Kameranytt.no

Panasonic går for mer 6K

TIL VIDEO: Panasonic har vist fram en prototyp av det nye Lumix S1H-kameraet, som først og fremst er myntet på profesjonell videofilming. (Pressefoto: Panasonic)
TIL VIDEO: Panasonic har vist fram en prototyp av det nye Lumix S1H-kameraet, som først og fremst er myntet på profesjonell videofilming. (Pressefoto: Panasonic)

Panasonic varsler nå at selskapet er i ferd med å utvikle en profesjonell videovariant til sin fullformat-S1-familie. Videoopptakene kan gjøres i 6K-format.

[toc] En prototyp av det nye Panasonic Lumix S1H vil bli vist på filmbransjens Cine Gear Expo-messe i Hollywood denne helgen, 31. mai-1. juni 2019.

Ifølge pressemeldingen fra Panasonic, publisert blant annet i Panasonics norske nyhetsrom, er Panasonic Lumix S1H verdens første kamera som er i stand til å ta opp video i 6K/24P – altså 6K-oppløsning med 24 bilderuter i sekundet – i 3:2-proporsjoner, samt 5,9K/30P – altså nesten 6K med 30 bilderuter i sekundet – i 16:9-proporsjoner. I tillegg kan det ta opp 10-bits 60p 4K/C4K – det siste tilsvarer 4K i den høyere DCI-definisjonen på 4.096 x 2.160 piksler, i motsetning til 4K UHD-definisjonen på 3.840 x 2.160 piksler, som vi i den ikke-profesjonelle delen av 4K-verdenen er vant til å forholde oss til.

Mange formater og definisjoner å holde rede på her altså, men det hele koker ned til at Lumix S1H vil tilsvare et profesjonelt videokamera i det som gjerne kalles Cine- eller Cinema-klassen. Eksempler på dedikerte Cine-kameraer er Canon EOS C300 til vel 70.000 kroner uten optikk og Sony PMW-F55 til over 300.000 kroner, for å nevne noen av de mange profesjonelle videokameraene som S1H skal konkurrere mot.

Både foto og film

Men i tillegg til å være et fullverdig videokamera på Cine-nivå vil Panasonic Lumix S1H også være et avansert fullformats stillbildekamera. Det er her tvilen har meldt seg noen av dem som allerede har vært ute med kommentarer til den forestående Panasonic-lanseringen. Finnes det er stort nok marked der ute av «hybrid»-fotografer som ønsker både å ta stillbilder og høykvalitetsvideo helt oppe på Cine-nivå? Vil ikke folk med så store video-ambisjoner heller velge et dedikert Cine-kamera? Slike videokameraer har bedre ergonomi for avansert videofilming enn de kombinerte stillbilde/video-kameraene, og dessuten er gjerne også kamerahuset større, slik at det er bedre i stand til å håndtere varmeutviklingen fra langvarig videofilming på 4K-nivå – og i dette tilfellet også på 6K-nivå.

LES OGSÅ: – Lurt å filme i 4k

Det gjenstår å se hva slags mottakelse både S1-familien som sådan – det er bare fire måneder siden den ble lansert – og det nye S1H-kameraet vil få i markedet. Panasonic har imidlertid en ganske høy anseelse blant videofotografer med sine profesjonelle Cinema-kameraer, og det kan godt hende et vil dryppe litt velvilje ned på S1H-markedet fra dette miljøet.

S1-familien og røttene

I fotomarkedet er Panasonic i dag kanskje mest kjent for sin sentrale rolle i Micro Thirds Four-familien, en standard selskapet står bak sammen med Olympus. Her har Panasonic opptrådt som en pioner når det gjelder avanserte videoløsninger i speilløse systemkameraer, blant annet med sin Lumix GH-familie, som startet allerede i 2009 med Panasonic Lumix DMC-GH1 og toppet seg i 2017 med flaggskipet Lumix DC-GH5, som også kunne filme i det Panasonic kalte «6K Photo»-modus. GH5 koster i dag snaut 17.000 kroner og kan vel anses som en «folkelig» Micro Four Thirds-variant av det fullformat-videokameraet i samme formfaktor som Panasonic er i ferd med å utvikle nå, altså Panasonic Lumix S1H.

TRE BRØDRE: Her er den komplette S1-familien fra Panasonic, fra venstre Lumix S1R, det nye Lumix S1H og Lumix S1. (Pressefoto: Panasonic)

Til en viss grad kan Panasonics S1-familie sammenlignes med Sonys A7-familie. Dagens tre hovedmodeller i denne familien hos Sony er A7 III på 24 megapiksler, A7R III på 42 megapiksler og A7S II, som høres ut som om den kunne være en billigmodell med oppløsning på bare 12 megapiksler, men som er det stikk motsatte, nesten like dyr som A7R III og spesialbygd for video og for fotografering i svært dårlig lys.

Panasonic Lumix S1-familien så dagens lys i februar 2019, i første omgang med to modeller, Lumix DC-S1 med oppløsning på 24 megapiksler og storebror DC-S1R på 47 megapiksler. På videosiden kan S1 ta opp 4K-video på opptil 60 bilderuter i sekundet fra et utsnitt av fullformat-bildesensoren som tilsvarer APS-C-formatet. S1R på sin side kan ta opp tilsvarende videoformat med bare beskjeden beskjæring, men med såkalt «pixel binnig», en teknikk der signalene fra flere nabo-dioder på bildebrikken kombineres til en slags «super-piksel» for å minske bildestøyen og forbedre signal/støy-forholdet. En bieffekt kan være at videoopptakene ser noe mindre detaljrike ut med S1R enn med S1, ifølge en testomtale hos nettstedet DP Review.

LES OGSÅ: Derfor er Panasonic Lumix GH5 en milepæl

Det er her Lumix S1H kommer inn som modellen i familien der fokus først og fremst synes å være å utvikle et svært profesjonelt kamera for video- og filmprodusenter, altså en avansert konkurrent til Sony A7SII eller kanskje heller en konkurrent til mer profesjonelle Cine-kameraer.

Panasonic skisserer forskjellen mellom de tre S1-kameraene slik:

  • Lumix S1R er det ideelle kameraet for å fotografere stillbilder med svært høy oppløsning.
  • Lumix S1 er et avansert hybrid-kamera for høykvalitets stillbilder og video.
  • Lumix S1H er designet og utviklet spesielt for videoproduksjon.

Digital cinema siden 90-tallet

Panasonic har arbeidet med å utvikle opptaksteknologier for digital video helt siden 1990-tallet. Blant teknologiene som selskapet gjerne vil ta æren for, finner vi 24p videoopptak – altså progressive opptak med 24 bilderuter i sekundet, noe som bidrar til en slags kinofilm-opplevelse av opptakene – videre slowmotion-opptak med variabel bilderate og dernest stort dynamisk omfang og fargerom ved hjelp av V-Log/V-Gamut-løsninger for fargebehandling i etterproduksjonen.

Panasonic pakker nå en rekke av disse avanserte videoteknologiene inn i et kompakt og speilløst fullformat-kameraLumix S1H. Formålet er å åpne døra for kreativ filmproduksjon til områder der større og mer konvensjonelle videokameraer er uhensiktsmessig, skriver Panasonic i pressemeldingen.

Hvorfor 6K?

Poenget med 6K-oppløsning for video som skal vises i 4K er noe av det samme som å ta opp video i 4K og deretter redigere den ned til Full HD etterpå. Når opptakene er gjort i høyere oppløsning enn visningsformatet, opprettholdes gjerne noe av den ekstra bildekvaliteten – eller i hvert fall følelsen av den – i den redigerte videoen.

LES OGSÅ: PRØVD: Panasonic Lumix DMC-G80

Lumix S1H greier gjennom sin V-Log/V-Gamut-løsning å sikre et dynamisk omfang tilsvarende over 14 blender/lukker-trinn, omtrent på nivå med Panasonic Cinema VariCam, heter det.

Panasonic lover for øvrig ubegrenset non-stop opptakstid under det som oppgis som «sertifiserte temperaturer», slik at videofotografen kan konsentrere seg om filmingen. I Sony A7-verdenen har overoppheting under 4K-filming vært et hyppig diskutert tema.

Prisen

Siden Lumix S1H fortsatt befinner seg på prototyp-stadiet, foreligger det naturligvis ingen informasjon om prisen. Men det blir definitivt ikke noe billig kamera. De to andre kameraene i Lumix S1-familien koster i Norge henholdsvis cirka 27.000 kroner (S1) og cirka 39.000 kroner (S1R).

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.