KOMMENTAR: Eurofoto stenger dørene 1. september. Dermed forsvinner en norsk pionerbedrift innen digital fotofremkalling og fotobokproduksjon.
[toc] Eurofoto ble etablert i Breim i Nordfjord i år 2000, og selskapet var i sin tid en pionerbedrift innen fremkalling av digitale fotografier. I 18 år har Eurofoto sendt ut enorme mengder av albumbilder og forstørrelser basert på de digitale bildefilene som kundene har overført til Eurofoto via internett. Allerede fem år etter oppstarten var Eurofoto en av Norges største leverandører innen bildeproduksjon via nett, ifølge Wikipedia.
Foto fra Distrikts-Norge
Her i Norge blir vi gjerne litt stolt over pionerbedriftene våre, særlig hvis de bidrar til å sette et lite sted langt ute i Distrikts-Norge på kartet. Det greide folkene bak Eurofoto, til tross for at de valgte et firmanavn som kanskje pekte mer mot et større europeisk marked enn mot Eurofotos hjembygd, Breim i Gloppen kommune i Sogn og Fjordane.
I starten dreide det seg altså mest om å produsere papirkopier av kundenes digitale bildefiler, men etter hvert kom også fotobøker og mange andre fotorelaterte produkter på banen.
E-postvarsel
Men nå er det slutt. Jeg er blant dem som nå har fått e-postvarsel fra Eurofoto om at nettstedet Eurofoto.no snart blir stengt. Nettbutikken Eurofoto.no blir avviklet og bildelagringstjenesten blir stengt 1. september, heter det.
I e-postmeldingen blir kundene tilbudt å benytte fototjenestene til Japan Photo etter dette tidspunktet. Det er Japan Photo/Cewe som nå eier Eurofoto – og som altså har besluttet å legge ned bedriften i Breim. Rundt 25 ansatte mister jobben, ifølge avisen Firda.
Gründer på besøk
Det var i rollen som nyhetsredaktør i bladet PC World Norge at jeg i år 2000 fikk besøk av den engasjerte gründeren bak Eurofoto, Per Svein Reed. Han var tidligere pressefotograf med røtter i Nordfjord og med fartstid blant annet fra VG. Fem år tidligere hadde han startet sin egen fotobedrift i Breim kalt Reed Foto.
Nå var han overbevist om at kombinasjonen av internett og den nye digitale fototeknologien gjorde at man like godt kunne bygge opp en landsdekkende fototjeneste i Breim som å gjøre det i en av de større byene, og det ville han gjerne fortelle til leserne av PC World.
Mitt private PC World-arkiv er ikke komplett, men jeg tror jeg har funnet en av mine første artikler om Eurofoto, kanskje den første, i utgave nummer åtte fra år 2000, der jeg presenterte Eurofoto-konseptet. Digitalfoto via internett er et alternativ til blekkskriverutskrifter, skrev jeg i innledningen på artikkelen.
I postkassen neste dag
Av artikkelen fremgår det at jeg for PC World hadde prøvd Eurofoto-tjenesten både i samarbeid med bedriften og som anonym kunde. Jeg konkluderte med at hvis man leverer bildene før klokka 14 på en hverdag, er det gode sjanser for at konvolutten med bildene dumper ned i postkassen neste dag.
Testene var basert på filer fra kameraer med maks-oppløsning på to og tre megapiksler – husk at dette var år 2000.
I PC World-sammenheng hadde jeg etter hvert flere skildringer av Eurofotos virksomhet. Rundt 2008 og 2009 var fotobøker virkelig kommet på moten, og vi kjørte en rekke tester av fotobok-løsninger fra mange leverandører. I 2009 la jeg ut på nettet en sak om at Eurofoto hadde lansert en ny fotobok-løsning som gjorde det mulig å lage fotobok på to minutter.
I artikkelen fremgikk det at fotoboksalget nå var kommet i nesten 10 prosent av det samlede fotomarkedet og over 20 prosent av omsetningen. – Etter vår oppfatning har vi gjenvunnet tronen vi hadde innen online fotobok for noen år tilbake, fremholdt daglig leder hos Eurofoto, Rolf Kjetil Egge, i pressemeldingen som han ble sitert fra.
Omtrent samtidig med at denne nyheten kom ut, ble Eurofoto kjøpt opp av Japan Photo, som i dag er merkevaren til det multinasjonale selskapet Cewe. Trolig er Cewe-navnet mest kjent for Japan Photo-kunder som merkevaren for selskapets fotobøker og andre bildetrykkstjenester.
Milliardomsetning
Og det er nettopp Cewe Stiftung & Co. KGa, Europas største fotolaboratoriekjede, som eier Japan Photo i dag – og derigjennom også Eurofoto.
CeWe Norge legger ned Eurofoto av to grunner, opplyser selskapet til avisen Firda. Den ene grunnen er en strategiendring i konsernet, og den andre er at CeWe Norge hadde et svakere økonomisk resultat i fjor og trenger å spare penger. Derfor flyttes kundesenter og markedsstillinger fra Breim til Oslo, heter det.
Cewe Stiftung hadde ifølge årsrapporten for 2017 en samlet omsetning på nesten 600 millioner euro (vel 5,7 milliarder kroner etter dagens kurs) og cirka 3.600 ansatte fordelt på 24 europeiske land.
Styreformann dr. Christian Friege fastslo i årsrapporten for 2017 at selskapet nå var markedsleder innen digitale fotoprodukter, med Cewe-fotobøker som nummer én innenfor sitt markedssegment og et symbol på selskapets vellykte transformasjon.
Nedleggelsen av Eurofoto i Breim er kanskje noe av prisen for fortsettelsen av denne suksessen?