Kameranytt

Innhold

Adobes Lightroom-programvare er nå oppdatert med støtte for Apples egendesignede ARM-prosessorteknologi og også med den tilsvarende satsingen på Windows-siden, Win Arm. Det kan bety at de som klager over at Lightroom er treg programvare – og det er det fortsatt noen som gjør – nå kan slutte å klage. I tillegg støtter Adobe nå ProRAW-formatet.

Apple har startet det store hamskiftet fra Intel-prosessorer til egendesignede ARM-prosessorer, med første generasjon ute under navnet M1. Disse M1-prosessorene er installert i nyeste utgave av Mac mini og i to nye bærbare MacBook-maskiner.

Produsentene av Windows-PC-er vil nok i større grad forbli lojale mot Intel, men Microsoft er jo for lengst i gang med det såkalte Win Arm-prosjektet i samarbeid med prosessorfabrikanten Qualcomm. Microsoft Surface Pro X er blant de bærbare PC-ene på markedet som er utstyrt med ARM-basert prosessor i stedet for x86-prosessor fra Intel eller AMD.

Adobe ARM
WINDOWS 10 HOME ON ARM: Microsoft Surface Pro X er en gren av Microsofts Surface-familie basert på ARM-prosessor som nå kan kjøre Adobe Lightroom i «native» ARM-utgave. (Pressefoto: Microsoft) (Klikk for større bilde.)

ARM-tilpasset programvare

Det meste av eksisterende programvare både for Mac-er og Windows-PC-er er kompilert for x86-arkitekturen. Derfor er både Mac-er og Windows 10-PC-er med ARM-prosessorer utstyrt med programvare som «oversetter» programmene fra Intel- til ARM-verdenen. Dette går imidlertid litt ut over programytelsen – og i noen grad kompatibiliteten, ifølge enkelte testomtaler.

En vellykket omlegging til ARM-basert prosessor forutsetter derfor at programvareprodusentene følger opp med ARM-tilpasset programvare.

Derfor har det vakt oppmerksomhet – og skapt forventning – at Adobe har kunngjort at selskapets program for skybasert bildeadministrasjon, Lightroom, nå er oppdatert med støtte for Apples M1-prosessor, altså i såkalt «native» utgave. Det samme programmet støtter nå også Win Arm-løsningen, som gjør det mulig å kjøre Windows 10 på ARM-baserte PC-er.

Apples egendesignede ARM-prosessor under M1-navnet har demonstrert at selskapet er i ferd med å få til en prosessorfamilie som byr på til dels vesentlig økt prosessorhastighet og redusert strømforbruk, som skal være de viktigste fordelene med de ARM-baserte prosessorene.

Snart også Classic, Photoshop og Camera Raw

Adobe varsler også at M1-versjoner av det diskbaserte programmet for bildeadministrasjon, Lightroom Classic, samt Adobe Photoshop og Adobe Camera Raw nærmer seg lansering.

Adobe ARM
FART: Apple lover rask bildebehandling på strømgjerrige Mac-er med den nye ARM-baserte M1-prosessoren. Her Photoshop-konkurrenten Pixelmator Pro. (Pressefoto: Apple) (Klikk for større bilde.)

De nyeste eksisterende versjonene av disse tre programmene er dessuten testet og sertifisert for å kjøres på Apple M1-baserte Mac-er under den såkalte Apple Rosetta-emuleringen. Dette er en programvareløsning fra Apple som gjør at nye Mac-er med M1 ARM-prosessor kan benytte eksisterende programvare kompilert for Intel-prosessorer. Men inntil videre altså med den nevnte oversettelsen.

For dem som tør å kjøre betaversjoner av kommende programvare, kan det være greit å vite at betaversjoner av Photoshop for Apple M1- og Windows Arm-prosessorer ble tilgjengelig i november. Men den ferdige versjonen av Photoshop for ARM-prosessorer må vi altså vente litt på.

Hvor mye raskere?

Hvor stor forbedring av ytelsen opplever man når man kjører Lightroom på en Mac med M1-prosessor? Det gjenstår å se. Noen tilforlatelige tester av akkurat Lightroom-løsningen har jeg ikke rukket å finne i skrivende stund, selv om det er mange generelle tester av de nye M1-Mac-ene der ute.

Adobe ARM
KLAR FOR M1: Adobe Lightroom – altså sky-versjonen av Lightroom-programmene – er nå tilgjengelig for Apples nye M1/ARM-baserte Mac-er. (Skjermdump: Toralv Østvang) (Klikk for større bilde.)

Nettstedet PetaPixel har riktignok presentert det journalisten betegner som en test av den ARM-tilpassede versjonen Lightroom på en M1-Mac, men det var bare en gjentakelse av en tidligere test som handlet mest om import og eksport av bildefiler. Testen handlet med andre ord mest om skrive- og lese-hastighet og sa ikke så mye om prosesseringshastighet, som jo dette egentlig dreier seg mest om.

Kameranytt for sin del har ikke hatt tilgang til noen av de nye Mac-ene som er basert på Apples M1-prosessor ennå og har derfor ikke hatt anledning til å sjekke ytelsesforbedringene selv.

Men utifra mye av det som har vært skrevet på forskjellig hold om ytelsen til de nye M1-prosessorene i utvalgte Mac-er, er det generelt god grunn til å være optimistisk med tanke på ytelsen når Adobe-programvaren blir tilpasset denne prosessor-plattformen.

Win Arm

Kunngjøringen fra Adobe sier altså at Lightroom – igjen snakker vi om den såkalte sky-versjonen av Apples bildeadministrasjonsprogram – nå også er klar for Win Arm-markedet. Dette betyr i klartekst at programmet nå er tilpasset Windows-baserte PC-er som ikke er bygd med Intel- eller AMD-prosessor, men som er utstyrt med prosessor basert på ARM-design.

Microsofts hovedsamarbeidspartner i arbeidet med å gjøre det mulig å kjøre Windows 10 på ARM-baserte PC-er, er den amerikanske prosessorfabrikanten Qualcomm, som har utviklet varianter av sine Snapdragon-prosessorer for Windows-PC-er. Dette er en prosessorfamilie vi forbinder med mobilmarkedet, og en av de største fordelene med å ta i bruk denne prosessorteknologien i bærbare PC-er skal være at de tar med seg mobiltelefonenes strøm-gjerrighet over til PC-verdenen.

Adobe ARM
VISKER UT SKILLET: Microsoft Surface Pro X er i ferd med å viske ut skillet mellom nettbrett og bærbare PC-er. (Pressefoto: Microsoft) (Klikk for større bilde.)

I tillegg er det naturligvis store forventninger også til ytelsen, som jo nettopp ser ut til å være en av Apples viktigste argumenter for sin svitsjing av prosessorer fra Intel til ARM.

Blant kjente bærbare Windows-PC-er på markedet basert på Snapdragon ARM-prosessorer finner vi Microsoft Surface Pro X. Microsoft kaller prosessorene i disse bærbare for Microsoft SQ1, med en oppgradert versjon kalt SQ2 tilgjengelig fra oktober 2020, og operativsystemet har fått navnet Windows 10 Home on ARM (Consumer).

Surface-brukere som kan tenke seg en ARM-basert utgave av denne Surface-familien har imidlertid kanskje merket seg at de første testene ikke var så lovende når det gjelder ytelsen, for eksempel denne testen hos Tek.no, vel å merke noen måneder gammel, fra februar 2020. Men når stadig mer ARM64-tilpasset programvare nå begynner å bli tilgjengelig, er kanskje denne kritikken ikke lenger helt relevant. Nettstedet The Verge er for eksempel ute med en nyere test som indikerer store forbedringer i løpet av det siste året, ikke minst takket være det som har skjedd på programvaresiden i senere tid.

I lys av dette er trolig støtten som Adobe nå har kunngjort for Win Arm-plattformen, ganske viktig.

Intel-brukere, slapp av!

Hva så med alle – det store flertallet – som fortsatt kommer til å kjøre sin Adobe-programvare på Intel-baserte datamaskiner, det være seg Mac-er eller Windows-PC-er? – Don’t worry, skriver Adobe på sin blogg der disse nyhetene kunngjøres. – Vi vil fortsatt investere i og forbedre Lightroom for deg, lover Adobe.

Slik jeg tolker Adobe, er dette en forsikring om at også all Adobe-programvare som kjøres på Intel-plattformen i dag, vil videreutvikles der som før, i tillegg til det som skjer på ARM-siden.

Støtte for ProRAW

En annen nyhet fra Adobe er støtte for Apples nye ProRAW-bildeformat. Bilder tatt i ProRAW-formatet vil kunne importeres og behandles av Adobe Camera RAW, Lightroom Classic og den skybaserte Lightroom-versjonen, vel å merke oppdatert med de forbedringene som Adobe har lagt ut nå i desember 2020.

Adobe ARM
PRORAW: Apples nye ProRAW-bildeformat er lansert sammen med iPhone 12 Pro og iPhone 12 Pro Max, som støtter det nye formatet. (Pressefoto: Apple) (Klikk for større bilde.)

Hva er ProRAW? Det er et nytt bildefilformat som Apple introduserte sammen med den nye iPhone 12-generasjonen høsten 2020 og som i skrivende stund er et filformat som bare kan tas opp med iPhone 12 Pro-mobilkameraer.

Til vanlig fotograferer nok mange – kanskje de fleste av oss – vanligvis med kameraet innstilt på å lagre bildefilene i JPEG-format. Med standard-kameraappene har man vanligvis ikke noe valg. Brukere av nyere iPhone-er eller iPad-er kan i tillegg stille inn på lagring i det alternative formatet kalt High Efficiency Image File Format (HEIF), som bare krever halvparten så mye lagringsplass som JPEG. (Filendelsen på HEIF-bilder hos Apple er for ordens skyld .heic.) Problemet med både JPEG og HEIF er at mye av datamengden som bildesensoren har registrert, blir komprimert vekk under lagringen. Derfor har man mindre data til rådighet under redigeringen etterpå.

Kravstore brukere som ikke kvier seg for litt merarbeid under bilderedigeringen, fotograferer derfor gjerne i RAW-format på kameraer som har denne muligheten, for eksempel de fleste «ordentlige» kameraer, det vil si på speilreflekskameraer, speilløse kameraer og lignende. På mobiler er det litt ymse. Med iPhone og iPad ikke kan ta RAW-bilder med Apples egen Kamera-app, men må benytte tredepartsapper som for eksempel Halide eller Adobes DNG-kameraapp innebygd i Lightroom. RAW-formatet tar vare på bildebrikkens «rådata» uten alle de endringene som mobilkameraet gjør før et bilde lagres i JPEG/HEIF-format – justering av hvitbalanse, skarphetsgrad, kontrast, støyreduksjon og så videre – og på mobilkameraene ikke minst datamaskin-genererte effekter som kunstig bokeh. Som kjent er ikke de bittesmå objektivene på mobilkameraene i stand til å gi optisk uskarp bakgrunn i noen særlig grad.

Adobe ARM
I BETA: Photoshop er nå ute i betaversjon for Apples M1-prosessor og for Win Arm-baserte Windows-PC-er. (Pressefoto: Apple) (Klikk for større bilde.)

Man har altså valget mellom det vi kan kalle en ubearbeidet bildefil av høy kvalitet, gjerne kalt et «digitalt negativ», eller en ferdig bearbeidet bildefil med alt som dagens «computational photography»-teknikk kan by på, men med mindre datamengde og redusert mulighet for avansert redigering etterpå.

ProRAW-formatet gjør slutt på valgets kval mellom høy RAW-kvalitet eller ferdig bearbeidet bilde, om enn for en pris. ProRAW-bildefiler, som kan tas opp med Apples Kamera-app på iPhone 12 Pro og iPhone 12 Pro Max, er satt sammen av flere bilderuter og bevarer data fra de beste delene av hver av disse bilderutene, hvorpå den lynraske ARM-baserte A14 Bionic-prosessoren i iPhone 12 Pro-mobilene bistår i å analysere disse flerelags-bildene i sanntid. Da lages en såkalt «dyp fotofil» med alle datamaskin-forbedringer som mobilkameraet er i stand til.

ProRAW kombinerer altså RAW-formatets fordeler med de forbedringene som mobilkameraenes «computational photography»-teknologi byr på. Man får både i pose og sekk, selv om det skal sies at noen har satt spørsmålstegn ved om dette egentlig kan kalles RAW-filer overhodet. Dem om det.

Apple ProRAW-filene støtter dessuten 12-bits farger og 14-bits dynamisk omfang.

Prisen man å betale for fordelene med ProRAW-konseptet, er at ProRAW-filene er veldig store sammenlignet med JPEG- og HEIF-filer, gjerne på rundt 25 megabyte. Filene lagres i DNG-format, som er RAW-formatet som Adobe utviklet i sin tid og senere omgjorde til åpen kildekode.

YouTube-eren og fotografen Lee Zavitz påstår at Apple med sitt ProRAW-format har greid å bringe bildekvaliteten fra mobilkameraer – i hvert fall iPhone 12 Pro og 12 Pro Max – opp til bildekvaliteten som profesjonelle speilløse kameraer kan by på. At disse bildene nå kan bearbeides i begge Adobe Lightroom-programmene, både Classic og den skybaserte versjonen, høres unektelig spennende ut. Kanskje nok en grunn til at jeg for min del må vurdere enda en gang å bytte min iPhone 11 Pro Max til 12-ern? For bare noen dager siden satt jeg og talte på knappene om iPhone 12 Pros støtte for 10-bits videoopptak også burde tilsi et slikt bytte…

PRORAW: YouTube-videoen til Lee Zavitz viser fordelene med Apples nye ProRAW-format. Varighet: 11,08 minutter. (Video: Lee Zavitz)

Fotografere via Lightroom

Brukere av iPhone og iPad som har oppgradert til iOS14 eller nyere, kan benytte seg av nye Lightroom-widgets som Adobe har gjort tilgjengelig. For eksempel kan man ta bilder og selfies med Lightroom-kameraet.

Adobe ARM
RAW PÅ IPHONE: Med kamera-modulen innebygd i Lightroom for iOS (iPhone og iPad) kan man ta DNG-baserte RAW-bilder med iOS-enheter. (Skjermdump: Toralv Østvang)

Kamera-funksjonen får man tilgang til ved å holde på Lightroom-symbolet på iPhone-skjermen et lite øyeblikk, altså ikke bare tappe på det for å starte Lightroom-programmet. Da får man opp en meny der Take Photo og Take Selfie er to av valgene, og så kan man fotografere i DNG RAW-formatet direkte på en iPhone eller iPad.

Konklusjon

Etter min mening er programvareprodusentenes tilpasninger til PC-produsentenes økende bruk av ARM-baserte prosessorer også i PC-er, ikke bare i mobiler og nettbrett, både viktige og kjærkomne tilpasninger. Viktigst er nok dette foreløpig for Apple, rett og slett fordi selskapet har varslet en total omlegging fra Intel- til ARM-prosessorer i løpet av en toårsperiode og dermed legger alle eggene i den samme ARM-kurven.

På Windows-siden vil kanskje ARM-baserte bærbare PC-er bare være en nisje i overskuelig framtid. Skjønt hvem vet – når en programvaregigant som Adobe nå tilpasser stadig flere av sine foto-sentrerte programmer til Windows 10 on Arm, kan dette tolkes som et signal om at PC-produsentene bør skaffe seg en fot innenfor i denne leiren også.

Både Microsoft og Adobe håper åpenbart på at kombinasjonen av bærbare PC-er med ARM-prosessor, Windows 10 on Arm-operativsystemet og Adobes Photoshop- og Lightroom-programvare kompilert for disse maskinene vil gi både merkbart forbedret ytelse og mulighet til å jobbe mye lengre enn før uten å være tilkoblet strømnettet. Hvis disse forventningene innfris, kan nettopp Adobes støtte for Win Arm-prosjektet vise seg å være det som tipper skålen i retning av vesentlig større ARM-aksept.

I tillegg er vi nå kanskje i enda større grad enn før på vei til en sammensmeltning av PC- og nettbrett-konseptene? Den har vært betydelig på Windows-siden, og nå kommer den også i Apple-verdenen, der man nå kan begynne å installere iPhone- og iPad-programmer på ARM-baserte Mac-er.

Alt om Apples prosessor-skifter

De som måtte være interessert i en litt grundigere gjennomgang av Apples skifte fra Intel-prosessorer til Apples egendesignede ARM-baserte M1-prosessor, finner det på min ellers for tiden litt sovende Epleblogg:

ALT OM M1: Klikk på bildet for å gå til Epleblogg.no.