Også mobilkamera-salget på vei nedover

Elektronikkbransjen
MOBILEN HAR OVERTATT: Mobilkameraet blir for stadig flere av oss det eneste kameraet vi forholder oss til. (Foto: FelixMittermeier from Pixabay.)

Nedgangen i kamerasalget i Norge fortsatte i 2021, og mobilkamerasalget fortsetter å krympe. Nedgangen i antall solgte enheter gjelder altså både for kameraer og mobiler. Men for kamera-bransjen så vel som for mobil-bransjen er bildet slett ikke helsvart, for vi kjøper både dyrere kameraer og dyrere mobiler.

Tross nedgangen i antall solgte kameraer kjøpte nordmenn i 2021 kamerautstyr for til sammen 490 millioner kroner. Dette er en oppgang på fem prosent.

– I et presset kameramarked er høyere gjennomsnittspriser på både kamera, optikk og videokamera gode nyheter, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Stiftelsen, som er bransjeorganisasjonen for leverandørene av forbrukerelektronikk her til lands, har nå lagt fram omsetningstallene for 2021. Dette var det andre store pandemiåret som elektronikkbransjen måtte forholde seg til. Det store bildet er at pandemien har gitt økt spillerom for bruk av elektronikk-produkter.

Elektronikkbransjen
REKORD: Administrerende direktør Jan A. Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen presenterer rekordvekst-tallet for 2021 på omsetningen av forbrukerelektronikk i Norge på vel 43 milliarder kroner – eller tre prosent. (Foto: Toralv Østvang) (Klikk for større bilde.)

Ny rekord – over 43 milliarder

Tross nedgangen i antall solgte enheter på en rekke produktområder, var 2021 et år med ny omsetningsrekord for elektronikkbransjen i Norge. Sluttsummen endte på et salg av forbrukerelektronikk på hele 43,6 milliarder kroner, en økning på tre prosent fra 2020.

Gaming, hvitevarer og kjøkkenutstyr står for mye av veksten, ifølge Elektronikkbransjen. Dessuten blir TV-ene stadig større. Nå er 65-tommeren den nye folke-TV-en.

Egentlig kom veksten som en overraskelse på bransjen. Fra 2019 til 2020 var omsetningsveksten ekstremt høy, på hele 18 prosent. Ansvaret – eller æren – for den store veksten ble i stor grad lagt på korona-pandemien. For eksempel var det mange som trengte en opprustning av hjemmekontoret sitt, og vi ble ivrigere TV-tittere med større behov for strømmetjenester enn før. Dessuten var det jo mange som mistet muligheten til å gå på restaurant. Dermed fant en del ut at nå var tiden moden for å pusse opp kjøkkenet isteden.

Bransjen ventet derfor at 2021 skulle være mer tilbake til normalen, hvilket i verste fall kunne tilsi redusert omsetning. Da det likevel ble vekst i omsetningen, om enn bare på tre prosent, må vel det anses for gledelig.

Ned, men opp

Fra 2020 til 2021 falt salget av kompaktkameraer i Norge fra 12.000 til 9.000 enheter. Tallet på solgt speilløse kameraer falt fra 11.000 til 9.000 kameraer, mens speilrefleks-salget gikk ned fra 6.000 til 5.000 kameraer.

Elektronikkbransjen
DYSTER GRAF: Slik har det norske kamerasalget utviklet seg siden 2010. I søylene for de to siste årene er det knapt nok plass til tallene engang. Blått er kompaktkameraer, grønt er speilreflekskameraer og gult er det som Elektronikkbransjen kaller kompakt system, altså det som også gjerne kalles speilløse kameraer. Som liksom var det som skulle berge kamerabransjen (Graf: Toralv Østvang. Kilde: Stiftelsen Elektronikkbransjen.) (Klikk for større plansje.)

Salget av actionkameraer holder seg stabilt fra 2020 til 2021, med et salg på 33.000 enheter, mens det har vært en liten økning i salget av vanlige videokameraer på 1.000 enheter, til 4.000 stykk, opplyste Elektronikkbransjen på pressekonferansen der tallene ble lagt fram.

LES OGSÅ: Norsk heder til GoPro Hero10 Black

Kamera nr. 1 = mobilkameraet

Elektronikkbransje-direktør Røsholm fremholdt at årsaken til nedgangen i det samlede kamerasalget var at mobiltelefonen for mange i økende grad overtar som kamera nummer én. – De siste årene er det lansert flere toppmodeller på mobil med fokus på bildekvalitet, sa Røsholm.

Når man ser på totalsalget av foto- og videokameraer, falt det i 2021 med 7,7 prosent, fra 65.000 til 60.000 enheter. I den samme perioden falt salget av objektiver fra 12.000 til 11.000 enheter.

Mål i kroner og øre er imidlertid bildet litt annerledes. I 2020 endte fotomarkedet totalt på 467 millioner kroner – som altså var omsetningen for både videokamera, stillbildekamera og optikk. I fjor, 2021, økte omsetningstallet til 490 millioner kroner, en oppgang på fem prosent.

Elektronikkbransjen
FOTOOPPLEVELSE MED MOBIL: Vi skifter ikke mobil så ofte som før, men kjøper stadig dyrere mobiler med stadig bedre kameraegenskaper. (Foto: StockSnap from Pixabay.) (Klikk for større bilde.)

Vekst i bildesalget

I fotobutikkene og via deres digitale kanaler får man imidlertid ikke bare kjøpt kamerautstyr, men også bilder av mange forskjellige typer. I 2021 skrev nordmenn ut 36 millioner bilder, mens vi lagde 375.000 fotobøker, 4,6 millioner postkort og 375.000 bildekalendere. Tallene representer en økning på fire prosent målt i antall solgte produkter.

Den samlede verdien var 390 millioner kroner. Sikkert et hyggelig tilskudd til kamerasalget, men like fullt en nedgang på 10 prosent fra fjorårets 435 millioner kroner.

– Dette tyder på at nordmenn får mye foto for pengene, kommenterte Røsholm.

Kjøper toppmobiler

Det er det voldsomme salget av mobiltelefoner gjennom en årrekke som har fått skylden for den tilsvarende voldsomme nedgangen i kamerasalget. Mobiltelefoner er som kjent ikke bare telefoner, men også kameraer – mobilkameraer.

Derfor oppleves det kanskje som et paradoks at nordmenn i 2021 faktisk kjøpte færre mobiltelefoner for femte år på rad. Salget falt fra 1,6 millioner enheter i 2020 til 1,52 millioner i 2021. Det tilsvarer en nedgang på fem prosent.

Likevel økte verdien av mobiltelefonsalget med tre prosent, fra 9,6 til 9,9 milliarder kroner. Dette har både sammenheng med at produsentene lager stadig dyrere flaggskipsmodeller og at nordmenn har en forkjærlighet for å kjøpe nettopp disse toppmodellene.

– Mobilen har tatt over funksjonene til andre produkter, og er nå nordmenns primærkamera, surfebrett og jobbverktøy. Mobiltelefonen er blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi legger gjerne litt mer penger i ny mobil, sa Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

I tillegg til at nordmennene dermed får stadig bedre mobilkameraer som konkurrerer sterkere enn før mot tradisjonelle kameraer, får de nå også stadig bedre tilgang til 5G-nettet som utbygges for fullt. I 2020 var 20 prosent av mobilene som ble solgt i Norge, utstyrt med støtte for det nye nettet. Andelen 5G-modeller økte til 66 prosent av nymobilsalget i 2021. Det er grunn til å tro at dette vil ytterligere favorisere mobilkameraene på grunn av lettere tilgang til enda raskere bildeoverføring via nettet enn før.

Del dette innlegget med andre

Abonneér på Kameranytts nyhetsbrev

Da får du melding i e-postkassen din hver gang Kameranytt publiserer en ny artikkel

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.

Hold deg oppdatert

Abonnér på nyhetsbrevet!

Da får du en e-postmelding hver gang Kameranytt publiserer en artikkel.

Kameranytt deler ikke informasjon om sine abonnenter med noen.

Abonnement blir aktivert ved hjelp av e-postmelding for bekreftelse. Sjekk søppelpost hvis e-postmeldingen ser ut til å utebli.