Leica-fotokonkurranse – åpen for alle

Leica-fotokonkurranse
HOS LEICA: Tur til Leica-hovedkvarteret i Wetzlar, ikke så langt unna Frankfurt, er hovedpremien i den norske Leica-fotokonkurransen. (Foto: Toralv Østvang)

Den norske Leica-importøren Bresson AS innbyr nå til fotokonkurranse, som vel å merke er åpen for alle. Bildene trenger ikke være tatt med et Leica-kamera, heter det.

«Lys og skygge» er temaet for fotokonkurransen, som bærer navnet «Leica Up & Coming». Hvis du vil delta, må du skynde deg, for fristen for innsending er 31. januar 2020.

Leica-tur

Hovedpremien for konkurransen er en tur til Leica-hovedkvarteret i Wetzlar i Tyskland i mai 2020. Vinneren får dekket kostnadene til flyreise, hotellopphold og måltider, og får i tillegg guidede turer og workshops, besøk i gallerier, i Leica-museet og mye mer.

Leica-fotokonkurranse
UTLÅNS-PREMIE: En av premiene i Leica-konkurransen er én måneds gratis utlån av Leica Q2. (Pressefoto: Leica)

Andre-premien er gratis lån av et Leica Q2-kamera i én måned. Leica Q2 er et kompakt speilløst kamera med et fastmontert lyssterkt Summilux vidvinkelobjektiv med brennvidde på 28 mm og lysstyrke f/1,7. Kameraet har en integrert OLED-søker på 3,68 megapiksler, har en bildebrikke på 47 megapiksler og kan brukes både til vanlig fotografering og til å ta opp video i opptil 4K-format. Utsalgsprisen er 52.000 kroner.

Tredje-premien er ett års abonnement på Leica-magasinet LFI.

Inntil fem bilder

Deltakerne kan bidra med inntil fem bilder hver i konkurransen. Ifølge konkurransereglene må bildene være tatt i løpet av det siste året, og man må ha juridisk opphavsrett til bildene. Bildene skal ikke ha vært offentliggjort tidligere i kommersielt øyemed eller ha blitt solgt i slik henseende. Dersom det er gjenkjennelige personer på et bilde, må man innhente tillatelse fra disse personene før bildene sendes inn til konkurransen.

Leica-fotokonkurranse
LEICA-FABRIKKEN: Under et besøk i Leicas fabrikk i Wetzlar får man egenhendig se hvor mye manuelt arbeid som fortsatt inngår i produksjonen av Leicas kameraer og objektiver. (Foto: Toralv Østvang)

Et viktig poeng i konkurransereglene er altså at bildene ikke trenger å være tatt med et Leica-kamera.

Bildene utstilles

Juryen vil plukke ut de beste bidragene til konkurransen, og disse blir del av en vandreutstilling som skal henge på veggen hos de norske Leica-forhandlerne Stavanger foto, CEWE Japan Photo Bergen, Scandinavian Photo og Leica Store Oslo (en butikk i butikken hos Foto.no) i løpet av 2020.

Det er den kjente Leica-ambassadøren Bjørn Opsahl som skal lede juryen, som foruten to fotografer vil bestå av to representanter for forhandlerne og én representant for Bresson AS.

Leica-fotokonkurranse
UR-LEICA: I Leicas museum i Wetzlar finner man blant annet denne ur-Leica-en fra 1914. (Foto: Toralv Østvang)

Bildene man leverer inn til konkurransen, kan enten være maks fem papirkopier i opptil A4-størrelse, eller maks fem digitale filer med lengste side på mellom 2.000 og 2.500 piksler i JPG-format og med Adobe RGB-fargerom. I tillegg må man legge med en kort presentasjon om seg selv.

Mer informasjon om fotokonkurransen og reglene for den finner du hos Bresson AS her.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Dette feltet er nødvendig.

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.