Norsk heder til GoPro Hero10 Black

ALUMINIUMSPRISEN: Stephan Stein og Lisbeth Bjerkenes hos Cewe Japan Photo får applause for prisen for «Årets bildeprodukt 2021/2022», som altså er fotointeriør på aluminium. (Foto: Toralv Østvang.) (Klikk for større bilde.)
PRISVINNER: Elektronikkbransjen har kåret actionkameraet GoPro Hero 10 Black til Årets foto- og videoprodukt 2021/2022. (Pressefoto: GoPro/Elektronikkbransjen.)

Nok en gang har Fagbladet Elektronikkbransjen kåret et actionkamera fra GoPro til «Årets foto- og videoprodukt». Det var GoPro Hero10 som stakk av med hedersprisen i konkurransen om «Årets foto- og videoprodukt 2021/2022». Fotointeriør trykket på aluminium vant prisen for «Årets bildeprodukt 2021/2022».

Elektronikkbransjen har kårets årets hedersprodukter i en rekke kategorier. De fleste kategoriene faller utenfor Kameranytts dekningsområde, men et par av dem er trolig interessante også for leserne av dette nettstedet. Det gjelder først og fremst «Årets foto- og videoprodukt» og «Årets bildeprodukt». Mer om disse prisene lengre nede i artikkelen.

Kameramobiler og nettbrett

Vinnerne i ytterligere et par kategorier toucher nok innom Kameranytts interesse-sfære enkelte år, for eksempel når en utpreget kameramobil blir utpekt som vinner i kategorien «Årets mobil». Det var nok ikke tilfelle under årets prisutdeling. Vinneren ble Samsung Galaxy Z Flip 3. Det er mye pent å si om denne kompakte mobilen, ikke minst når det gjelder forbedringene fra den første utgaven av Samsungs sammenbrettbare mobil. Men for dem som vil ha en god kameramobil, er den neppe førstevalget. De som lurer på det, kan jo ta en titt på testomtalen til Tom’s Guide, som har testet den i duell mot velrenommerte kameramobiler som iPhone 12 Pro og Samsung Galaxy S21. Du kan lese testen her.

Elektronikkbransjen 2021
I LOMMEN: Samsung Galaxy Z Flip 3 er definitivt en mobiltelefon som får plass i ganske trange lommer. (Pressefoto: Samsung/Elektronikkbransjen.) (Klikk for større bilde.)

Kategorien «Årets dataprodukt» kan også av og til slå innom arbeidsredskaper som fotofolk benytter seg av og til. For eksempel er det jo en del som organiserer bildene sine i iPad-versjonen av Adobe Lightroom – jeg gjør det selv av og til når jeg er på reisefot. Eller som gjør noe av bilderedigeringen i iPad-versjonen av Adobe Photoshop – på reisefot gjør jeg også det av og til. Noen bruker andre foto-relaterte apper på mobil og nettbrett. Men de fleste av disse brukerne benytter vel heller en kraftig iPad Pro enn den lille Apple iPad mini, som vant prisen for «Årets dataprodukt» nå i 2021 – eller kanskje tilsvarende på Android-siden.

Ja, og så kan vi jo ta med kategorier som «Årets TV» da. Dagens 4K-TV-er, for ikke å snakke om 8K-TV-ene som begynner å komme, er jo blitt et sentralt element i kjeden av teknologiprodukter som fotofolk nå benytter for å vise fram sine fotografier og videoer. «Årets TV 2021/2022» ble Samsung Neo QLED QN90. Begrunnelsen for pristildelingen var at Samsungs Quantum Matrix MiniLED-lysdioder bare er 1/40 av størrelsen til konvensjonelle lysdioder, noe som gir plass til vesentlig flere lyskilder. Og da vil kanskje fotografiene og videoene dine se enda bedre ut?

Hvite og brune varer

Den store prisutdelingen som Fagbladet Elektronikkbransjen foretar før jul hvert år, preges ellers av produktkategorier som kanskje er mer sentrale for Stiftelsen Elektronikkbransjen. Dette er organisasjonen som bladet representerer. En bransjesammenslutning for hele elektronikkmarkedet i Norge, med det meste som finnes innenfor sekkepostene hvitevarer og brunevarer. Priskategoriene er for eksempel «Årets hvitevare», «Årets kjøkkenprodukter», «Årets lydplanke», «Årets lydprodukt», «Årets budsjettmobil», «Årets smarthjemprodukt», «Årets småelektriske», «Årets musikkprodukt», «Årets personlige smartprodukt» og «Årets spillprodukt».

ALUMINIUMSPRISEN: Stephan Stein og Lisbeth Bjerkenes hos Cewe Japan Photo får applause for prisen for «Årets bildeprodukt 2021/2022», som altså er fotointeriør på aluminium. (Foto: Toralv Østvang.) (Klikk for større bilde.)
MOBILFOTO-UTSKRIFTER: Mobilbilder som skrives ut var blant finalistene i konkurransen om prisen for Årets bildeprodukt. (Pressefoto: Ole Christian Klamas/Elektronikkbransjen.) (Klikk for større bilde.)

Da har vi vel vært gjennom det meste. Men så var det prisene som ble nevnt innledningsvis, da. De som egentlig er interessante for i hvert fall en del av Kameranytts lesere.

GoPro Hero 10 Black

Blant årets priser som er relevante for Kameranytt, finner vi altså «Årets foto- og videoprodukt 2021/2022», som er actionkameraet GoPro Hero10. La oss like godt gjengi juryens begrunnelse slik Elektronikkbransjen presenterer den:

ALUMINIUMSPRISEN: Stephan Stein og Lisbeth Bjerkenes hos Cewe Japan Photo får applause for prisen for «Årets bildeprodukt 2021/2022», som altså er fotointeriør på aluminium. (Foto: Toralv Østvang.) (Klikk for større bilde.)
FORBEDRET: GoPro Hero 10 Black har fått en etterlengtet forbedring av spesifikasjonene. (Pressefoto: GoPro/Elektronikkbransjen.) (Klikk for større bilde.)

«I nye Hero10 har GoPro kommet med sin første oppgradering av prosessoren på fem år, etterlengtet for mange. Den nye GP2-brikken tar 5,3K-oppløsning med 60 bilder i sekundet, eller 4K-oppløsning med 120 bilder, en dobling fra forgjengeren. Hero10 tar også 23 megapikslers bilder, og gir bedre ytelse i svakt lys. Nå kommer også GoPros videostabilisering HyperSmooth 4.0 i alle modi. Kameraet kan gjøre opptak i 5,3K-kvalitet med 60 bilder per sekund eller ta 4K-videoer med 120 bps, og er vanntett ned til ti meter uten hus. Hero10 Black har stemmestyring som skal gjenkjenne 14 ulike kommandoer, og kameraet er fullt kompatibelt med tilbehøret til Hero9. GoPro-appen kan redigere, sikkerhetskopiere og legge til lydspor på videoene. Pris: 5.800 kroner.»

ALUMINIUMSPRISEN: Stephan Stein og Lisbeth Bjerkenes hos Cewe Japan Photo får applause for prisen for «Årets bildeprodukt 2021/2022», som altså er fotointeriør på aluminium. (Foto: Toralv Østvang.) (Klikk for større bilde.)
PRISUTDELING: Bent Broklev fra distributør-firmaet Response AS tar imot prisen for Årets foto- og videoprodukt, som gikk til GoPro Hero Black 10. Prisutdeler er kommunikasjonssjef Marte Ottemo hos Elektronikkbransjen. (Foto: Toralv Østvang.) (Klikk for større bilde.)

Finalistene i kampen mot GoPro, altså de to som kom nærmest, var to Sony-produkter, henholdsvis Sony A7 IV og Sony ZV-E10.

Fagjuryen for denne kategorien var Eivind Døhlen (NetOnNet), Erik Faarlund (Foto.no), Erik Heder-Midtgaard (Power), Jon Dahle (Elkjøp), Knut Grimstad (Elon), Luc Zijlmans (Komplett), Marte Ottemo (Elektronikkbransjen) og juryleder Stian Sønsteng (Elektronikkbransjen).

For ordens skyld bør det nevnes at Elektronikkbransjens årlige prisutdelinger ikke er basert på tradisjonelle tester med testmetodikk som er klart definert, slik at testene kan etterprøves av andre. Det er jo gjerne slik tester gjennomføres i en del foto- og data-tidsskrifter. Isteden oppnevner Elektronikkbransjen en rekke fagjuryer, gjerne i en kombinasjon av bransje- og fagpressefolk. Juryene har som oppgave å vurdere produktenes egenskaper, svare på spørsmålet om produktene tilfører markedet noe nytt og om de kan forventes å få popularitet i markedet. Det hører også med til kriteriene at produktene må ha kommet i salg i Norge i inneværende år – for årets priser altså etter 1. januar 2021 – og at de må være tilgjengelig i handelen fram mot jul.

LES OGSÅ: God mottagelse for Sony a7 IV

Fotointeriør trykt på aluminium

Det er vel neppe noen stor hemmelighet at deler av fotobransjen har valgt å fokusere mer på bilder enn på kameraer i senere år, siden kamerasalget har sunket drastisk etter mobilkameraenes inntogsmarsj. Et eksempel på denne trenden er at vinnerproduktet i kampen om prisen for «Årets bildeprodukter 2021/2022» derfor ble fotointeriør på aluminium. Her er juryens begrunnelse:

ALUMINIUMSPRISEN: Stephan Stein og Lisbeth Bjerkenes hos Cewe Japan Photo får applause for prisen for «Årets bildeprodukt 2021/2022», som altså er fotointeriør på aluminium. (Foto: Toralv Østvang.) (Klikk for større bilde.)
PÅ ALUMINIUM: Mange bilder vil ta seg ekstra godt ut hvis de trykkes på aluminiums-plater, mener Elektronikkbransjens fagjury. (Pressefoto: Elektronikkbransjen) (Klikk for større bilde.) 

«En klar trend blant produsenter av bildeprodukter i 2021 er at stadig flere velger å bruke egne bilder til å dekorere hjemmet. Det finnes mange ulike materialer og formater å velge mellom, og aluminiumstrykk har seilt opp som et populært valg. Den matte bildeoverflaten gjør at refleksjoner ikke speiles, og man får et moderne uttrykk på det ferdige produktet. Bilder trykket på aluminium kan matche både varmen og skarpheten i hvilket som helst bilde, og den matte overflate som sørger for at det ikke blir gjenskinn. Aluminiumsplater skal gjøre bildene til stilige designobjekter, og gi særlig sort-hvitt-bilder en effekt som skal bli lagt merke til. Bildene blir også lette i vekt, og dermed enkle å henge på veggen. Pris: Fra kr 200».

ALUMINIUMSPRISEN: Stephan Stein og Lisbeth Bjerkenes hos Cewe Japan Photo får applause for prisen for «Årets bildeprodukt 2021/2022», som altså er fotointeriør på aluminium. (Foto: Toralv Østvang.) (Klikk for større bilde.)
ALUMINIUMSPRISEN: Stephan Stein og Lisbeth Bjerkenes hos Cewe Japan Photo får applause for prisen for «Årets bildeprodukt 2021/2022», som altså er fotointeriør på aluminium. (Foto: Toralv Østvang.) (Klikk for større bilde.)

Fagjuryen i denne kategorien besto av Marte Ottemo (Elektronikkbransjen), Odd Richard Valmot (Teknisk Ukeblad), Toralf Sandåker (Fotomag) og juryleder Stian Sønsteng (Elektronikkbransjen).

ALUMINIUMSPRISEN: Stephan Stein og Lisbeth Bjerkenes hos Cewe Japan Photo får applause for prisen for «Årets bildeprodukt 2021/2022», som altså er fotointeriør på aluminium. (Foto: Toralv Østvang.) (Klikk for større bilde.)
OPP PÅ VEGGEN: Eksempel på bilde trykket på aluminium, som det er enkelt å henge opp på veggen. (Pressefoto: Ole Christian Klamas/Elektronikkbransjen.) (Klikk for større bilde.)

Finalistene i denne kategorien, altså de to som kom nærmest vinneren, var henholdsvis mobilbilder og storformat. Den første av dem representerer en avvisning av myten om at mobilbildene bare blir liggende på mobilen eller delt i sosiale medier. Tvert imot viser en undersøkelse at 51 prosent av nordmenn sier de har skrevet ut bilder tatt med mobilen, ifølge Elektronikkbransjen. Og stadig flere av oss ønsker også å få blåst opp egne bilder for å henge på veggen.

Helt til slutt

Helt til slutt får vi ta med at «Årets spillprodukt 2021/2022» er Flåklypa Grand Prix, som dessuten ble tildelt Elektronikkbransjens hederspris, «Årets julegave 2021». I tøff konkurranse var det den urnorske verdenen til østerdølen Kjell Aukrust som vant denne konkurransen, basert på et samarbeid mellom Ravn Studio, Caprino Filmsenter og RockPocket Games. Det varmer naturligvis hjertet til undertegnede, som selv har litt østerdalsblod i årene.

Toralv Østvang

I 50 år har jeg vært journalist i dagspresse og teknologi-medier, blant annet de norske utgavene av PC World, Macworld og Computerworld. Er pensjonist, men følger den digitale kamerautviklingen på min nyhetsblogg.

Del dette innlegget med andre

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Abonneér på Kameranytts nyhetsbrev

Da får du melding i e-postkassen din hver gang Kameranytt publiserer en ny artikkel

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.

Hold deg oppdatert

Abonnér på nyhetsbrevet!

Da får du en e-postmelding hver gang Kameranytt publiserer en artikkel.

Kameranytt deler ikke informasjon om sine abonnenter med noen.

Abonnement blir aktivert ved hjelp av e-postmelding for bekreftelse. Sjekk søppelpost hvis e-postmeldingen ser ut til å utebli.