Samyang har oppdatert – og modernisert – sin 85-millimeters portrett-tele for Sonys speilløse kameraer. Forgjengeren har i flere år vært et populært alternativ til Sonys mye dyrere 85-millimeter. Moderniseringen innebærer blant annet forbedring av video-egenskapene.
Samyang AF 85mm F1.4 FE med Sony FE-fatning så dagens lys i 2019. Det er blitt et populært objektiv ikke bare blant Sony-entusiaster på budsjett, men også blant en del profesjonelle fotografer. Nå, vel tre år senere, er andre generasjon av det populære objektivet klart for å sendes ut på markedet. Den såkalte Mark 2-versjonen har fått tilført romertall II bakerst i navnet: Samyang AF 85 F1.4 FE II.
Objektivet inngår for øvrig i markeringen av 50-årsjubileet til sør-koreanske Samyang sammen med andre generasjon av andre AF-objektiver med brennvidde på 50 mm og 35 mm, alle med lysstyrke f/1,4.
Andre eller tredje generasjon?
Vi snakker om oppgradering til andre generasjon, altså. Men strengt tatt kan vi kanskje snakk om tredje generasjon også? For allerede rundt 2013 lanserte Samyang et 85 mm-objektiv med lysstyrke f/1,4 for en rekke objektivfatninger, inkludert Sonys E-fatning. Dette objektivet manglet riktignok autofokus, men det viser jo at Samyang i det minste har en del erfaring med optikk på denne brennvidden.
For å unngå misforståelser: Sonys E-fatning har sine røtter tilbake til rundt 2010 da Sony hadde mye fokus på sine APS-C-kameraer under NEX-navnet, og E-fatningen er identisk for APS-C- og speilløse fullformat-kameraer fra Sony. Men tillegget F i objektivnavnet – altså at det er et FE-objekt – indikerer at objektivet er designet med bildesirkel for fullformat-kameraer, selv om det også kan brukes på Sonys APS-C-kameraer. I så fall tilsvarer brennvidden omtrent 128 mm.
Kjappere autofokus
Tilbake til nykommeren Samyang AF 85mm F1.4 FE II: I tillegg til forbedringer av den optiske kvaliteten er den viktigste forbedringen kanskje raskere, mer treffsikker og ikke minst mer stillegående autofokus. Mer lydsvak autofokus er noe de video-sentrerte blant oss setter stor pris på, men raskere og mer treffsikker autofokus også er en kjærkommen forbedring blant dem som driver mest med foto. Bryllupsfotografer er blant dem som ufortrødent jakter på det gyldne øyeblikk, men er som regel uten sjanse til å ta bildet om igjen. Da gjelder det å treffe på første forsøk.
Apropos video: I en del foto-debattfora på nettet er det mange som fnyser av kamerabransjens stadig økende fokus på video. Altså at snart alle kameraer – bortsett fra noen få Leica M-modeller som ikke kan ta opp video i det hele tatt – nå må være like gode på video som på foto. – Jeg bryr meg ikke om video, erklærer foto-puritanerne med overbevisende politisk korrekthet og vil ha oss til å tro de ser rødt når kameraprodusentene skryter av videomulighetene som kameraene byr på.
Men bransjen vet nok hva den gjør. For noen dager siden når dette skrives kunngjorde Tony Northrup , en fremtredende YouTube-journalist på kamera- og foto-sektoren, at hele 85 prosent av alle kamerakjøpere nå vil har kameraer som kan brukes til både foto og video. Og det gjelder ikke bare forbrukere. Nesten alle profesjonelle fotografer Northrup kjenner, sier at de nå er nødt til å gjøre litt av begge deler, ifølge Northrup.
Så når Samyang nå har lagt vekt på kameraforbedringer som ikke minst kommer videoentusiastene til gode, viser det at Samyang-folkene vet hva de gjør, om vi skal følge dette resonnementet.
Samyang-ingeniørene har altså byttet ut den gamle lineære fokusmotoren med en ny steg- eller trinn-motor (på engelsk: stepper motor, forkortet STM). Fordelene er først og fremst tilnærmet lydløshet, en stor fordel for video, samt bedre treffsikkerhet som særlig speilløse kameraer sies å dra nytte av. Kamera- og optikk-produsenter som Panasonic, Olympus, Nikon og Canon har satset stort på STM-teknologien i senere tid, først og fremst på optikk for speilløse kameraer, mens speilrefleks-objektiver i større grad har fått beholde sine lineære fokusmotorer.
Mer kompakt
Vekten på det nye 85 mm-objektivet er gått ned fra 2019-årgangens 568 gram til nykommerens 509 gram. Diameteren er krympet fra 88 mm til 83,4 mm, mens lengden er omtrent den samme, ned fra 100 mm til 99,5 mm. Ingen drastisk krymping, altså. Men nok til at det blir et fristende salgsargument, ser det ut til. På den annen side kan nok redesignen faktisk ha en viss betydning. Jeg har sett tidlige testere påpeke at det nye objektivet virker mindre «framtungt» enn forgjengeren.
Samyang skryter for øvrig over at det ikke er noen asfæriske linseelementer i objektivet. Slike linseelementer skal jo i utgangspunktet bidra til å forbedre den optiske ytelsen, men kan ha en negativ effekt på kvaliteten på bokeh-en, ifølge Samyang.
På objektivet finner man for øvrig en egen knapp til å låse fast fokus. Knappen kan også omprogrammeres til andre funksjoner, som for eksempel å aktivere øyefokus. Like ved finner man en funksjonsbryter med flere forskjellige funksjoner. Blant annet kan man stille inn til lydløs endring av blenderen – altså uten klikkelyd – ved å rotere fokusringen. Samyang lover flere funksjoner for denne knappen i kommende fastvare-oppdateringer.
Objektivet har værbeskyttelse på sju områder mot lett regn, snø og støv.
Den røde ringens betydning
På det mer kuriøse planet kan vi vel også merke oss en endring av den røde ringen rundt objektivet. Forgjengeren hadde en ring à la Canons berømte røde ring. Hos Canon signaliserer en slik ring at objektivene hører hjemme i toppklassen, i dag betyr det Canons L-serie. Også hos Samyang er nok den røde ringen ment å skulle signalisere at dette er å regne for et kvalitetsobjektiv, tross den moderate prisen sammenlignet med Sonys toppobjektiver.
Tilsynelatende mangler den røde ringen på den nye 85 mm-generasjonen fra Samyang. Jeg sier «tilsynelatende», for den er jo der fortsatt, hvis man ser godt etter. Fra riktig vinkel, vel å merke. Men ringen har fått en mer diskret plassering, delvis skjult, slik at den bare synes skrått eller rett forfra, men ikke når man ser objektivet fra siden eller bakfra. En elegant sølvfarget ring har en mer framtredende plassering litt bak på objektivet.
Design-endringen er åpenbart viktig for Samyang, som i produktomtalen sin på nettet bruker formuleringen «stylish silver ring, hidden red ring» i beskrivelsen av disse design-elementene.
Man kan bare spekulere på om den mer diskrete plasseringen av den røde ringen er et forsøk på å slippe unna eventuell kritikk for plagiering av Canons røde ring-bruk i markedsføringen. Svaret vet jeg ikke, men debatt om Samyangs bruk av røde, sølvfargede og gullfargede ringer på objektivene sine har jeg ved søk på nettet funnet fra helt tilbake til 2014. Inkludert antydninger om at Samyangs bruk av røde ringer «mimics Canon L-series lenses», som det sto i en av artiklene jeg fant. Så kanskje den litt mer diskrete utformingen er et smart – og politisk korrekt – trekk av Samyang?
Prisen
Samyang AF 85mm F1.4 FE II kommer på markedet nå i august 2022, og den anbefalte utsalgsprisen fra distributøren Focus Nordic er cirka 8.300 kroner inkludert merverdiavgift.
Hvor mye må man betale for et objektiv med sammenlignbare egenskaper – 85 mm brennvidde, lysstyrke f/1,4 – fra Sony? Vel, på prislisten til Sony Norge finner vi blant annet Sony FE 85mm F1.4 GM til 23.000 kroner. Da får man riktignok blender med 11 bladlameller mot Samyangs ni. Og en vekt på 820 gram mot Samyangs 509 gram – hvis noen mot formodning skulle finne på å vurdere et objektivs verdi etter vekten. Ingen av objektivene har for øvrig bildestabilisering, bare så det er nevnt.
Jeg har naturligvis ikke noe grunnlag for å påstå at Samyang tilbyr et objektiv som er like godt til en tredjedel av prisen – dette er jo ingen sammenlignende test, faktisk ingen test i det hele tatt. Men flere seriøse fotografer har delt sine førsteinntrykk av det nye Samyang-objektivet via YouTube og talt varmt om dets gode egenskaper og ikke minst om forbedringene. Noen av disse fotografene har riktignok ambassadør-status og annen samarbeids-tilknynting i forhold til enkelte involverte produsenter her, så de utsagnene må man jo ta med en klype salt. Men det er vel grunn til å tro at Samyang AF 85mm F1.4 FE II gir mye for pengene.
Et annet tredjeparts-alternativ er for øvrig Sigma 85mm F1.4 DG HSM fra Sigmas Art-familie til rundt 12.000-13.000 kroner.
De som vurderer å kjøpe Samyangs nye 85-millimeter, bør imidlertid gjøre sine egne søk på nettet etter uavhengige tester og omtaler når objektivet er kommet i salg. I skrivende stund ser noen av de foreløpige omtalene ut til å være basert på førproduksjonsmodeller.
Tekniske data for Samyang AF 85mm F1.4 FE II
Brennvidde | 85 mm, designet for fullformat |
Lysstyrke | f/1,4 |
Spesialglass-elementer | 1 stk. ED 1 (Extra-Low Dispersion) 4 stk. HR (High Refractive) |
Minste blenderåpning | f/16 |
Antall bladlameller | 9 |
Konstruksjon | 11 linseelementer i 8 grupper |
Objektivfatning | Sony FE-fatning m/fullformat-bildesirkel |
Maks forstørrelsesgrad | 0,12x |
Nærgrense | 0,85 m |
Filterdiameter | 72 mm |
Bildestabilisering | Optisk stabilisering i opptil 5 steg. Opptil 6,5 steg i kombinasjon med stabilisering i kamerahuset |
Motorzoom | STM |
Lengde | 99,5 mm |
Diameter | 83,4 mm |
Vekt | 509 gram |
Dette er Samyang Optics
Samyang Optics ble etablert i Sør-Korea i 1972 som en tredjepartsprodusent av optikk for stillbildekameraer og videokameraer. Samyang er en forholdsvis liten optikkprodusent med omslag 150 ansatte, ifølge Wikipedia. Hovedkvarteret ligger i Masan helt sør i Sør-Korea. Samyangs optikk selges både under eget navn og under flere andre merkenavn som Rokinon, Bower, Opteka, Vivitar, Phoenix og Quantaray.