Canons første oppfølger-kamera i EOS R-serien ble ikke den proffmodellen som mange ventet, men i stedet et svært kompakt og ganske rimelig speilløst fullformat-kamera for forbrukermarkedet.
[toc] Canon EOS RP er vel å merke ikke myntet på nybegynnerne i forbrukermarkedet, men på dem som Canon kaller «erfarne amatører». Andre kaller dem kanskje entusiaster.
Når lanseringen likevel må betegnes som litt overraskende, selv om det riktignok har gått rykter om kameraet en stund, skyldes det at mesteparten av optikken som Canon har lansert til nå for EOS R-serien, har ligget i det øvre sjiktet – og høyt over nivået som Canon EOS RP-kameraet ligger på.
LES OGSÅ: Canon EOS R: Her er førsteinntrykket
For eksempel koster Canon RF 28-70 mm med lysstyrke f/2,0 gjennom hele zoomomfanget nesten 33.000 kroner. Et tungt og stort kvalitetsobjektiv som definitivt ikke er myntet på amatørfotografer. Også de fleste av de andre RF-objektivene som Canon enten har lansert eller har varslet for EOS R-kamerafamilien, er forholdsvis store, tunge, dyre og «profesjonelle». Derfor har mange gått og ventet på et helproft speilløst fullformat-kamera fra Canon etter lanseringen av Canon EOS R høsten 2018. Altså et kamera som matcher de nye objektivene bedre enn dagens EOS R-kamera gjør. Selv om EOS R har en prislapp på rundt 25.000 kroner, har mange ment at det ikke hører helt hjemme der oppe blant de virkelig profesjonelle kameraene – maks semi-proft, er det hevdet.
Oppsikt
Derfor har det vakt en viss oppmerksomhet, for å si det mildt, at Canon nå i stedet lanserer Canon EOS RP, et kamera som både er mindre enn EOS R og som på flere områder har svakere spesifikasjoner – og vesentlig lavere pris. Veiledende pris fra Canon Norge AS er 15.599 kroner inklusive objektivadapter.
Eksisterende brukere av Canons speilreflekskameraer som allerede har en liten samling EF- og EF-S-objektiver fra Canon, kan dermed oppgradere til speilløst fullformat-kamera for under 16.000 kroner. (EF-S-objektivene, myntet på Canons APS-C-kamerahus, kan brukes på Canon EOS R-kamerahus med adapter på samme måte som EF-objektivene, men bildene blir da automatisk beskåret til 11,6 megapiksler, som matcher den reduserte bildesirkelen på EF-S-objektivene.)
LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS M50 i salg
P-en i produktnavnet står ifølge Digital Camera World for «Popular», som for japanere betyr at dette er et kamera «for alle».
Fornuftig strategi
For min del synes jeg det høres ut som et fornuftig strategisk trekk fra Canons side å prøve å sikre seg støtte fra sin eksisterende forbruker- og entusiast-kundemasse til selskapets etterlengtede satsing på speilløse fullformat-kameraer. Sannsynligvis er det mindre merke-lojalitet her, hos amatører med kanskje bare ett kamerahus og et par objektiver, enn blant profesjonelle fotografer som har investert tungt i både kamerahus og profesjonell optikk. De sistnevnte greier sikkert å vente litt til før de begynner å supplere kamerautrustningen sin med speilløse fullformat-kameraer. Kanskje de til og med gjerne vilvente litt til for å se hvordan Canons speilløse fullformat-satsing går. Derimot er nok utålmodigheten større i hobby-markedet, som nå synes mer modent enn på lenge for speilløst fullformat.
Ut fra dette resonnementet tror jeg Canon EOS RP har muligheter for å selge ganske bra når det kommer ut i butikkene nå i slutten av februar. Selv om enkelte Sony A7-eiere sikkert vil mobbe Canon-kjøperne for å velge et kamera med svakere spesifikasjoner enn de selv har valgt – noe vi allerede kan se tilløp til i debattforaene på enkelte kamera-nettsteder.
Kompakt-kameraet EOS RP
Canon EOS R, lansert høsten 2018, og Canon EOS RP, lansert nå i februar 2019, deler altså (naturligvis) objektivfatning, som er for de nye RF-objektivene myntet på Canons speilløse fullformat-kameraer.
Men det er likevel en god del forskjeller på disse to kameraene. Nye EOS RP er for eksempel både fysisk mindre og en god del lettere enn EOS R. Vekten inkludert batteri er redusert fra 660 til 485 gram, en reduksjon på ikke ubetydelige 175 gram. Bredden er krympet fra 136 til 133 mm, høyden fra 98 til 85 mm og dybden fra 84 til 70 mm.
Nye EOS RP er altså et betydelig mindre kamerahus enn EOS R lansert i 2018, og flere steder har jeg sett EOS RP omtalt som et «kompakt fullformat-kamera». Det er faktisk mindre avstand nedover i vekt fra EOS RP til APS-C-kameraet Canon EOS M50 på 390 gram enn mellom EOS R og EOS RP.
LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS 77D – flott til video
Canons nye EOS RP-kamera ligger dermed også godt under de speilløse fullformat-kameraene fra Sony og Nikon i størrelse og vekt.
Besnærende små kameraer
Personlig finner jeg dette besnærende. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg selv i mange år har hatt en forkjærlighet for små og kompakte systemkameraer. Jeg vil gjerne ha et kamera som jeg kan ta med meg ut også når jeg ikke skal ut på noe bestemt fotooppdrag.
Som journalist drar jeg ofte ut på intervjuavtaler og reportasjejobber der det er naturlig å ta med seg en fotobag med kameraer og blitser, og da betyr ikke størrelse og vekt så mye. Man er tross alt ute på jobb. Men jeg vil gjerne slenge et kamera over skulderen også når jeg ikkeskal ut for å fotografere, men bare skal ut en tur. Da bør det være lite og lett. Hvem vet, kanskje jeg både må bære varer hjem fra Rema 1000 og skyve barnevogn med et barnebarn på turen? Derfor har jeg mang en gang talt på knappene om jeg skal svitsje fra APS-C til Micro Four Thirds, som i tillegg til lette kamerahus også byr på mye kompakt optikk.
Men etter at jeg i flere runder de siste årene har fått prøve en god del fullformat-kameraer, særlig fra Sony, har jeg etter hvert begynt å sette pris på de subtile kvalitetsforbedringene som fullformat byr på, kanskje særlig knyttet til dybdeskarphet, bokeh og en økt følelse av livaktighet i fullformatbildene – samt større frihet til beskjæring fordi man rett og slett har mer å gå på. Så et kamera som kan kombinere fullformat-perspektivet med beskjeden størrelse og lav vekt høres ut til å være midt i blinken for meg.
LES OGSÅ: – Nikon Z vil endre markedet
Jeg må understreke at jeg i denne sammenligningen ikke trenger å tenke på forstørrelser i plakatstørrelse – det maksimale for meg i jobbsituasjonen er forsiden på A4-tidsskrifter som står i hyllene i Narvesen og som handler om teknologi, ikke om moter og andre ting som gjerne forutsetter høykvalitets atelier-bilder.
På Micro Four Thirds-nivå
Hvis jeg fortsetter vekt-sammenligningen ovenfor, kan jeg fastslå at det nye Canon EOS RP-kamerahuset faktisk er lettere enn Olympus OM-D E-M1 Mark II på 574 gram inkludert batteri, om enn 75 gram tyngre enn Olympus OM-D E-M10 III.
Med andre ord har Canon her greid å konstruere et fullformat-kamera som konkurrerer med de beste Micro Four Thirds-kameraene fra Olympus på størrelse og vekt. Det synes jeg er imponerende.
Lettere optikk, takk!
Det som paradoksalt nok er mindre imponerende i denne sammenheng, er rekken av RF-objektiver som Canon enten har lansert siden høsten 2018 eller som de på sin «veikart-plansje» har kunngjort at selskapet kommer med i løpet av 2019. Her finner vi i alt 10 objektiver. Fire av dem kom i 2018, ytterligere seks står på 2019-kjøreplanen. Og i utgangspunktet er det ganske imponerende objektiver vi står overfor.
Det som er bekymringsfullt, er imidlertid at bare to av dem mangler en L i navnet. Riktignok er L-en egentlig en hedersbetegnelse. Canon kaller sine beste objektiver for L-serien. Åtte av RF-objektivene som Canon nå har lansert eller varslet, har en L i navnet. Det betyr at det er relativt dyre, tunge og lyssterke objektiver vi snakker om. Og det er ingen match for slike som meg, som ønsker superkompakt fullformat-kamera – som for eksempel Canon EOS RP – i kombinasjon med tilsvarende kompakte objektiver. Helst i en prisklasse som matcher Canon EOS RP.
Kartet over Canons RF-objektiver rommer ett kommende «folkelig» objektiv: RF 24-240mm F4-6.3 IS USM. Det er ikke så mye som er kjent om objektivet ennå, annet enn at det trolig kommer i salg i andre halvår 2019 og at det er et etter forholdene ganske kompakt 10x zoomobjektiv som trolig vil bli solgt inn som et allround- og reise-objektiv til «folkelig» pris. Et hint om dette er at objektivet mangler den røde ringen ved fronten, slik de dyrere høykvalitets-objektivene fra Canon har. Beskjeden lysstyrke signaliserer også moderat pris.
Hvis vi antar at dette prismessig blir et RF-objektiv som matcher EOS RP sånn noenlunde, vil vi i løpet av 2019 bare ha to av i alt omlag 10 RF-objektiver tilpasset EOS RP-målgruppen. Det andre objektivet er allerede på markedet: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, som koster 5.690 kroner, ifølge Prisjakt.no. Jeg har prøvd det sammen med EOS R, og for min bruk er det et ypperlig objektiv. Alle de fire øvrige RF-objektivene som ble lansert i løpet av 2018, ligger prismessig på et femsifret beløp og er dermed litt i dyreste laget for en typisk EOS RP-kjøper.
Derfor synes det åpenbart at Canon satser på at mange av EOS RP-kjøperne vil bruke EF- og EF-S-objektiver som de allerede har – med adapter. Det er for så vidt greit nok, selv om jeg personlig synes det hadde vært kjekt med et større utvalg kompakte RF-objektiver til folkelig pris, dersom jeg skulle ha vurdert å kjøpe EOS RP.
26 megapiksler
Da er tiden kanskje moden for å si noe om selve kameraet, ikke bare om taktikk, strategi og optikk-utfordringene. Nye EOS RP har en fullformat-bildebrikke med oppløsning på 26 megapiksler. Til sammenligning er oppløsningen på EOS R 30 megapiksler. Mens sistnevnte har fått bildebrikken fra Canon EOS 5D Mark IV, har Canon hentet bildebrikken til RP fra Canon EOS 6D Mark II, men med tilpasninger til bruk i et speilløst kamera samt dimensjonene til den nye RF-objektivfatningen, med mye kortere avstand fra objektivet til bildebrikken enn på Canons speilreflekskameraer. I enkelte 6D-tester et par år tilbake i tid fikk sensoren kritikk for noe begrenset dynamisk omfang, men kameraet solgte bra etter lanseringen, ifølge en Canon Watch-finansrapport fra høsten 2017.
Canon EOS RP er utstyrt med den nyeste signalprosessoren fra Canon, Digic 8, som blant annet skal bidra til forbedret ytelse ved opptak i svakt lys. ISO-omfanget på ISO 100-40.000 kan utvides ukalibrert nedover til ISO 50 og oppover til ISO 102.400. Kamera skal kunne håndtere autofokus helt ned til -5EV.
LES OGSÅ: Olympus vil leke med de store
Tallet på fokuspunkter er imponerende, 4.779, om enn litt lavere enn på EOS R, som har 5.655 fokuspunkter. Fokuspunktene, som med autofokus aktivert dekker til sammen 143 fokussoner, dekker opptil 88 prosent av bildebredden og 100 prosent av høyden.
Dual Pixel-autofokus
Naturligvis er fokussystemet basert på Canons Dual Pixel CMOS AF-teknologi, der hver piksel på overflaten av CMOS-bildesensoren består av to separate fotodioder som leses separat for autofokus med fasegjenkjenning og sammen for avbildning, for å bruke Canons egen beskrivelse av teknologien. Løsningen gir svært rask og nøyaktig fokusering – Canon hevder dette er verdens raskeste AF-hastighet på 0,05 sekunder.
På klassiske speilreflekskameraer fra Canon brukes denne teknologien bare når man slår over fra å bruke den optiske søkeren til å fotografere i Live View, samt når man tar videoopptak. På et speilløst kamera som Canon EOS RP er det naturligvis Dual Pixel-teknikken som brukes i all fotografering og videofilming – her dessverre med unntak for 4K-videofilming. Men Dual Pixel-autofokus fungerer bra under Full HD-filming på 1080p på 30 eller 60 bilderuter i sekundet – eller 25 og 50 i vår PAL-verden.
Bildestabilisering
Canon EOS RP har ikke tradisjonell bildestabilisering i kamerahuset, altså stabilisering basert på at selve sensorbrikken beveger seg, men har isteden Canons Dual Sensing-bildestabilisator, som kompenserer for kamerabevegelse ved håndholdt fotografering ved både å registrere bevegelse via en gyrosensor i objektivet og via bildesensoren i kamerahuset. Dataene fra disse registreringene blir kombinert, og selve justeringen blir så utført i tilnærmet sanntid. De fleste RF-objektivene, om ikke alle, har innebygd bildestabilisering.
Siden Dual Sensing-teknologien altså ikke er basert på bevegelse av selve sensorbrikken, men at bildet isteden «flyttes rundt» på bildebrikken, er man avhengig av at bildet beskjæres noe.
Bildekvaliteten skal også påvirkes av Canons Digital Lens Optimiser-teknologi (DLO). Dette er en digital prosessering som skjer i kameraet idet bildet blir tatt og som fungerer med alle RF-objektiver. I tillegg kan man registrere inntil fem EF-objektiver som også aktiverer DLO-funksjonen i kameraet.
Som alle speilløse kameraer er også Canon EOS RP utstyrt med elektronisk lukker i tillegg til den tradisjonelle elektro-magnetiske lukkeren. Men brukeren kan ikke aktivere den elektroniske lukkeren når som helst, slik man kan gjøre på Canon EOS R. Hvis man vil fotografere diskret og lydløst med EOS RP, må man velge et programmert scene-valg for denne funksjonen, kalt «Silent Scene mode» på engelsk. Litt mindre fleksibilitet med EOS RP, altså.
Skjerm og søker
Det nye kameraet har også en del andre spesifikasjoner som er litt svakere enn på det første EOS R-kameraet. Mens EOS R har 3,2-tommers LCD-skjerm med oppløsning på 2.100.000 piksler, har EOS RP en 3-tommers skjerm med 1.040.000 piksler. Skjermen er berøringsfølsom, og man kan blant annet sette fokuspunktet på skjermen mens man har øyet mot søkeren.
Den elektroniske søkeren er også litt mindre avansert, med forstørrelsesfaktor på 0,7x og oppløsning på 2.360.000 piksler, mot 0,76x og 3.690.000 piksler på EOS R. Jeg for min del har bare prøvd EOS R, ikke EOS RP, og nettopp den høyoppløste søkeren opplevde jeg som et av kameraets store fortrinn. Hvor synbar forskjellen mellom de to søkerne egentlig er, gjenstår å se.
Lengste lukkertid på begge kameraene er 30 sekunder, mens korteste lukkertid på EOS RP er 1/4.000 sekund, mot 1/8.000 sekund på EOS R. Og blitssynkroniserings-lukkertid er 1/180 sekund, mot 1/200 sekund på storebror EOS R.
Serieopptak kan tas med opptil fem bilder i skundet, mot åtte bilder i sekundet på EOS R, med autofokus låst på første bilde. Med kontinuerlig autofokus greier EOS RP fire bilder i sekundet, mens EOS R klarer fem bilder i sekundet. Ingen av kameraene er myntet på sportsfotografer, med andre ord.
Ikke Dual Pixel RAW
EOS R-kameraet har arvet en egenskap fra Canon EOS 5D Mark IV kalt Dual Pixel RAW. Når man tar bilder i dette formatet, lagres to bilder i én råfil. Det ene bildet består av de kombinerte A- og B-bildedataene, basert på at Dual Pixel-sensorens piksler har to fotodioder. Dual Pixel-råfiler inneholder både det normale bildet og eventuell parallakseinformasjon som kan måles. I tillegg kan avstandsinformasjon om motivet beregnes. I Canons Digital Photo Professional-programvaren kan man bruke disse dataene til mikroskopiske justeringer av plasseringen som gir best dybdeskarphet ved hjelp av dybdeinformasjonen som filen inneholder. Slike mikrojusteringer kan man altså ikke gjøre med EOS RP – og brukerne i målgruppen for dette kameraet vil neppe savne det heller.
Også på videosiden har EOS RP noen begrensninger. 4K-video kan tas opp bare med 25 bilderuter i sekundet, mot både 24 og 25 bps med EOS R. For noen video-entusiaster er den cinematiske 24 bps-frekvensen viktig, men det gjelder neppe målgruppen for EOS RP. Begge kameraene kan derimot ta opp 4K-video intervallopptak og Full HD-video på opptil 60 bps. EOS R er alene om å kunne ta opp HD-video på opptil 120 bps. 4K-videoopptak er for øvrig basert på ganske kraftig beskjæring i forhold til størrelsen på bildesensor-brikken.
Kameraene benytter også forskjellige batterier. Mens EOS R har en oppgitt batterikapasitet etter CIPA-standarden på 370 bilder, er dette redusert til 250 bilder med EOS RP. Batteriet kan lades via USB mens det er i kameraet. Til dette benyttes en USB-C-port på kameraet.
På ett område ser det imidlertid ut til at EOS RP er bedre enn EOS R: Det nye kameraet har en innebygd intervall-timer-modus, noe EOS R mangler. Dette betyr at man også kan ta intervall-opptak med stillbilder, ikke bare som en 4K-videosekvens.
EOS RP har moderat beskyttelse mot støv og fuktighet, omtrent på linje med fullformat-speilrefleksen EOS 6D Mk II, sies det.
EOS RP har kontakter både for hodetelefon og for ekstern mikrofon. I tillegg har det en mini-HDMI-port som kan kjøre ut et rent 4K 8-bits videosignal til ekstern videoopptaker.
Konklusjon
Å tro at man kan skrive en fornuftig konklusjon om et kamera man ikke har prøvd, er ikke særlig fornuftig. Brukeropplevelsen kan være ganske annerledes enn forventningene man har basert på de tekniske spesifikasjonene. Det opplevde jeg i fjor høst da jeg fikk prøve Canon EOS R for første gang, et par uker etter at jeg først hadde prøvd Nikon Z7 – begge deler fant sted under de respektive presselanseringene av de to kameraene for det europeiske markedet. Det nye Canon-kameraet var på en måte forhåndsdømt som «svakere» enn Nikons første speilløse fullformat-kamera ut fra spesifikasjonene, men jeg opplevde det slett ikke slik etter å ha fått brukt det noen timer. Tvert imot ble jeg raskt fortrolig med EOS R, og tilfredsheten med kameraet ble ikke svekket da jeg senere fikk et testeksemplar på lån fra Canon Norge i et par uker.
Uansett velger jeg å ikke mene så mye om nye Canon EOS RP nå, annet enn det jeg har resonnert om i begynnelsen av denne artikkelen, om at jeg tror Canon har gjort et riktig strategisk valg med å komme med EOS RP nå. Sannsynligvis vil det bli etterfulgt av noe mer i retning av en toppmodell om ikke så altfor lenge.
For dem blant oss som regner seg som en ivrig amatørfotograf, les: kameraentusiast, og som allerede har en fot i Canon-verdenen, tror jeg Canon EOS RP vil være verdt en nærmere titt og kanskje til og med en grundig vurdering. Profesjonelle fotografer, derimot, må nok belage seg på å vente enda en stund på det ultimate speilløse systemkameraet fra Canon.