Mens «alle» kameraprodusentene i dag kappes om å levere stadig bedre og mer innovative speilløse systemkameraer, holder Pentax seg trofast til det klassiske speilreflekskonseptet og lanserer nå K-3 Mark III. Under det kjente skallet er det imidlertid mye som er nytt, og budskapet fra Pentax-ingeniørene ser ut til å være at speilrefleks i seg selv ikke er til hinder for teknologisk nyskaping, slik mange synes å mene i våre dager.
Pentax K-3 Mark III – eller K-3 III, som mange kaller det – er et klassisk digitalt speilreflekskamera med bildebrikke i APS-C-format. Både prisen og betjeningssystemet, med mange knapper, hjul og ratt, signaliserer at kameraet er myntet på det vi gjerne kaller entusiast-markedet, altså litt mer kravstore hobbyfotografer enn dem vi anser for å høre hjemme i forbrukermarkedet.
Mye er nytt
De fremste salgsargumentene for det nye Pentax-kameraet er et solid kamerahus med god uværssikring, som Pentax alltid har hatt et godt rykte på, ny bildebrikke med kraftig forbedret ytelse i dårlig lys, forbedret bildestabilisering, raskere serieopptak med opptil 12 bilder i sekundet, sterkt forbedret autofokus med følgefokus, angivelig det største søkerbildet på noe speilreflekskamera i APS-C-klassen, hele 10 betjeningsknapper som brukeren selv kan programmere, og 4K-videoopptak på opptil 30p.
Alt dette viser at Pentax-ingeniørene har fått lov å boltre seg med teknologiske forbedringer på det nye kameraet.
Kraftig forbedret bildebrikke
Selv om Pentax K-3 Mark III har et utseende med stor familielikhet med Pentax K-speilreflekskameraer – og andre Pentax-speilreflekser – mange år bakover i tid, er det altså mye nytt under skallet. De mest sammenlignbare modellene er naturligvis de to tidligere Pentax K-3-kameraene. Det første kom i 2013, etterfulgt av K-3 Mark II i 2015, og nå altså K-3 Mark III i 2021.
Oppløsningen er økt moderat fra 24 megapiksler netto til 25,7 megapiksler netto, eller til 27 megapiksler brutto, om man vil. Det høres kanskje ikke ut som særlig mye til forbedring, men vi snakker ikke bare om høyere oppløsningen, men også om en ny og moderne bakbelyst BSI-CMOS-sensorbrikke som skal håndtere bildestøy mye bedre enn forgjengeren.
Ikke minst har bildebrikken mye bedre ytelse i dårlig lys. Mens 2015-modellen K-3 II hadde et ISO-omfang fra ISO 100 til ISO 51.200, greier nye K-3 III opptil ISO 1.600.000. Kvaliteten på bilder tatt på ISO 1,6 millioner skal jeg ikke ha noen formening uten å ha prøvd kameraet, men det store ISO-omfanget er uansett imponerende.
Enkelte nettsted har spekulert i om bildebrikken er den samme som Fujifilm nå bruker i mange av kameraene sine, inkludert toppmodellen X-T4, men uten tilpasningen til Fujifilms spesielle fargefilter og uten maskering av en del av pikslene, som på speilløse kameraer brukes til fasedetekterende autofokus. På speilreflekskameraene er det en separat sensorenhet som brukes til autofokusen. Om ryktene om sensoren stemmer, vet jeg jo ikke, men Fujifilms nyeste kameraer får mye skryt for høy bildekvalitet. I så fall borger det godt for bildekvaliteten til Pentax K-3 III.
Pentax har også forbedret den innebygde bildestabiliseringen i kamerahuset, som nå greier en stabilisering tilsvarende 5,5 lukkersteg, mot 4,5 på forgjengeren K-3 II. Pentax hevder at selskapets teknologi for bildestabilisering har utviklet seg enormt siden Pentax innførte sin første elektromagnetiske løsning for demping av kamerarystelser i sine speilreflekskameraer for 15 år siden. Teknologien som Pentax har utviklet på dette området, har fått en anseelse som ikke var til stede den gang, da mange ennå undervurderte betydningen som IBIS-bildestabilisering skulle komme til å få, skriver Pentax i sin kamera-presentasjon.
Såkalt Pixel Shift-teknologi skal bidra til at bildebrikken ytterligere reduserer bildestøyen, gir økt skarphet og enda bedre fargegjengivelse, hevder Pentax. Når man foretar multiopptak med brikkeforskyvning for ekstra høy bildekvalitet, er det den elektroniske lukkeren som aktiveres – altså lukkerfunksjon uten noen mekanisk lukkerbevegelse. Dynamic Pixel Shift-oppløsning er myntet på frihåndsfotografering, der det tas fire bilder i rask rekkefølge, hvorpå bildene analyseres og settes sammen til et bilde med ultrafine detaljer, mer fargeinformasjon og mindre bildestøy, slik Pentax beskriver det. En variant av løsningen er myntet på bruk av stativ i kombinasjon med lang eksponeringstid.
Kampen mot bildestøy har fått Pentax til å utvikle en ny signalprosessor kalt Prime V Image Engine, som akselerer bildebehandlingen i kameraet sammenlignet med forgjengerne. Blant virkemidlene er et sanntids system for motivanalyse som optimaliserer eksponering og autofokus. I utviklingen av denne teknologien har Pentax-folkene tatt i bruk både maskinlæring og kunstig intelligens.
Følgefokus
Det nye Pentax-kameraet har også fått kraftig forbedret autofokus-løsning basert på en ny algoritme for motivsporing. Pentax-ingeniørene satte seg som mål å ta opp kampen mot konkurrentenes speilløse kameraer, der mange fasedetekterende piksler på bildebrikken angivelig gir mer treffsikker følgefokus enn fokusløsningen på speilreflekskameraer vanligvis greier å gi.
Pentax-systemet er basert på en nyutviklet RGB-lr-fokussensor på omlag 307.000 piksler som skal bidra til raskere og mer presis autofokus enn på tidligere Pentax-kameraer. Systemet inneholder 101 autofokussensorer, mot 27 på K-3 II. 25 av sensorene er kryss-sensorer, og autofokusen skal fungere under dårlige lysforhold ned til -4 EV.
Man kan benytte en joystick bak på kamerahuset til å velge ønskede fokuspunkter.
Pentax kaller den nye autofokusløsningen sin for Safox 13.
Stort søkerbilde
Den optiske speilreflekssøkeren dekker 100 prosent av motivet uten avkorting. Den har en oppgitt forstørrelsesgrad på 1,05x, som omregnet til 35 mm-format innebærer en forstørrelsesgrad på 0,68x. Dette skal være den største søkerforstørrelsen hittil på noe APS-C-kamera, noe som bidrar til et søkerbilde som er nesten like stort som på fullformatkameraene i Pentax K-1-familien.
Dessuten skal søkersystemet slippe gjennom nesten 10 prosent mer lys enn søkeren på Pentax K-3 II, ifølge Pentax. Dette er oppnådd blant annet ved hjelp et nytt optisk element i søkersystemet som korrigerer forvrengning og som har optimalisert glassbelegg. Søkeren skal blant annet bidra til at det blir lettere å treffe nøyaktig fokus ved manuell fokusering, noe som sikkert vil glede mangeårige Pentax-brukere med eldre Pentax-objektiver uten autofokus.
Touch-skjerm
Nytt på Pentax K-3 III er den berøringsfølsomme LCD-skjermen på 3,2 tommer og med en oppløsning på 1,62 megapiksler. Skjermen skrus automatisk av når fotografen løfter kameraet opp mot øyet.
I noen av de første presseomtalene av det nye kameraet får Pentax kritikk for å ha unnlatt å gjøre skjermen bevegelig. Den er fast og kan ikke vris og vendes i noen som helst retning. Man må rett og slett bare fastslå at dette ikke er kamera myntet på videobloggere/vloggere, har enkelte skribenter fastslått.
Når vi først er inne på kritiske merknader, kan vi jo også ta med at selv om svensk, finsk og dansk er blant menyspråkene som man kan velge, så står ikke norsk på listen, dessverre.
Ny lukker
Listen over nyheter på Pentax K-3 Mark III inneholder også en ny elektromagnetisk lukker. Den er solid bygd for å tåle mer enn 300.000 avfyringer og bidrar også – sammen med bildebrikke-forbedringene – til raskere bildeserier. K-3 II greide ifølge Pentax 8,3 bilder i skuddet. K-3 III skal greie opptil 12 bilder i sekundet.
Minnebufferen skal kunne holde for opptil omlag 37 JPEG-bilder, rundt 32 RAW-bilder og cirka 30 RAW+bilder. Kameraet konkurrerer nok ikke med Canons og Nikons nye OL-speilreflekser her, men det er nok ikke meningen heller.
Tåler en regnskur
Effektiv beskyttelse mot støv, fuktighet og kulde har lenge vært et område der Pentax har hatt godt renommé, sammen med solid byggkvalitet, og Pentax-folkene har nok tenkt å opprettholde sitt gode navn og rykte her. Både kamerahuset og det ekstra batterigrepet har god beskyttelse mot støv og fuktighet. For kamerahusets del er det snakk om hele 95 beskyttende forseglinger.
Laveste operative temperatur er oppgitt til -10 grader Celsius, selv om vi nordmenn opp gjennom årene har lært oss å bruke kameraene våre i atskillig lavere temperatur enn det kameraprodusentene garanterer for.
Pentax K-3 Mark III er bygd i en solid magnesium-aluminium-blanding.
4K-video
Pentax K-3 Mark III er så vidt jeg kan se det første Pentax-speilreflekskameraet som kan ta opp video i 4K-format. Selv ikke flaggskipsmodellen K-1 Mark II fra 2018 greide mer enn Full HD-video. Det kan se ut til at Pentax har hatt heftige interne debatter om dette, for i presentasjonsmaterialet heter det at kameraet ble utviklet med fokus på tradisjonell speilrefleksteknologi, men at man ikke kunne ignorere ønsket fra mange Pentax-fotografer om muligheten til å ta opp video i 4K-oppløsning.
4K-video kan tas opp med 24 eller 30 bilder per sekund, mens Full HD-video kan tas opp med opptil 60 bps.
Kameraet har tilkoblingsmulighet for både mikrofon og hodetelefon, og man kan selv justere lydnivået på videoopptaket.
Kameraet har plass for to SD-minnekort, og den ene av kortplassene kan brukes med raskt UHS-II-kort med tanke på nettopp 4K-video.
Kameraet byr på mulighet for redigering direkte i kameraet. Dette gjelder både for stillbilder og enkel videoredigering.
Lang batteritid
Et av speilreflekskameraenes fremste fordeler framfor speilløse kameraer er lang batteritid, og Pentax K-3 Mark III er ikke noe unntak. Batteritiden er oppgitt til cirka 800 bilder, med en oppgitt avspillingstid på opptil 500 minutter.
Hvis man kobler til det ekstra batterigrepet, snakker vi om en batteritid på rundt 1.800 bilder.
Pentax i over 100 år
Som flere av de japanske kameraprodusentene har Pentax sine røtter knyttet til utvikling og produksjon av optiske produkter langt tilbake i tid. Selskapet ble startet for over 100 år siden, i 1919 i en forstad av Tokyo, med firmanavnet Asahi Kogaku. De første produktene var brilleglass.
På 1930-tallet var kameraoptikk kommet på produktlisten, og selskapet skiftet etter hvert navn til Asahi Optical Co., Ltd. I 1948 kom selskapet seg på beina igjen etter tumultene som andre verdenskrig skapte for japanske optikk- og kamera-produsenter, og i 1952 lanserte Asahi Optical det første japanske speilreflekskameraet som benyttet småbildefilm, altså film med bildestørrelsen på 36 x 24 mm – tilsvarende dagens digitale fullformatkameraer.
Pentax-navnet ble tatt i bruk i 1957. Det stammet opprinnelig fra Øst-Tyskland og var en sammenslåing av begrepet pentaprisme og det tyske kameranavnet Contax. Asahi Optical greide på en eller annen måte å få overdratt opphavsretten til merkevarenavnet Pentax.
I senere år har det vært flere runder med eierskifte av Pentax-selskapet, og siden 2011 har Pentax vært eid av det japanske Ricoh-konsernet. Ricoh har i mange år produsert kameraer under eget navn, med fokus på kompaktkamera-markedet. Konsernet er imidlertid mest kjent som produsent av skrivere, kopimaskiner og annet elektronisk utstyr for kontormarkedet, men har de siste 10 årene altså også vært hjemstavn for Pentax-merkevaren.
Opp gjennom siste halvdel av 1900-tallet opparbeidet Pentax seg et godt renommé i kameramarkedet. Jeg husker selv at jeg leste imponerende testomtaler av Pentax-speilreflekskameraer i amerikanske fototidsskrifter som jeg kjøpte jevnlig i studieårene mine på 1970-tallet. Studielånet strakk ikke til for noen Pentax-anskaffelse på den tiden, men noen år senere var jeg en lykkelig eier av det særdeles kompakte speilreflekskameraet Pentax ME. Jeg husker at noe av det som imponerte meg mest med det lille kameraet, var det store søkerbildet, som jo er noe som også nye Pentax K-3 III får skryt for.
Et jobbskifte førte meg imidlertid over til en avis som utstyrte journalistene sine med Nikon-kameraer, så nyere Pentax-kameraer har jeg hatt liten befatning med. Vår tids digitale Pentax-speilreflekser har jeg bare benyttet under noen få kortvarige testutlån, det siste for ganske lenge siden.
Andre har imidlertid vært mer trofaste Pentax-brukere enn jeg skulle komme til å bli, og Pentax har en lojal brukergruppe i mange land, også i Norge. Samtidig er det åpenbart at Pentax-markedet i dag er noe begrenset, for hos flere sentrale fotoforhandlere finner man ikke Pentax-kameraer på varelisten.
SORT ELLER SØLV: Pentax K-3 Mark III er klassisk stilig både i sort og i sølvfarge, synes Kameranytts skribent. (Pressefoto: Pentax)
Prisen
Ifølge Pentax-distributør Focus Nordic vil leveringen av Pentax K-3 III her til lands starte i løpet av april 2021. Veiledende utsalgspris for selve kamerahuset vil være cirka 22.390 kroner. Prisen er den samme for sort som for sølvfarget kamerahus.
Kameraet leveres også i et såkalt premium-kit til 25.790 kroner. Det betyr at man får med batterigrepet D-BG8 for et prispåslag på 3.400 kroner. Kjøpt separat koster dette 4.600 kroner. Batterigrepet fås både i sort og sølvfarge.
Kommentar
Fotoentusiaster som ønsker seg et nytt speilreflekskamera i dag, har begrenset med tilbud å velge blant. De store merkeleverandørene som Nikon og Canon fokuserer på speilløse systemkameraer. La oss se på deres lanseringer av kameraer med utskiftbar optikk fra 2019 fram til nå i april 2021.
Nikon lanserte i denne perioden seks nye systemkameraer. Fire av dem var speilløse, mens to var speilreflekskameraer, henholdsvis Nikon D780, lansert i januar 2020, et fullformat-speilreflekskamera i 25.000-kronersklassen, og Nikon D6, som ble kunngjort i september 2019 og som er et sports- og pressefotograf-kamera til 80.000 kroner.
Canon lanserte i den samme perioden 10 kameraer med utskiftbar optikk. Tre av dem var speilreflekskameraer: Canon EOS 850D, en APS-C-speilrfleks til rundt 10.000 kroner, Canon EOS-1D X Mark III, nok et sports- og pressefotograf-kamera i 80.000-kronersklassen, og Canon EOS 250D, et forbruker-APS-C-kamera til rundt 6.000 kroner. Resten var speilløse kameraer i henholdsvis EOS R- og EOS M-familiene.
Det var det. Kameraprodusenter som Sony, Fujifilm, Olympus og Panasonic lanserte naturligvis ingen speilreflekskameraer i denne perioden. Det eneste entusiast-speilreflekskameraet som sånn noenlunde matcher Pentax K3-III på pris og som kom på markedet i denne perioden, var altså Nikon D780.
Det skal jo også sies at Pentax heller ikke har mange nylanseringer å vise til for akkurat perioden 2019-april 2021. Her finner vi faktisk bare ett nytt speilreflekskamera: Pentax K-3 Mark III, altså kameraet som vi nå presenterer.
Trenden lover ikke godt for dem som fortsatt sverger til speilrefleks. Jeg ser for meg at vi i årene framover kan vente oss en og annen ny speilrefleks fra Nikon og Canon, lansert nærmest i en bisetning innimellom mange nye speilløse lanseringer, samt kanskje en ny speilrefleks med noen års mellomrom fra Pentax, hvis selskapet overlever.
Pågangsmotet som selskapet har utvist med innovasjonene knyttet til Pentax K-3 Mark III, gjør at det ser litt mer lovende ut for Pentax nå enn det har gjort på en stund. Dette gjenspeiler seg i mange optimistiske innlegg i debattforaene på nettet.
Men det gjenstår naturligvis å se om jubelen i kommentarfeltene på de ledende kameranettstedene vil gjenspeile seg i salgstallene i tiden som kommer.