Photoshop er blitt enda litt flinkere til å fylle ut områder i et bilde med vettug innhold. Og du må lære deg enda noen nye funksjoner.
Adobe har valgt å ikke betegne den nyeste store Creative Cloud-oppgraderingen for 2016-utgaven, altså årets utgave, slik de gjorde med 2015-utgaven i fjor. Isteden snakker Adobe-folkene i denne omgang bare om «juni 2016-oppdateringen».
Det er vanskelig å vite om dette skal tolkes som om oppdateringene er mindre og færre denne gang enn i fjor. Creative Cloud-porteføljen er blitt så stor at det er en utfordring å skaffe seg oversikt over alle nyheter og endringer i alle programmene.
Jeg velger uansett å fokusere på Photoshop i denne omgang.
Senere kommer jeg tilbake til nyheter i andre Adobe CC-programmer, inkludert videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro CC. Våre digitale kameraer brukes jo i økende grad også til videoopptak, og for en del brukere kjøres dette materialet gjerne noen runder innom Adobe Premiere Pro.
Slik Creative Cloud-programvaren er organisert i forskjellige abonnementspakker, er imidlertid Premiere Pro mer for et er rendyrket proff-program å regne, mens Photoshop også er tilgjengelig i en mye rimeligere pakke som til og med entusiaster tar seg råd til – se mer om abonnementspakkene på slutten av denne artikkelen.
Photoshop 2015.5
Etter at Adobe droppet sine betalprogrammer under Creative Suite-merkevaren, ble det også slutt på den klassiske versjonsnummereringen – CS 5, CS 6 og så videre. I stedet skulle det heretter være samme navnebetegnelse hele veien, utfra tankegangen om at man nå abonnerer fortløpende på Photoshop Creative Cloud (CC), Premiere Pro CC, Media Encoder CC og så videre.
Men vi mennesker streber alltid etter å få orden og oversikt over den kaotiske verdenen som vi er en del av, og versjonsnummereringen fortsetter, om enn ikke så fremtredende som før. Photoshop-versjonen som var en del av oppgraderingen som ble lagt ut 21. juni, betegnes nå for eksempel som Adobe Photoshop CC 2015.5 – som sagt altså ikke som 2016-versjonen, som mange kanskje hadde ventet.
Nok om versjoner og nummerering – la oss se nærmere på hva som egentlig er nytt.
Intelligent beskjæring
Blant alle de matnyttige forbedringene i hver nye versjon er Adobe påpasselig med at det også helst er med en eller annen litt oppsiktsvekkende og spektakulær nyhet med et avansert teknologisk tilsnitt, som for eksempel at programmet er intelligent nok til å fylle igjen det tomme hullet etter at brukeren har fjernet et uønsket element fra et bilde.
Jeg har mistanke om at enkelte av disse nyhetene opp gjennom årene har vært noe som brukerne lærer seg og som de blir imponert over, men som de deretter bruker så sjelden at de på lære seg det på nytt neste gang de vil bruke effekten. I så måte tror jeg årets nye effekt på dette feltet kanskje er ganske matnyttig og kan bli populær.
Årets store nyhet heter Content Crop-Aware. Funksjonen slår til når man roterer et bilde eller endrer det fra den opprinnelige størrelsen. Hvis det blir «hull» på sidene, noe det typisk blir når man roterer et bilde, må man beskjære bildet for å få bort disse hullene.
Nå har vi fått et alternativ: Nå kan programmet selv fylle igjen hullene på en intelligent måte med nytt innhold som matcher.
Funksjonen aktiveres når man har haket av for Innholdstilpasset øverst på skjermen når man har valgt beskjæringsverktøyet. Hjelpeteksten som kommer frem, lyder slik: Innholdstilpassede fyllområder uten det originale bildet.
Jeg har i skrivende stund bare rukket å prøve funksjonen på et par bilde. Det første var et takknemlig sådant, med få kontraster i utkanten av bildet. Det fungerte utmerket. Deretter prøvde jeg det på et bilde med mer «rot» ute i kantene, og det gikk faktisk bra det også.
Uansett må funksjonen naturligvis testes ut på flere bilder før vi kan si noe sikkert om hvor god løsningen er i praksis. Spennende er den, i hvert fall.
Velg og maskér
Den nyeste Photoshop-versjonen har fått enda et verktøy til bruk i den plagsomme oppgaven som alle Photoshop-brukere må innom med jevne mellomrom, å maskere ut et element fra et bilde.
Under Velg-menyen finner man et nytt menyvalg kalt Velg og masker, som åpner bildet i et nytt brukergrensesnitt eller arbeidsområde for maskering med forskjellige verktøy, og med en hel rekke innstillingsmulighetene for verktøyene til høyre i programvinduet for å bestemme forhold som utjevning, uttoning, kontrast, skifte og finjustering av kant og andre forhold, for eksempel rensing av farger.
Et kjapt førsteinntrykk er at det nå er blitt lettere enn før å arbeide med maskering av bildeelementer, men også her trengs det mer testing før man feller en dom.
Endre ansiktsuttrykk
Som kjent har bildemanipulering ved hjelp av Photoshop generert et eget verb, å «photoshoppe» – et begrep som Adobe visstnok ikke er særlig glad i. I (presse-)fotograf-miljøer krangler man intenst om hvor mye det skal være lov å forbedre et fotografi før det må kastes ut fra både avissider, tidsskrifter og fotokonkurranser fordi man har overskredet skrevne og uskrevne regler for fotomanipulering.
Fotoamatører, fotokunstnere og (innenfor visse grenser) reklamefotografer står friere til å benytte de stadig flere verktøyene som Adobe bringer ut på markedet for dette formålet. Sommerens nykommer er Face Aware Liquify, som ifølge Adobe skal gjøre det enkelt å endre ansiktsuttrykk uten å forvrenge proporsjoner.
Igjen baserer Adobe seg på intelligens i programmet, som automatisk detekterer ansikter i bildet, markerer dem for brukeren og til og med nummererer dem, slik at man kan være sikker på å velge riktig ansikt å manipulere.
Hvis noen påstår at løsningen er skremmende, er jeg tilbøyelig til å være enig. Det er i hvert fall blitt skremmende enkelt å drive gjøn med folk med denne funksjonen. Neste gang jeg ser bilde av en kjendis som beskyldes for å ha skaffet seg botox-lepper, kan det godt hende at jeg antar at det er like sannsynlig at det bare dreier seg om kjapp bruk av Face Aware Liquify-filteret.
I eksempelet som Adobe selv har lagt ut om bruken av denne funksjonen, dreier det seg blant annet om å forstørre øynene til en person som er ment å skulle se overrasket ut og som er fotografert med oppsperrede øyne.
Vi får håpe de fleste vil bruke denne funksjonen til meningsfylt kreativ virksomhet og til det som Adobe sier vi bør bruke funksjonen til: «Ypperlig for retusjering av portretter». Da kan Adobe sikkert stå inne for følgende utsagn:
– Nyhetene demonstrerer vår ambisjon om å gjøre Creative Cloud til det naturlige valget for kreative, være seg innen design, app-utvikling, digitalt innhold eller tilgang til Behance, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individual.
Skriftsamsvar
Rett som det er tar man bilde av noe som også inneholder tekst. Senere finner man kanskje ut at man ønsker å bruke disse tekstelementene kreativt, men at man gjerne vil endre teksten noe eller supplere den med andre bokstaver og ord.
Problemet er bare at det er så vanskelig å finne en skrifttype som er lik teksten på bildet. Adobe har løsningen. Photoshop har nå fått evnen til å analysere skrifttyper i bilder og kan finne fonter som matcher.
«Skriftsamsvar» heter den nye funksjonen. Den foreslår både skrifttyper man har installert på maskinen og fonter som man kan installere via Adobes abonnementstjeneste for skrifttyper, Typekit. Creative Cloud-abonnenter har tilgang til hele Adobes Typekit-bibliotek.
Det store bildemarkedet
Nå har det seg slik at mange jobber med prosjekter der de ikke har mulighet til å ta alle bildene selv. Det må være lov å hjelpe til med illustrasjoner til en artikkel om severdigheter i Australia uten at man må reise dit for å fotografere – om man skulle ha aldri så mye lyst.
Nøkkelordet er Stock – som i iStockphoto, eller bare iStock, som bildetjenesten kaller seg nå. I slike tjenester kan man kjøpe eller abonnere på bilder, tegninger, videoklipp og annet materiale som man kan bruke som man vil.
Etter hvert har iStockphoto fått mange konkurrenter, til og med gratiskonkurrenter – men da er gjerne bildekvaliteten dårligere og utvalget mindre.
Adobe kastet seg også ut på dette markedet for et par år siden. I 2014 kunngjorde Adobe at selskapet aktet å kjøpe opp en av Europas største bildetjenester, Fotolia, for 800 millioner dollar. Med utgangspunkt i dette oppkjøpet har Adobe bygd opp tjenesten Adobe Stock, som er integrert i Creative Cloud-abonnementet og som skal sikre at abonnentene har tilgang til høykvalitets-bilde- og videomateriale til sine prosjekter.
En ny én-klikks funksjon gjør det nå mulig å søke etter og se på Adobe Stock-bilder direkte fra bibliotekspanelet i Photoshop. Herfra kan man søke og se på bilder i Adobe Stock og også dele dem med kolleger og kunder, med ulike grader av rettigheter når det gjelder å se på og bearbeide bildene.
Bruken av disse tjenestene skal nå være blitt mye raskere, hevder Adobe. Jeg har ikke benyttet Adobe Stock-tjenesten tidligere, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag.
Adobe har også lansert en såkalt Premium-samling på 100.000 håndplukkede bilder av noen av de mest anerkjente fotografene som bidrar til Adobe Stock.
Adobe Stock kommer for øvrig snart med en ny bidragsyterportal som skal gjøre det enklere for brukerne av tjenesten å bidra selv med bilder til Adobe Stock.
Klar for nedlasting
For ordens skyld minner vi om at i disse abonnementstider er ikke disse oppdateringene noe man må ut og kjøpe. De dukker bare pent og pyntelig opp som forslag til nedlasting i Adobe CC-administrasjonsprogrammet på Mac-en eller Windows-PC-en, og de nye utgavene er dermed bare et lite museklikk unna.
Ordinært, komplett Creative Cloud-abonnement koster 590 kroner i måneden inklusive mva. Da får man tilgang til hele samlingen med over 20 skrivebordsprogrammer innen bildebehandling, webdesign og alt annet som hører med i Creative Cloud-familien, skrifter av høy kvalitet, eget porteføljeområde og 20 gigabyte lagringsplass i Creative Cloud-skyen.
Dette er en plan der man binder seg for ett år, men betaler månedsvis. Man sparer noen få kroner på å betale for ett helt år om gangen. Alternativt kan man også tegne en ren månedsplan uten å binde seg for mer enn inneværende måned. Da er prisen 885 kroner måneden.
Ønsker man abonnement på alle applikasjonene samt abonnement på de royalty-frie bildene i Adobe Stock-samlingen, er månedsprisen 943,75 kroner.
Det er også mulig å tegne abonnement på enkeltapplikasjoner for 236,25 kroner i måneden. Dette er en løsning som særlig brukes i prosjektarbeid der bedrifter typisk betaler for å gi innleide designere og utviklere tilgang til bestemt programvare for en kortere prosjektperiode. Det samme gjelder for øvrig den nevnte månedsplanen til 885 kroner uten årsbinding.
Er man blant dem som først og fremst ønsker Adobes foto-relaterte programmer, kan man velge Fotografering-pakken. Da får man Photoshop CC og Lightroom CC for en månedspris på 117,50 kroner. Filadministrasjonsprogrammet Adobe Bridge CC og Adobe Camera Raw følger alltid med når man anskaffer Photoshop.
I tillegg har Adobe lagt ut en rekke apper for iOS og Android. Disse er gratis å laste med, men man får som regel ikke brukt dem til så mye fornuftig annet enn i sammenheng med Adobe Creative Cloud-programvaren på Mac eller Windows-PC.
2 Responses
Interessant – godt forklart -da skal jeg teste ut de nye funksjonene