Mange forbinder Panasonic med lojal satsing på Micro Four Thirds-konseptet, som fremfor alt lover kompakt kamerautrustning. Panasonics inntreden i det speilløse fullformat-markedet for halvannet år siden ble derimot alt annet enn kompakt. Men nå har Panasonic endelig funnet ut hva mange av oss egentlig ønsker: Et kompakt speilløst fullformatkamera som er ypperlig både til foto og video.
Panasonic har lansert Panasonic Lumix DC-S5, et speilløst fullformatkamera som kombinerer mange av fordelene med fullformat-modellene Panasonic Lumix DC-S1, S1R og S1H i ett kamera.
Og vel å merke i et forholdsvis kompakt kamera. For er det noe som har vært en fellesnevner for S1 og S1R, lansert tidlig i 2019, og S1H, lansert i mai 2019, er det at de er forholdsvis store og tunge til å være speilløse fullformatkameraer. De to førstnevnte byr på en kamerahus-vekt på like oppunder 900 gram, og S1H kryper godt over kiloet med sine 1.052 gram. Til sammenligning ligger konkurrentene Sony a7 III, Nikon Z 6 og Canon EOS R alle på mellom 650 og 675 gram – alle vektangivelser er inklusive batteri.
Har lett for å bli tungt
I det hele tatt er det en del av oss som har begynt å tvile på om Panasonic er i stand til å designe kompakte systemkameraer, til tross for selskapets sterke tilknytning til Micro Four Thirds-standarden, som jo først og fremst lover mer kompakte kameraer og objektiver enn det som både APS-C- og fullformat-verdenen kan by på. Til og med Panasonics satsing på 4K-videomarkedet med sitt video-sentriske Micro Four Thirds-kamera Panasonic Lumix DC-GH5 endte opp med et kamerahus på hele 725 gram, som er høyere vekt enn de nevnte konkurrentene fra Sony, Nikon og Canon – i fullformat.
Endelig akseptabel vekt
Det er mot dette bakteppet at lanseringen av Panasonic Lumix DC-S5 – heretter kaller jeg det helst bare for S5 – er så interessant. Endelig har Panasonic greid å komme ned på 700-tallet når det gjelder gramvekt på et fullformatkamera – S5 har en oppgitt vekt på 714 gram inklusive batteri. Dessuten er dimensjonene redusert betraktelig sammenlignet med de tidligere fullformatkameraene fra Panasonic og er nå kommet ned på omtrent Canon EOS R-nivå.
Panasonic er med andre ord plutselig blitt en konkurrent vi må regne med i det voksende sjiktet av kompakte speilløse fullformatkameraer som tiltrekker seg både foto- og video-entusiaster, inklusive videobloggere og såkalte innholdsleverandører.
Forutsatt at kameraet ellers holder mål, naturligvis. Og med mål mener jeg ikke vekt og dimensjoner, men ytelse, brukervennlighet, funksjonalitet og kvalitet både på foto og video. Jeg har ikke prøvd Panasonic Lumix DC-S5 selv, men siden interessen for kameraet ser ut til å være stor, er det allerede presentert en god del testomtaler rundt omkring, både av typen «første møte med» og mer inngående tester, vel å merke fortrinnsvis med førproduksjonsmodeller.
Får mye god omtale
Det nye Panasonic-kameraet høster mye positiv omtale. Digitaltrends kaller det for «et virkelig entusiast-kamera», mens CameraLabs skriver at S5 er mye kamera for pengene og anbefales sterkt. Nettstedet NewsShooter, som leverer tunge tester av video-relatert kamerautstyr, fastslår at S5 er et veldig kapabelt kamera, selv om det også har sine svakheter. Slik ethvert kamera har, understreker NewsShooter. DP Review konkluderer i sin førsteinntrykks-testomtale med at S5 har potensial til å bli det rette kameravalget for ganske mange, enten man driver mest med fotografering, mest med video eller en blanding av begge deler.
Bredt dynamikkomfang
La oss saumfare pressemeldingen fra Panasonic for å få en oversikt over de viktigste dataene om S5.
Kjernen i S5 er en fullformats CMOS-bildesensor på 24,2 megapiksler som ifølge produsenten skal ha et svært bredt dynamikkomfang. Ifølge Panasonic utgjør dynamikkomfanget mer enn 14 blendersteg, som er ganske nær det som gjerne omtales som dynamikkomfanget som det menneskelige øyet har.
Kameraet er basert på det som Panasonic kaller Dual Native ISO-teknologi som skal gjøre det mulig å bruke ISO-verdier på opptil ISO 51.200 uten å bli straffet med mye bildestøy.
Gode video-spesifikasjoner
Panasonic skryter av at selskapet i skrivende stund har den største porteføljen av alle kameraprodusenter når det gjelder speilløse systemkameraer som kan ta opp 10-bits 4K-video. S5, det nyeste medlemmet i familien, kan blant annet ta opp 4K-video med frekvens på 60p/50p i 10-bits 4:2:0-fargeoppløsning. Det siste betyr at fargeprøvene hentes fra bare de to øverste pikslene i en piksel-matrise bestående av i alt fire piksler, to oppe og to nede. Det er det tallene 2 og 0 viser.
Panasonic S5 kan også ta opp 4K-video på 30p/25p – altså 30 eller 25 «progressive» bilderuter per sekund – i 10-bits 4:2:2-fargeoppløsning. Det vil si at fargeprøvene hentes fra alle de fire pikslene, både oppe og nede, i en slik piksel-matrise, vist ved de to 2-tallene. Altså mye mindre komprimert, og mer ressurskrevende av blant annet redigeringsutstyret.
Alle disse opptaks-modusene gjelder vel å merke ved opptak internt i kameraet. For enda høyere bilde- og farge-kvalitet kan man koble til en ekstern opptaksenhet via HDMI-kabel og filme 4K-video i 10-bits 60p/50p-frekvens med full 4:2:2-fargeoppløsning.
Hva er poenget?
Hvor viktige er disse mulighetene når det gjelder henholdsvis 8- og 10-bits fargegjengivelse og 4:2:0- kontra 4:2:2-fargeoppløsning? 8-bits video håndterer i teorien opptil 16,8 millioner farger, og det høres jo «nok» ut, inntil man hører at 10-bits video håndterer over én milliard fargenyanser. Og 4:2:2-fargeoppløsning er dobbelt så høy som 4:2:0-fargeoppløsning. For selve fremvisningen av videoen spiller det kanskje ikke så stor rolle, for mye av videomaterialet vi ser på, vises på 8-bits skjermer. I hvert fall sa man det for noen få år siden. Stadig flere skaffer seg imidlertid 10-bits HDR-skjermer (High Dynamic Range) i våre dager. I mang en stue er altså 10-bits HDR-TV nå et faktum, og da er plutselig 10-bits HDR-opptak blitt veldig aktuelt.
Dessuten poengterer kravstore videoentusiaster og profesjonelle videofolk gjerne at jo høyere oppløsning og fargeoppløsning på opptaket, jo større muligheter har man til å sikre høy bilde- og farge-kvalitet også gjennom etterbehandlingen av videoopptakene – under redigeringen og fargegraderingen – til og med på video som til slutt skal vises på en 8-bits skjerm. Derfor er disse tekniske dataene for S5 viktige.
Det er også verdt å merke seg at man kan filme i 8-bits 4K med 30p/25p 4:2:0-fargeoppløsning uten noen tidsbegrensning forårsaket av varmeutvikling – kjekt når man filmer lange intervjuer og begivenheter som tar en del tid. I 10-bits-opptak er opptakstiden begrenset til cirka 30 minutter.
Men listen over avanserte videoegenskaper stopper ikke der. Panasonic Lumix DC-S5 er kompatibelt med V-Log/V-Gamut for avansert fargegradering i etterbehandlingen og støtter en populær fargesetting kalt «VariCam Look». VariCam er merkevarenavnet på en stor serie med profesjonelle videokameraer fra Panasonic. Det første kameraet i serien kom på markedet i 2001. Formålet med VariCam-kameraene var å gjenskape den visuelle følelsen knyttet til tradisjonell kinofilm tatt opp på film, ikke video. Listen over filmer og TV-serier tatt opp med Panasonic VariCam-kameraer omfatter Fahrenheit 451, The Bay, Mount Pleasant, Planet Earth og Kongens Nei.
Dual Native ISO-teknologien stammer for øvrig også fra VariCam-familien. Dual Native ISO-verdiene for S5 er henholdsvis ISO 640 og ISO 4.000.
Blant øvrige opptaksmuligheter med S5 finner vi slowmotion og fortfilm, 4K-basert intervallfilming i 60p, 4K HDR-modus og 4:3 anamorfisk modus.
LES OGSÅ: Hva er et anamorfisk objektiv? Trenger du et?
I 4K-modus kan kameraet ta opp video i HDR-kvalitet. Da lover Panasonic at både lyse og mørke deler av motivet blir gjengitt slik det menneskelige øye ser det.
Forbedret autofokus
Panasonic hevder å ha brukt kunstig intelligens og avansert maskinlæring i utviklingen av autofokussystemet på S5, som skal være både raskt og treffsikkert. Produsenten holder riktignok fast ved «gammeldags» kontrastdetekterende autofokus der mange av konkurrentene i speilløs-markedet nå har gått over til å utstyre disse kameraene med raskere fasedetekterende autofokus-punkter på bildebrikken. Men Panasonic hevder at selskapets såkalte «Depth from Defocus»-teknologi kompenserer for tregheten med kontrastdetekterende autofokus, som tradisjonelt har vært preget av «jakt» på korrekt fokus forbi fokuspunktet og tilbake igjen, gjerne flere ganger, før endelig fokusavstand blir nådd.
DFD-teknologien tar utgangspunkt i det faktum at Panasonic utvikler mye av optikken til sine kameraer selv og derfor har kunnet bygge opp en stor database om bokeh-egenskapene til Panasonic-objektivene. Med utgangspunkt i disse dataene, som følger med hvert nye objektiv, samt kontrastmålinger i uskarpe områder «vet» kameraet hvilken vei det skal vri fokusinnstillingen for å komme raskest mulig i mål uten den karakteristiske søkingen fram- og bakover.
Teknologien skal være ytterligere forbedret i S5, heter det.
Ifølge Panasonic byr autofokussystemet til S5 på sanntids-detektering av menneskelige karakteristika som øyne, ansikt, hode og kropp.
Dobbel bildestabilisering
Bildestabiliseringen i S5 baserer seg på fem-aksers digital stabilisering innebygd i kamerahuset i kombinasjon med to-aksers optisk bildestabilisering i objektivene i Lumix S-serien. Bildestabiliseringen loves å gi en samlet «beskyttelse» mot kamerarystelser tilsvarende 6,5 steg.
Teknologien medvirker også til at man på stativ kan ta høyoppløste bilder på opptil 96 megapiksler, basert på brikkeforflytting mellom et antall opptak – åtte i alt. Men selv om løsningen er myntet på stillestående motiver fotografert med kameraet på stativ, kan man også bruke den der det er bevegelige elementer i motivet, fordi systemet også har en modus for å kompensere for bevegelsesuskarphet.
Kamerahuset er bygd i solid magnesium og har omfattende værbeskyttelse.
Den elektroniske OLED-søkeren har en oppløsning på 2.360.000 piksler. Responstiden er oppgitt til en søkerforsinkelse på mindre enn 0,005 sekunder.
LCD-skjermen på baksiden er 3-tommers i 3:2-proporsjoner, med en oppløsning på 1.840.000 punkter. Skjermen er berøringsfølsom, lyssterk og med utvidet gamut sammenlignet med mange andre LCD-skjermer, noe som gjør at den skal være bedre å arbeide med utendørs på lyse dager.
Kapasiteten til det ny batteriet på 2.200 milliamperetimer skal gi opptil 470 bilder etter CIPA-standarden når man benytter den elektroniske søkeren. I strømsparemodus skal man kunne få opptil 1.500 bilder. Batteriet kan lades via USB. Lader med USB-C-kontakt medfølger.
Kameraet har dobbel SD-kortplass for henholdsvis UHS-I- og USH-II-kort.
L-fatning
Naturligvis benytter kameraet L-fatningen (L-Mount) som Panasonic står bak sammen med Leica og Sigma. Det betyr at man har et ganske stort utvalg objektiver i mange prisklasser til rådighet. I løpet av 2020 vil L-fatningen omfatte seks kameraer og 39 objektiver, ifølge Wikipedia.
L-fatningen stammer i utgangspunktet fra Leica, der den først dukket opp på APS-C-kameraet Leica T i 2014. Litt senere kom den i fullformat for Leica SL, og APS-C- og fullformat-versjonene kan brukes om hverandre. Selve L-fatningsalliansen med Leica, Panasonic og Sigma kom på banen i 2018.
LES OGSÅ: Her er L-fatningsalliansen
Et alternativ til vanlige serieopptak er å ta opp i 6K Photo-modus, som i praksis er videoopptak på 30 bilder per sekund (bps) der man tar ut stillbilder på cirka 18 megapiksler.
Blant tilbehøret til kameraet finner vi en overgangsadapter for bruk av profesjonell XLR-mikrofon. Man kan styre kameraet fra en pc via USB-oppkobling.
Lover ny fastvare før nyttår
Panasoni lover forøvrig en omfattende fastvareoppdatering innen utgangen av 2020. Da kommer blant annet C4K-videoopptak, utvidet støtte for høy oppløsning på videoopptak eksternt til en Atomos Ninja V-videoopptaker via HDMI og nye innstillinger som kravstore videofotografer ønsker seg.
Gratis objektiv – for de kjappe
Kunder som kjøper Panasonic Lumix S5 innen 30. september 2020 får for øvrig med et gratis objektiv på kjøpet, et Sigma 45 mm-objektiv med lysstyrke f/2,8, ifølge pressemeldingen fra Panasonic Norge. Objektivet kjøpt separat ligger i godt og vel 6.000 kroners-klassen, for å si det slik.
Selve S5-kamerahuset ligger på rundt 22.500 kroner, men det tilbys også i en pakkeløsning med et nytt 20-60 mm-objektiv – 20-60mm f/3,5-5,6 – til en samlet pris på rundt 25.500 kroner.
Tekniske data
Brutto oppløsning | 25 megapiksler |
Netto oppløsning | 24,2 megapiksler |
Bildeoppløsning | 6.000 x 4.000 piksler |
Brikkestørrelse | 35,6 x 23,8 mm |
Sensortype | CMOS |
Lysfølsomhet | ISO 100-51.200, utvidbar til ISO 50-204.800 |
Bildestabilisator | Brikkeforskyvning med 5 akser |
Fokuspunkter | 225 |
Objektivfatning | L-fatning |
LCD-skjerm | 7,6 cm/3 tommer, berøringsfølsom |
LCD-skjermoppløsning | 1.840.000 punkter |
Søkertype | Elektronisk, 2.360.000 punkter |
Søkerforstørrelse | 0,74x |
Lukkertider | 60 sek.-1/8.000 sek. |
Innebygd blits | – |
Serieopptak | 7 bps |
Videoformater | MPEG-4, H.264, H.265 |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Mono |
Lagring | Dobbel SD/SDHC/SDXC, UHS-II-støtte i kortplass 1 |
USB | USB 3.2 Gen 1 (5 GBit/sek.) |
HDMI | Micro-HDMI |
Mikrofoninngang | Ja |
Hodetelefonutgang | Ja |
WiFi | 802.11ac |
Bluetooth | Ja |
Batteritid CIPA | Ca. 440 (CIPA) |
Vekt | Ca. 714 g inkl. batt. |
Størrelse | Ca. 133 x 97 x 82 mm |