TIPS: Her er den mobile arbeidsflyten som hindrer at du bare får tilgang til lavoppløste kopier av bildene dine i Adobe Creative Cloud.
[toc] Takket være skyløsninger som Creative Cloud kan man nå få tilgang til bildene sine overalt. Men i gitte situasjoner kan det by på problemer hvis man bare får tak i en lavoppløst webkopi av et bilde som man trenger i høy oppløsning.
Velger man riktig arbeidsflyt, kan man sikre seg mot dette. Løsningen kan rett og slett være å laste ned bildene fra kameraet til mobil eller nettbrett først, i stedet for å laste dem ned på Mac-en eller PC-en.
Her kommer et tips basert på en sesjon om Lightroom på mobile enheter under den store Adobe Max-brukerkonferansen i San Diego i høst.
Lightroom og Creative Cloud
Adobe Lightroom er et populært program for å administrere små og store bildesamlinger, i tillegg til at programmet har god grunnleggende funksjonalitet for bildebehandling. Dessuten er programmet tett integrert med Adobe Photoshop.
Mange fotoentusiaster og profesjonelle fotografer abonnerer i dag på Adobe Creative Cloud fotoplan, der man får tilgang til Photoshop og Lightroom for kr 117,50 per måned. I tillegg får man tilgang til en rekke mobilapplikasjoner og tjenester som det er gratis å laste ned, men som man ikke får utnyttet ordentlig uten å ha abonnement.
De som også trenger programvare til videoredigering, designarbeid for web og trykksaker og så videre, tegner i stedet fullt Adobe Creative Cloud-abonnement til 590 kroner i måneden (Black Friday-tilbudet til kr 472,50 per måned gjelder bare til 2. desember).
I senere tid har Lightroom fått stadig mer skyfunksjonalitet etter hvert som Adobe har utviklet sitt Creative Cloud-konsept, og det er enkelt å synkronisere utvalgte deler av bildesamlingen, slik at man kan få tilgang til bildene sine overalt.
Preferanseoppsettet i Lightroom har fått en egen fane for Lightroom mobile, der man bestemmer hvordan Lightroom skal fungere mot skyen – i hvert fall til en viss grad.
Det er imidlertid visse forhold som bestemmes av helt andre ting. For eksempel kan det altså ha noe å si at man tar i bruk den mobile arbeidsflyten også i situasjoner der det strengt tatt ikke er naturlig å gjøre det.
Hjemme og på jobben
Det er mange forhold som innvirker på hva slags arbeidsflyt man bygger opp bildehåndteringen sin til. Jeg har gleden av å kunne jobbe en del på hjemmekontor, og det aller meste fungerer knirkefritt. Jeg har for eksempel tilgang til produksjonssystemene våre fra Mac og Windows-PC både på jobben og hjemme.
Produksjonssystemer betyr i mitt tilfelle systemer for å legge inn tekst og bilder til nettsidene og avisen jeg jobber i til daglig, og i noen grad til å kunne bearbeide og «deske» dette innholdet. Produksjonssystemet inneholder også et bildearkiv med bilder som er blitt brukt, men det utelukker naturligvis ikke at de enkelte medarbeiderne har sine egne løsninger for alt som ikke er publisert.
I tillegg kommer naturligvis e-post, felles kalender, felles dokumentarkiv og mye annet som ligger i et moderne kontorfellesskap.
Jeg har eksperimentert med litt forskjellige løsninger når det gjelder bildesamlingene mine, og har til tider hatt bilder utenom Adobes løsninger. I senere tid er det imidlertid blitt mer og mer Adobe Lightroom, men også innenfor dette konseptet har jeg eksperimentert med ulike løsninger. For eksempel har jeg skilt jobbilder og private bilder i forskjellige kataloger.
I noen grad har Dropbox vært brukt til å lagre Lightroom-katalogene, som jeg dermed har hatt full tilgang til både på jobben og hjemme. Etter hvert har den private bildesamlingen vokst seg litt for stor for dette, så jeg har sittet igjen med bare jobbildene i Dropbox, og med den private Lightroom-katalogen på en egen ekstern disk hjemme, med kapasitet på flere terabyte.
Innimellom har det imidlertid vist seg at grensene mellom jobb og privat er flytende hva bildene mine angår. Det har hendt at jeg har sittet på jobben og visst at jeg har et bilde hjemme som kunne ha vært brukt til å illustrere en artikkel jeg sitter og jobber med på jobben.
Derfor har jeg i senere tid slått sammen mine kataloger for jobbilder og private bilder. Og jeg har valgt å ha hovedkatalogen hjemme, siden jeg har størst diskkapasitet der. Fra Lightroom hjemme har jeg kunnet synkronisere opp betydelige deler av også de ikke-jobbrelaterte bildene. Dermed har jeg fått tilgang til dem på jobben via nettleseren eller på mobile enheter som iPhone og iPad. (Alt dette er mulig på Android også, og jeg har begynt å prøve ut Android-versjonen av løsningene.)
Uff, bare lavoppløste versjoner
Men innimellom er det oppstått problemer. Jeg har sittet på jobben og jobbet med en sak som det plutselig viser seg at jeg kunne ha behov for et bilde til fra min private bildesamling. Ettersom jeg har reist mye opp gjennom årene, har jeg jo mange bilder fra kjente steder som det kan være aktuelt å bruke i en eller annen artikkel, bare for å ta et eksempel.
Ikke noe problem. Det aktuelle bildet finner jeg blant de synkronserte bildene i Lightroom Mobile på iPad-en, eller via nettleseren på PC-en.
Men uff, når jeg laster ned bildet fra Lightroom mobile-tjenesten, viser det seg rett som det er at det bare er en lavoppløselig versjon av det aktuelle bildet som er tilgjengelig. Når man er under deadline-press, er det ikke tid til å vente til man kommer hjem fra jobben for å hente opp den høyoppløselige originalen.
Hvis det dreier seg om noe som skal legges ut på nettet, er det kanskje ikke så farlig, for der kommer man langt med bilder i ganske lav oppløsning. Lightrooms preview-bilder er som regel gode nok for web. Men avisdesken godtar ikke lavoppløselige bilder på trykk.
Det som har vært litt forvirrende, har vært at jeg noen ganger får lastet ned høyoppløselige bilder fra Lightroom mobile, mens det andre ganger bare er lavoppløselige som er tilgjengelig.
Jeg fikk etter hvert mistanke om at det hadde noe med hvordan bildene ble lagt ut i Adobes skyløsning i utgangspunktet. Noe med at bilder som blir lagt inn i Lightroom fra skrivebordsversjonen av programmet – altså fra Mac eller Windows-PC – bare synkroniserer opp en lavoppløselig versjon – en preview-versjon – av bildet, mens det er annerledes hvis man starter med å legge inn bildet fra en mobil enhet.
Jim Babbage bekrefter
Mistanken fikk jeg bekreftet på et seminar med Adobe-læreren og fotografen Jim Babbage på Adobe Max-konferansen i San Diego den første uka i november. Temaet var mobil arbeidsflyt i bildehåndteringen, og på spørsmål fra meg bekreftet Babbage at hvis man starter med å overføre bildene fra kameraets minnekort direkte til nettbrett eller mobil, er det den høyoppløste versjonen av bildet som blir liggende i Lightrooms bildelagring i skyen. Det samme gjelder naturligvis hvis man overfører bildet trådløst til den mobile enheten.
Det ble dessverre ikke tid til noen oppfølging om hvorfor Adobe har bestemt at bildene skal havne på web i ulik oppløsning avhengig av om man legger det inn via en mobil enhet eller en PC, men det er rimelig å tro at det er et kompromiss:
Adobe vil på den ene siden gi deg mulighet til å være sikker på at det i hvert fall ett sted befinner seg en original i full oppløsning. Når du legger inn bildet på Mac-en eller PC-en, er det i alle tilfeller et høyoppløselig bilde som blir liggende på disken din, selv om det bare er en lavoppløselig versjon som synkroniseres opp til skyen.
Når bildet derimot starter sin eksistens i Lightroom-systemet via en mobil enhet, lar Adobe deg legge inn bildet i full oppløsning for å sikre at det synkes opp mot Lightroom på PC-en eller Mac-en din i full oppløsning, slik at du blir sittende en fil i høyeste oppløsning på din skrivebords-PC.
Men på den andre siden ønsker kanskje ikke Adobe at selskapets servere «i skyen» skal fylles opp av høyoppløselig filer, og derfor blir filer som synkes opp fra Mac og PC lagt i skyen i lavere oppløsning. For dette er jo bilder som allerede ligger i høy oppløsning på eierens disk.
Spekulasjon: Ekstra betaling?
Man kan jo spekulere i om det på et senere stadium blir en valgfrihet her i form av at man må betale litt ekstra for å få synket opp filer i full oppløsning også fra skrivebordsmaskinen.
Det er jo slike Apple gjør det med sin iCloud-tjeneste. I tilknytning til Apples nye Bilder-program for både macOS og iOS kan man velge at bildene skal ligge i skyen i full oppløsning, men da må man kjøpe seg lagringsplass i skyen som dekker behovet. Bare fem gigabyte er gratis. Selv betaler jeg 99 kroner i måneden for én terabyte lagringsplass i iCloud.
På den andre siden synes kanskje Adobe Creative Cloud-abonnenter at de betaler nok per måned om de ikke skal begynne å betale for bildelagringen i skyen i tillegg?
Vi får se hvordan det går.
Store fremskritt i 2016
Det er gjennom flere viktige oppdateringer av Lightroom mobile-løsningen i løpet av 2016 at Adobe har fått skikk på dette med full oppløsning. I februar åpnet Adobe for at Lightroom mobile for Android kunne åpne, redigere og eksportere bilder i full oppløsning. I mars fulgte Adobe opp med det samme i Lightroom mobile for iOS.
Parallelt med dette har Adobe fått i stand en løsning for å håndtere bilder i Raw-format i Lightroom mobile. Her var man igjen først ute på Android-plattformen. I Lightroom for iOS versjon 2.4 i juli kom endelig det samme også for iPad og iPhone.
Den nye arbeidsflyten
I kjølvannet av Adobe Max-konferansen har jeg blitt nøye på å bruke mobil eller nettbrettet som første sted jeg importerer bilder til når jeg har vært ute og fotografert. Naturligvis oppleves det litt bakvendt når jeg sitter foran Mac-en eller Windows-PC-en, for det vil jo være kjappere å putte minnekortet inn i en av dem enn å plukke fram nettbrett og SD-kortleser for nettbrettet, koble dette opp og gjennomføre importprosedyren der.
Men vissheten om at dette gir tilgang til høyoppløselige versjoner av alle bilder uansett hvor man befinner seg, oppveier ulempen.
Nedenfor beskriver jeg litt i detalj hvordan arbeidsflyten kan være.
Et konkret eksempel
Jeg ruslet meg en tur forleden dag og knipset fire tilfeldige bilder med en Sony a7RII, som jeg har inne til utprøving. Da jeg kom hjem, plukket jeg frem iPad Pro-nettbrettet, satte SD-minnekortet i en Lightning-til-USB 3-adapter for kamera og overførte de fire bildene til den såkalte kamerarullen i nettbrettet.
Kamerarull – Camera Roll – er navnet på mappen for bilder på iOS-enheter, altså Apples iPhone- og iPad-enheter. Alle bildene man tar med for eksempel en iPhone, havner automatisk i Kamerarull før man begynner å organisere dem for eksempel i album i Apples Bilder-program. Det samme gjør bilder man kopierer over til iOS-enheten via SD-kortleser eller sender over trådløst.
Etter at de fire nye bildene var trygt på plass i Kamerarull, åpnet jeg Adobes Lightroom-app, som finnes både for iOS og Android. Der opprettet jeg en ny mappe eller album, eller Collection, som det heter på Lightroom-språket. Jeg navngir gjerne mine Collections med dato og et stikkord som passer inn i strukturen som jeg arkiverer bildesamlingene mine i.
Så satte jeg pekefingeren på ordet Add Photos nederst på skjermen. Da kom det opp et valg mellom Camera Roll og Lightroom Photos. Jeg valgte det første, pekte på og markerte de fire nye bildene og pekte nok en gang på teksten nederst på skjermen, som nå var blitt til Add 4 Photos. Kort tid etterpå var bildene på plass i albumet, eller mer korrekt i sin korrekte Collection i mobilversjonen av Adobe Lightroom.
Deretter klikket jeg på skysymbolet øverst til venstre i Lightroom-vinduet på iPad-en. Der kom det opp beskjed om at de nye bildene var i ferd med å bli synkronisert. De var med andre ord i ferd med å bli lastet opp til Adobes skytjeneste.
Jeg kan jo for øvrig nevne at de også allerede var lastet opp til Apples iCloud-skytjeneste på grunn av oppsettet jeg har for iCloud. Denne bildeoverføringen til en mobil enhet hadde altså allerede sørget for at jeg i tillegg til originalbildefilene på minnekortet i kameraet hadde fått bildene trygt kopiert til to separate og uavhengige skytjenester. Høres ikke det betryggende ut?
På tide å skifte til en annen datamaskin. Jeg fyrte opp Adobe Lightroom på min iMac og åpnet en Collection som heter From Lr Mobile. Fra en Mac eller Windows-PC kan man få kontakt med sine bilder i Adobe-skyen enten ved åpne denne Collection-en eller ved å gå inn via en nettleser til adressen Lightroom.Adobe.com og logge seg på med sitt Creative Cloud-brukernavn og passord. Vips! så får man tilgang til alle sine bilder i Adobe-skyen.
Ikke bare det. Hvis man setter opp Lightroom for det, vil programmet på Mac eller Windows-PC automatisk legge alle bildene man har i Adobes Creative Cloud-skytjeneste, i en samlemappe på en intern eller ekstern disk på Mac-en eller PC-en. I preferanseoppsettet for Lightroom Mobile på Mac-en eller PC-en kan man spesifisere hvilken disk og mappe bildene fra Lightroom Mobile legges i.
Med andre ord: I tillegg til at bildene ligger på minnebrikken (inntil man sletter dem derfra neste gang man formaterer brikken), ligger de i mitt oppsett nå på to skytjenester og på en harddisk på hjemmekontoret mitt. Og dette er dessuten på et område av harddisken som jeg jevnlig tar backup av. Uten å gjøre dette til en artikkel om sikkerhetskopiering og arkivering, har jeg vel fått fram at vi her ser konturene av en multilagring av bilder som borger for god sikkerhet mot tap av bildefiler.
Naturligvis kan det forekomme at det er upraktisk å overføre bildene til skyen allerede mens man er ute i felten. For eksempel hvis man har mobilabonnement med bare begrenset datamengde. Men ved å ha rutine for allikevel å overføre bilder fortløpende til sin mobile enhet, har man i det minst én kopi ekstra i tillegg til den som ligger på minnekortet i kameraet.
Hvor høy oppløsning?
Men først og fremst dreier dette seg altså om å sikre seg tilgang til høyoppøste bilder overalt. Hvor høyoppløste? Eksempelet mitt med å bruke Sony a7RII viser at jeg fra Lightroom i nettleseren kan velge mellom å laste ned den originale Raw-filen (.ARW-fil på Sony-språket) med oppløsning på 7952 x 5304 piksler og en filstørrelse på hele 42 megabyte, eller en JPG-fil med oppløsning på 2048 x 1366 piksler og en filstørrelse på 824 kilobyte.
En kjekk valgmulighet, spør du meg.
For ordens skyld 1: Etterpå lastet jeg inn de samme bildene på nytt, med andre navn (Lightroom holder orden på filnavn og passer på så du ikke importerer samme fil to ganger), og denne gang via iMac-en på hjemmekontoret. Deretter synket jeg dem opp og åpnet dem i Lightroom mobile via nettleseren. Det var bare de lavoppløste JPEG-versjonene som var tilgjengelig, ikke de høyoppløste Raw-filene. Påstandene i artikkelen ble altså dokumentert.
For ordens skyld 2: Jeg var til stede på Adobe Max 2016 som representant for pressen på vegne av PC World Norge og Macworld.no. Adobe dekket en del av kostnadene for redaksjonens reise til Adobe Max-konferansen i San Diego.