Kameranytt.no

Panasonic utfordrer med Lumix DC-G9

Panasonic Lumix DC-G9
FOR FOTOGRAFER: På Panasonic Lumix DC-G9 har utviklerne lagt større vekt på foto- enn video-egenskaper. (Foto: Panasonic)

Hvor hører egentlig nye Panasonic Lumix DC-G9 hjemme? Debatten er i full gang.

Panasonic har det med å forårsake debatt rundt sine kameralanseringer, særlig når det gjelder kameraer i det vi kan kalle highend-klassen.

Flaggskipsmodellen GH5 ble i sin tid kunngjort så lenge før den var leveringsklar at det i mellomtiden var kilometer-lange diskusjoner på nettet, blant annet med spekulasjoner om 6K og mye annet.

Nye Panasonic Lumix G9 er allerede leveringsklar, eller i det minste like rundt hjørnet, så her vil debatten forhåpentlig være litt mer konkret.

Skjønt – et såpass profesjonelt kamera med den lille Four Thirds-bildebrikken gir naturligvis også nytt liv til den gamle debatten om dette brikkeformatet og den tilhørende Micro Four Thirds-objektivfatningen hører hjemme i proffenes verden eller ikke.

Panasonic Lumix DC-G9
LYNRASKT: Panasonic Lumix DC-G9 kan levere opptil 60 bilder i sekundet både i JPEG og Raw. (Foto: Wikimedia Commons/Bautsch)

For eksempel har det det i debattfora på nettet allerede vist seg at noen seriøst sitter og teller på knappene om de skal kjøpe Nikon D850 eller Panasonic Lumix DC-G9 – altså fullformat vs. Micro Four Thirds. Slike utsagn får naturligvis enkelte fullformat-tilhengere til å fnyse av forakt.

Fotograf-vri på GH5

Panasonic Lumix DC-GH5, som ble lansert i januar 2017, er ikke minst blitt populær i videomiljøer på grunn av sine avanserte videoegenskaper, med 10-bits videoopptak og profesjonelle logaritmiske gammakurver for dramatisk økning av det dynamiske omfanget i etterproduksjonen, altså slik som proffe videofolk vil ha.

Førsteinntrykket av nye Panasonic Lumix DC-G9, basert på spesifikasjonene, er at Panasonic her har utviklet et kamera med mange av egenskapene som GH5 sto for, men trappet litt ned på videosiden og tilsvarende opp på fotosiden, blant annet med en ny løsning som setter sammen bildeopptak til bilder på 80 megapiksler.

For proff-fotografer

Panasonic Lumix DC-G9 er definitivt et kamera for profesjonelle fotografer – i hvert fall for dem som føler seg fortrolig med MFT-brikkeformatet.

Jeg skal ikke si så mye om dét her, for jeg har jo ikke prøvd G9.

På den annen side har jeg tatt mange Micro Four Thirds-bilder opp gjennom årene og er veldig godt fornøyd med mange av dem, men jeg er jo ikke blant dem som har behov for å lage to meter høye forstørrelser…

Er man derimot blant dem som har behov for å ta raske bildeserier, kan det være verdt å ta en titt på G9. Kameraet er ifølge Panasonic i stand til å ta opptil 20 bilder i sekundet med kontinuerlig autofokus. Dette forutsetter riktignok at man stiller om til den elektroniske lukkeren. Med den vanlige elektromagnetiske fokalplan-lukkeren greier kameraet opptil ni bilder i sekundet med autofokus.

Velger man i stedet å kjøre med låsing av fokus på det første bildet, er hastigheten imponerende 60 bilder i sekundet med elektronisk lukker og 12 bilder i sekundet med den vanlige lukkeren.

Den korteste lukkertiden man kan oppnå med den mekaniske lukkeren er 1/8.000 sekund, mot 1/32.000 sekund med den elektroniske. Med GH5-kameraet var grensen 1/16.000 sekund. Lengste lukkertid er 60 sekunder – pluss mulighet for en bulb-lukkertid på opptil 30 minutter.

Minnebufferen greier å holde inntil 50 seriebilder i Raw-format.

Alt i alt ser det ut til at nye G9 har ganske imponerende spesifikasjoner for fotografer som må håndtere fart og action. For sammenligningens skyld kan vi ta med at «storebror» GH5 greier opptil 12 bilder i sekundet, mot altså 20 med G9.

80 megapiksler

Med en bildebrikke på 20 megapiksler kan man naturligvis ikke ta bilder på 80 megapiksler. Panasonic G9 tilbyr imidlertid Raw+JPEG-bilder i opptil 80 megapikslers størrelse. «Motivet trenger bare stå stille i et øyeblikk for at du kan gjengi utrolig detaljer og dybde i bilder», skriver Panasonic om denne funksjonen.

Panasonic Lumix DC-G9
STOR SØKER: Panasonic Lumix DC-G9 har en elektronisk søker med imponerende forstørrelsesgrad. (Foto: Panasonic)

Det dreier seg altså om bilder som man helst tar med kameraet på stativ eller på annen fast grunn. Hovedmotivet bør være stillestående. I bilder av bylandskaper vil man gjerne se folk og biler som litt uskarpe bevegelseselementer i ellers ganske sylskarpe bilder.

Løsningen baserer seg på at kameraet tar åtte bilder på kort tid, mens bildesensoren flytter seg omtrent tilsvarende et halvt pikselsteg mellom hvert bilde.

Hovedformålet med løsningen er gode landskaps- og makro-bilder.

To minnekort

Da Nikon lanserte D7500 i vår, fikk selskapet mye kjeft for å kutte antall lagringskortplasser fra to til én, sammenlignet med forgjengeren. Slik kritikk slipper Panasonic unna, for G9 har to SD-kortplasser med støtte for opptil UHS II-hastighet. Kjekt for dem som føler ekstra trygghet med umiddelbar backup av bildefilene, men også fleksibelt ved at man for eksempel kan lagre stillbilder på det ene kortet og videoklipp på det andre.

Så der har vi altså én profesjonell egenskap til.

Oppløsningen på Live MOS-sensoren i Four Thirds-størrelse (17,3 x 13 mm) er 21,77 megapiksler brutto eller 20,33 megapiksler nett – i det daglige sier vi da 20 megapiksler. Dette er identisk med brikken hos Panasonic Lumix GH5.

Kameraet er for øvrig bygd for å tåle en god del støv, fuktighet og kulde. Spesifikasjonene nevner blant annet et supersonisk bølgefilter som skal være med på å minske risikoen for støvproblemer.

Både 4K og 6K

G9-kameraet kan på Panasonic-vis naturligvis ta opp 4K-video, med oppløsning på 3.840 x 2.160 piksler med sensorhastighet på 60, 50 og 48 bilderuter i sekundet (bps) og en overføringshastighet på opptil 100 megabit per sekund (Mbps).

Kameraet støtter også andre videoformater som MP4 Full HD og AVCHD.

Kameraet har dessuten en annen variant med benevnelsen 4K som kan virke litt forvirrende, ikke minst fordi Panasonic også snakker om 6K. Men som med GH5 handler dette egentlig om stillbildefotografering, ikke video. Riktignok tar man opp video, enten i 6K-format med opptil 30 bps eller 4K-format med opptil 60 bps, men ut fra denne videostrømmen tar man deretter ut enkeltbilder. Dette gjør det mulig å kjøre ut forstørrelser av action-bilder i ganske høy oppløsning – i 6K Foto snakker vi om opptil 18 megapiksler.

4K-teknologien brukes også til det som Panasonic kaller Post Focus og Focus Stacking, der man i ettertid kan flytte fokuspunkt og justere dybdeskarphet ved ulike kombinasjoner av bilder plukket fra en videostrøm.

Bedre autofokus

Digitalfotografer slåss så busta fyker om kontrastdetekterende autofokus er bra nok eller om kravstore fotografer må kreve den tradisjonelt raskere fasedetekterende autofokusmodusen. Sistnevnte har vært forbundet med speilreflekskameraer, som tradisjonelt har oppvist raskere fokusering enn den kontrastdetekterende autofokusen på de speilløse.

I våre dager har vi imidlertid fått flere hybridløsninger som bygger bro over disse fokuseringsegenskapene, som for eksempels Canons Dual Pixel-teknologi.

Panasonic har sin Depth From Defocus-løsning (DFD), som kort fortalt går ut på at systemet prøver å beregne både i hvilken retning og hvor langt et motiv vil bevege seg til neste bilde tas, basert på en sammenligning av to bilderuter med ulik dybdeskarphet.

Løsningen fungerer både under fotografering og videoopptak, og skal være vesentlig forbedret på G9, ifølge Panasonic.

PROFF: Med håndgrep gir Panasonic Lumix DC-G9 inntrykk av å være et svært profesjonelt kamera, noe det også er. (Foto: Panasonic)

DFD-løsningen fungerer i utgangspunktet bare med Panasonic-optikk, men jeg har sett påstander på nettet om at den også skal fungere på enkelte opptak fra andre produsenter, uten at jeg har funnet noen bekreftelse på at det er tilfellet.

En annen forbedring på G9 er fem-aksers bildestabiliseringen, som nå skal kunne gi en stabilisering tilsvarende 6,5 lukkersteg. En forutsetning skal være fastvareoppdatering av optikken.

Proff søker

Noe av det jeg gleder meg mest til å prøve på Panasonic Lumix G9, er den elektroniske søkeren. Det er en OLED-basert live-søker med en bildefrekvens på 120 bps og en forstørrelsesgrad på hele 0,83x, omregnet til 35 mm-format. Dette er en av søkerne med største motivgjengivelse i denne kameraklassen, noe som igjen er med på å gi kameraet en profesjonell status.

Panasonic lover også at søkeren ikke vil gå i sort under serieopptak.

LCD-skjermen på baksiden er vridbar, berøringsfølsom og med oppløsning på 1.040.000 piksler.

Litt stort og tungt

Med tanke på Micro Four Thirds-forkjempernes og -produsentenes fokus på fotoutstyr som er så lite og lett som mulig, er Panasonic Lumix G9 et forholdsvis stort speilløs-kamera. Vekten er så å si identisk med vekten på Sony a7R III, som tross alt er et fullformatkamera.

MFT-tilhengernes svar er gjerne at objektivene for Micro Four Thirds-kameraer er så mye mindre og lettere enn det man får i fullformat-verdenen – og det stemmer jo. En av mine kritiske merknader mot Sony a7-familien har jo nettopp vært at mye av optikken er større og tyngre enn det jeg ønsker å ha i fotobagen.

Nye Panasonic Lumix DC-G9 har en oppgitt vekt med batteri og bildebrikke på 658 gram. Kameraet er dermed en del lettere enn storebror GH5, som veier 725 gram.

Og vi kan vel nok en gang nevne i forbifarten at Nikon D850-kamerahuset veier over 1 kg, sånn for sammenligningens skyld.

Prisen

Oppsummert må vi kunne fastslå at Panasonic Lumix DC-G9 trolig oppfyller kravene som mange profesjonelle fotografer og kameraentusiaster stiller til et moderne systemkamera. Hoveddilemmaet nå som før er naturligvis om man er fortrolig med Micro Four Thirds-formatet eller ikke.

Prismessig toucher det nye G9-kameraet Panasonics flaggskipkamera GH5 hos noen av forhandlerne, selv om GH5 hos de fleste fortsatt ligger rundt 1.500 kroner høyere i pris og dermed fortsatt kan betegnes som Panaonics MFT-flaggskip.

Panasonic Lumix DC-G9 koster cirka 19.000 kroner for kamerahuset inklusive mva., eller noen få kroner i underkant av dette ute i fotobutikkene.

En del selger en pakkeløsning med kamerahuset og Panasonics 12-60 mm zoomobjektiv med lysstyrke f/2,8-4,0. Da ligger pakkeprisen på rett i underkant av 25.000 kroner.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.