Sakte, men sikkert begynner Photoshop for iPad å bli et «voksent» bildebehandlingsprogram. Nå har nettbrettversjonen av Photoshop endelig fått det etterlengtede kantpenselverktøyet – Refine Edge-verktøyet på engelsk – slik vi kjenner det fra Photoshop for Windows og Mac. En viktig forbedring av iPad-programmet.
Navnet «Refine Edge Tool» i den engelsk-språklige versjonen av Photoshop gir kanskje et litt mer forståelig bilde av hva kantpenselverktøyet egentlig kan brukes til. Det er et verktøy som benyttes i tilknytning til frilegging av en del av et bilde, for eksempel når man ønsker å bytte ut bakgrunnen bak et element.
Photoshop har flere verktøy til å velge ut elementer fra et bilde, og det er en forholdsvis enkel prosess hvis det dreier seg om et motiv med god kontrast eller klare fargeforskjeller mellom forgrunn og bakgrunn. Men mange ganger er ikke verden slik. Blant de mer utfordrende bildene er der hvor hår eller pels danner grensen mellom det som skal fjernes og det som skal bli igjen.
Hvis man prøver seg på manuell frilegging av slike motiver, kan man risikere å bli sittende å fikle i timevis, kanskje med å bruke et penselverktøy helt ned på hårstrå-nivå.
Maskinlæring
Adobe har i senere år forsket mye på bruk av kunstig intelligens og maskinlæring, og slik teknologi fungerer nå i økende grad som en motor i mange av Adobes verktøy. Adobe Sensei er samlebegrepet som Adobe benytter om sin AI-teknologi – AI står som kjent for Artificial Intelligence, altså nettopp kunstig intelligens.
Refine Edge Tool eller kantpenselverktøyet har vært å finne i de såkalte skrivebords-versjonene av Photoshop en stund, i de nyeste versjonene forbedret med kunstig intelligens. Og nå er det altså endelig kommet i Photoshop for iPad også. Siden Photoshop for iPad ikke er blitt norsk-språklig ennå, velger jeg å bruke den engelske benevnelsen videre i denne artikkelen, siden det er dét begrepet man vil finne på iPad-skjermen hvis man ønsker å prøve funksjonen.
Forsvant og kom tilbake
Refine Edge-funksjonen er for så vidt et gammelt verktøy i Photoshop, så gammelt at det faktisk har rukket å bli tatt bort i en periode før det dukket opp igjen som en del av verktøysamlingen som det i sin tid ble erstattet av, Velg og Maskér – Select & Mask på engelsk. Det var i Photoshop CC 2015 at Refine Edge-funksjonen ble tatt ut, noe som skulle vises seg å være en kontroversiell beslutning, siden etterfølgeren Select & Mask på langt nær var like anvendelig. Men Adobe gjorde det godt igjen ved å gjeninnføre kantpenselverktøyet som en del av Velg og Maskér-verktøyene, med forbedringer takket være Adobe Sensei-teknologien, om jeg har forstått Adobe rett.
Men på de første utgavene av Photoshop for iPad har Refine Edge-funksjonen altså ikke vært tilgjengelig – før nå. Som omtalt tidligere her hos Kameranytt har Adobe fått litt kjeft for at iPad-versjonen av Photoshop har manglet en del av Adobes avanserte teknikker etter lanseringen i 2019, men gradvis dukker de opp. Våren 2020 kom endelig kurve-verktøyet, og nå høsten 2020 altså også Refine Edge-verktøyet.
LES OGSÅ: Endelig kurver i Photoshop for iPad
Hårete vanskeligheter
Som sagt er det altså hår og pels som er blant de største problemene knyttet til å frilegge elementer i et bilde, selv om problemstillingen også omfatter en mengde andre typer motiver. Felles for dem er at det er utallige små skiftninger mellom hva som er forgrunn og bakgrunn i et bilde. Å velge ut forgrunnselementene manuelt kan være veldig vanskelig – og ekstremt tidkrevende. Og for Adobe har utfordringen vært at det blir ikke lettere når valget mellom forgrunns- og bakgrunns-elementer skal gjøres på en programversjon basert på finger- og penn-betjening i stedet for med en musepeker som de fleste av oss etter mange års bruk har fått god trening i å benytte.
Adobe sto overfor noen seriøse utfordringer da de skulle overføre denne teknikken fra skrivebordsversjonene av Photoshop til iPad-versjonen. En av de største, ifølge Adobe selv, var å designe et brukergrensesnitt som lignet på det som brukerne av Mac- og Windows-versjonene av Photoshop var vant til og likevel sikre maksimal tilpassing til den veldig direkte samhandlingen med pikslene som penn medfører. Samtidig var det et krav om at utvelgelsen av for- og bakgrunn skulle skje raskt. Når man overlater denne prosessen til algoritmene i programmet med støtte fra kunstig intelligens, må det gjøres utrolige mengder beregninger i bakgrunnen for å isolere og velge ut de riktige pikslene for hva som er for- og bakgrunn.
Adobe sier for sikkerhets skyld at man ikke er kommet helt i mål på det siste punktet, men at arbeidet med ytterligere å forbedre den nye funksjonen fortsetter og vil komme til syne i kommende oppdateringer av Photoshop for iPad. I Adobes utviklingsmiljøer sirkulerer det allerede kode som signaliserer betydelige forbedringer i ytelse og utvalgskvalitet foran neste oppgradering av Refine Edge-verktøyet.
«Fort-og-gæli»-testen
Kameranytt måtte naturligvis prøve ut den nye funksjonen og fikk anledning til å gjøre det på en 2020-versjon av iPad Pro med 12,9-tommers skjerm – altså flaggskipet blant Apples iPad-er, komplettert med Apples nye tastatur som omgjør nettbrettet til en tilnærmet bærbar PC som nesten ser ut til å «flyte» i lufta. I tillegg fikk jeg disponere nyeste versjon av Apples digitale penn, Apple Pencil. Apple markedsfører konseptet under slagordet «Den neste PC-en din er ikke en PC», underforstått at iPad nå er blitt så avansert at den kan erstatte en bærbar PC, enten vi snakker om en bærbar Mac eller en bærbar Windows-PC – eksempelvis en Microsoft Surface-PC. Den debatten skal jeg ikke kaste meg ut i her, utover å antyde at mine egne forsøk på å bruke nyeste iPad Pro til de utallige oppgavene som produksjon og oppdatering av et nettsted krever, gjør at iPadOS-operativsystemet ikke ser ut til å være den optimale løsningen her foreløpig. I hvert fall ikke for meg. Men i hvilken grad det også skyldes manglende evne til å endre vaner og rutiner, er en annen sak. Jeg synes iPad fungerer greit så lenge man ikke trenger å skifte hyppig mellom flere enn en to-tre apper, men i løpet av en full arbeidsdag er jeg gjerne innom åtte-ti programmer, kanskje enda flere. Da oppleves MacOS og Windows som mye bedre egnet til fleroppgavekjøring enn iPadOS.
Tilbake til Photoshop for iPad: Etter å ha lett igjennom sommerens mange nye bilder på jakt etter et velegnet bilde for å prøve Refine Edge-verktøyet i Photoshop på iPad, endte jeg opp med en selfie tatt på forsommeren under utprøving av selfie-funksjonen på Nikon Z 50. Det høres kanskje litt for «selv-promoterende» ut å bruke en selfie til en slik test, men det bustete håret på akkurat dette bildet – skal vi kalle det korona-frisyre? – gjorde det særdeles velegnet til å prøve ut Refine Edge-verktøyet. (Og så slapp jeg å spørre bustete venner om tillatelse til å bruke et kanskje ikke helt flatterende bilde av dem til dette eksperimentet…)
Før jeg går videre, må jeg innrømme at jeg fra tidligere av har lite erfaring i å bruke kantpenselverktøyet/Refine Edge Tool i skrivebordsversjonen av Photoshop, annet enn en kjapp utprøving etter en og annen oppdatering av programmet. Det er altså ikke en funksjon som jeg har rutine for å jobbe med, ikke noe som «sitter i fingrene», slik tilfellet er med en del mer grunnleggende prosedyrer i bildebehandlingen. Samtidig hadde jeg av andre grunner litt tidsnød da jeg skulle prøve den nye funksjonen, så det hele måtte rett og slett bare bli en «fort-og-gæli»-test uten mulighet til å studere funksjonen grundig og levere et imponerende resultat. Leserne får ha meg unnskyldt.
Jeg startet med et av de tradisjonelle utvalgsverktøyene for å skille portrettet fra bakgrunnen. Det gikk ganske bra, bortsett fra den delen der hårtustene spriker til alle kanter. Da jeg kopierte utvalget over til et nytt bilde med gjennomsiktig bakgrunn, ble det et ganske stygt og unaturlig skille mellom håret og bakgrunnen.
Men så gikk jeg i gang med Refine Edge-verktøyet og begynte å «tegne» kjapt fram og tilbake i hår-området. Etter hvert ble flere og flere hårtuster og faktisk også enkelt-hårstrå markert. Øverst til venstre på iPad-skjermen kunne jeg endre hovedinnstillingene på verktøyet, for eksempel veksle mellom pluss og minus for å legge til eller trekke fra elementer i bildet. På høyresiden var det mulig å foreta ytterligere finjusteringer av innstillingene, finhetsgrad, kontrast og mye annet.
Her kan man også endre hvordan grensen mellom forgrunn og bakgrunn skal vises, for eksempel med «marsjerende maur» – eller «bevegelige streker» som det heter i norske Photoshop – eller ved at bakgrunnen får en gjennomsiktig rød farge over seg, eller at det hele blir rent sort og hvitt.
Etter å ha brukt Refine Edge-verktøyet en kort stund kopierte jeg utvalget over i et nytt bilde og opprettet et nytt lag som jeg plasserte bak portrettet. Da sto jeg fritt til å bruke dette nye laget til ny bakgrunn. Jeg kunne for eksempel ha lagt inn et annet bilde som bakgrunn, slik at det ikke lenger så ut som om jeg var ute på søndagstur ved Losby Gods i Lørenskog utenfor Oslo, slik jeg var da selfien ble tatt, men et helt annet sted. Jeg valgte imidlertid den kjappeste løsningen, som bare var å legge en ny farge på bakgrunnen, slik at bildet kunne brukes som et «generelt portrett», om vi kan kalle det dét.
Konklusjon
Uansett fikk jeg erfare at Refine Edge-verktøyet i Photoshop nå ser ut til å fungere som det skal også på iPad. Om det fører til at jeg kommer til å bruke iPad mer til bildebehandling enn jeg gjorde før, vet jeg ikke. Kantpenselverktøyet er som sagt ikke et verktøy jeg bruker særlig ofte.
Men de stadige dryppene av flere og flere avanserte funksjoner som også kommer til Photoshop for iPad, gjør det utvilsomt mer og mer attraktivt å bruke nettbrett til bildebehandlingen. I en del situasjoner, særlig på reise og når man ikke må sitte å jobbe på (hjemme-)kontor, er nettbrettet et veldig anvendelig arbeidsredskap. Dette er naturligvis veldig subjektivt, men jeg opplever nettbrettet som litt mindre «formelt» enn en bærbar PC, noe man lettere slenger opp på et stuebord eller et verandabord og får gjort unna litt bilderedigering uten at det nødvendigvis oppleves som en seriøs og krevende arbeidsøkt.
Hva med svakere iPad-er?
Nå skal det jo sies at det var en særdeles kraftig konfigurert iPad jeg fikk prøve de nye Photoshop-funksjonene på. Vi snakker om toppmodellen med 12,9-tommers skjerm, én terabyte lagringsplass og både WiFi- og mobilnett-støtte til den nette sum av 19.990 kroner, Magic Keyboard til 4.390 kroner og andre generasjon Apple Pencil til 1.499 kroner – til sammen 25.879 kroner. Man kan vel få både to og flere bærbare PC-er for den summen.
Men den rimeligste iPad-modellen på markedet koster tross alt ikke mer enn 3.990 kroner. Da får man et nettbrett med 10,2-tommers skjerm, 32 GB lagringsplass og WiFi-kommunikasjon. Kanskje i minste laget til bildebehandling, men oppgraderer man den til 128 GB lagringsplass og med både WiFi- og mobilnett-støtte, får man et greit nettbrett til snaut 6.500 kroner. Jeg har selv en sjette-generasjons iPad fra 2018 med ganske like spesifikasjoner, med 9,7-tommers skjerm, 128 GB lagringsplass og støtte for WiFi og mobilnett. Jo da, det går an å kjøre Photoshop for iPad på den, men det blir fort litt mer merkbar venting på en del operasjoner enn på en kraftig iPad Pro. Så jeg vil nok anbefale en iPad Pro til seriøs Photoshop-redigering.
Men det trenger ikke være en 25.000-kronersmodell. Hvis man nøyer seg med en 11-tommers iPad Pro, satser på 256 GB lagringsplass er nok og vil ha både WiFi- og mobil-støtte, ender man opp på 12.790 kroner, ifølge Apples priskonfigurator i midten av august 2020.
Apropos lagringsplass: Folk som har jobbet mye og lenge med Photoshop og seriøs bildebehandling, vet at man heller vil snakke om lagringsplass i form av terabyte enn gigabyte. Da høres for eksempel 256 gigabyte lagringsplass på en iPad veldig lite ut for photoshopping. Men en mobil og et nettbrett jobber mye mer mot «skyen» enn det man er vant til med en vanlig PC. Under bildebehandling på en iPad er det viktigere å ha rask internettforbindelse enn mye lokal lagringsplass.
La meg også få tilføye at selv om Photoshop kan gi en del ventetid på en moderat konfigurert iPad, fungerer Adobe Lightroom (sky-versjonen, ikke Classic-versjonen, den finnes ikke for iPad) ganske bra selv på en svak iPad – forutsett at man har en god nettforbindelse, naturligvis. Grunnleggende og enkel bildebehandling kan gjøres i Lightroom, mens man sparer Photoshop for iPad til et fåtall litt mer krevende redigeringsjobber. Bare et forslag…
Rotere lerretet
PS: Jeg glemte å fortelle om den andre nyheten i Photoshop for iPad i denne omgang: Rotate Canvas. Det innebærer at du kan rotere hele bildet med to fingre, og du kan gjøre det samtidig med at du zoomer inn og ut. Du kan også stille inn funksjonen slik at bildet «spretter på plass» i bestemte vinkler, i 0, 90, 180 og 270 graders vinkel.
Konkurrenten
PS 2: Jeg glemte også å nevne at konkurrenten Affinity Photo for iPad har hatt en lignende Refine Edge-funksjon ganske lenge. Så for dem som av en eller annen grunn ønsker å befinne seg et annet sted enn i Adobe-systemet, finnes det alternativer.
LES OGSÅ: Photoshop-alternativ blir stadig bedre