Kameranytt.no

Premiere Pro (25) enda proffere

Adobe Premiere Pro 2017
EVANGELIST: Adobes kjente videoevangelist Jason Levine er travelt opptatt med å promotere nyhetene i Premiere Pro. Her fra en opptreden på Adobe Max-konferansen i San Diego i fjor høst. (Foto: Adobe)
Adobe Premiere Pro 2017
EVANGELIST: Adobes kjente videoevangelist Jason Levine er travelt opptatt med å promotere nyhetene i Premiere Pro. Her fra en opptreden på Adobe Max-konferansen i San Diego i fjor høst. (Foto: Adobe)

Adobe har lansert mye nytt til sitt profesjonelle program for videoredigering, Adobe Premiere Pro, som feirer 25 år. Sjekk video.

[toc] Leverandørene av profesjonell programvare for videoredigering og annen teknologi som brukes i film-, kringkastings- og reklamebransjen, er ivrige på å ha klar nye løsninger på vårparten. Nyhetene må være ferdige til å kunne vises på den store NAB-konferansen og -messen i Las Vegas – i år gikk den av stabelen 22.-27. april.

NAB-forkortelsen står for National Association of Broadcasters, en bransjeorganisasjon for den amerikanske kringkastingsbransjen med røtter tilbake til 1922.

LES OGSÅ: Adobe Elements blir stadig klokere

Adobe har alltid tatt NAB på alvor, men vanligvis har det viktigste vært å kunne vise frem nye løsninger på messen, selv om mange av programvarenyhetene på langt nær har vært klare til bruk.

Ferdig før NAB

I år valgte Adobe en annen strategi. Nå skulle ikke brukerne bli avspist med et løfte om at nyhetene som ble vist, først ville bli tilgjengelige utpå sommeren eller til høsten. I stedet skulle både Premiere Pro og flere andre sentrale programmer på dette feltet være klare i form av nedlastbare oppdateringer før NAB.

Det ser ut til at Adobe nådde målet. Nye versjoner var klare til NAB-åpningen både av videoredigeringsprogrammet Premiere Pro CC, videoeffektprogrammet After Effects, konverteringsprogrammet Media Encoder CC, lydredigeringsprogrammet Audition CC og det interaktive animasjonsprogrammet Character Animator CC.

LES OGSÅ: Adobe utvider Raw-støtten

CC-ene i programnavnene står som kjent for Creative Cloud, den abonnementsbaserte forretningsmodellen som Adobe etter hvert har lagt seg på. CC byr på en rekke skybaserte tjenester, ikke bare til selve programvaredistribusjonen, men også til samarbeidsløsningene som blir mer og mer avanserte. Mye kreativt arbeid gjøres i dag i team og av folk som jobber sammen, noen ganger kanskje spredt over hele kloden. Da er skyen kjekk å ha.

Fortsetter 25-årsjubileet

For Premiere Pro CC ser nyhetene ut til å være både mange og omfattende, noe som er på sin plass, siden Premiere nå feirer 25-årsjubileum. Selve bursdagen var riktignok i desember, men Adobe har vært ivrig på å minne verden på jubileet også nå rundt NAB-uka, noen måneder senere.

Adobe Premiere Pro 2017
ORDEN I KAOSET? Adobes programvareutvalg begynner etter hvert å se både imponerende og kaotisk ut. Her presentert av digital mediesjef Bryan Lamkin i Adobe-ledelsen, fotografert på Adobe Max-konferansen i San Diego i fjor høst. (Foto: Toralv Østvang)

Adobe lanserte programmet Premiere 1.0 i desember 1991 som et av verdens første ikke-lineære videoredigeringsprogrammer myntet på det generelle markedet – altså ikke spesialutviklet programvare for heftig Hollywood-maskineri utilgjengelig for andre.

Personlig har jeg en aldri så liten – kanskje litt uprofesjonell – følelsesmessig tilknytning til programmet, for det var med Premiere på en svak Mac sånn rundt eller litt før 1995 at jeg første gang stiftet bekjentskap med den digitale ikke-lineære videoredigeringen, etter å ha slitt meg gjennom jobben med å lære mer analoge og utstyrskrevende løsninger fra Sony og andre.

LES OGSÅ: Adobe med høyoppløst på mobil

Datakraften var så svak at jeg måtte nøye meg med å redigere video som fremsto på skjermen i frimerkestørrelse, og det tok hele natta å få rendret noen få overgangseffekter. Selv om det så spennende og lovende ut, opplevde mange det mest som en teknologidemonstrasjon. At dette skulle utvikle seg til kjerneprogramvare for å redigere de mest påkostede Hollywood-filmene, var det få som trodde den gang. Men det har altså skjedd.

Adobes egen presentasjon av tidslinjen for Premiere Pro kan du sjekke her.

De essensielle 2017-nyhetene

Nyhetene i Premiere Pro versjon 2017.1 v 11.1.0 (222) Build, som er det hele og fulle navn på den versjonen som nå kjører på mine datamaskiner – Windows-pc og Mac – er essensielle.

Først og fremst fordi de to viktigste nyhetene heter nettopp Essential Graphics og Essential Sound, naturligvis. Om ordspillet mitt kanskje ikke var særlig imponerende, så er førsteinntrykket av de to nye panelene at mange brukere trolig vil sette pris på disse forbedringene.

Adobe Premiere Pro 2017
GRAFIKKMALER: Det nye Essential Graphics-panelet i Adobe Premiere Pro. (Ill.: Adobe)

For eksempel blir behandlingen av tekst nå mer lik måten det gjøres på i Photoshop, og man får redigert teksten direkte i programvinduet over videosekvensen der man ønsker teksten, i stedet for i et separat tekstvindu. Man trenger aldri å forlate tidslinjen, og man får et mer umiddelbart og visuelt inntrykk av hvordan teksten fungerer sammen med de underliggende videoklippene.

Noen vil kanskje innvende med at slik har man jo gjort det i Apples Final Cut Pro X i mange år, men dette er ikke tid og sted for en grundig sammenligning av de to rivaliserende videoredigeringsprogrammene.

LES OGSÅ: Adobe støtter 12 nye kameraer

Siden det ene nye panelet heter Essential Graphics-panelet, brukes det naturligvis ikke bare til å legge på tekst, men også til å tilpasse all annen slags grafikk, inkludert animasjonsgrafikk. Motion Graphics-maler kan hentes inn fra After Effects – noe som for øvrig forutsetter at After Effects også er installert.

Adobe begrunner utviklingen av det nye Essential Sound-panelet med at stadig strammere budsjetter innen videoproduksjon gjør at videoredigererne selv i større grad også må sørge for at lydkvaliteten blir profesjonell. Det er mindre rom for å delegere dette arbeidet til profesjonelle lydredigerere.

Adobe Premiere Pro 2017
TEKST OVER VIDEO: Premiere Pro har fått en ny måte å jobbe med tekst og andre grafikkelementer på direkte over videobildet. (Skjermdump: Toralv Østvang)

Det nye Essential Sound-panelet finner man både i nyeste versjon av Premiere Pro og i lydredigeringsprogrammet Audition. Ifølge Adobe skal det være lett å jobbe med en miks av tale, musikk og lydeffekter.

Systemet analyserer lyden og panelet foreslår selv hva slags type effekter og verktøy som det er relevant å bruke for de forskjellige typene lyd. For eksempel kan lydklipp med tale analyseres slik at loudness og bakgrunnsstøy justeres likt gjennom mange klipp.

Noen slanter ekstra

Hvis man vil prøve å tjene litt ekstra penger på arbeidet sitt, kan videoredigerere nå sende videoinnhold direkte til medietjenesten Adobe Stock via Premiere Pro eller Adobe Media Encoder. Når innhold er blitt godkjent, kan man følge med på salget i sanntid via Adobe Stock-dashbordet.

Det er også mange andre mindre nyheter i den nye Premiere Pro-versjonen, for eksempel støtte for Apple Touch Bar, pekelinjen på de nyeste bærbare Mac-ene. På Windows-siden er det støtte for å bevege seg langs tidslinjen via enheter som støtter Dell Canvas Totem og Microsoft Surface Dial – disse små runde dingsene som brukes i grafikkarbeid på spesial-pc-er som Microsoft Surface Studio og Dell Canvas.

LES OGSÅ: Raskere Adobe Bridge og 4K-arkiv

Dessuten er samarbeidsfunksjonene blitt bedre med støtte for betaløsningen Team Projects.

I det hele tatt er det så mye nytt i alle de video-relevante programmene i Adobe CC-familien at vi må stoppe her.

Ikke for alle

I hvilken grad Adobe Premiere Pro CC og de andre Adobe-programmene i dette landskapet er av interesse for kameraentusiaster som følger med på Kamerablogg.no, er vanskelig å si.

For hobbyfotografer som ikke lever av å fakturere kunder for det de bruker Adobe Creative Cloud-programvaren til, har Adobe i utgangspunktet to løsninger.

Elements-alternativet

For det rene konsumentmarkedet byr Adobe på Photoshop Elements for fotoredigering, supplert med Premiere Elements for dem som også ønsker å redigere litt video.

Adobe Premiere Pro 2017
ADOBE: Glimt fra hovedkvarteret til Adobe i California. (Foto: Adobe)

Ettersom så å si alle kameraer i dag kan brukes til både å ta bilder og ta opp video, er det sikkert flere og flere som føler behov for å ha programvare for begge deler.

Elements-programmene er noe man kjøper gammeldags lisens på, ikke abonnement. Riktignok tilbyr Adobe oppgradering hver eneste høst, og oppgraderingsprisen er forholdsvis høy i forhold til hva man opprinnelig betalte for programlisensen. Men man kan jo velge å stå over en og annen oppgradering.

Fotoplan-alternativet

For mer kravstore brukere – det være seg alt fra hobbyfotografer i entusiastsjiktet til profesjonelle fotografer som bare jobber med bildebehandling og ikke trenger all den andre kreative Adobe CC-programvaren, tilbyr Adobe sin såkalte Creative Cloud-fotoplan.

Dette er en abonnementsløsning der man betaler hver måned – via kredittkorttrekk som man «ikke merker» – og dermed får man tilgang til de grunnleggende programmene for bilderedigering og bildeadministrasjon, Photoshop CC og Photoshop Lightroom CC.

LES OGSÅ: Lightroom Mobile-kamera med HDR

I tillegg får man tilgang til en del mobilapplikasjoner og -tjenester som for så vidt hvem som helst kan laste ned gratis, men som man ikke får noe særlige nytte av før man har tegnet et Creative Cloud-abonnement – i dette tilfellet altså den nevnte fotoplanen.

Proff-alternativet

Hvis man derimot synes at CC-fotoplanen til 117,50 kroner per måned ikke er nok, men at man også trenger Premiere Pro til å håndtere sine videofiler, befinner man seg plutselig i en helt annen verden, sånn rent prismessig.

Velger man å beholde fotoplanen, men supplerer med å abonnere på ett enkeltprogram, for eksempel Premiere Pro, øker abonnementsprisen til 353,75 kroner i måneden.

Adobe Premiere Pro 2017
BEDRE GANGLAG: Forbedringene i Adobe Character Animator bidrar blant annet til at de animerte videofigurene får et mer naturlig ganglag. (Ill.: Adobe)

Da tenker nok mange at man like godt kan ta et fullt Creative Cloud-abonnement med hele samlingen på over 20 kreative skrivebordsprogrammer – altså programvare for Windows-pc og Mac – samt alle mobilappene. For enkeltpersoner er månedsprisen da 590 kroner i skrivende stund.

Valgets kvaler

En del kan sikkert forsvare å bruke såpass mye hver måned på hobbyen sin – i tillegg til kameraer, optikk, blitser og stativer og så videre – men mange kameraentusiaster styrer kanskje utenom hovedaktøren i denne artikkelen, Premiere Pro.

Og det er jo synd, for Premiere Pro er like rikholdig på spennende funksjoner som Photoshop. Selv om lærekurven kan oppleves som bratt.

Merk at Adobe tilbyr en rekke andre prisløsninger for bedrifter, studenter og så videre. Her er det prisene for enkeltpersoner vi har sett på.

Tett integrert

Mens Photoshop fremstår som et Adobe-program man godt kan bruke alene uten å tenke så mye på bruk sammen med andre programmer, forholder det seg nok litt annerledes for Premiere Pro. En del av dem som redigerer video, trenger kanskje mulighet til å jobbe grundigere og mer detaljert med lyd og lydeffekter, avanserte videoeffekter og til profesjonelle eksport- og konverteringsløsninger enn hva det er plass til av funksjonalitet i selve videoredigeringsprogrammet. De som jobber med video til publisering og anvendelse på mange plattformer – alt fra visning på en mobilskjerm via tv til en kinoskjerm – trenger mange verktøy.

LES OGSÅ: Nå er Photoshop CS6 blitt historie

Derfor brukes nok Premiere Pro mer i sammenheng med andre programmer enn Photoshop gjør det. Og derfor hører nok Premiere Pro også mer naturlig hjemme i et komplett Creative Cloud-abonnement enn det ville ha vært i en tenkt videovariant av Adobes fotoplan. Vi har allerede nevnt noen av programmene som Premiere Pro er tett integrert med – After Effects, Audition og Media Encoder. For noen er også integrasjon med webdesign- og utviklingsprogramvare som Adobe Muse og Dreamweaver aktuelt.

For de ambisiøse

Oppsummert kan man altså fastslå at man bør ha forholdsvis ambisiøse planer og ideer om sin videobruk for at Premiere Pro skal være et aktuelt program. I så måte er det grunn til å tro at Premiere Pro er et produkt som splitter kameraentusiastene som besøker Kamerablogg.no i to.

Det må vi nok bare leve med.

LES OGSÅ: Slik sikrer du høyoppløste Lightroom-bilder i skyen

SJEKK VIDEOEN NEDENFOR: Se Adobes videopresentasjon av nyhetene i de videorelaterte programmene.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.