Med objektivet på tvers

OPPO
PERISKOP-OBJEKTIV: Med objektivet på tvers blir det plass til ordentlig teleobjektiv i mobiler. (Ill.: Oppo)
OPPO
PERISKOP-OBJEKTIV: Med objektivet på tvers blir det plass til ordentlig teleobjektiv i mobiler. (Ill.: Oppo)

Har kinesiske Oppo løst mobilkamerabransjens største problem: Hvordan få plass til et zoomobjektiv i en mobil?

[toc] En smartmobil med zoomobjektiv er en selvmotsigelse. Mobilprodusentene får nok kritikk som det er hvis de lanserer en mobiltelefon der objektivet stikker en brøkdel av en millimeter utenfor selve mobiltelefon-chassiset, slik for eksempel Apple har gjort på sine siste mobilgenerasjoner. Et zoomobjektiv må nødvendigvis være større enn de ekstremt kompakte objektivene mobilprodusentene benytter i dag, og en mobil med zoomobjektiv er derfor en selvmotsigelse.

Eller kanskje ikke? Hvorfor ikke plassere objektivet på tvers?

Det er slik utviklerne hos Oppo har tenkt. Og på den store mobilmessen i Barcelona har selskapet vist frem sitt nye konsept, riktignok bare på prototyp-stadiet foreløpig. Og riktignok med et teleobjektiv, ikke et ordentlig zoomobjektiv.

5x Dual Camera Zoom

Oppo kaller konseptet for «5x Dual Camera Zoom». Som hos stadig flere mobilprodusenter er det snakk om å utstyre mobilen med to kameraer med hvert sitt objektiv som fungerer i sømløst samarbeid med hverandre.

Men hos Oppo har ingeniørene valgt en annen løsning enn de andre. Nummer 2-objektivet er plassert i 90 graders vinkel i forhold til den ytre linsen der lyset kommer inn. Et prisme sender lyset «på tvers» og inn gjennom sett med linser som utgjør teleobjektivet, fram til bildesensoren som står på høykant inne i mobilen.

En slik periskopløsning er riktignok ikke helt ny. Asus viste en lignende løsning for et par år siden med sin ZenFone Zoom, men dette er etter alt å dømme første gang prinsippet er vist i en dobbeltkamera-løsning.

Oppos kameramodul har en tykkelse på bare 5,7 millimeter og vil dermed få plass inne i en mobiltelefon uten at noen komponent trenger å stikke ut fra kamerahuset, om vi kan få kalle mobilen for dét.

Objektivet er egentlig et 3x teleobjektiv i forhold til vidvinkelobjektivet som det er plassert ved siden av, men Oppo betegner løsningen som en zoomobjektiv-løsning med 5x zoomfaktor.

I utgangspunktet snakker vi her om god, gammeldags digital zooming, altså at man forstørrer opp et utsnitt av bildet, en teknikk mange fotografer er skeptiske til fordi det pleier å redusere bildekvaliteten.

I praksis zoomer objektiv optisk opp til 2x, og derfra med en blanding av optisk og digital zooming opp til 5x. Videre får man digital zoom opp til 10x.

Zooming uten kvalitetstap

Oppo hevder imidlertid at de har greid å utvikle en «loss-less»-teknologi som gjør at digital zooming ikke reduserer bildekvaliteten. Nøkkelen er forkortelsen OIS, som står for Optical Image Stabilization. Både teleobjektivet og prismet justeres i sanntid for vibrasjoner som mobilen detekterer, og selskapet hevder at deres løsning er 40 prosent mer effektiv enn tidligere løsninger for vibrasjonsdemping. Teknologien sikrer at bildene er skarpe og stabile selv ved 5x zoom, hevder Oppo.

Det gjenstår å se om Oppos påstander om høy bildekvalitet holder vann, for selskapet har ikke lansert noe ferdig produkt med 5x Dual Camera Zoom ennå, bare en prototyp-enhet som ble vist på Barcelona-messen. Enheten hadde visstnok ikke telefoni-funksjonalitet ennå.

OPPO
90 GRADER: Lyset ledes i to retninger inne i Oppos dobbeltobjektiv-mobil. (Ill.: Oppo)

Utviklingen er uansett veldig interessant, for mobiltelefonprodusentene har en stor utfordring i å innfri kameraentusiastenes krav om høyere bildekvalitet. Selv om mobilkameraene har danket ut kompaktkameraene, er det fortsatt mye skepsis til dem blant kameraentusiaster og profesjonelle fotografer. Her trengs det nok fortsatt mye teknologisk nytenkning.

Den nye kamerateknologien har Oppo for øvrig utviklet i samarbeid med det israelske teknologiselskapet Corephotonics. Over 50 patenter er tatt ut for å beskytte teknologien.

Hvem er Oppo?

Oppo er et ukjent merkenavn i det norske mobilmarkedet, selv om selskapet selger BluRay-spillere og hodetelefoner i Norge. I Kina er imidlertid Oppo i dag markedsleder på smartmobilmarkedet, med en markedsandel på 16,8 prosent. På verdensbasis er Oppo den fjerde største mobilprodusenten, ifølge markedsanalysefirmaet IDC. Selskapet ble etablert i 2004 og gikk inn på mobilmarkedet i 2008.

Oppo har lagt ut en presentasjon av det nye konseptet her.

Nettstedet Engadget har lagt ut denne videoen om Oppo-konseptet på YouTube:

Her er en skrytevideo om Oppo som firmaet selv har lagt ut på YouTube:

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Dette feltet er nødvendig.

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.