Scandinavian Photo er nå kommet i mål etter en omfattende flytteprosess i Oslo, først fra Møllergata til første etasje hos Steen & Strøm, og nå til en ny og gedigen «Tech Hall» i femte etasje samme sted.
Med Tech Hall-navnet og Scandinavian Photos nye merkevare-navn SP TECH demonstrerer selskapet at man i vår tid ikke kan dekke foto- og video-markedet bare ved å ha noen kameraer og objektiver utstilt i fotobutikken. Dagens fotografer og videofolk inngår nå i en stor allianse av det vi gjerne kaller innholdsprodusenter. Altså folk som benytter et bredt spekter av teknologiske hjelpemidler til å skape innhold som distribueres på mange plattformer.
Foto, video, lydprodukter, lysutstyr, opptaks- og distribusjons-løsninger, kablet og trådløst nettverk, droner, stativer, gimbaler og mye annen teknologi utgjør en viktig del av hverdagen for kreative mennesker i vår tid.
Derfor er det naturlig å gjøre om den tradisjonelle fotobutikken til en Tech Hall der man både kan få se, få demonstrert og få prøvet ut alle de teknologiske elementene som inngår i den stadig mer komplekse hverdagen til fotografer og videofolk. Fasiliteter for kurs og opplæring finner man også i den nye fotobutikken. Ja, og så en Tech Bar, da. Med egen barista som kan tilby nybrygget espresso og annet godt å drikke.
42 år
Røttene til Scandinavian Photo finner vi 42 år tilbake i tid. I 1982 ble et selskap med dette navnet åpnet i Bankeryd utenfor Jönköping i Sverige.
Postordrekataloger sto sentralt i salgsløsningen den gang. Utover på 1990-tallet var det forskjellige løsninger knyttet til e-handel som overtok. I tillegg har selskapet etablert fysiske butikker i de største byene i Norden, også tiltenkt en rolle som møteplass for foto- og video-interesserte. Blant de nordiske landene er det nå bare Island som ikke har noen Scandinavian Photo-butikk.
Scandinavian Photo-konsernet hadde i 2022 en omsetning på 850 millioner svenske kroner, ifølge Wikipedia.
Inspirerende Tech Hall
Etter en periode i midlertidige og litt trange lokaler i første etasje hos Steen & Strøm er nå en stor avdeling i femte etasje bygd om til Scandinavian Photos store Tech Hall.
I en årrekke har medier som skriver mye om teknologi, inkludert medier jeg har jobbet for, bidratt til å gi et ganske dystert inntrykk av utviklingen i kameramarkedet. Mobilkameraene har nærmest kannibalisert det tradisjonelle kameramarkedet. Et trist symbol på utviklingen kom tidligere i år da Stiftelsen Elektronikkbransjen kunngjorde at den ikke lenger vil ta med kamerasalget i sine statistikker over salget av elektronikkprodukter i Norge.
Med dette som bakteppe blir det å ta rulletrappen opp til nye Tech Hall hos Steen & Strøm som å komme inn i en fantasi- og drømme-verden. Det bugner av kameraer, optikk og alskens tilbehør i et omfang som gjør at man ikke helt vil tro på at bransjen har hatt det så vanskelig de siste tiårene som vi har trodd – eller blitt lurt til å tro.
Den nye butikken er i hvert fall et kjærkomment tegn på at fotobransjen fortsatt er liv laga. Og den gir oss entusiaster et håp om at mange av oss vil fortsette å kjøpe kameraer som ikke får plass i lommen – selv om de fleste av oss gjerne har et kamera der også.