Markedet for profesjonell video er i vekst og tiltrekker seg nye aktører. Sigma har kunngjort at selskapet nå vil inn på cinema-markedet.
Optikk- og kameraprodusenten Sigma lanserer nå sine første objektiver for cinema-markedet og varsler en hel serie av nye objektiver for videomarkedet neste år.
Det er Scandinavian Photo som skal markedsføre de nye objektivene i Norge.
For proffer og entusiaster
Bakgrunnen for satsingen er at det er blitt veldig populært å jobbe med video i senere tid, og det profesjonelle markedet suppleres nå av ivrige videoentusiaster. Dette skyldes ikke minst fremveksten av en klasse dedikerte videokameraer med svært høy kvalitet, men likevel med priser som entusiaster er i stand til å betale.
Det er denne bølgen japanske Sigma Corporation nå vil kaste seg på. Selskapet ble etablert i 1961 og har lang fartstid som produsent av kameraer, objektiver, blitser og annet kamerautstyr.
I tillegg til eget kameramerke selger Sigma mye optikk med fatninger for kameraer fra Canon, Nikon, Pentax, Sony, Olympus og Panasonic.
Sigma har ikke sagt noe om prisene på de nye cinema-objektivene ennå, men det er rimelig å anta at selskapet vil prise seg et stykke under nivået som aktører som Canon ligger på. Da vil de trolig treffe på koreanske Samyang, som også konkurrerer i dette markedet med et utvalg cinema- eller cine-objektiver – kjært barn har mange navn.
Cine-objektiver
Sigma kaller i hvert fall sine objektiver for videomarkedet for cine-objektiver og hevder at selskapet nå har finpusset sitt produksjonssystem til å kunne drive med masseproduksjon av høyytelses-objektiver for ultrahøy oppløsning.
For eksempel skal Sigmas cine-objektiver oppfylle kravene til dem som vil filme i både 6K- og 8K-oppløsning.
Sigma sier selskapet har tre hovedmål knyttet til sin cine-satsing:
- Produkter av uslåelig verdi, med den høyeste optiske ytelse i sin klasse og med kompakt design
- Et stort utvalg av objektiver for profesjonell bruk
- Optikk som er optimalisert for den nyeste teknologien innen digital filmproduksjon
Disse erklærte målene kan vel tyde på at Sigma ikke minst vil satse på å konkurrere på pris.
Objektivene som lanseres for cinema-markedet nå, er basert på Sigmas Art-objektiver, med samme brennvidde og lysstyrke, men med en litt annen konstruksjon med tannhjul for fokus- og blenderstyring.
EF- og E-fatning
Objektivene fra Sigma kommer i utgangspunktet med Canon EF-fatning og Sony E-fatning.
Canons EF-fatning har en sterk posisjon i videomarkedet også, selv om mange kanskje helst forbinder fatningen med speilreflekskameraene til Canon, som vel å merke også brukes mye til video.
Sonys E-fatning brukes blant annet på Sony a7-kameraene.
Senere vil en del av objektivene kunne leveres med PL-fatning, som gjerne brukes på dyrere videokameraer.
To objektiver i første runde
I første omgang kommer Sigma med to objektiver i zoomklassen, Sigma 18-35 mm T2 og Sigma 50-100 mm T2.
Begge objektivene, i en familie som Sigma kaller High Speed Zoom Line, har blenderåpning fra T 2.0 til T 22.
18-35 mm-objektivet veier 1.445 gram med EF-fatning, mens 50-100 mm-objektivet veier 1.885 gram. Versjonene med E-fatning veier litt mer. Sigma betegner begge som kompakte for sin klasse.
Salgsstart i Norge for disse objektivene er i slutten av 2016 eller tidlig i 2017, opplyser Scandinavian Photo til Kamerablogg.no.
Senere utover i 2017 kommer det et nytt zoomobjektiv med brennviddeomfang 24-35 mm i en objektivfamilie som Sigma kaller FF Zoom Line, altså for kameraer med fullformatsensor.
Neste objektivfamilie, FF High Speed Prime Line, er fem objektiver med fast brennvidde. Alle objektivene er T1.5, kompatible med fullformat-kameraer og med brennvidde på henholdsvis 20 mm, 24 mm, 35 mm, 50 mm og 85 mm.
Nedenfor et par PR-videoer om de nye Sigma-objektivene: