Panasonic oppgraderer og lover nytt

Panasonic Lumix GH5 II
MFT: Selv om Panasonic nå også tilbyr fullformat-kameraer, holder selskapet fast på at Micro Four Thirds-konseptet er hendig for dem som vil bygge kompakte profesjonelle videokameraer. (Pressefoto: Panasonic.)

Panasonic, en av pionerene innen speilløse systemkameraer og kjent for å utstyre vanlige systemkameraer med profesjonelle videomuligheter, har oppgradert sitt klassiske Lumix GH5-kamera til Lumix GH5 Mark 2. Muligheten til 10-bits videoopptak internt er ytterligere forbedret. Dessuten varsler Panasonic at et enda mer proft video-sentrisk kamera er under utvikling.

Nykommeren vil hete Panasonic Lumix DC-GH6.

Panasonics opprinnelige Lumix GH5-kamera, som ble introdusert for over fire år siden, er imidlertid fortsatt i salg og utgjør dermed en forholdsvis rimelig inngangsbillett til Pansonics videoverden.

Så de som ønsker seg inn i Panasonics verden av hybridkameraer for video og stillbilder på et nivå som ligger høyere enn vanlig forbrukervideo, vil innen utgangen av 2021 ha tre muligheter: Panasonic Lumix DC-GH5 fra 2017, Panasonic Lumix DC-GH5 II fra juni 2021 eller Panasonic Lumix DC-GH6 fra et eller annet tidspunkt nær slutten av 2021. Noen vil kanskje gå enda høyere opp på skalaen, til Panasonics fullformat-kameraer i DC-S-serien. Men nå holder vi oss til Micro Four Thirds.

Panasonic Lumix GH5 II
VIDEOSENTRISK: Panasonic Lumix DC-GH5 II er definitivt et videosentrisk kamera. Pressefoto: Panasonic.) (Klikk for større bilde.)

Micro Four Thirds-video

Sammen med Olympus har Panasonic som kjent vært de bærende krefter i markedet for kameraer med Four Thirds-bildebrikken. Med sin definerte dimensjon på bildeutsnittet på 17,3 x 13 mm er Four Thirds-brikken vesentlig mindre enn APS-C-bildebrikken som finnes i en del konkurrerende kameraer. Dette har bidratt til at mange Four Thirds-kameraer er forholdsvis små og kompakte, ikke minst etter at de speilløse modellene gjorde sitt inntog, basert på Micro Four Thirds-objektivfatningen, forkortet MFT. Ikke minst kan MFT-brukere glede seg over at optikken – særlig kraftige teleobjektiver – er vesentlig mindre enn både APS-C-optikk og fullformat-optikk.

Panasonic Lumix GH5 II
HEFTIG: Med batterigrepet blir Panasonic Lumix DC-GH5 II et heftig kamera. (Pressefoto: Panasonic.) (Klikk for større bilde.)

Med sin vekt på 725 gram er riktignok GH5 – og GH5 II med sine 727 gram – forholdsvis store kameraer til Micro Four Thirds-kameraer å være. Men med GH5 og også forgjengeren GH4 fra 2014 har Panasonic satt spor etter seg i videoverdenen. Ikke minst små og uavhengige, men profesjonelle videoprodusenter på beskjedent budsjett har tatt imot disse kameraene med åpne armer. Selv i disse fullformat-tider er det mange som mener at det er hensiktsmessig med mindre bildebrikker. Vi bør kanskje ikke glemme at Super 35-brikkeformatet, som vi finner i mange profesjonelle dedikerte videokameraer, er omtrent på størrelse med APS-C-brikkene som enkelte fullformat-entusiaster ser ned på. Likevel brukes nettopp Super 35-kameraer selv til Hollywood-produksjoner, så brikkestørrelsen bør ikke være noe drawback i seg selv. Og det er altså en god del som mener at selv Four Thirds er godt nok for profesjonell video.

Ny prosessor

Mark 2-modellen av Panasonic Lumix GH5 benytter i utgangspunktet den samme bildebrikken som i den opprinnelige GH5 – ny bildebrikke-teknologi må vi nok vente på til GH6 ser dagens lys. Bildebrikken i GH5 II er imidlertid forbedret noe, med et nytt antirefleks-belegg som ifølge de første testene på YouTube ser ut til å gi vesentlig mindre utilsiktet «stråling» fra kraftig bakgrunnbelysning under vanskelige opptaksforhold.

Panasonic Lumix GH5 II
DIREKTESTRØMMING: En av forskjellene mellom GH5 fra 2017 og GH5 II fra 2021 er at sistnevnte kan brukes til direktestrømming. Med andre ord et hendig verktøy for avanserte videobloggere. (Pressefoto: Panasonic.) (Klikk for større bilde.)

Den største teknologiske forbedringen i GH5 II er nok selve bildeprosessoren. Kameraet har fått en ny signalprosessor som gjør underverker for både autofokus og 10-bits videofilming.

La oss ta det siste først.

Bedre 10-bits-muligheter

GH5 II-oppgraderingen innebærer at det nye kameraet kan ta opp 10-bits video internt med fargeoppløsning 4:2:0 med opptil 60 bilderuter per sekund (59,94 for å være nøyaktig) uten beskjæring og med H.265 Long GOP-kodek. I vår europeiske PAL-verden betyr dette i praksis 50 bps. Det opprinnelige GH5-kameraet greide opptak i 60P/50P bare i 8-bits-opptak. Det nye kameraet kan dessuten ta opp 10-bits video internt med fargeoppløsning 4:2:2 i opptil 30 bps (29,97 for å være nøyaktig) og H.264 All-I-kodek. For oss betyr dette 24 og 25 bps. Dette gjelder 4K-opptak både med oppløsning på 4.096 x 2.160 piksler (såkalt cinematisk 4K) og 3.840 x 2.160 piksler (UHD-4K-oppløsning).

Hvorfor er disse forbedringene av 10-bits-mulighetene så viktige? Jo, økningen fra 8-bits til 10-bits video er avgjørende for å få det man gjerne kaller cinematisk videokvalitet med betydelig utvidelse av dynamikk-omfanget. Den største fordelen er at man kan benytte logaritmiske gammaprofiler som gir muligheter for fargegradering under videoredigeringen etterpå som man ikke kommer i nærheten av med 8-bits-opptak. Jo da, man kan gjør en del fargegradering på 8-bits-opptak også, men svært begrenset i forhold til mulighetene med 10-bits-opptak.

Panasonic Lumix GH5 II
KRYMPET: LCD-skjermen på nye GH5 II er krympet bitte lite grann sammenlignet med GH5, men har til gjengjeld fått litt høyere oppløsning. (Pressefoto: Panasonic.)

Oversatt til fotografi-språket kan vi si at 8-bits video tilsvarer å jobbe med JPEG-bildefiler, som jo gir vesentlig færre redigeringsmuligheter enn RAW-bildefiler, særlig når det gjelder fargebehandlingen. Mange kameraer kan man stille inn slik at RAW-filer enten er 12- eller 14-bits, og noen kameraer kan også ta opp 16-bits RAW-filer. 8-bits JPEG-filer kan vise 16,7 millioner farger, mens 10-bits-filer inneholder opptil 1,07 milliarder farger.

Du vet hva jeg snakker om hvis du noengang har tatt JPEG-bilder med kameraet innstilt på gal hvitbalanse som du vil prøve å rette opp under bildebehandlingen etterpå. Med en RAW-fil endrer du hvitbalansen med ett klikk. Med en JPEG-fil går du gjerne fra vondt til verre hvis du prøver å endre hvitbalansen manuelt etterpå.

Og det å kunne gjøre 10-bits-opptak internt i kameraet, uten å være avhengig av en ekstern videoopptaker tilkoblet via HDMI-utgangen, gjør det jo lettere å arbeide med videoopptak i trange omgivelser og under forhold der det er om å gjøre å ha med seg så lite, lett og kompakt videoutstyr som mulig.

Lumix GH5 II har en dynamisk rekkevidde på 12 steg med forhåndsinstallert V-Log L. Fargegradering kan bruke de samme LUT-ene (Look Up Tables) som de bruker med V-log, ifølge Panasonic.

Mer treffsikker autofokus

Autofokusen på GH5 II er blitt forbedret både takket være den nye prosessoren og nye autofokus-algoritmer, som ser ut til å gi mye mer treffsikker autofokus enn før. Panasonic bruker fortsatt kontrastbasert autofokus i sine kameraer, noe som har bidratt til at GH5 har fått en del kritikk for litt langsom autofokus som er mindre treffsikker enn hos mange av konkurrentene, særlig på videosiden. Kombinasjonen av nye autofokus-logaritmer og raskere utlesing fra bildebrikken takket være den nye prosessoren gjør at Panasonic lover en betydelig forbedring av autofokusen, noe som ser ut til å bli bekreftet i de første testene av det nye kameraet på nettet.

Panasonic Lumix GH5 II
VÆRBESTANDIG: Panasonic Lumix DC-GH5 II har solid beskyttelse mot støv og fuktighet. (Pressefoto: Panasonic.) (Klikk for større bilde.)

Autofokus-systemet til Panasonic baserer seg i noen grad på kunstig intelligens (AI) og maskinlæringsteknologi som gjør at systemet kan gjenkjenne både menneskelige ansikter, øyne, hoder og kropper, i tillegg til dyr og fugler.

Live på nettet

Videobloggere – vloggere – vil kanskje ha ekstra stor glede av forbedringene som GH5 II byr på, ettersom kameraet nå kan brukes til live-strømming til for eksempel YouTube – forutsatt at man har ordnet seg med en konto som tillater live-strømming, naturligvis.

Er live-strømming til YouTube og Facebook viktig? Ja, det er det for stadig flere blant oss. Ifølge analyseselskapet Grand View Research foretrekker 80 prosent av oss å se en levende video på nettet framfor å lese et blogginnlegg (som det du leser nå). I 2028 vil det globale markedet for live videostrømming være på ufattelige 224 milliarder dollar (nesten 2.000 milliarder kroner, eller to billioner kroner, om man vil), ifølge prognosene fra analyseselskapet.

Panasonic Lumix GH5 II kan kjøre live strømming via mobil ved hjelp av Panasonics app Lumix Sync, som fås både for Android og iOS. Dermed kan man strømme direkte-arrangementer når som helst og hvor som helst. Alternativt kan man benytte programvaren Lumix Network Setting for Mac eller Windows for å mellomlagre strømmeinnholdet til et SD-kort som gjør det mulig å strømme innholdet direkte via et WiFi-nett. Dette skjer via RTMP/RTMPS-standarden med oppløsning opptil 1080/60p uten at man må gå gjennom en PC eller en smartmobil. Forkortelsen står for Real-Time Messaging Protocol og ble opprinnelig utviklet av Macromedia for å kunne spille av Flash-video via internett. Protokollen eies i dag av Adobe og betegnes gjerne som en kommunikasjons-protokoll under utvikling.

Panasonic Lumix GH5 II
USB-C: Panasonic har tatt konsekvensen av at USB-C-porten er blitt en dominerende standard og har tilføyd en USB-C-port under en av lukene for tilkoblinger på Lumix DC-GH5 II. (Pressefoto: Panasonic.) (Klikk for større bilde.)

Enkelte elementer av teknologien for live strømming av video fra GH5 II vil være basert på en fastvare-oppdatering som Panasonic håper å få ferdig innen utgangen av 2021.

Live videostrømming bør helst fungere også under langvarige opptak, for eksempel når man ønsker å overføre en konsert eller andre arrangementer. Derfor er det kjekt at GH5 II har fått mulighet til levering av strøm til kameraet samtidig med at man lader batteriet. En USB 3.1 Type C-adapter er nå inkludert. Den er kompatibel med USB PD-standarden for strømlevering via USB.

Bedre bildestabilisering

Ytterligere en konsekvens av den raskere prosessoren er forbedret bildestabilisering, opp fra fem steg på GH5 til 6,5 steg på GH5 II, målt etter CIPA-standarden. Den innebygde bildestabiliseringen i kameraet er basert på sensorflytting og samarbeider med optisk stabilisering i mye av optikken fra Panasonic.

En liten detalj til slutt: Panasonic har krympet LCD-skjermen på GH5 II fra 3,2 til 3 tommer. Det høres litt ut som å gå baklengs inn i framtida, men den nye LCD-skjermen skal være både kraftigere og mer lyssterk, så da er det kanskje ikke noe å bekymre seg for.

Konklusjon

Panasonic Lumix GH5 II, med det nye, røde romertall II gravert under GH5-navnet på fronten av kamerahuset, ser ut til å ha fått forbedringer som gjør det fire år gamle GH5-kameraet godt tilpasset de stadig økende teknologiske kravene fra stadig flere videoskapere nå i 2021.

Panasonic Lumix GH5 II
MINNEKORT: Panasonic Lumix DC-GH5 II har naturligvis plass for to minnekort, slik det også var på GH5 fra 2017. (Pressefoto: Panasonic.) (Klikk for større bilde.)

Samtidig skaper oppgraderingen en smule hodebry for enkelte Panasonic-brukere. Er nyhetene tilstrekkelig omfattende – og viktige – til å forsvare at eiere av Panasonic Lumix GH5 fra 2017 nå oppgraderer til GH5 II fra 2021? For nye eller kommende Panasonic-brukere som vurderer å anskaffe seg sitt første (semi-)proffe Panasonic-kamera til videobruk, er problemstillingen kanskje om man skal kjøpe GH5 II nå eller vente til GH6 kommer en eller annen gang innen utgangen av 2021? Da får man sikkert et enda bedre kamera med en enda nyere generasjon video- og foto-teknologi – vi snakker blant annet om 10-bits videoopptak med opptil 5,7K oppløsning i opptak på opptil 60p. Men Panasonic har ikke sagt noe som helst om prisnivået ennå, så for noen kan det jo innebære at man blir sittende og vente på et kamera man ikke har råd til når det endelig kommer i salg.

Midt oppe i alle disse vurderingene kommer også spørsmålet om Micro Four Third-systemets framtid. Olympus har jo skapt en del usikkerhet nettopp om dette ved å selge ut kameradivisjonen sin. Selv om Olympus som kameramerke lever videre med ny eier, har jo hendelsen skapt en viss uro blant Four Thirds-vennene rundt omkring. På den andre siden ser vi at det kommer nye Olympus-kameraer på markedet. Dessuten satser Panasonic fortsatt åpenbart sterkt på MFT-systemet, selv om selskapet også begynner å få et visst fotfeste i fullformat-markedet.

Personlig har jeg fortsatt tro på at Micro Four Thirds-systemet har en framtid, særlig hvis aktørene kjenner sin besøkelsestid og tar til seg litt lærdom fra mobilkamera-produsentene, som er flinke til å kombinere enda mindre bildebrikker med digital nyskaping – «computational photography» og den slags.

Vi får se hvordan det går.

Panasonic Lumix GH5 II
RYDDET OPP: Panasonic har ryddet litt opp i ikon-merkingen på baksiden av GH5 II. Ellers er alt som før. (Pressefoto: Panasonic.) (Klikk for større bilde.)

Prisene

Nykommeren Panasonic Lumix DC-GH5 II koster cirka 19.900 kroner, ifølge Prisjakt.no. Den opprinnelige 2017-modellen, Panasonic Lumix DC-GH5, får man nå i juni 2021 kjøpt for cirka 13.500 kroner.

Noen antydning om hva slags prissjikt den kommende Panasonic Lumix DC-GH6 vil havne i, har ikke Panasonic gått ut med ennå. Men det er altså rimelig å anta at prisen vil bli vesentlig høyere enn GH5 II. Ellers hadde det jo ikke vært noen vits i å komme med denne modellen nå, hvis prisnivået skulle ha vært omtrent det samme. GH6 vil nok ha en god del ny teknologi som forsvarer et skikkelig prispåslag sammenlignet med GH5-modellene.

Panasonic Lumix GH5 II
LEICA: Med Panasonics kameraer har man blant annet tilgang til kvalitetsoptikk produsert på lisens fra Leica. Her det velkjente 12-60 mm allround-objektivet, som har et brennviddeomfang tilsvarende 24-120 mm omregnet til 35 mm-format. (Pressefoto: Panasonic.) (Klikk for større bilde.)

Tekniske data

Brutto oppløsningCa. 21,77 megapiksler
Netto oppløsningCa. 20,33 megapiksler
Bildeoppløsning5.184 x 3.888 piksler (4:3-proporsjoner)
BrikkestørrelseFour Thirds 17,3 x 13 mm
SensortypeLive MOS
LysfølsomhetISO 200-26.500, utvidbart til ned til ISO 100 ukalibrert
Bildestabilisator5-aksers, sensorflytting, 6,5 steg (CIPA)
FokuspunkterKontrastbasert autofokus 225 fokuspunkter
ObjektivfatningMicro Four Thirds-fatning
LCD-skjerm3 tommer, berøringsfølsom
LCD-skjermoppløsningCa. 1,84 megapiksler
LCD-skjerm toppanel
SøkertypeElektronisk OLED-søker, ca. 3,68 megapiksler
Søkerforstørrelse1,52x, 0,76x (35 mm-format m/50 mm-objektiv på uendelig
Lukkertider60 sek.-1/8.000 sek. Elektronisk lukker: 60 sek.-1/16.000 sek.
Innebygd blitsBlitssko for ekstern blits
SerieopptakCa. 12 bps opptil 108 RAW + JPEG-bilder eller mer enn 999 bilder med raskt minnekort etter Panasonics test-prosedyre
VideooppløsningC4K 4.096 x 2.160 eller UHD 3.840 x 2.160 punkter opptil 59,94p
MikrofonInnebygd stereomikrofon. XLR-mikrofonadapter tilgjengelig som tilbehør
HøyttalerInnebygd monohøyttaler
Lagring2 stk. SD-kortplasser, UHS-II-kompatible
USBUSB 3.1 Gen 1 Type-C
HDMIHDMI Type A (full størrelse)
MikrofoninngangJa, 3,5 mm
HodetelefonutgangJa, 3,5 mm
WiFi2,4 GHz 802.11b/g/n. 5 GHz 802.11a/n/c
BluetoothBluetooth 4.2 Low Energy
Batteritid CIPACa. 400/410 bilder, CIPA-standard
VektCa. 647 g netto, ca. 727 g inkl. batt. og minnekort
StørrelseCa. 138,5 x 98,1 x 87,4 mm

Del dette innlegget med andre

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Abonneér på Kameranytts nyhetsbrev

Da får du melding i e-postkassen din hver gang Kameranytt publiserer en ny artikkel

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.

Hold deg oppdatert

Abonnér på nyhetsbrevet!

Da får du en e-postmelding hver gang Kameranytt publiserer en artikkel.

Kameranytt deler ikke informasjon om sine abonnenter med noen.

Abonnement blir aktivert ved hjelp av e-postmelding for bekreftelse. Sjekk søppelpost hvis e-postmeldingen ser ut til å utebli.