Kameranytt.no

Sigma 45 mm f/2,8: Den nye favoritten

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
GOD KOMBINASJON: Sigmas ny 45 mm-objektiv plassert på et Sony a7-kamera. Kompakt kombinasjon. (Foto: Toralv Østvang)

PRØVD: Med en vekt på bare 215 gram var Sigmas nye 45 mm-objektiv nødt til å bli en favoritt. Endelig har noen tatt mot til seg og gått som kjerringa mot strømmen i utviklingen av optikk for speilløse fullformat-kameraer.

[toc] Mange fotoentusiaster klager over at fordelene med redusert vekt og størrelse på de nye speilløse fullformat-kameraene – sammenlignet med speilrefleks-kameraene – spises opp av desto større objektiver. Markedet for objektiver til speilløse fullformat-kameraer renner over av tunge og lyssterke objektiver.

Når jeg har fått speilløse fullformat-kameraer på lån til utprøving, har de nesten uten unntak vært ledsaget av stor og tung optikk. Som om bransjen lider av en manisk frykt for ikke å bli trodd på at speilløse kameraer er minst like gode som speilrefleks-kameraer. For å være på den sikre siden sender man da med det ypperste av optikk.

Endelig ble Sony a7 kompakt

For eksempel har jeg hatt mange versjoner av Sonys a7-kameraer inne til utprøving opp gjennom årene, helt siden det første a7-kameraet kom i 2013. Men det er først nå, da jeg fikk låne Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary fra Scandinavian Photo sammen med et Sony a7S II-kamera, at jeg endelig fikk oppleve Sonys a7-kameraer som lette og kompakte. Takket være 45 mm-objektivet.

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
KOMPAKT: Sigmas 45 mm-objektiv matcher godt størrelsen på et Sony a7-kamera. (Foto: Toralv Østvang)

Nå skal ikke denne omtalen handle om Sony a7S II, som jo har noen år på baken. Det er et spesielt kamera med lav oppløsning sammenlignet med sine søsken i a7-familien, myntet først og fremst på videofilming og fotografering i dårlig lys. Det var vel litt tilfeldig at det var dette kameraet som var ledig for utlån sammen med objektivet.

Men størrelse og vekt har dette kameraet felles – sånn omtrent, i hvert fall – med de øvrige nyere Sony a7-kameraene. Endelig fikk jeg oppleve det jeg lenge hadde drømt om – å få rusle rundt med et lite, lett og diskré speilløst fullformat-kamera hengende rundt halsen og bli sett på som en ufarlig turist, ikke en skremmende fotograf med skumle hensikter.

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
ALUMINIUM: Solid konstruksjon i aluminium. Selv solblenderen er i aluminium. (Foto: Toralv Østvang)

(Jeg leste nylig en artikkel om hvordan fotoentusiaster med store kameraer nå til og med har begynt å få problemer med politiet. En fotograf som tok bilder av sønnen sin i en park i USA med speilreflekskamera og stort objektiv, måtte dokumentere at det var sønnen sin han tok bilder av. Noen hadde varslet politiet om en som gikk rundt og tok bilder av barn i parken. Politiet godtok etter hvert forklaringen, men avsluttet seansen med å si at «du får bruke mobilkamera som folk flest»…)

Hvis jeg var i markedet nå for et speilløst fullformat-kamera og hadde bestemt meg for en av Sony a7-modellene – for eksempel a7 III – tror jeg at jeg ville ha bestilt det sammen med Sigmas 45 mm-objektiv. Rett og slett fordi den samlede størrelsen og vekten ville ha passet mine preferanser så godt. Naturligvis ville jeg vel ha vurdert andre og større objektiver i tillegg, til de formål jeg måtte ha behov for – og råd til. Men hverdagsutrustningen min ville altså ha vært speilløst fullformat-kamera med dette objektivet.

Sigmas nye 45 mm-objektiv leveres med to fatninger, enten med Sonys E-fatning som kan brukes på Sonys fullformat- eller APS-C-kameraer, eller med L-fatning – den forholdsvis nye L-fatningsalliansen ble etablert av Leica, Panasonic og Sigma.

Blenderring à la Leica

Foruten størrelsen og vekten er det særlig en ting til jeg setter stor pris på med 45 mm-objektivet: blenderringen. Nettopp det å gå med et slik kamera på magen og se allerede før du løfter kameraet til øyet hvilken blenderåpning det er innstilt på, vekker gode minner om å gå rundt med en Leica på denne måten. (For ordens skyld, jeg har aldri eid noe Leica-kamera, jeg skal ikke skryte på meg det, men har fått prøvd en del opp gjennom årene.) Jeg fotograferer mest ganske stillestående motiver, og da foretrekker jeg å ha kameraet innstilt på blenderforvalg, for å ha best mulig kontroll over dybdeskarpheten, som vanligvis er viktigere for meg enn lukkertiden. Det er nok derfor jeg ble så begeistret over blenderringen på dette objektivet.

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
BLENDERRINGEN: Her er blenderringen som Kameranytt er så begeistret for. Men ikke alle er enig. (Foto: Toralv Østvang)

Noen avstands- og dybdeskarphet-skala er det riktignok ikke på objektivet, men blenderringen opplevde jeg likevel som et pluss. Jeg ser noen har klagd over at det ikke er mulig å «skru av» klikkelyden, for eksempel i forbindelse med videofilming, og at blenderen bare kan endres stegvis, ikke flytende, men jeg skjønner ikke helt at disse innvendingene kan være så relevante. De er ikke det for meg, i hvert fall.

Normalobjektiv

Når jeg snakker så varmt om et objektiv med brennvidde på 45 mm – tilsvarende 67-68 mm hvis man plasserer det på et APS-C-kamera – er det kanskje noen som innvender at det er en upraktisk brennvidde. De første objektivene en kamera-kjøper kjøper, er jo helst en vidvinkel og en liten tele i portrett-teleklassen (som dette objektivet for øvrig passer godt til på et APS-C-kamera). Eller et zoomobjektiv med tilsvarende brennviddeomfang. Men etter å ha prøvd dette objektivet, er jeg kommet fram til at hvis jeg bare fikk lov å ha med meg ett objektiv, kunne det gjerne bli dette.

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
SKARPE FARGER: Sigmas 45 mm-objektiv er kjekt å ha med seg på tur i skogen. Selv om det er lite og lett, tar det bilder med høy skarphet. (Klikk for større bilde.) (Foto: Toralv Østvang)

En av grunnene er at jeg opplever at det passer så godt til mitt eget syn på verden, for å si det sånn. Det er riktignok ikke så stor forskjell på et 45 mm-objektiv og et 50 mm-objektiv, men sistnevnte opplever jeg gjerne som litt «trangt». Det har kanskje sammenheng med påvirkningen av å ha brukt brennvidder rundt 28-35 mm som en slags alternativ standardbrennvidde gjennom mange år?

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
HÅNDHOLDT: God skarphet, selv om bildet er tatt håndholdt på 1/20 sekund. ISO 100, 45 mm, f/6,3, 1/20 sek. (Klikk for større bilde.) (Foto: Toralv Østvang)

Kanskje er det også noe med at 45 mm er nærmere den matematiske definisjonen på normalbrennvidde enn 50 mm, som har vært normalobjektivet siden lenge før kameraene ble digitale. Matematisk regnes normalbrennvidde på et fullformat-kamera for å være 43 mm. Dette kommer vi fram til når vi finner kvadratroten av summen av henholdsvis 24 og 36 – høyde og bredde på bildebrikken – opphøyd i andre potens. Altså et regnestykke med utgangspunkt i størrelsen på et 35 mm-negativ fra filmens dager eller en fullformat-brikke i dagens digitale kameraer.

Ingenting av dette har sannsynligvis noen praktisk betydning, men for meg fremstår altså dette objektivet som et veldig anvendelig allround-objektiv.

Contemporary, ikke Art

Sigma har delt objektiv-utvalget sitt inn i tre kategorier, Contemporary, Art og Sports. I Art-klassen finner man gjerne de mest lyssterke høykvalitetsobjektivene, og i Sports-klassen er det store zoomobjektiver som dominerer, samt et 500 mm teleobjektiv.

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
KJENNES SOLID UT: Sigmas 45 mm-objektiv gir fra seg et inntrykk av solid byggekvalitet. (Foto: Toralv Østvang)

Contemporary-klassen består av en samling ganske forskjellige objektiver som har det til felles at de baserer seg på den nyeste objektivteknologien og dessuten er forholdsvis kompakte. Det er her 45 mm-objektivet hører hjemme.

Det har ikke den samme lysstyrken som sammenlignbare objektiver i Art-klassen har, så hvis høyest mulig lysstyrke og mulighet til minimal dybdeskarphet med superb portrett-bokeh er målet, bør man velge et Art-objektiv fra Sigma isteden.

Et eksempel er Sigma 50mm F1.4 DG HSM fra Art-utvalget. Det har altså lysstyrke f/1,4, mens «vårt» 45 mm-objektiv bare har lysstyrke f/2,8. Prisen man må betale for dette godet, er naturligvis en høyere utsalgspris og ikke minst mye høyere vekt. 50 mm-objektivet veier 815 gram, som er 600 gram mer enn 45 mm-objektivet på 215 gram. Det forteller i grunnen alt.

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
BOKEH: Grei bokeh, selv om lysstyrken bare er f/2,8. ISO 100, 45 mm, f/2,8, 1/100 sek. (Klikk for større bilde.) (Foto: Toralv Østvang)

Men selv om 45 mm-objektivet hører hjemme i Contemporary-klassen til Sigma, betyr ikke det at objektivet oppleves som noe billig-objektiv. Tvert imot. Her finnes ingen plastfølelse. Objektivet er bygd i solid aluminium. Til og med den medfølgende solblenderen er i aluminium. Konstruksjonen virker i det hele tatt veldig solid og tillitvekkende. Selve objektivfatningen er utstyrt med ekstra beskyttelse mot støv og fuktighet.

Bildekvaliteten

Jeg driver ikke med «laboratorietesting» av objektiver, med dyre spesialplansjer og programvare for optikktesting. Ønsker man å lese slike testomtaler, må man lete andre steder. Min vurdering av Sigma 45 mm-objektivet er basert på godt og vel en ukes daglig bruk og utprøving, litt på turer i skog og mark, litt under rusling i byen og litt til produktfotografering for nettstedene mine. Bildebehandlingen gjør jeg på en 32-tommers 4K-skjerm av høy klasse, så svakheter i den optiske kvaliteten avsløres raskt, selv om det altså er en subjektiv vurdering det dreier seg om.

I motiver med klare, rette linjer kan det av og til være mulig å se antydning til litt forvrengning ute i kantene, og med stor blenderåpning oppstår det også synlig vignettering – hvor synlig avhenger av motivet og om det har noen betydning eller ikke. Adobe Lightroom har nå fått objektiv-informasjonen tilgjengelig som korrigerer disse forholdene, hvis man vil. Både Distortion Correction og Lens Vignetting.

Likevel opplevde jeg objektivet som veldig skarpt-tegnende, på alle blenderåpninger. Et turløype-skilt jeg fotograferte i Østmarka, var nesten like skarpt på største blenderåpning, f/2,8, som på blender f/8, og det holdt også bra på minste blender, f/22. Jeg tok noen bilder av den samme skiltsamlingen kort tid i forveien med et annet objektiv, og i sammenligningen opplevde jeg at det andre objektivet tegnet vesentlig mer uskarpt på største blenderåpning.

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
HØST: God skarphet på den begynnende høsten i Østmark. (Klikk for større bilde.) (Foto: Toralv Østvang)

Jeg nøler altså ikke med å betegne bildekvaliteten som god, selv om jeg naturligvis erkjenner at du sikkert vil ha merkbart bedre bildekvalitet om du velger for eksempel Sonys eget Planar T FE 50mm F1.4 ZA til tre ganger så høy pris og 3,6 ganger så høy vekt.

Det finnes ingen optisk bildestabilisering i objektivet, så man er avhengig av bildestabilisering i kamerahuset for dette formålet. Sonys a7-kameraer har god intern bildestabilisering som objektivet nyter godt av. Jeg tok håndholdte «fossefallsbilder» på 1/10 sekund uten problemer.

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
DISKRÉ: Sigmas 45 mm-objektiv gjør ikke så mye av seg, og er ypperlig for dem som ønsker et litt diskré objektiv. (Foto: Toralv Østvang)

Konklusjon

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary er et attraktivt objektiv for alle som fotograferer med speilløst fullformat-kamera og som ønsker seg et lite og lett alternativ til de mange lyssterke, men store, tunge og dyre objektivene som finnes der ute. Bildekvaliteten er mer enn god nok til å fastslå at dette er et objektiv som gir svært god valuta for pengene.

Prisen

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary har en veiledende pris på cirka 6.000 kroner – pris innhentet hos Scandinavian Photo, som står for importen til Norge. Objektivet fås både for Sonys kameraer med E-fatning og med L-fatning som benyttes av Leica, Panasonic og Sigma selv.

Leverandørens egen presentasjon av produktet kan du lese her. NB: Linken går til en annonse som Kameranytt ikke har noen inntekter av å formidle videre.

Tekniske data

Brennvidde45 mm
Lysstyrkef/2,8
Minste blenderf/22
BildeformatFullformat
ObjektivfatningE- og L-fatning
Konstruksjon8 linseelementer i 7 grupper
Minste fokusavstand24 cm
Filterstørrelse55 mm
Antall blenderlameller7 (avrundet åpning)
Lengde46,2 mm
Diameter64 mm
VektCa. 215 gram
MedfølgerFremre og bakre objektivlokk, solblender

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.