Annonser

Kameranytt

Nytt øyeblikkskamera via Kickstarter

Lomography
I NORGE: Lomo’Instant Automat Glass Magellan kommer snart i salg i Norge. (Foto: Lomography/Focus Nordic)

Lomography lanserer nå verdens angivelig første instant-kamera med vidvinkelobjektiv i glass. Historien bak det analoge kameraet har også en digital tilknytning. Les mer.

Vi tar en ikke-digital start på denne fredagsmorgenen, med nyheten om at et nytt øyeblikkskamera har sett dagens lys og nå blir lansert i Norge. Produktet har fått navnet Lomo’Instant Automat Glass Magellan.

Fremkalt i kameraet

Det vi snakker om her, er altså en type kameraer som gir en slags Polaroid-opplevelse der man kort tid etter at et bilde er tatt, får ut fra kameraet et ferdig bilde på fotopapir, «fremkalt» inne i kameraet.

Lomo’Instant Automat Glass Magellan har et 38 mm-vidvinkelobjektiv, som tilsvarer en brennvidde på 21 mm i 35 mm-formatet.

«Vidvinkelobjektiv i glass»

Den norske importøren, Focus Nordic i Bærum, legger i pressemeldingen vekt på at objektivet er i glass, trolig fordi det finnes konkurrenter i dette markedet med optikk i plast.

Ifølge Focus Nordic er objektivet «best i klassen» med en lysstyrke f/4,5. Det har flere lag med refleksbeskyttende belegg.

Nærgrensen for objektivet er 0,3 meter, og fokussystemet har tre innstillinger, 0,3 meter, 0,6 meter og fra én meter til uendelig.

LES OGSÅ: 36 kameraer i ett – nå i Norge

Kameraet har to blenderåpninger, f/4,5 og f/22. Lukkertiden er fra åtte sekunder til 1/250 sekund, samt bulb-lukkertid på opptil 30 sekunder. Det er stativfeste på undersiden av kameraet.

Det medfølger en del kreativt tilbehør som objektivlokk med innebygd infrarød fjernkontroll, en close up-forsats, og noe som kalles for en Splitzer som brukes til å få inn flere bilder på en bred dobbeleksponering.

Lomo’Instant Automat Glass Magellan er designet i en sort skinnimitasjon, og ifølge Focus Nordic er «den oransje ringen rundt objektivet detaljen som vekker «må-ha følelsen» hos enhver sann hipster». Sitat slutt.

Kameraet kommer i salg i Norge i løpet av april, og veiledende pris er cirka 1.700 kroner.

Kickstarter-prosjekt

Lomography lanserte kameraet som et Kickstarter-prosjekt i fjor høst, det vil si som et produkt der en del av utviklings- og oppstartskostnadene er finansiert ved hjelp av en form for digital kronerulling via internett.

Lomography
ANALOGE BLOMSTER: Eksempel på bilde tatt med Lomo’Instant Automat Glass Magellan. (Foto: Lomography/Focus Nordic)

Kameraet benytter Fujifilms Instax Mini-film. Dette er et konsept som så dagens lys allerede i 1998 som en forbedring av Polaroids SX-70-system for såkalt «instant film». Instax Mini-bildene har en eksponeringsoverflate på 46 x 62 mm, fra en total papirstørrelse på 54 x 86 mm.

Strømforsyningen i kameraet består av to CR2-batterier.

Hva eller hvem er Lomography?

Lomography beskriver seg selv som en global organisasjon dedikert til analog, eksperimentell og kreativ fotografering, med millioner av følgere og venner over hele verden.

Lomography er en merkevare knyttet til Lomographische AG, et østerriksk firma som produserer kameraer og kameratilbehør.

Japansk-russiske røtter

Både firmaet og bevegelsen rundt det kan spore sine røtter tilbake til tidlig på 1990-tallet, da en gruppe østerrikske studenter «oppdaget» en russisk kameraprodusent som siden 1980-tallet hadde produsert et kamera kalt Lomo LC-A.

LES OGSÅ: Satser på NiSi-filtre for proffene

Dette var igjen inspirert av japanske Cosina CX-1 fra 1980, et kamera i lommestørrelse som uten noen innstillingsfikling tok skarpe og kontrastrike vidvinkelbilder, ifølge Wikipedia.

Analogt versus digitalt

Alt i denne artikkelen høres jo veldig analogt ut, og mange vil sikkert si at dette har lite å gjøre med den digitale kameraverdenen som Kamerablogg.no tar for seg – og som jeg derfor ikke burde bruke dyrebar redaksjonell arbeidstid på.

Det er sikkert riktig, men vi har én viktig digital lenke her: Nettstedet Zorki Photo hevder at kjeden fra japanske Cosina CX-1 via russiske Lomo LC-A og videre til østerrikske Lomographische AG og den globale Lomography-bevegelsen fører frem til et av de mest sentrale blikkfang innen digital kamerateknologi i våre dager: spredning av forbrukerfotografi via Instagram.

Alternativ

Og øyeblikkskameraer av denne typen er definitivt et alternativ til digitale kameraer, i hvert fall i deler av forbrukermarkedet.

CNN Money sendte fredag morgen et innslag om japansk design der Fujifilm fikk stor plass. I reportasjen fremgikk det at mens Fujifilm hadde solgt rundt én og en kvart million digitale kameraer i siste regnskapsår, hadde selskapet solgt over fem millioner Instax-kameraer i den samme perioden.

Du finner innslaget «Fujifilms secret to survival» på denne CNN-nettsiden.

Og som vi tidligere har meldt om her på Kamerablogg.no, har til og med Leica kastet seg over dette markedet med sitt Leica Sofort instant-kamera.

LES OGSÅ: Leica leker seg med «Leicaroid»

Jeg kommer nok ikke til å be om å få låne et testeksemplar av Lomo’Instant Automat Glass Magellan. Men selv om noen hevder at dette bare er leketøy og andre legger mest vekt på kameraets rolle som party-kamera, er det uansett kjekt å være oppmerksom på at det finnes et analogt alternativ der ute som slett ikke har tenkt å gi seg med det første.

God helg!

Annonser

4 kommentarer om “Nytt øyeblikkskamera via Kickstarter”

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: