Annonser

Kameranytt

KAMERANYTT.NO

Nikon Z-objektivet vi har ventet på?

Nikkor Z 14-30mm f/4 S
KOMPAKT: Nikon Z6 og Z7 får nå et kompakt ultrazoom-objektiv med brennvidde fra 14 til 30 mm. (Foto: Nikon)

Nikon har lansert sin første kompakte vidvinkelzoom til de nye Nikon Z-kameraene. Den nye 14-30 mm-zoomen vil vise en av fordelene med de speilløse fullformat-kameraene: økt portabilitet.

I så måte er 14-30 mm-objektivet en kjærkommen lansering for dem som har kjøpt eller vurderer å kjøpe et av de nye speilløse fullformat-kameraene fra Nikon. 

Det var på den internasjonale forbrukerelektronikkmessen CES 2019 i Las Vegas at Nikon slapp nyheten om den nye ultravidvinkel-zoomen.

Samtidig kunngjorde Nikon flere nye egenskaper som kommer til Nikon Z6 og Z7 gjennom en eller flere fastvareoppdateringer. Gjennom slike oppdateringer får kameraene autofokus basert på øyedetektering, støtte for videolagring i Raw-format og støtte for de nye CFexpress-minnekortene.

14-30 mm

Den nye vidvinkel-zoomen fra Nikon har altså et brennviddeomfang fra 14 til 30 mm, med en lysstyrke, altså maks blenderåpning, på f/4 gjennom hele zoomområdet. Objektivet bærer navnet Nikkor Z 14-30mm f/4 S. Objektivet har Nikon Z-fatning og inngår i Nikons optikkfamilie kalt S-linjen.

Nikkor Z 14-30mm f/4 S
FLAT FRONT: Nikkor Z 14-30mm f/4 S har en flat front til tross for en vidvinkelbrennvidde på 14 mm. Dermed kan objektivet bruke skrufilter. (Foto: Nikon)

Nikon selv sier at objektivet er svært godt for stillbilder og enda bedre for video. Objektivet har et jevnt og lydløst multifokuseringssystem.

Objektivet er ifølge Nikon verdens første fullformat-vidvinkeloom som har støtte for direkte påskruing av filter foran på objektivet til tross for at brennvidden går helt ned til 14 mm. På annen optikk med såpass kraftig vidvinkel må man benytte spesielle adapter-løsninger for å montere filter foran objektivet. Nikkor Z 14-30 mm f/4 har altså et flatt frontelement som løser dette problemet.

Objektivet er forseglet i alle bevegelige deler for å beskyttes mot støv og vanndråper. Fremre og bakre linselement har dessuten et fluorbelegg som skal gjøre det lett å fjerne fingeravtrykk, støv og smuss.

Det nye objektivet er utstyrt med en kontrollering som kan tilpasses forskjellige bruksmåter. Det kan brukes til manuell fokusering, til blenderkontroll, som er nyttig for blenderoverganger når man filmer, eller til eksponeringskompensasjon.

14-30 mm-objektivet veier 485 gram.

Et noenlunde sammenlignbart objektiv fra Nikon AF-S-serie for fullformat speilrefleks er AF-S Nikkor 16-35mm f/4G ED VR, som veier cirka 680 gram.

Nikkor Z 14-30mm f/4 S
BLENDER 4: Den nye vidvinkel-zoomen opererer med f/4.0 som største blender over hele brennviddeområdet. (Foto: Nikon)

Minste blenderåpning er f/22.

Nikkor Z 14-30 mm f/4 S vil være tilgjengelig fra april 2019 og vil få en anbefalt utsalgspris på 14.990 kroner, ifølge pressemeldingen som Nikon Nordic har sendt til Kameranytt.

Ja til mer kompakt optikk

I en kommentarartikkel for noen uker siden tok jeg til orde for at produsentene av de speilløse fullformat-kameraene – les: Sony, Canon og Nikon – nå burde bestrebe seg på å utvikle flere lette og kompakte objektiver til disse kameraene. Begrunnelsen var at dette var nødvendig for å få fram budskapet om at en av de største fordelene med speilløse fullformat-kameraer er at de byr på så mye lettere og mer kompakte kombinasjoner av kamerahus og optikk enn tradisjonelle speilreflekskameraer kan.

LES OGSÅ: Vinnerne er mobil og fullformat

Det er kanskje et luksusproblem at mye av optikken vi har sett til disse kameraene hittil, har vært lyssterke høykvalitetsobjektiver som dermed dessverre også gjerne har vært forholdsvis store og tunge, nettopp fordi de er lyssterke og byr på høy optisk kvalitet. Det krever gjerne mye glass, og da blir objektivet stort og tungt.

Øyefokus

Mangelen på såkalt «øyefokus» var ett av punktene som de nye Nikon Z-kameraene fikk kritikk for da de ble lansert, nettopp fordi Sony kan tilby denne løsningen på sine konkurrerende a7-fullformat-kameraer. Nå imøtekommer Nikon kritikken ved å lansere dette gjennom en fastvare-oppdatering.

Nikkor Z 14-30mm f/4 S
HENDIG: Nikon Z7 med den nye vidvinkel-zoomen. (Foto: Nikon)

Løsningen innebærer at autofokus ikke bare fester seg mot ansiktet, men spesifikt mot et av øynene på personen som man vil ta bilde av. Portrett- og gatefotografer er blant dem som vil sette pris på en slik løsning. De fleste fotografer synes å være enige om at et portrettbilde der øynene ikke er i fokus, er et mislykket portrett. I hvert fall bør ett av øynene, helst det som er nærmest kameraet, være fokus. 

Raw-videolagring

Fastvareoppdateringene som Nikon nå har kunngjort, er ikke leveringsklare ennå, men er altså under utvikling. Dette gjelder også løsningen med ProRes Raw-kodeken til å lagre video via Atomos Ninja V-løsningen. Atomos Ninja V er en ekstern opptaksenhet med fem-tommers ekstern monitor som kan spille inn ProRes Raw-formatet over HDMI. Prisen for slike opptaksenheter ligger på fra rundt 7.000 kroner.

ProRes Raw-videokodeken er utviklet av Apple. En kodek har til formål å komprimere videoopptakene underveis fra bildesensoren til lagringsmediet. Fordelen med å ta opp video ved hjelp av en ekstern videoopptaker i stedet for direkte i kameraet er at ProRes-kodeken gir mye større videofiler – altså med mye lavere komprimeringsgrad – enn for eksempel H.264-kodeken som kameraene gjerne bruker og som komprimerer videoopptakene ganske hardt.

Derfor må datamaskinen slite mye mindre under videoredigeringen etterpå når man isteden gjør opptaket med en ekstern ProRes-opptaker, koblet til kameraet med en HDMI-kabel.

Når man kombinerer dette med Raw-lagring, får man filer der man under redigeringen etterpå har mye større fleksibilitet på å endre eksponering, fargetemperatur og andre egenskaper ved opptaket. Raw-video representerer egentlig enorme filstørrelser og en svært komplisert arbeidsflyt, men ProRes Raw – lansert så sent som i april 2018 – løser disse problemene og gjør det like lett å redigere opptakene som om man ikke hadde filmet i Raw-format. Derfor er ProRes Raw blitt populært i mange videoproduksjonsmiljøer – og Nikon vil nå altså støtte dette med sine Z6- og Z7-kameraer. 

CFexpress

CFexpress-minnekort er basert på en standard utarbeidet av CompactFlash Association. Ifølge Wikipedia beskriver standarden et PCIe 3.0-grensesnitt med fra én til åtte «kjørebaner» som hver kan by på en overføringshastighet på opptil én gigabyte per sekund. Versjon 1.0 av spesifikasjonen beskriver en formfaktor identisk med XQD-kortene, som Nikon Z6 og Z7 i utgangspunktet støtter, med en størrelse på 38,5 x 29,8 x 3,8 mm.

Delkin CFexpress
CFEXPRESS: Eksempel på CFexpress-kort, her fra Delkin. (Foto: Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0)

1.0-versjonen tilsier en overføringshastighet på opptil 1.970 megabyte per sekund med CDexpress-kort, mens XQD 1.0-standarden opererer med 500 MB per sekund og XQD 2.0-standarden sier 1.000 MB per sekund.

Delkin var den første minnekortprodusenten som kunngjorde CFexpress-kort basert på denne standarden, i juni 2017. Nikon og Phase One ble de første kameraprodusentene til å varsle at de hadde kameraer som ville støtte CFexpress gjennom kommende fastvareoppdateringer, for Nikons del til Nikon Z6 og Z7, slik Nikon nå har kunngjort.

Z6 Filmmaker’s Kit

Nikon har også varslet at det kommer en egen pakkeløsning for filmfolk i tilknytning til Nikon Z6, som er den kameramodellen som fremstår som mest aktuell til videobruk.

Settet inneholder en Nikon Z6 sammen med Nikons 24-70 mm-objektiv for denne kameraserien, samt overgangsadapteren FTZ som gjør at man kan bruke eksisterende Nikon-speilrefleksoptikk til kameraet. Man får dessuten med en Atomos Ninja V opptaksenhet med HDMI-kabel, en Røde VideoMic Pro+-mikrofon, en Moza Air 2 3-aksers gimbal, et håndstativ, to ekstra batterier og ett års gratis abonnement på videotjenesten Vimeo Pro for publisering av ferdige videoer.

Noen norsk pris på filmmaker-pakken har vi ikke, men dollar-prisen ligger på rundt 4.000 dollar, og da skal man ha spart rundt 1.200 dollar i forhold til hva enkeltproduktene i pakken koster. Vi snakker vel om opp mot 40.000 kroner i Norge, men det får vi komme tilbake til.

Annonser

Legg igjen en kommentar