Olympus eier ikke lenger Olympus

Olympus
OM DIGITAL SOLUTIONS: Disse og mange andre kameraprodukter av Olympus-merkevaren har nå skiftet eier fra Olympus Corp. til OM Digital Solutions Corp. (Foto: Olympus og Toralv Østvang. Kollasj: Kameranytt)

KOMMENTAR: Olympus, altså kamera-merket og alt som er knyttet til denne kameramerkevaren, lever i beste velgående. Men det er ikke lenger Olympus-konsernet som eier kameramerket Olympus. Nå er det et nyopprettet selskap ved navn OM Digital Solutions som skal føre Olympus-navnet videre i kamerabransjen.

Hva dette vil få å si for kameramerket og for dagens eiere av Olympus-kameraer, gjenstår å se.

Den mest umiddelbare konsekvensen av eierskiftet er i ferd med å ta slutt når disse linjer skriver. Gjennom deler av jule- og nyttårs-perioden har flere av nettsidene til Olympus vært nede i forbindelse med omleggingen som eierskiftet fører med seg. De fleste ble åpnet igjen fra 6. januar 2021.

Liten kameradivisjon

84 år etter at den ble opprettet, har Olympus solgt kameradivisjonen sin til et firma utenfor Olympus-konsernet.

Nå har egentlig ikke kameradivisjonen vært noen stor del av Olympus-konsernet. «Imaging»-divisjonen har i senere tid stått for 5,5 prosent av omsetningen til konsernet, ifølge en oversikt som selskapet selv har publisert, datert 31. mars 2020.

Olympus
LITEN AVDELING: Denne grafen fra Olympus viser hvor liten del av konsernet kameradivisjonen egentlig var. Den utgjorde bare 5,5 prosent av omsetningen per 31. mars 2020. (Ill.: Olumpus Corp.) (Klikk for større bilde.)

Den definitivt største virksomheten som Olympus er involvert i, er utvikling og produksjon av endoskoper, medisinske instrumenter som brukes til å undersøke kroppens hulrom. Denne virksomheten står for godt over 50 prosent av omsetningen. Faktisk er nesten 80 prosent av omsetningen til Olympus basert på medisinsk utstyr og medisinske produkter.

I regnskapsåret 2020 hadde Olympus-konsernet en samlet omsetning på 797,4 milliarder yen (cirka 65 milliarder kroner), hvorav kameradivisjonens omsetning bare utgjorde 43,6 milliarder yen (vel 3,5 milliarder kroner).

Dermed er det vel grunn til å tro at Olympus-konsernet vil greie seg bra uten kameradivisjonen, og neppe savne den.

Lojale Olympus-kunder

Derimot er det nok mange kameraentusiaster rundt omkring i verden som ville ha savnet Olympus-kameramerket dersom det brått skulle bli borte.

Det er noen paradokser her, og her er ett av dem: Like etter at Olympus-konsernet formelt overdro kameradivisjonen til sin nye eier, OM Digital Solutions Corporation – 1. januar 2021 – kom det japanske salgstall som viste at Olympus OM-D E-M10 Mark III var den mest solgte kameramodellen i Japan i 2020.

Tallene kommer fra fotobutikkjeden BCN+R, som representerer omtrent 40 prosent av kamerasalget i Japan – og som regnes som en god indikator på trender i det japanske kamerasalget, ifølge nettstedet Digital Camera World.

OM Digital Solutions
– VELKOMMEN: Toppsjefen for OM Digital Solutions Corporation, Shigemi Sugimoto, ønsker Olympus-kundene velkommen til det nye selskapet på bedriftens nye nettsted. (Skjermdump fra OM Digital Solutions Corporation) (Klikk for større bilde.)

Salgstallene, altså antall solgte enheter, i seg selv sier kanskje ikke så mye om økonomien i Olympus sitt kamerasalg. Hypotetisk kan man jo godt selge mange eksemplarer av et produkt med tap. Men det virker jo litt selvmotsigende at det er så viktig for Olympus å kvitte seg med en produksjonslinje som selger bra.

Nettstedet Digital Camera World kommenterer for øvrig tallene med at de tyder på at Olympus som kameramerke nyter stor lojalitet blant kamerakjøperne. Dette kan innebære at usikkerheten som meldingene om det forestående salget av Olympus’ kameradivisjon kan ha skapt de siste månedene, ikke vil bety så mye.

Et annet paradoks er at samtidig som Olympus selger kameradivisjonen sin, lanserer selskapet sitt hittil dyreste kameraprodukt, supertele-objektivet Olympus M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TV1.25x IS PRO. Objektivet har ikke bare et langt navn, men også et «langt» brennviddeomfang (tilsvarende 300-800 mm omregnet til 35 mm-formatet) og en «lang» pris på nesten 73.000 kroner. Dessuten har det vært under utvikling lenge. Olympus kunngjorde at det var underveis allerede to år før objektivet kunne leveres, som altså er nå i januar 2021.

LES OGSÅ: Superzoom fra Olympus med følgefokus for fugler

Alt dette kan ikke bety annet enn at objektivet har vært et dyrt prosjekt for Olympus. Selskapet må kunne selge objektivet i lang tid framover for å dekke inn igjen utviklingskostnadene. Å få solgt en håndfull av disse objektivene til sportsjournalister som skal dekke det utsatte Sommer-OL i Tokyo nå i 2021, er neppe nok.

Med andre ord må Olympus, eller rettere sagt OM Digital Solutions Corp., ha et langsiktig perspektiv på virksomheten framover. Det i seg selv høres jo lovende ut.

Hvilke produkter overlever?

Det som vil bety mye, er hvordan det nye selskapet håndterer produktporteføljen som det har overtatt fra Olympus. Hvilke kameramodell-linjer vil bestå og hvilke blir faset ut?

M.ZUIKO DIGITAL
M.ZUIKO DIGITAL: Lettere og mer kompakte objektiver enn både APS-C- og fullformat-konkurrentene kan by på, har vært et av Olympus’ salgsargumenter i tilknytning til Micro Four Thirds-konseptet. (Pressefoto: Olympus)

Her det mange spekulasjoner ute og går blant observatører. Noen prøver for eksempel å tolke utsagn fra Olympus-ledelsen i retning av at det nye selskapet ikke får benytte Olympus-merkenavnet «til evig tid», men må finne seg et annet merkenavn etter hvert. Ligger det et signal her om at det nye selskapet heter nettopp OM Digital Solutions av den grunn? Dagens OM-D-kameraer fra Olympus har jo fått navnet sitt fra OM-kameraene, de velkjente speilreflekskameraene som Olympus produserte fra 1972 til 2002. D-tillegget i navnet kom da denne kamerafamilien etter hvert ble digital – og det er jo dette vi finner igjen i OM Digital Solutions Corp. En tilfeldighet? Eller kanskje det framtidige merkenavnet blir noe i retning av OM Digital et eller annet?

Hvis det er tilfellet, hva så med de andre «under-merkenavnene», som for eksempel PEN-kameraene, altså de speilløse retrostil-kameraene? I skrivende stund ser det ut til at også Olympus PEN-familien ser noenlunde trygge ut inntil videre, og det samme gjelder optikkproduktene under M.Zuiko Digital-navnet.

På nettsidene til det nye selskapet finner man også presentasjoner av kompaktkameraer, kikkerter, digitale lydopptakere og tilbehør som blitser og lignende. Det samme gjelder værbestandige «tøffe» kameraer fra Olympus’ Tough-serie. Hvor mye av dette som overlever, gjenstår å se. Som kjent er det ikke minst kompaktkamera-markedet som er blitt kannibalisert av mobilkameraene. Derfor tror jeg det kan være en viss fare for at det er kompaktkameraene som ofres først dersom de nye eierne av Olympus’ kameraprodukter ser seg nødt til å stramme inn.

OM Digital Solutions Corporation vil beholde hovedkvarteret i Japan, mens en del av produksjonen vil foregå i Vietnam.

VAIO-syndromet

Selskapet som eier det nye OM Digital Solutions Corporation, er Japan Industrial Partners, forkortet JIP, et selskap som har spesialisert seg på å kjøpe opp bedrifter som går med tap, gjennomføre en omstrukturering som gjør dem profitable igjen og deretter selge dem til nye eiere.

Det mest kjente oppkjøpet de har gjort til nå, er knyttet til Sonys mislykte forsøk på å slå seg opp på markedet for bærbare PC-er med Sony-merkevaren VAIO. Sony lanserte sine VAIO-PC-er i 1996, men tross særdeles stilig design – ofte sammenlignet med Apples MacBook-bærbare PC-er – og merkevare-plassering i Hollywood-suksesser som James Bond: Casino Royale i 2006, ble VAIO aldri noen stor suksess. I en artikkel hos Computerworld Norge i 2015 skrev jeg følgende:

«Utover på 2000-tallet var det nærmest fast prosedyre at vi it-journalister fra Norden spurte Sony på de årlige pressekonferansene i forkant av CeBIT-messen i Tyskland om når Vaio-PC-ene skulle komme i salg i de nordiske land.

De kom til slutt, men Vaio-eventyret ble kortvarig, sett med norske øyne.»

Computerworld
KOM OG FORSVANT: Computerworld Norge skrev i 2015 om hvordan Sony kvittet seg med sine VAIO-PC-er året før og hvordan det gikk med dem etterpå. Det samme selskapet som overtok VAIO-merkevaren står nå bak overføringen av kameramerket Olympus til ny eier. (Faksimile fra Computerworld) (Klikk for større bilde.)

Det som hadde skjedd, var at Sony i 2014 solgte VAIO-divisjonen og VAIO-merkevarenavnet til nettopp JIP, det samme investor-firmaet som nå har overtatt Olympus sin kameradivisjon og som har opprettet OM Digital Solutions for å bære merket videre.

Det ser ikke ut til å ha gått særlig bra med VAIO-merket siden omorganiseringen. I dag er VAIO-PC-ene stort sett bare tilgjengelig i noen få asiatiske og nord- og sør-amerikanske markeder, ikke i Europa. Digital Camera World hevder også at kvaliteten ikke lenger er i nærheten hva den var da VAIO var et SONY-merke.

Dette lover ikke så godt for fremtiden til Olympus som kameramerke, enten nå merkenavnet blir Olympus eller noe annet.

Noen vil kanskje innvende at det er en viss trygghet i at Olympus-konsernet har beholdt en eierandel i selskapet på fem prosent? Vel, Sony beholdt også en eierandel i det nye VAIO-konseptet uten at det så ut til å hjelpe nevneverdig.

På den andre siden skal vi ikke avskrive merket før OM Digital Solutions har fått prøvd seg. Sammenligningen mellom Sony VAIO-PC-ene og kameramerket Olympus er kanskje litt urettferdig. Sonys VAIO-PC-er var et nytt konsept som Sony prøvde seg på uten å lykkes, mens Olympus derimot har vært et periodevis ganske så vellykket kameramerke gjennom generasjoner. Sannsynligvis er det enklere å videreføre en suksess enn å overta en taper.

Konklusjon: Utsikter til en lys framtid

Tross all skepsisen der ute kan det derfor være grunn til å tro – og håpe – at Olympus som kameramerke kan se framtiden lyst i møte med en ny og dedikert eier som kan konsentrere seg 100 prosent om kamera-produktene. OM Digital Solutions Corp. kan vise seg å være mer hensiktsmessig eier av kameramerket enn Olympus Corp., et stort industrikonsern der kameradivisjonen bare sto for omlag fem prosent av omsetningen.

Del dette innlegget med andre

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Abonneér på Kameranytts nyhetsbrev

Da får du melding i e-postkassen din hver gang Kameranytt publiserer en ny artikkel

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.

Hold deg oppdatert

Abonnér på nyhetsbrevet!

Da får du en e-postmelding hver gang Kameranytt publiserer en artikkel.

Kameranytt deler ikke informasjon om sine abonnenter med noen.

Abonnement blir aktivert ved hjelp av e-postmelding for bekreftelse. Sjekk søppelpost hvis e-postmeldingen ser ut til å utebli.