Kameranytt

Innhold

Kameraprodusenten Olympus og mobilprodusenten Samsung er i ferd med å inngå et tett samarbeid, ifølge meldinger som er publisert på en rekke foto- og teknologinettsteder de siste dagene. Ryktene forteller at Olympus vil være med på å videreutvikle kamerateknologien i kommende toppmodeller fra Samsung, som den neste ventede flaggskipsmodellen Samsung Galaxy S22 Ultra og kanskje i Galaxy Z Fold-serien.

Sistnevnte er en smartmobil av typen som som kan brettes sammen.

Det er den nye eierkonstellasjonen bak kameramerket Olympus som angivelig skal ha hatt samtaler med Samsung om et mulig samarbeid på kamerasiden. Som kjent besluttet det japanske Olympus-konsernet for en stund siden å skille ut kameradivisjonen sin i et eget selskap, og selve skilsmissen var et faktum ved starten av 2021.

LES OGSÅ: Olympus eier ikke lenger Olympus

Den nye produsenten av Olympus-kameraene heter OM Digital Solutions. Foreløpig ser det ut til at merkevarenavnet Olympus vil bli beholdt på kameraproduktene fra OM Digital Solutions, men det spekuleres i om dette bare er en midlertidig løsning.

Et forvarsel?

For kamerainteresserte, og spesielt for trofaste Olympus-brukere akkurat nå, høres en slik firmaoppsplitting litt skummel ut. Går det dårlig? Er dette et forvarsel om at kameramerket snart forsvinner? I en tid da store deler av kamerabransjen sliter, er det naturlig at slike drastiske endringer skaper uro.

Men det er verdt å merke seg at kameradivisjonen bare sto for 5,5 prosent av omsetningen til Olympus-konsernet mot slutten, så det faktum at merkevaren overlates til en dedikert eier, kan jo tvert imot bare være en fordel.

Det er kanskje det vi ser konturene av nå, med alle disse ryktene om at de nye eierne av kameramerket Olympus søker etter samarbeidspartnere som det store Olympus-konsernet kanskje ikke var interessert i å samarbeide med?

Bidra med erfaringer

Det er altså sør-koreanske Samsung det dreier seg om. I utgangspunktet går alle spekulasjoner ut på at Olympus vil bidra med sine erfaringer som produsent av kameraer og optikk til å designe og bygge kameramodulene i kommende toppmodeller av Samsungs smartmobiler. Olympus-folkene har lang erfaring med merkevarebygging i kameramarkedet i tillegg til å besitte stor kunnskap både innen foto og video, heter det.

OLYMPUS-BIDRAG: Kameradivisjonen til Olympus har opparbeidet seg mye kompetanse på objektivkonstruksjon. Et av spørsmålene nå er hvor mye av denne kompetansen som er blitt med over til OM Digital Solutions, kameradivisjonens nye eier. (Presseillustrasjon: Olympus)

Foreløpig har jeg ikke sett noen spekulasjoner om samarbeid den andre veien, for å si det sånn. Altså at noe av Samsungs avanserte mobilteknologi kan tenkes å finne veien inn i utvalgte Olympus-kameraer. For eksempel kan man tenke seg at kameraene får mer avansert kommunikasjonsteknologi innebygd slik at man slipper å gå veien om mobiltelefonen i lommen for å overføre bilder til aktuelle servere. Eller at mobilteknologien kan brukes til å gi «ordentlige» kameraer et sterkere innslag av det vi gjerne kaller «computational photography», som mobilkameraprodusentene er flinke på. Et eksempel er at mobilkameraer er i stand til å lage kunstig bokeh ved hjelp av databehandling i stedet for gjennom optikken. Den miniatyriserte optikken i mobilkameraene gir jo ekstremt stor dybdeskarphet, med liten mulighet til å gjøre bakgrunnen uskarp uten dataassistanse. Det finnes sikkert også mange andre områder innen fotografering der mobilselskapenes datateknologi kan bidra til forbedring og nyskaping knyttet til tradisjonelle digitale kameraer.

Vellykket samarbeid

Den samlede kamera- og mobil-bransjen har sett flere vellykte eksempler på samarbeid mellom kamera- og mobilprodusenter i senere år. Samarbeidet mellom den tyske kameraprodusenten Leica og den kinesiske mobilprodusenten Huawei er kanskje det samarbeidsprosjektet som har fått mest oppmerksomhet. Det var på vårparten i 2016 at Huawei lanserte nye mobiler i sin P9-serie med Leica-logo ved siden av feltet for objektivene. Nyheten vakte en del debatt, og Huwei måtte forsvare seg mot beskyldninger om at det bare var en enkel lisensavtale som ble brukt for alt hva den var verdt i markedsføringen. Nei, sa Huawei, de to selskapene har hatt et «intenst teknologisk samarbeid» om optikken i de nye Huawei-mobilene. Samarbeidet har fortsatt og er blitt utvidet med et felles forsknings- og utviklingssenter, og Huawei har opp gjennom årene fått mye hederlig omtale for bildekvaliteten på sine mobilkameraer.

LES OGSÅ: Tett Leica-Huawei-samarbeid likevel

Dessverre for begge selskapene har storpolitikk rammet Huweis markedsmuligheter i Europa og USA, og da ser det ikke ut til å hjelpe at teknologien er topp. Vi får se hvordan det går.

NEDLAGT: Samsung var tidligere en kameraprodusent med store ambisjoner, men la ned kameradivisjonen sin i 2015. Nå ryktes det at Samsung vil samarbeide med Olympus om forbedret kamerateknologi til sine mobil-toppmodeller. (Pressefoto: Samsung)

Andre kjente samarbeidsprosjekter har involvert for eksempel Nokia, som har brukt optikk fra tyske Carl Zeiss i noen av sine toppmodeller, og til og med svenske (nå svensk-kinesiske) Hasselblad har stilt optisk ekspertise til rådighet for en mobilprodusent, kinesiske OnePlus. (Det er den kinesiske drone-produsenten DJI som nå er hovedaksjonær i Hasselblad.)

Ikke bekreftet

I skrivende stund er ingen samarbeidsavtale mellom Olympus og Samsung bekreftet. Noe av bakgrunnen for ryktene kan være en kunngjøring som OM Digital Solutions, det nye eierselskapet bak den gamle kameradivisjonen til Olympus, sendte ut under den japanske fotomessen CP+ 2021 i februar om at selskapet ønsker å samarbeide med andre aktører i bransjen.

– Jeg tror vi kan komme med et verdifullt bidrag til våre kunders engasjement innen fotografering på andre områder enn bare kameraer og objektiver, uttalte Setsuya Kataoka, som er teknologidirektør hos OM Digital Solutions. – I stedet for å gjøre alt på egenhånd vil vi arbeide sammen med andre partnere når vi finner det nødvendig, la han til ifølge nettstedet Digital Camera World.

Samsung har allerede tunge samarbeidspartnere knyttet til andre deler av sin mobilvirksomhet. For eksempel har selskapet kjøpt opp den amerikanske lydutstyrsprodusenten Harman, som er morselskapet til diverse merkevarer innen lydprodukter, som JBL, Lexicon, AKG og Mark Levinson. Samsungs toppmodell-mobiler leveres med AKT-hodetelefoner, ifølge nettstedet Gadgets 360.

Legg inn en kommentar – husk god internett-folkeskikk!

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.

Hold deg oppdatert

Abonnér på nyhetsbrevet!

Da får du en e-postmelding hver gang Kameranytt publiserer en artikkel.

Kameranytt deler ikke informasjon om sine abonnenter med noen.

Abonnement blir aktivert ved hjelp av e-postmelding for bekreftelse. Sjekk søppelpost hvis e-postmeldingen ser ut til å utebli.