Panasonic slår på stortromma på årets Photokina-messe med tre nye kameraer – pluss prototypen av Lumix GH5 med «6K-foto».
De tre nye kameraene som Panasonic nå har lansert, består av et speilløst systemkamera i mellomklassen med skikkelig vann- og støvbeskyttelse, et superzoomkamera med én-tommes bildebrikke og et avansert kompaktkamera, også dette i én-tommesklassen.
I skyggen av GH5
Disse tre lanseringene er kanskje kommet litt i skyggen av forhåndslanseringen av videofotografenes kommende drømmekamera, Panasonic Lumix GH5, et avansert speilløskamera med forbedret 4K-video og såkalt 6K-fotoløsning.
LES OGSÅ: En slags 6K i Panasonics nye GH5
Men med å følge opp med tre andre lanseringer demonstrerer Panasonic at selskapet vil være en storaktør både i Micro Four Thirds-markedet og at selskapet har stor tro på én-tommesbrikkestørrelsen i markedet for avanserte kompaktkameraer.
Der konkurrerer de sterkt mot de andre store aktørene, ikke minst Sony.
G80 – turkameraten
Panasonic har en navnepolitikk på sine kameraer som kan være litt forvirrende, med ulike betegnelser i ulike markeder. Selskapet er på ingen måte alene om dette, men det er altså greit å vite at hvis du skulle dumpe borti en internettartikkel om et kamera som kalles Panasonic Lumix DMC-G85, så er dette altså det som heter G80 i Norge.
Panasonic leker litt med ordene og betegner nykommeren som «turkameraten G80». Kameraet markedsføres altså som et turkamera.
Det er nok særlig den solide vann- og støvbeskyttelsen som særlig kvalifiserer til turkamera- og turkamerat-betegnelsene. Et kamera som man ikke skal være redd for å ta med seg ut i røffe møter med naturen.
Blant forbedringene fra G7, som G80 etter sigende erstatter, finner vi en forbedret elektronisk lukker som skal gjøre slutt på problemet med såkalt «shutter shock», som på G7 fikk skylden for uskarphet i bilder tatt på rundt 1/100 sekunds lukkertid.
Kameraet har fått forbedret fem-aksers bildestabilisering, og ikke minst er den elektroniske søkeren blitt forbedret med økt forstørrelsesgrad av søkerbildet. Søkeren er en OLED-basert løsning med oppløsning på 2,3 megapiksler.
Ellers har kameraet en Four Thirds MOS-bildesensor på 16 megapiksler, uten optisk lavpassfilter. Det siste skal bidra til noe skarpere detaljer i bildene.
Kameraet kan ta seriebilder med opptil seks bilder i sekundet og 4K-video med opptil 30 bilderuter per sekund eller 25 bps, om man foretrekker det. Full HD-video kan tas opp i 1080p med opp til 50/60 bps.
Lumix G80 veier 453 gram.
Den veiledende prisen for kamerahuset i Norge er 10.000 kroner – ok, 9.999 kroner, for å være nøyaktig. Det høres jo mye billigere ut.
Velger man kameraet med 12-60 mm zoomobjektiv, er prisen 10.999 kroner.
Ønsker man kraftigere zoomomfang, får man en pakkeløsning med kamerahus og 14-140 mm zoomobjektiv til 13.999 kroner. I Micro Four Thirds-verdenen, med 2x brennviddefaktor, tilsvarer dette et zoomomfang på 28-280 mm.
FZ2000 – superzoom-kamera
Siden vi var inne på dette med at kjært barn har mange navn hos Panasonic, kan vi jo nevne at det nye superkompaktkameraet Panasonic Lumix DMC-FZ2000 heter noe annet i en del andre land: Panasonic Lumix DMC-FZ2500.
Dette er et kompakt superzoomkamera med et innebygd – altså ikke utskiftbart – objektiv med stort brennviddeomfang tilsvarende 24-480 mm. Av utseende ser kameraet mest av alt ut som et speilreflekskamera, selv om det naturligvis ikke er det.
Panasonic i Norge betegner kameraet som et hybrid bridgekamera som retter seg mot fotoentusiaster og profesjonelle som ønsker seg profesjonell kvalitet i et kompakt format.
Jeg antar at enkelte profesjonelle fotografer vil protestere og si at man ikke får profesjonelt resultat med en liten bildebrikke på én tomme, mens andre vil juble over brennviddeomfanget. Utmerket til å komme tett innpå løver og geparder under fotosafari i Afrika, eller i jakten på nærbilder av moskus på Dovrefjell.
Lysstyrken på optikken går fra f/2,8 i vidvinkelmodus til f/4,5 i telemodus. Objektivet har Leica-logo, som i Panasonic-sammenheng pleier å bety at det er produsert i Japan av Panasonic på lisens fra tyske Leica.
Kameraet er ikke minst myntet på litt kravstore videofotografer, og man kan ta opp 4K-video både i DCI- og UHD-modus, med bildefrekvens på 30p og 24p. DCI – Digital Camera Initiatives – er «kino-varianten» av 4K med oppløsning på 4096 x 2160 piksler. UHD står for Ultra High Definition med oppløsning på 3840 x 2160 piksler.
Hva betyr V-Log?
Panasonic tilbyr en betalingsversjon av V-Log som bidrar til at videoopptakstiden ikke er begrenset til 29 minutter og 59 sekunder. Hva betyr nå dette?
Det er i hvert fall tre grunner til at kameraprodusentene opererer med en tidsbegrensning på 29:59 minutter for videoopptak. Noen har satt grensen for å hindre overoppheting. En annen begrunnelse er at opptak som lagres i FAT 32-filsystemet, er begrenset til en filstørrelse på maks fire gigabyte.
Men den viktigste grunnen er nok at EU-kommisjonen i 2007 innførte en ekstra skatt på fem prosent for videokameraer. Alle enheter som kan ta opp mer enn 30 minutter sammenhengende videoopptak, blir automatisk klassifisert som en videoopptaker. Flere kameraprodusenter har i kjølvannet av dette satt en 29:59-grense på videoopptak på alle sine stillfotokameraer, uavhengig av om de eksporteres til EU eller andre deler av verden.
Foruten å oppheve denne begrensningen er V-Log en løsning som bidrar til å gi videoopptak med større dynamikkomfang og et rikere fargespekter.
V-Log er myntet på forholdsvis profesjonelle videofotografer som synes det er greit å betale 100 dollar for en slik løsning. (Om det er prisen i Norge, har jeg ikke fått sjekket opp ennå.)
I et blogginnlegg om tjenesten, riktignok myntet på GH4-brukere, understrekes det at V-Log ikke er for alle, men en avansert funksjon som legger til noen ekstra steg i arbeidsflyten, både i forbindelse med opptak og redigering.
20 megapiksler
Bildebrikken i Panasonic Lumix DMC-FZ2000, altså en én-tommes MOS-sensor, har en oppløsning på 20.1 megapiksler.
Prisen på kameraet er satt til 13.999 kroner.
LX15 – avansert kompakt
Den tredje nyheten fra Panasonic på årets Photokina er Panasonic Lumix LX15 (naturligvis kalt LX10 i en del land).
Dette er en direkte konkurrent til Sonys premium-kompakt Sony Cyber-shot DSC-RX100IV. Omtrent den eneste forskjellen er at Panasonic-kameraet mangler den oppfellbare elektroniske søkeren som Sony har bygd inn. Er man villig til å ofre søkeren, kommer man mye rimeligere fra det ved å velge Panasonics kamera.
Også LX15 byr på én-tommes MOS-sensor på 20,1 megapiksler.
Og Panasonic byr på Leica-optikk her også, et nyutviklet Leica DC Vario-Summilux-objektiv med 3x zoom tilsvarende 24-72 mm brennvidde. Kameraet er utstyrt med manuell blenderring som en del av den doble kontrollringen rundt objektivet.
Blant avanserte funksjoner merker vi oss en Post Focus-funksjon som skal gjøre det mulig å endre fokuspunkt etter at bildet er tatt.
LCD-skjermen på tre tommer kan vris, blant annet til selfie-modus.
Som så å si alt fra Panasonic for tiden kan også LX15 by på 4K-video
Veiledende pris på Panasonic Lumix LX15 er 7.999 kroner.