Leica er ute med en ny generasjon i Leica TL-familien, Leica TL2. En nytt snobbekamera fra Leica, eller…?
Høyere oppløsning og enda mer minimalistisk design er hovednyhetene, i tillegg til en del andre forbedringer under skallet. Kameraet har fått raskere prosessor og kan nå håndtere 4K-video, selv om dette ikke er noe utpreget video-fokusert kamera.
Futuristisk
I all hovedsak bygger Leica TL2 videre på konseptet som lå bak den første modellen i denne kameraserien, Leica T (Typ 701), som ble lansert i 2014. Leica T skilte seg sterkt fra Leicas klassiske M-kameraer. M-kameraene er rammesøkerkameraer som mange oppfatter som retro-kameraer nesten til det absurde, basert på design fra første halvdel av forrige århundre.
LES OGSÅ: Nye Leica M10 – ikke for alle
Med Leica T-konseptet – nå omdøpt til TL-familien, ser det ut til – har Leica gått til den motsatte ytterlighet, med en ekstremt futuristisk design og med en betjening som mest av alt minner om fotografering med mobilkamera.
Det aller meste styres via den berøringsfølsomme skjermen med et utpreget ikon-basert grensesnitt, ikke et tradisjonelt menysystem, slik vi er vant til på de fleste digitalkameraer i dag.
Aluminiumsblokk
Da Leica T ble lansert i 2014, la produsenten stor vekt på det unike med at kamerahuset nesten i sin helhet var frest ut av én aluminiumsblokk. I så måte var kameraet en slags parallell til Apples bærbare pc-er i MacBook Pro-familien, som fra og med sin andre generasjon fra 2008 også er blitt frest ut av én aluminiumsblokk.
Apple brukte det for alt det var verdt i markedsføringen den gang. Det samme gjorde Leica i 2014.
LES OGSÅ: De slåss om fotoentusiastene
Leica TL2 bygger altså videre på Leica T-konseptet fra 2014, som for øvrig ble minimalt oppdatert høsten 2016 med Leica TL, der en av de viktigste forbedringene var at Leica TL kunne benytte Leicas SL-objektiver uten adapter, siden både SL- og TL-objektivene benyttet samme objektivfatning, Leicas L-bajonettfatning. I tillegg var autofokusen forbedret, og kameraet hadde også noen få andre forbedringer.
Leica TL2
Nye Leica TL2 byr på en noe mer omfattende oppgradering av TL-konseptet. Først og fremst er bildesensoren kraftig oppdatert, fra den noe beskjedne oppløsningen på 16 megapiksler hos forgjengerne til 24 megapiksler på den nye. Vi snakker om en CMOS-sensor i APS-C-format.
Kameraet har dessuten arvet teknologien i den nye bildeprosessoren Leica Maestro II fra nyeste versjon av Leicas klassiske flaggskipsmodell, Leica M10. Ifølge Leica skal disse endringene bidra til større dynamikkomfang i bildene samt bedre balansert kontrast og fargegjengivelse.
4K-video
Leica TL2 mangler enkelte inn- og utganger som videofolk gjerne vil ha med når de bruker vanlig «fotoapparat» til videoopptak, som for eksempel Canon EOS 5D Mark IV eller Panasonic Lumix GH5. På slike kameraer finner man gjerne separat inngang for mikrofon, uttak for hodetelefon til å kontrollere lyden under videoopptak og andre tilkoblingsmulighet for profesjonelt videoutstyr.
LES OGSÅ: Ikke helt diskret fra Leica
På Leica TL2 må man nøye seg med å bruke den innebygde stereomikrofonen og den innebygde monohøyttaleren.
Heldigvis har Leica valgt å beholde HDMI-porten som ble introdusert med Leica TL.
I tillegg kan man med Leica TL2 gjøre videoopptak i 4K-kvalitet med en oppløsning på 3.840 x 2.160 piksler og 30 bilderuter i sekundet. Alternativt kan man filme i Full HD med 1.920 x 1.080 piksler og 60 bilderuter i sekundet, samt i HD med 1.280 x 720 piksler og 60 bilder i sekundet, eller slow-motion med 120 bilderuter i sekundet.
Alt er blitt raskere
Leica hevder at autofokusen nå er blitt mye raskere, med fokusering utført på 165 millisekunder målt etter CIPA-standarden med standard Leica-zoomobjektiv i vidvinkelinnstilling. Dette er tre ganger hurtigere enn hos forgjengeren, ifølge pressemeldingen fra den norske Leica-importøren, Bresson AS i Oslo.
LES OGSÅ: Ping-pong-Leica til 149.999
Den nye prosessoren medvirker også til raskere oppstart.
Dette er kjærkomne forbedringer, i hvert fall hvis man sammenligner med den opprinnelige Leica T-modellen fra 2014, der nettopp treg oppstart var et av ankepunktene i min testomtale av Leica T.
I tillegg har den nye generasjonen av kameraet nå fått en ny elektronisk lukker som supplerer den vanlige elektromagnetiske fokalplanlukkeren og som kan by på lydløse lukkertider helt ned til 1/40.000 sekund. Den vanlige lukkeren greier ned til 1/4.000 sekund.
Hastigheten på serieopptak er økt fra tidligere maks fem bilder i sekundet til sju bilder i sekundet med TL2.
USB 3.0
Som på forgjengeren Leica TL har også nye TL2 innebygd lagringsminne på 32 gigabyte i tillegg til kortplass for SD/SDHC/SDXC-kort. Overføringshastigheten er økt fra USB 2.0 på 480 megabit i sekundet til USB 3.0 på fem gigabit i sekundet.
LES OGSÅ: Futuristiske Leica T blir TL
Et lite skår i gleden er at de interne forbedringene i Leica TL2 ser ut til å kreve høyere strømforbruk uten at Leica har greid å kompensere for det med bedre batteri. Batteritiden er nå oppgitt til 250 bilder etter CIPA-standarden, mot 400 bilder på forgjengerne.
Og selv om de fysiske dimensjonene er som før, 134 x 69 x 33 mm, er vekten økt noe, fra 384 til 399 gram inklusive batterier. Men intet menneske vil merke forskjellen.
Blits og søker på kollisjonskurs
Derimot vil nok noen merke at TL2 mangler den oppfellbare blitsen som forgjengerne hadde. På det nye kameraet er man avhengig av å bruke ekstern blits montert i blitsskoen. Dermed kan man ikke bruke blits sammen med ekstern elektronisk søker.
Man kan godt hevde at det ikke betyr noe, i og med at de små innebygde blitsene man finner på mange kameraer, stort sett bare er for nødhjelpsutstyr å regne.
For min egen del anser jeg imidlertid den elektroniske søkeren som man får kjøpt som ekstrautstyr til Leica TL-kameraene, som en livsnødvendighet. Rett og slett fordi jeg ikke kan fordra å fotografere uten tilgang til søker.
Merk at jeg tok med formuleringen «tilgang til». Også jeg fotograferer og filmer en del med LCD-skjermen bak på kameraet som alternativ til søkeren – og jeg fotograferer også en del med mobiltelefon, hvor man jo er låst til å bruke skjermen som søker. Men jeg liker det ikke. Særlig ikke i solskinn.
Hos Leica mener man derimot åpenbart at det er helt OK å bruke LCD-skjermen bak på TL-kameraene til å komponere bildene sine. Det er påtakelig få bilder av TL2 med påmontert elektronisk søker blant pressebildene som Leica har lagt ut i forbindelse med TL2-lanseringen.
LES OGSÅ: Leica Q – fra sort til stilig grått
Det ser nesten ut som om budskapet er at dette kameraet er myntet på dem som fotograferer mye med mobil, men som nå er kommet frem til at de ønsker seg kraftigere optikk og større bildebrikke, men vil beholde mobilkamera-følelsen. Hele fotograferingsopplevelsen minner jo om å bruke mobilkamera, med skjermen som søker og et ikon-basert menysystem.
Nok om det.
Rundslipt
De første hands-on-rapportene tyder på at folk som har brukt forgjengerne Leica T og TL, vil merke at konturene på deler av kamerahuset er noe mer rundslipte og dermed ikke så ubehagelig skarpe i kantene som enkelte har påstått at forgjengerne var.
Som forgjengerne er også Leica TL2-kamerahusene slipt for hånd i Leicas fabrikk i Wetzlar i Tyskland. Om jeg ikke husker feil, ble det i sin tid snakket om rundt 45 minutters håndsliping av Leica T i etterarbeidet i produksjonsprosessen.
Seks objektiver
Leica TL-systemet omfatter i øyeblikket seks objektiver, tre med fast brennvidde og tre zoomobjektiver.
De tre med fast brennvidde er henholdsvis Leica Summicron-TL 23 mm f/2 ASPH og lyssterke Summilux-TL 35 mm f/1,4 ASPH, samt makroobjektivet APO-Macro-Elmarit-TL 60 mm f/2,8 ASPH. Omregnet til APS-C-formatet representerer disse objektivene følgende brennvidder: 34,5 mm, 52,5 mm og 90 mm.
Zoomobjektivene i familien har brennviddeomfang på enten 11-23 mm (tilsvarer 16,5-24,5 mm), 18-56 mm (tilsvarer 27-84 mm) eller 55-135 mm (tilsvarer 82,5-202,5 mm).
I tillegg har Leica TL2-brukerne tilgang til så å si alle andre eksisterende Leica-objektiver ved å bruke adapter.
Prisen
Leica TL2 vil være tilgjengelig fra autoriserte Leica-forhandlere i Norge fra midten av juli, og veiledende pris på kamerahuset er satt til 19.995 kroner inklusive mva. Det er samme pris på modellene i sølv og i sort.
Men man kommer jo ikke særlig langt bare med et kamerahus.
Det rimeligste objektivet i Leica TL-familien er nå 18-56 mm-zoomobjektivet til 12.700 kroner, ifølge prislisten til Bresson AS.
LES OGSÅ: Panasonic med «luxus-Leica»-objektiv
Og ifølge mitt resonnement tidligere er man også nødt til å utstyre kameraet med ekstern elektronisk søker. Leica Visoflex som passer til Leica M-, T- og X-kameraene, koster 4.820 kroner.
«Min» Leica TL2-pakke kommer derfor på den nette sum av 37.515 kroner.
Ønsker man andre farger, kan man kjøpe kamerabeskyttere i nappaskinn samt fargekoordinerte bæreremmer i skinn, som ifølge Bresson AS «gjør uttrykket komplett».
Snobbekamera?
Da er vi midt oppe i debatten som blusser opp hver gang Leica lanserer et nytt kamera – og som er dukket opp i enkelte kamera-debattfora på nettet også i kjølvannet av lanseringen av Leica TL2:
Er Leica TL2 – i likhet med de andre Leica-kameraene – et snobbekamera?
En del debattanter mener det. Et kamera med Leica-logo er noe man «kler på seg» for å markere seg på en eller annen måte, enten for å vise at man har svært god råd, har svært god smak eller er svært kravstor på kvalitet. Eller en kombinasjon av alt dette.
Min egen oppfatning her er at joda, jeg er enig i at påstanden om at Leica-verdenen også inneholder en smule snobberi. Uten at jeg dermed vil bli beskyldt for å kalle enhver Leica-fotograf for snobb.
LES OGSÅ: Spesial-Leica i første Leica Store i Norge
Ser vi fotohistorisk på det, er det imidlertid mange generasjoner av dyktige fotografer som har valgt Leica nettopp på grunn av selskapets trofasthet mot fotografenes ønske om operativ enkelhet i kombinasjon med topp kvalitet på kamera og optikk.
Noen av verdens mest kjente fotografier gjennom tidene er tatt med Leica-kamera. Krigsfotografer som har tatt med seg en Leica til fronten, har ikke gjort det fordi de har vært snobbete. De vil bare ha med seg fotoverktøy som de alltid kan stole på.
I det hele tatt er jeg overbevist om at kamera-verdenen ville ha vært fattigere uten Leica. Og i lys av dét ønsker jeg gjerne Leica TL2 velkommen til dagens kameramarked.