Nordmenn tar en stadig større del av bildene sine med mobilkamera. Faktisk er det nå satt ny rekord i hvor stor andel av fotografiene som er tatt med mobil.
[toc] Det er en undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av Stiftelsen Elektronikkbransjen som viser denne klare trenden.
Ikke så gode nyheter for kamerabransjen, kanskje. Men fotobransjen kan glede seg over at undersøkelsen viser at stadig flere skriver ut bildene sine og lager fotobøker, også av bildene tatt med mobilkamera.
Myten om at bildene bare blir liggende på telefonen eller i beste fall bare blir delt på sosiale medier, er altså bare dét – en myte.
Flest mobil-bilder
Stiftelsen Elektronikkbransjen, som årlig går ut med halv- og helårstallene for kamerasalget i Norge, har kjørt sin fotoundersøkelse siden 2014 og har derfor et godt grunnlag for å vurdere trendene. Det var i 2017 at det første gang ble registrert at nordmenn tok flere bilder med mobilen enn med vanlig kamera.
– Og denne trenden fortsetter i år, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. – Nå er 55 prosent av bildene vi tar, gjort med mobilen.
Ifølge tallene fra Respons Analyse-spørreundersøkelsen tar nordmenn nå i gjennomsnitt 1.676 bilder i året. Dette er riktignok en bitteliten nedgang fra i fjor, da tallet var 1.696 bilder, altså 20 bilder høyere. Men andelen av disse bildene som er tatt med mobilkamera, er høyere enn noen gang, hele 918 mobilkamera-bilder mot 758 bilder tatt med «ordentlig» kamera. Eller omlag 55 prosent, om man vil.
Flere fremkaller bildene
Årets undersøkelse viser også at flere enn før fremkaller bildene de har tatt med mobilen, det vil si bestiller utskrift på fotopapir eller bruker bildene i fotobøker.
– Undersøkelsen viser at 45 prosent av nordmenn totalt sier de har fremkalt bilder tatt med mobilen, opp fra 42 prosent i fjor. Og har du barn, fremkaller du enda flere bilder. 68 prosent av dem med hjemmeboende barn gjør det, sier Marte Ottemo.
Bortimot halvparten av alle nordmenn kjøper fysiske bildeprodukter. 25 prosent kjøper vanlige papirbilder, mens 18 prosent bestiller fotobøker. Dette er de to største produktkategoriene. Andre kategorier er temakort, for eksempel julekort, kalendere, dekorasjonsbilder på lerret, aluminium og så videre, og bilder på gaveprodukter som kopper, musematter og lignende.
– I en verden der alt er så digitalt, er sjarmen og gleden ved bildeprodukter minst like viktig som før, sier Ottemo.
Aldersforskjeller
Undersøkelsen avdekker at det på flere områder er aldersforskjeller ute og går når det gjelder våre fotovaner. For eksempel viser undersøkelsen at aldersgruppen 34-44 år i større grad enn andre aldersgrupper fremkaller bilder tatt med mobiltelefonen. Andelen her er 60 prosent.
Det er også en viss aldersforskjell knyttet til hvem som handlere fotoprodukter på internett og hvem som foretrekker å oppsøke fysiske fotobutikker. Det er spesielt i aldersgruppen over 65 år at de fleste handler i fysiske fotobutikker – 47 prosent. Det er også i denne aldersgruppen vi finner dem som tar mest bilder med «ordentlig» kamera. Yngre er altså i større grad mobilkamera-brukere og anvender gjerne internett til sine kamera-relaterte oppgaver.
Over halvparten av de spurte, 52 prosent i år mot 47 prosent i fjor, svarer nå at de lagrer bildene sine hos en egen bildelagringstjeneste. Dermed er det altså ikke lenger harddisken på hjemme-PC-en som er viktigste plattform for bildelagring. Folk begynner med andre ord å bli mer bevisst på at det er viktig å sikre bildesamlingen mot tap forårsaket av innbrudd og disktyveri, brann og så videre.
Polaroid er tilbake
En kanskje litt overraskende detalj i undersøkelsen er at kameraer med direkte bildeutskrift, som for eksempel gode, gamle Polaroid, er den kamera-sjangeren som har største fremgang, opp tre prosentpoeng fra året før. Tre prosent høres kanskje ikke mye ut, men i lys av at de fleste andre kameratyper er for nedadgående, er dette oppsiktsvekkende. Det er nå sju prosent av de spurte som sier at de har et kamera med direkte bildeutskrift hjemme.
Av andre kameratyper sier like mange, sju prosent, at de har et dashboard-kamera, mens fem prosent eier et dronekamera.
For nedadgående
Som sagt er ikke undersøkelsen særlig oppmuntrende for den tradisjonelle kamerabransjen. 59 prosent av norske husstander sier de nå har et kompaktkamera hjemme, mot 60 prosent i 2018. 50 prosent sier de eier et speilreflekskamera, mot 54 prosent i fjor. Kompakte systemkameraer, også kalt speilløse kameraer, finner vi nå i ni prosent av norske hjem, mot 11 prosent året før.