Canon og Nikon dominerte på pressetribunene under Brasil-OL. Får vi se litt flere Olympus-kameraer i neste OL?
[toc] Olympus har lansert et nytt flaggskipskamera på Photokina-messen: Olympus OM-D E-M1 Mark II.
En av utfordringene er å skaffe Olympus en større markedsandel blant profesjonelle fotografer, inkludert presse- og sportsfotografer.
Er nye E-M1 Mark II et kamera som endelig vil lykkes i å gi Olympus innpass i sports- og pressefotoverdenen?
Canon og Nikon ruler
Sportsentusiaster som også kan litt om kameraer og følger med når TV-kameraet sveiper over pressefotografene på OL-arenaen eller fotballbanen, ser at Canon og Nikon til sammen utgjør en slags enerådende duo. Kraftige Canon-telezoomobjektiver med sine karakteristiske hvite felt og Nikons ditto sorte er totalt dominerende på pressetribunen.
Det var i 1987 at Canon lanserte sitt EOS-autofokussystem. Selskapet ga blaffen i bakoverkompatibiliteten og raste forbi markedslederen Nikon. I løpet av 1990-tallet ble Canon den ledende kameraleverandøren til presse- og sportsfotografene.
Nikon slet lenge med et haltende autofokussystem fordi man tok større hensyn til «installert base» i valget av objektivfatning.
Rundt årtusenskiftet tok Nikon igjen forspranget takket være mer vellykket start på den digitale speilrefleksalderen, men ifølge kameraskribenten Ken Rockwell har Canon vært bedre på innovasjon og tatt tilbake ledelsen.
Nå skal det sies at for å sikre seg markedsandeler blant presse- og sportsfotografer må man også stille opp med et gedigent service- og supportapparat.
For eksempel sørget Canon for å fly inn over 1.500 objektiver og 950 speilreflekskameraer – verdt til sammen seks millioner dollar – til utlån til krediterte fotografer under Brasil-OL. Med på lasset fulgte 78 serviceteknikere som til sammen behersket 12 språk.
OL-lanseringer
Nikon og Canon har tradisjon for å lansere de kraftigste speilreflekskameraene sine med riktig timing i forhold til gigantiske sportsbegivenheter som OL, fotball-VM og lignende.
For eksempel ble Canons nyeste toppmodell, EOS-1D X Mark II, lanserte i februar i år, kort tid etter at Nikon lanserte sin D5 i januar. Begge med tanke på Brasil-OL, naturligvis.
I så måte var nok Olympus dårlig stilt. Deres toppmodell Olympus OM-D E-M1 ble lansert for så lenge siden som høsten 2013. Og etterfølgeren kom altså nå på Photokina, etter at OL var over.
– Ja, for helvete
I fjor bestemte den tidligere Canon-fotografen Michael Rammell seg for å dekke et bilrace med Olympus OM-D E-M1. På sin blogg spør han om Olympus-kameraet hadde god nok ytelse. Svaret var kort og greit: – Hell yes!
Han klagde over litt større andel uskarpe seriebilder enn det han tidligere hadde opplevd med sin Canon-utrustning, men var likevel kjempefornøyd med løsningen, som i tillegg til E-M1-kameraet hovedsakelig var 40-150 mm-telezoomen fra Olympus.
Utrustningen tålte dessuten regnvær under fotograferingen uten problemer, ifølge bloggeren.
Og fotografen tålte å bære rundt på kameraet. Utrustningen var mye lettere enn den tradisjonelle speilrefleksutrustningen som sportsfotografene sleper med seg. Olympus-pakken gjorde godt for nakken.
Olympus OM-D E-M1 Mark II
Så ruller vi frem til denne ukas lansering av Olympus OM-D E-M1 Mark II på Photokina-messen.
Olympus’ navngiving er håpløs både for dem som skal uttale og skrive navnene på disse kameraene – en av bindestrekene havner alltid på feil plass, eller et bokstavmellomrom mangler.
Men ellers er det bare fryd og gammen å lese rapportene fra Photokina om det nye kameraet.
Og det er liten tvil om at kameraet sikkert kan brukes til å ta fantastiske bilder på en hvilken som helst sportsarena, i hvert fall om man bedømmer kameraet ut fra spesifikasjonene – og det er jo det eneste som i hvert fall jeg har som vurderingsgrunnlag foreløpig. Det gjelder alle andre også, for kameraet kommer neppe i salg før helt på slutten av året, etter fire års utviklingsarbeid.
Har et oppdrag
Selv om kameraet sikkert vil måtte kjempe hardt for å få innpass blant sportsfotografene, tyder mye på at Olympus også vil gjøre et fremstøt her. – Olympus OM-D har et oppdrag, og det er å gi proffer, entusiaster og spesialister akkurat det de trenger, skriver Olympus i den norske pressemeldingen om E-M1 Mark II.
Et viktig salgsargument overfor kravstore fotografer er naturligvis at eiere av E-M1 Mark II skal kunne ta med seg alt utstyret i håndbagasjen uansett hvor de skal.
Det nye Olympus-flaggskipet er utstyrt med en 20-megapikslers Micro Four Thirds-sensor.
Kameraet ser ut til å være veldig raskt. Ifølge Olympus kan det ta serieopptak på opptil 18 bilder per sekund (bps) i Raw-format med autofokusen aktivert. Stiller man om til det Olympus kaller enkel autofokus – jeg antar at det betyr at autofokusen låses på første bilderute – greier kameraet hele 60 bps. I denne modusen er den elektroniske lukkeren aktivert.
DCI Cinema 4K-video
Olympus OM-D E-M1 Mark II kan ikke bare ta opp 4K-video, men også 4K i ekstra høy oppløsning.
4K-mulighetene omfatter DCI Cinema 4K med opptil 236 Mbps – dette høres unektelig imponerende ut. Oppløsningen vil da være 4096 x 2160 piksler.
Vanlig Ultra High Definition-4K er på 3840 x 2160 piksler.
DCI Cinema 4K-video kan tas opp med 24 bps. UHD 4K-video tas opp med 30 bps og en bitrate på 102 Mbps. 25p, 50p og 60p er også tilgjengelig.
God elektronisk søker
I noen av rapportene fra Photokino er den elektroniske søkeren, med bildevisningsfrekvens på 120 fps og reaksjonstid på seks millisekunder, beskrevet som så bra at enkelte av journalistene på messen trodde det var en vanlig optisk gjennomsiktig speilreflekssøker.
Kameraet har et avansert lysmålersystem der en del av autofokussensorene på bildebrikken er kontrastdetekterende – den nøyaktige, men litt langsomme autofokusløsningen som speilløse systemkameraer har hatt lenge – mens andre er fasedetekterende. Det siste borger for mye raskere autofokus.
Kameraet veksler automatisk mellom de to fokuseringsmetodene avhengig av flere forhold, som lysforhold og objektivvalg. Olympus hevder at dette gir mye mer effektiv følgefokus enn tidligere.
Olympus lover at kameraet skal gi bilder med vesentlig mindre bildestøy i dårlig lys. Historiske har bildestøy vært en av de svake punktene hos Micro Four Thirds-kameraene.
En annen nyhet er Pro Capture Mode, der kameraet begynner å ta bilder når utløserknappen er trykket halvveis ned. De 14 siste bildene inntil knappen blir trykket helt ned, blir tatt vare på.
Kombi-bildestabilisering
Kameraet skal ha meget effektivt bildestabiliseringssystem, og med et nytt objektiv som også ble lansert på Photokina, et 12-100 mm zoomobjektiv, skal den kombinerte 5-aksers bildestabiliseringen i kamerahuset og objektivet greie å ta skarpe bilder i så dårlige lysforhold at det utgjør 6,5 lukkertrinns forskjell fra å ta bilde uten stabiliseringen aktivert.
Det nye Olympus-kameraet har plass til to SD-kort i den raske UHS-II-klassen.
Det nye batteriet har cirka 40 prosent lengre batteritid enn på forgjengeren, og ladingen er nesten dobbelt så rask, unnagjort på to timer.
Kameraet har USB 3.0 for rask bildeoverføring.
Kameraet er sprutsikkert i henhold til 529 IPX8-standarden og støv- og frostsikkert i henhold til Olympus’ egne normer.
Proff-service
Innledningsvis nevnte vi behov for ekstra servicetilbud overfor proffmarkedet. Olympus tilbyr tre forskjellige serviceprogrammer i et nytt konsept kalt Olympus Pro Service. Her kan profesjonelle fotografer få gratis frakt ved reparasjon, låneutstyr under reparasjon og flere andre tjenester.
E-M1 Mark II vil enten være tilgjengelig bare som kamerahus eller sammen med Zuiko Digital ED 12-40mm 1:2.8 Pro.
Prisene er ikke kunngjort ennå. Forgjengeren E-M1 fås nå i fotobutikkene for rundt 10.000 kroner, ifølge Prisjakt.no.