiktet, som for eksempel Nikon Z 8, Z 9 og Z 6 III, angivelig har gått bedre enn ventet. Tokunari medgir i intervjuet at i den første tiden etter lanseringen av Nikons speilløse systemkameraer i 2018 ikke gikk så bra for Nikon. Men nå har det snudd fullstendig. Blant suksessproduktene trekker Tokunari særlig fram proffkameraet Nikon Z 9, lansert i 2021. Nikon Z f og Z 8, begge fra 2023, har også solgt veldig bra, ifølge Nikon-talspersonen.

I det hele tatt gir Nikons president uttrykk for at selskapet nå går veldig bra. Det er derfor Nikon vil investere 100 milliarder yen (rundt 7,5 milliarder kroner) i en gradvis utbygging og modernisering av sine produksjonsfasiliteter fram mot 2030. Tochigi-fabrikken i Japan skal moderniseres. Der produseres den heftigste optikken. Nikons fabrikker i Thailand vil også opprustes betydelig, heter det.

Oppsiktsvekkende

PetaPixel kommenterer at det er ganske oppsiktsvekkende at Nikon-direktøren tror smartmobilen vil være en slags nøkkel inn til kameraverdenen for en del aspirerende fotografer. For det er jo fortsatt en stor kløft mellom mobilkameraer og fullverdige kameraer både når det gjelder ytelse, allsidighet og brukeropplevelse. Og dette gapet vil neppe noen gang bli mindre, hevder PetaPixel.

Men resonnerer videre slik: Selv om smartmobilene har gjort at mange i sin tid lot være å kjøpe seg et nybegynnerkamera, men valgte mobilkamera isteden, er det ikke utenkelig at erfaringene med mobilkamera nå bidrar til å skape begeistring for fotografering. Og at det i neste omgang vil få en del til å kjøpe seg et dedikert kamera. Både for å få enda bedre bilder og for å gjøre fotograferingen til en enda bedre opplevelse.

Utskiftbar optikk

Sentralt i Nikon-lederens resonnement er kameraer med utskiftbar optikk, noe som i våre dager i praksis for det meste betyr speilløse systemkameraer. – Smartmobilene har lært folk å glede seg over å dele sine fotografier med andre, og dermed har målgruppen vokst, forklarer Tokunari. 

Resultatet har vært at salget av kameraer med utskiftbar optikk, også fra andre produsenter enn Nikon, nå går bra sammenlignet med dagens salg av digitale kompaktkameraer og kameraer uten utskiftbar optikk, heter det.

Ifølge Nikon-talspersonen er det kinesiske markedet et godt eksempel. Velstående kinesere velger nå kamera i stedet for smartmobil, og kameraene selger bra, ifølge Nikon. USA er fortsatt det største markedet for kameraer, men nylig har Kina overtatt Europas plass på listen. Nikon merker også økende kamera-etterspørsel fra India, ikke minst fra landets store profesjonelle bryllups-fotobransje.

Budskap ut til mange

Avisen Yomiuri Shimbun er for øvrig snart 150 år gammel, hjemmehørende i toppsjiktet av det japanske mediebildet, på den litt konservative siden. Med et opplag på vel sju millioner, ifølge Wikipedia, er det grunn til å anta at mange har fått med seg Nikon-presidentens vyer om vennlig sameksistens mellom mobilkameraer og «ordentlige» kameraer.

Hva mener du? Har han rett, eller synes du han er helt på jordet? Legg gjerne inn en saklig og kort kommentar.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Dette feltet er nødvendig.

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.