Samyang lanserer nå et lett og kompakt 24 mm-vidvinkelobjektiv myntet på Sonys speilløse fullformatkameraer.
[toc] Som navnet antyder, er Samyang AF 24mm f/2.8 FE myntet på Sonys E-fatning og tegner en bildesirkel som er stor nok for fullformatkameraer, derav FE-betegnelsen i navnet. Men objektivet kan også brukes på Sonys APS-C-kameraer, som for eksempel a6300, og gir da en brennvidde tilsvarende 36 mm.
LES OGSÅ: Lyssterk 50-mm for Canon fullformat
93 gram er vekten på det nye 24 mm-objektivet fra Samyang, og dermed skiller det seg fra de fleste av Sonys egne objektiver myntet på selskapets fullformatkameraer.
Debatten om objektivstørrelse
Faktisk har vi en debatt gående omkring dette med objektivstørrelsen som Sony har valgt på mye av optikken sin. Når man hører snakk om speilløse kameraer, er det mange som automatisk tenker på kameraer som særlig skiller seg fra speilreflekskameraene ved at de er mindre og lettere. Dette holder jo stikk for mange av de speilløse pionerkameraene fra produsenter som Panasonic og Olympus, som har levert mange systemkameraer i Micro Four Thirds-formatet, og en masse liten og lett optikk. Men da Sony brakte oss opp i fullformatklassen med sine speilløse a7-kameraer, fikk pipen en annen låt.
Jo visst er for eksempel Sony a7III og Sony a7RIII forholdsvis kompakte kamerahus i forhold til speilreflekskameraer som man gjerne sammenligner dem med, som Nikon D850 og Canon EOS 5D Mark VI. Mens Sony a7III-kamerahuset veier 650 gram, veier Nikon D850-kamerahuset til sammenligning 1005 gram. En betydelig forskjell.
LES OGSÅ: Nok en 35 mm-Samyang for Sony
Men når man putter et av Sonys objektiver på a7-kameraene eller på Sony a9, går vinningen gjerne opp i spinningen. Spesielt hvis vi snakker om høykvalitets-objektiver med høy lysstyrke. Jeg har sittet og kladdet en stund på et par artikler om Sony a7RIII og a9 etter at jeg fikk låne disse kameraene av Sony Norge for en stund siden – de skal snart publiseres – og jeg har til en viss grad vært litt lei meg for at jeg aldri har fått prøvd disse kameraene med små og lette objektiver. Jeg tror det hadde endret opplevelsen av bruken av dem.
Det er jo forståelig at Sony vil vise frem sine beste objektiver når de sender ut kameraene sine på testutlån, men tross den flotte bildekvaliteten jeg har opplevd med kombinasjonen av Sonys kameraer og Sonys optikk, har det så langt ikke bydd seg noen anledning til å oppleve vektfordelene med speilløse kameraer så lenge vi snakker om fullformat.
Vi kan bare spekulere på om den samme problemstillingen vil gjøre seg gjeldende når Nikon og Canon ifølge ryktene snart vil komme på markedet med sine første speilløse fullformatkameraer.
Lett og rimelig
Tilbake til Samyang. Den sør-koreanske optikkprodusenten har levert optikk for Sonys kameraer i flere år nå. For eksempel lanserte selskapet en serie objektiver for Sonys daværende NEX-serie i 2013, da med E-fatningen for APS-C-formatet. I 2017 skrev vi her på Kamerablogg.no om Samyangs nye 35 mm-objektiv med autofokus og lysstyrke f/2,8, til en tredjedel av prisen for Carl Zeiss-objektivet som Sony tilbød med samme brennvidde og lysstyrke.
Nå gjentar historien seg med nye Samyang AF 24mm f/2.8 FE. Noen 24 mm vidvinkel for FE-formatet finner vi riktignok ikke i Sonys optikkutvalg for selskapets fullformat-kameraer. Det nærmeste vi kommer, er vel Carl Zeiss Sonnar T FE 35 mm f/2,8 ZA, som koster 9.200 kroner og veier 120 gram. Sony har nok rett i at dette er «en ideell kompanjong til kompakte 35 mm fullformathus av E-typen», som det står på Sonys norske nettsider. Enda litt nærmere det nye Samyang-objektivet kommer vi med Sony FE 28 mm F2, som koster 4.700 kroner og altså også er myntet på fullformat. Men vekten på dette objektivet er 200 gram. Det nye Samyang-objektivet seier som sagt bare 93 gram.
Rimelig
Samyangs nye 24 mm-vidvinkel er ikke bare lite og lett, men det er også ganske rimelig. Ifølge den norske distributøren Focus Nordic vil veiledende cirkapris ligge på rundt 2.900 kroner. For folk som har råd til kamerahus i 20.000-40.000 kronersklassen er vel dét ganske billig?
Sett fra Samyangs side fyller det nye objektivet gapet mellom Samyangs 14 mm ultravidvinkel og selskapets mer moderate 35 mm-objektiv. Mange trives godt med en vidvinkel i 24 mm-klassen – ypperlig for alt fra landskapsbilder, reiselivsbilder og arkitektur til gatefoto og gruppebilder i trange miljøer, hevder Forcus Nordic. Kamerablogg.no er enig i akkurat dét.
Ifølge distributørens pressemelding har objektivet en rask, stillegående og presis autofokus. Nærgrensen er på 24 cm.
Objektivet har sju linseelementer fordelt på like mange grupper. I systemet inngår tre asfæriske linseelementer og to High Refractive-elementer.
Objektivet har ingen bildestabilisering, men det har jo for eksempel både Sony a7III og a7RIII innebygd i kamerahuset.
LES OGSÅ: Samyang tilbyr endelig autofokus
Det gjenstår naturligvis å se hvordan objektivet ter seg når man vurderer optisk kvalitet og byggkvalitet. På nettet går det heftige debatter om begge deler når det gjelder Samyangs objektiver generelt, der noen gir uttrykk for misnøye, mens andre ikke kan få lovprist objektivene nok.
Samyang AF 24mm f/2.8 FE kommer i salg i Norge i løpet av juli, melder Focus Nordic.