Panasonic har gitt seks år gamle Lumix DC-G9 en etterfølger: DC-G9 II. Fremgangsmåten har vakt oppsikt. Panasonic har rett og slett montert G9-familiens lille Four Thirds-brikke i et fullformat-kamerahus.
Med visse tilpasninger, naturligvis. Resultatet er blitt et Lumix DC-G9 II-kamera som ikke ser ut som forgjengeren, men isteden som en tro kopi av fullformat-kameraet Lumix DC-S5 II, som ble lansert i januar 2023. Ja, tro kopi – bortsett fra nettopp brikkestørrelsen, da.
Oppskriften
Her er oppskriften som Panasonic ser ut til å ha fulgt:

Man tager 1 stk. fullformat-kamera av typen Lumix DC-S5 II eller den litt mer avanserte søstermodellen Lumix DC-S5 IIX, som ser likedan ut. Begge ble lansert i januar 2023. Så fjerner man fullformat-brikken på 24 megapiksler og erstatter den med en litt mindre Four Thirds-brikke på 25 megapiksler. Og vips! Så har man et (kanskje) litt enklere og (definitivt) rimeligere kamera med mye av de samme egenskapene og ikke minst mye av de samme betjeningsorganene og tilkoblingene som sine større søsken.
Like store tross ulik brikkestørrelse
Man får riktignok ikke utnyttet fullt ut fordelen av å kunne designe et mindre kamera ved å gjøre det på denne måten. Nettopp mer kompakte kameraer og objektiver er jo noe som har vært brukt som argument opp gjennom årene for å skissere fordelene med Micro Four Thirds-konseptet kontra de større APS-C-bildebrikkene og ikke minst fullformat-brikkene. Four Thirds-kameraet G9 II har de samme ytre målene som sine fullformat-brødre S5 II og S5 IIX.
Trøsten får være at Panasonic på denne måten i hvert fall har greid å redusere vekten med over 80 gram sammenlignet med DC-S5 II, selv om størrelsen er den samme.

Dermed er debatten i gang igjen på nytt. Debatten om hvor det nye Panasonic Lumix DC-G9 II-kameraet hører hjemme. Akkurat som da den første DC-G9-modellen ble lansert i 2017. Da var det mye diskusjon om man kunne betegne et Micro Four Thirds-kamera som et profesjonelt kamera, noe fullformat-tilhengere protesterte mot. Det kan du lese mer om her:
LES OGSÅ: Panasonic utfordrer med Lumix DC-G9
Kjappere autofokus
Under (det nye) skallet er DC-G9 II blitt et nytt kamera på flere punkter. For eksempel er dette det første Four Thirds-kameraet fra Panasonic med fasedetekterende autofokus. Akkurat som da storebror DC-S5 II og IIX, som ble lansert for ni måneder siden, også for første gang fikk slik autofokus. Panasonic har tidligere styrt unna fasedetekterende autofokus. Isteden har selskapet i mange år holdt fast ved sin DFD-autofokusteknologi.
Forkortelsen står for Depth-from-Defocus og er en proprietær autofokusteknologi fra Panasonic. Litt forenklet kan vi si at den benytter to bilder med ulik dybdeskarphet til å forutse riktig fokuspunkt, i utgangspunktet basert på kontrast-detekterende autofokus.

Panasonics DFD-autofokus har fått en god del pen omtale i de mer enn 10 årene den har vært i bruk, men har også fått høylytt kritikk for utdatert autofokus. Generelt anses kontrast-detekterende autofokus-teknologi for å være litt langsommere enn fasedetekterende autofokus. Nå blir det altså sistnevnte fokusløsning, fasedetekterende, også på Lumix DC-G9 II. Kanskje et hint om at Panasonic vil flytte over på fasedetekterende autofokus over hele linjen etter hvert?
Ingen vifte
Lumix DC-G9 II og Lumix DC-S5 II er nå blitt så like at det er nesten umulig å se forskjell på dem. Man må sjekke modellbetegnelsen på fremsiden av kamerahuset for å være sikker på hvilket kamera man har foran seg. Av ytre forskjeller er det bare mangelen på utluftingshull i forbindelse med video-viften som skiller S5 II og G9 II. Kanskje en indikasjon på at G9 II er et noe enklere kamera. Og utluftings-slissene på S5 II er vanskelig å få øye på. De fleste sitter på den framstikkende undersiden av søkerhodet på toppen av kameraet. Hvem ser etter noe interessant akkurat der?
Ja, og så ser man naturligvis forskjeller når man tar av objektivet på begge kameraene. Det ene er et fullformat-kamera med stor bildebrikke og L-objektivfatning, den som Panasonic, Leica og Sigma samarbeider om. Mens det andre har Four Thirds-bildebrikke og Micro Four Thirds-objektivfatning.

Så vidt meg bekjent finnes det ingen overgangsfatninger til å mikse disse objektivtypene. Men man har likevel tilgang til et ganske stort utvalg av Micro Four Thirds-objektiver. Panasonic har i skrivende stund 32 utskiftbare Micro Four Thirds-objektiver i sitt utvalg. 15 av disse er Leica DG-objektiver utviklet og produsert på lisens fra Leica.
Samtidig med lansering av Panasonic Lumix DC-G9 II presenterte de to samarbeidspartnerne to nye Micro Four Thirds-objektiver, et 35-100 mm zoomobjektiv og en kraftigere zoom på 100-400 mm. Fullt navn er henholdsvis Leica DG Vario-Elmarit 35-100mm f/2.8 Power OIS og Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4.0-6.3 II Asph. Husk at Micro Four Thirds-optikk har en «brennvidde-faktor» på 2x, slik at brennviddeomfanget her tilsvarer henholdsvis 70-200 mm og 200-800 mm. Med telekonverter kan sistnevnte oppnå imponerende 400-1.600 mm. Telekonverteren har dessuten en makro-innstilling for å ta nærbilder på 1.600 mm-brennvidde, om enn med redusert lysstyrke. Objektivene ventes å komme i salg i slutten av november 2023.

I tillegg åpner jo Micro Four Thirds-standarden for objektiver fra andre produsenter som Olympus og tredjeparts-produsenter.
Hvor hører G9 II hjemme?
Panasonic presenterer DC-G9 II som et avansert foto-sentrisk speilløst systemkamera. I pressemeldingen skriver Panasonic at kameraet er «flaggskipet» blant selskapets Micro Four Thirds-kameraer.
Men i tråd med Panasonics tradisjoner har det også egenskaper som gjør det attraktivt for video-entusiaster. Som for eksempel HDMI-kontakt i full størrelse. Det er noe man ikke pleier å se på kameraer myntet på forbrukermarkedet.
Slik Panasonic presenterer det, er de fremste nyhetene den nye fasedetekterende autofokus-teknologien samt en nyutviklet og forbedret bildesensorbrikke. Panasonic lover høyoppløste stillbilder av høy kvalitet og med et rikt fargespekter direkte fra kameraet. Det nye autofokus-systemet utnytter Panasonics erfaringer innen teknologi for motivgjenkjenning til det ypperste. Kombinert med muligheten til svært raske serieopptak bidrar dette til en betydelig forbedring av ytelsen, hevder Panasonic. Sammen med de mange lette og kompakte Lumix-objektivene i Micro Four Thirds-klassen byr dette på ultimat fleksibilitet for fotografen, for å bruke Panasonics ord.

60 bps
Hastigheten på serieopptak kan komme opp i 60 bilder per sekund med elektronisk lukker – eller 14 bps med mekanisk lukker.
Lumix DC-G9 II er utstyrt med bildestabilisering som kombinerer åtte-stegs stabilisering i kamerahuset med 7,5-stegs 5-aksers Dual I.S.-stabilisering og avansert Active I.S. – sistnevnte for kraftig videostabilisering.
Kameraet har også innebygd bildebehandling i form av innstillinger som Leica Monochrome LUT og Real Time LUT. Med slike og andre løsninger ønsker Panasonic å imøtekomme ønskene til kreative innholdsskapere med grensesprengende foto og video, ifølge Panasonic.
Den nye bildesensoren på 25,2 megapiksler – opp fra 20 MP hos forgjengeren – er oppgitt med et dynamisk omfang på 13+ steg. Kombinert med en nyutviklet signalprosessor skal prosessoren bidra til høy bildekvalitet med en naturlig tre-dimensjonal tekstur i bildene. Prosessoren sikrer også muligheter til å videofilme med høye opptaks-frekvenser.

Autofokus-systemet bruker kunstig intelligens utviklet via maskinlæring til å kunne gjenkjenne motiver i sanntid. Motiver som skal kunne gjenkjennes og spores er blant annet biler, motorsykler og dyreøyne.
Såkalt pre-burst-fotografering er mulig opptil 1,5 sekund før man trykker ned utløserknappen. Da rekker man å ta om lag 113 bilderuter før man begynner å fotografere, for å si det slik. Under høye temperaturer kan det hende at slik fotografering ikke kan aktiveres før kameraet er kjølt ned. Man kan også velge 0,5 eller 1,0 sekunds pre-burst.
Ønsker man å ta bilder med ekstra høy oppløsning, skal man kunne ta håndholdte montasje-bilder på opptil 100 megapiksler, ifølge Panasonic. Da er bildefilen på 11.552 x 8.672 piksler.
10-bits video
Selv om Panasonic snakker varmt om kameraets fotografiske egenskaper, byr det også på videomuligheter som mange av oss ønsker seg. For eksempel 5,8 K 10-bits video med 4:2:0-fargeoppløsning i 4:3-proporsjoner med full sensoravlesning. Slike opptak kan i ettertid beskjæres i ulike formater.
Man kan også ta opp «langsom kino» i 10-bits C4K og 4K i 120 eller 100 bilderuter per sekund med 4:2:0-fargeoppløsning.
Kameraet kan til og med gjøre videoopptak i Apple ProRes-format som gir høy videokvalitet med lav komprimering. Dette bidrar til å lette belastningen på datamaskinen man bruker i etter-redigeringen og bidrar dermed til mer effektiv arbeidsflyt.
Som om alt dette ikke er nok, kan man gjøre videoopptak til en ekstern SSD-lagringsenhet som er tilkoblet via USB-C i stedet for til kameraets SD-kort. Kjekt for dem som ønsker å gjøre lange videoopptak.

Konklusjon
Panaconic Lumix DC-G9 II fremstår i mine øyne som et veldig interessant hybrid-kamera som entusiaster som med interesse for både foto og video bør ta en titt på.
Personlig har jeg ikke hatt gleden av å prøve et Panasonic-kamera siden 2017 eller deromkring. Men erfaringene fra den gang samt informasjonen om de tekniske spesifikasjonene ved nye DC-G9 II gjør at jeg synes flere bør sette G9 II på listen over kameraer de bør ta med i vurderingene dersom det er aktuelt å kjøpe nytt kamera – eller svitsje til et nytt kamerasystem. Forutsetningen er naturligvis at man er positiv til Micro Four Thirds.
Prisen
Panaconic Lumix DC-G9 II koster i skrivende stund 22.990 kroner for kamerahuset.
Forgjengeren Lumix DC-G9 er fortsatt tilgjengelig hos noen forhandlere til mye rimeligere pris, cirka 13.590 kroner. Men det er, som nevnt i artikkelen, et kamera som ble lansert for så lenge siden som i 2017, så det spørs hvor attraktivt det er i dag.
Priseksempel på et kit-løsning med Lumix DC-G9 II med 12-60mm Leica f/2,8-4,0 er på cirka 29.990 kroner hos Foto.no.
Batterigrepet Panasonic DMW-BG1, som kan brukes både på Lumix S5 II og Lumux G9 II, koster i overkant av 4.000 kroner.
Tekniske data
Brutto oppløsning | 27 megapiksler |
Netto oppløsning (foto) | 25,2 megapiksler |
Bildeoppløsning | 5.776 x 4.336 piksler |
Brikkestørrelse | Four Thirds 17,3 x 13 mm |
Sensortype | CMOS-sensor |
Lysfølsomhet | ISO 100-25.600, utvidbart til ISO 50-25.600 |
Bildestabilisator | Brikke-flytting, 8 steg (CIPA) |
Digital bildestabilisator | Active I.S. |
Fokuspunkter | 779 |
Objektivfatning | Micro Four Thirds |
LCD-skjerm | 3 tommer |
LCD-skjermoppløsning | 1.840.000 piksler |
Søkertype | OLED-skjerm (3.686.400 punkter) |
Søkerforstørrelse | 1,6x tilsv. 0,8x 35 mm |
Lukkertider | Mekanisk lukker: 60 sek.-1/8.000 sek. Elektronisk lukker: Maks 1/32.000 sek. |
Innebygd blits | Nei. Blitssko. |
Serieopptak | 14 bps mekanisk lukker, 60 bps elektronisk lukker |
Videoformater | MPEG-4, H.265, H.265 |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monomikrofon |
Lagring | SD UHS II |
USB | USB 3.2 Gen 2 – 10 Gbps |
HDMI | HDMI-kontakt Type A |
Mikrofoninngang | Ja, 3,5 mm |
Hodetelefonutgang | Ja, 3,5 mm |
WiFi | 2,4 GHz 802.11b/g/n, 5 GHz 802.11a/n/ac |
Bluetooth | Ja |
Batteritid CIPA | 390 bilder (CIPA) |
Vekt | Ca. 658 g inkl. batt. |
Størrelse | Ca. 134 x 102 x 90 mm |